بازدید 156810

تغيير نام کوچک امکان پذير شد

نگاهي به افزايش برخي از نام‌ها در دوره‌هايي از زمان نشان مي‌دهد برخي از والدين ايراني برنامه يا تدبير درستي براي اسم‌گذاري ندارند.
کد خبر: ۲۳۰۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶ 03 March 2012
اعلام خبر تدوين لايحه‌اي براي دادن اختيار تغيير نام به ايرانيان پس از رسيدن به 18 سالگي از سوي سازمان ثبت‌احوال شايد براي همه مهم به نظر نرسد اما اگر ازجمله كساني باشيد كه اسمتان را به هر دليلي دوست نداريد و از هر بار شنيدنش ناراحت مي‌شويد، همه جزئيات اين خبر را پيگيري خواهيد كرد.

به گزارش «جام جم آنلاین» اگر باور نداريد تعداد كساني كه اسمشان را دوست ندارند، كم نيستند، بايد بدانيد فقط در سال 89 بيش از 22 هزار درخواست تغيير نام در ثبت ‌احوال كشور مورد بررسي قرار گرفته است.

با اين قانون فقط كساني كه نام‌هايي تا اين حد عجيب مانند شهره فاطمه، سرتيپ، دكتر، شهردار، وانوشكا، ژاكاردو، قلي، غلام، گرگ يا زلف دارند، مي‌توانند با درخواستي ساده و البته با راي دادگاه نامشان را عوض كنند، در غير اين صورت هر اسمي كه داشته باشيد و هر چقدر هم كه اسمتان را دوست نداشته باشيد، امكان تغييرش را نداريد و بايد همه عمر با همان اسم سر كنيد.

در واقع در حال حاضر تغيير نام كوچك فقط با ارائه دادخواست و با حكم قضايي، در صورت مغاير بودن با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبي، زننده و مستهجن بودن اسم، نامتناسب بودن با جنس و در مجموع مواردي خاص و نادر امكان پذير است.

معاون امور اسناد هويتي سازمان ثبت‌احوال كشور كه از دادن اختيار تغيير نام به ايرانيان با رسيدن به 18 سالگي، خبر مي‌دهد، به ايسنا مي‌گويد: لايحه‌اي به منظور دادن اختيار تغيير نام به ايرانيان پس از رسيدن به 18سالگي توسط سازمان ثبت‌احوال تدوين شده كه براي تصويب نهايي در سال آينده به مجلس ارائه خواهد شد.

به گفته محسن كرمي، قانون ثبت‌احوال نيازمند تغييرات و اصلاحاتي است كه به فراخور نيازهاي روزآمد جامعه، بازنگري اين قانون در دستور كار سازمان ثبت‌احوال قرار گرفته و اين لايحه نيز به‌دليل نيازهاي جديد افراد جامعه تدوين شده است.

كرمي با اشاره به درخواست‌هاي متعددي كه براي تغيير نام به سازمان ثبت‌احوال ارائه مي‌شود، ادامه مي‌دهد: اين درخواست‌ها حاكي از اين است كه والدين هنگام انتخاب نام فرزندان خود دقت كافي ندارند و به اين ترتيب، فرزندان و گاهي حتي خود والدين پس از چند سال خواهان تغيير نام مي‌شوند.

معاون امور اسناد هويتي سازمان ثبت‌احوال كشور درخصوص علت تدوين اين لايحه خاطرنشان مي‌كند: افراد پس از به دنيا آمدن هيچ مداخله‌اي در انتخاب نام خود ندارند و به اين ترتيب شخصيت فرزندان پس از نامگذاري از سوي والدين شكل مي‌گيرد. به‌همين دليل مراجعات بسياري درخصوص تقاضاي تغيير نام به هيات‌هاي حل اختلاف يا محاكم قضايي تسليم مي‌شود و فرزندان تمايل دارند كه اختيار تغيير نام خود را داشته باشند.

از آنجا كه لوايح ارائه شده از سوي دولت بايد به تصويب نمايندگان مردم برسد تا به شكل قانوني لازم‌الاجرا شود، نظرات نمايندگان مجلس در راي آوردن چنين لايحه‌اي تاثيرگذار است.

موسي‌الرضا ثروتي، نماينده مردم بجنورد با اين لايحه موافق و معتقد است اين‌ كه امكاني فراهم باشد تا بدون روند قضايي فعلي افراد بتوانند اسمشان را بعد از 18 سالگي عوض كنند، كار خوبي به نظر مي‌رسد.

حسين نژادفلاح، نماينده مردم ساوجبلاغ نيز با بحث تغيير نام موافق است.

به گفته او هر كسي ممكن است نامي داشته باشد كه از نظر فرهنگي، سليقه شخصي يا با افكار و انديشه‌هاي فرد يكسان نباشد، بر همين اساس مي‌توان براي اين فرد اين حق را قائل شد كه اسمش را براساس خواسته خودش تغيير دهد.

او ادامه مي‌دهد: اسم افراد بايد به‌گونه‌اي باشد كه آنها نسبت به اسمشان احساس تعلق و از اين اسم احساس خوبي داشته باشند.

ايراني‌هاي جوگير!

نگاهي به افزايش برخي از نام‌ها در دوره‌هايي از زمان نشان مي‌دهد برخي از والدين ايراني برنامه يا تدبير درستي براي اسم‌گذاري ندارند.

هر چند اسامي‌اي نظير هستي، آيدا يا ستايش بي‌ترديد جز اسامي زيبايي محسوب مي‌شوند، اما اگر تنها دليل انتخاب اين اسامي پرطرفدار بودن شخصيت اول يك سريال تلويزيوني باشد، كمي نااميدكننده به نظر مي‌رسد.

براساس اعلام سازمان ثبت‌احوال، سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي هم در برخي مواقع الگوي انتخاب نام مي‌شوند و به عنوان مثال سريال «ستايش» در اين زمينه تاثيرگذار بود.

همزمان با پخش سريال‌هاي «ميوه ممنوعه» و «پنج كيلومتر تا بهشت» تمايل به انتخاب نام‌هاي «هستي» و «آيدا» كه شخصيت‌هاي اصلي اين سريال‌ها بودند در كشور افزايش يافت.

در سال 85 نام ستايش رتبه پنجم را داشته و به مراتب فراواني آن افزايش يافته و سال گذشته و امسال سومين نام پرطرفدار در كشور بوده است.

امسال هم فراواني نام «آيدا» افزايش يافته و فراواني نام «هستي» در حال افزايش است.

مديركل اسناد هويتي سازمان ثبت‌احوال كشور مي‌گويد: اتفاقات و وقايعي كه در سنوات گذشته رخ داده در انتخاب نام افراد بسيار اثرگذار بوده است، به عنوان مثال پيش از انقلاب اسلامي فراواني نام «روح‌الله» 400 مورد در هر سال بود، در حالي كه پس از وقوع انقلاب اسلامي فراواني اين نام به 9 تا 20 هزار مورد در سال افزايش يافت.

محسن اسماعيلي ادامه مي‌دهد: محمدرضا هم نام زيبايي است و اكنون هم فراواني زيادي دارد؛ فراواني اين نام پيش از انقلاب بسيار زياد بوده، در حالي كه در سال‌هاي نخست پس از پيروزي انقلاب، فراواني اين نام بسيار كاهش يافت. نام قهرمانان ملي و بين‌المللي كشور هم معمولا از نام‌هاي پرطرفدار هستند.

با وجود اين به گفته اسماعيلي، سليقه جامعه در انتخاب نام تا حدودي نسبت به گذشته تغيير كرده و اين تغيير يك هشدار است و نهادهاي مختلف مانند رسانه‌ها، آموزش و پرورش، سازمان‌هاي فرهنگي و هنري، شهرداري‌‌ها و دانشگاه‌ها بايد جهت فرهنگ‌سازي انتخاب نام بهتر عمل كنند.

ضرورت كارشناسي حقوقي

از منظر جامعه‌شناسي و روان‌شناسي كه بر تاثيرات مثبت نام نيك و داشتن شانس تغيير نام بگذريم، بايد در تغيير نام مباحث حقوقي نيز مورد توجه قرار گيرد. به گفته حقوقدانان ممكن است كسي يك ماه قبل از تغيير نام نسبت به ارائه چك يا هر سند رسمي ديگر اقدام كند و بعد با تغيير نام و دريافت هويت جديد قانون را دور بزند.

فرهاد يزدان‌پناه، وكيل دادگستري در اين خصوص معتقد است: تغيير نام كوچك افراد نبايد آزاد و وابسته به ميل و اراده آنان باشد؛ چرا كه ممكن است از اين موضوع سوء‌استفاده‌هايي شود و بهتر است اين كار با حكم قضايي و قضاوت دادگاه انجام گيرد.

با وجود همه اين هشدارها، توجه به دادن اختيار تغيير نام براي يك بار به هر شهروند ايده خوبي به نظر مي‌رسد كه بايد در مجلس بعدي مورد توجه نمايندگان مجلس قرار گيرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۲۱۴
عالي است دست شما درد نكند .
عالي است دست شما درد نكند .
پاسخ ها
ایرانی جو گیر
| Germany |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
الان اسم ایرانی داخل ایران کم میزارن
این قانون که قبلا هم بود!! چه چیزیش جدیده؟
پاسخ ها
نامشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
نه قبلا نبود ..
اسمم را دوست دارم و به آن افتخار مي كنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
افتخار کردن به اسم عباس منفی داره؟ یا اینکه اونایی که منفی دادن به اسمشون افتخار نمی کنن و اونو دوست ندارن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
قربون صاحب اسمت .... یا ابالفضل العباس
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
فدای حضرت عباس و مخلص خودت که قدرت فهمش رو داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
منم اسمت رو دوست دارم.
هر کسی حق دارد هر اسمی را که دوست دارد، برای خودش انتخاب کند. این یک حق کاملا مسلم انسانی است و باید قانون ما در برابر این حق تمکین کند
پاسخ ها
یه معترض
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
آفرین
به چه دردی میخوره وقتی این همه محدودیت برای این لایحه گذاشتن.
اگه بشه چي ميشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"ايراني‌هاي جوگير!"(!)
اقای تابناک داشتیم؟!
آیا یک فرد بالغ حق ندارد اسم ایرانی‌ برای خودش انتخاب کند
مردم رو اووردن به اسامی فارسی اصیل
اسم من زلفعلي هست.ميتونم عوضش كنم؟
میخواهم کورش بگذارم آیا امکان پذیر است
با سلام
من در یکی از کشورهای عربی زندگی میکنم و دارای دو تابعیت هستیم هم ایرانی و هم تابعیت کشور عربی که در ان زندگی میکنیم دخترم در مدارک ایرانی بنام راضیه است این اسم در ابتدای ورود به دانشگاه برایش دردسر درست کرد چون عربها این اسیم را بنام رضیه صدا میزنند و در زبان انگلیس به رادیه خوانده میشود یعنی به صورت دو اسمی شده بود
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
چه مشکلات بزرگی دارین شماها!!!!!!
خدا به دادتون برسه!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
آن وقت مثلا همین مشکل با نام ماریا برایش پیش نخواهد آمد؟
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
اصولا راضیه صفت و لقب حضرت زهرا (س) است که شما نباید به عنوان " اسم" انتخاب می کردید !!!
نامشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
از طریق دادگاه اقدام کنید
نامشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
خوشا به حال شما
ناشناس
| Germany |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
وقت کردین داستان زندگیتونو تعریف کنین!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
چه ماجرای پیچیده ای!!!
فاطمه
هنر کردند واقعا
اسم دخترمان را آیدا گذاشته ایم .
شرعا و عرفا باید هر کسی بتواند در سن 18 سالگی اسم دلخواهش را انتخاب کند انشالله
اگه این قانون اجرا بشه که خیلی خوبه....محشر میشه....
اینکه هرکسی هر اسمی دوست داشت مثل اینه که هر کسی هر تیپی دلش خواست را داشته باشه
برادرم تو که در سفارت ایران کار می کنی
اسم و نام كوچك از تولد تا بر سنگ قبر همراه فرد باشد اما در گزينش و انتخاب آن نقشي نداشته باشد. بايد زودتر از اين قانون اصلاح ميشد.
ادبیات فارسی بلد نیستید؟ این رو نمیگن امکان پذیر شد. چون هنوز معلوم نیست که تائید بشود یا نه!!!
ما شش برادر هستيم، از خانواده ترك زبان عشاير، در گذشته كه الگوي مناسبي در بيابانها و ... براي نام گذاري نبوده پدرمان چون مثلا پسران فلان كس اين اسامي را داشته‌اند براي ما نيز انتخاب كرده است. دو بار تاكنون به دادگاه مراجعه كرده‌ام ولي موفق نشده‌ام. هميشه هم فشار عصبي و رواني دارم.
البته این عمل بسیار کار پسندیده و منطقی است ولی تعیین سن قانونی 18 سال و بعد از آن برای تغییر نام به نظر کمی دیر می آید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
کاملا درست می گین
نامشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
دوست عزیز ثبت احوال می خواد که خود فرد حد اقل یکبار اختیار نام گذاری برای خودش رو داشته باشه که فقط با گرفتن حکم رشد یا رسیدن به سن 18 سالگی میسور خواهدبود. اگه زودتر باشه که میشه همو همون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
چرا در تغییر نام این همه سختگیری میشه
البته نظر کارشناسی " جامعه شناختی و حقوقی و مخصوصا روانشناسی "
خب خوبه دیگه مثلاً طرف اسمش اصغر ان چهره است بااین قانون می تونه اسمشو عوض کنه و بذار اکبر ان چهره ..............
8 ماه پيش اين خبر منتشر شد الان هم بازم داره فقط خبرش منتشر ميشه -قانونش كي در بياد خدا مي دونه
منم اسمم دختربس بود کردم ساغر.
نام من از انگشت شمار نام
اسم همسرم کبری است من واقعا وقتی فیلم ها را نگاه میکنم هر جا یه ادم بیسواد و یا دارای جایگاه اجتماعی پایینی است به این نام است من بخاطر این اسم نامناسب با والدین همسرم رابطه خوبی ندارم
اختیار در تغیر نام یک حق است
سلام
یکی از دوستان ما در دانشگاه بوعلی سینا همدان(سالها پیش) اسمش میرزا بود و به مسعود تغییر نام داد
حالا همه بهش میگن میرزا مسعود
آره دیگه !
مثلا کامبیز ! چشه مگه ؟ به این قشنگی
به نظر من باید یکسری اسامی از قبیل اسکندر و طغرل برای اسم گذاری ممنوع بشن! من نمیدونم والدین چه جنبه ی مثبتی در شخصیت این افراد پیدا کردن که اسمشونو رو بچه هاشون گذاشتن!!!
من خودم جزو همین افراد هستم
اسم من زیباست و به آن افتخار میکنم
نام هر کس حریم خصوصی اوست . به انتخاب افراد و حریم خصوصی آنها احترام بگذاریم . اعتقاد و دیانت با زور حاصل نمی شود .
اسم بعضی خانمها طلاست . در جمع خانوادگی وقتی میگویند طلا بالا کشید یا طلا پائین کشید برایشان ناجور است
اسم منو که 40 روز بعد از مرگ عموم به دنیا اومدم به اسم اون گذاشتن یه اسم قدیمی که مال ادمای 60 یا 70 ساله هست
مورد جدیدش الان چیه یعنی؟؟؟؟؟؟؟؟
عالیه امیدوارم تصویب نهایی بشه.
در ضمن در مورد خانم رعنا از بحرین، اسم راضیه یک کلمه عربی است که لقب محسوب میشه نباید با نام حضرت فاطمه یکی دانستش به نظر بنده القاب بحثشون جداست..
باسلام اون نامهايي رو که بعنوان مثال اورديد :سرتيپ،شهردار،گرگ و........از قبل هم توسط هياتهاي حل اختلاف وبدون نياز به حکم دادگاه قابل تغيير بودند.اين لايحه ناظر به برخي اسامي ديگه اس. لطفا درست اطلاع رساني کنيد.
واقعاً هر کس این طرح یا لایحه را مطرح کرده، واقعاً به معنای تمام کاری انسانی و خدا پسندانه و همچنین کاملاً علمی انجام داده است
به این میگن یک حرف حساب
اسامي زيبا در ادبيات فارسي زياد وجود داره
قانون تغییر نام خانوادگی نیز نیاز به بازنگری دارد
؟؟؟
به نظر من این مطلب که فقط اسامی عجیب و غریب قابل تعوبض هستند
زمانی که دنیا اومدم هیچ گونه فهم و درکی نداشتم
سلام

تاا الان که خبری از این لایحه خبری نشده..در صورت امکان پیگیری کنید
سلام . خواهشمند است درباره افرادی که دو اسمه هستند و در شناسنامه نامی مذهبی دارند و در بین خانواده ، دوستان، آشنایان و... به نام دیگری شناخته شده اند فکری کنید و آنها را از دوگانگی شخصیت نجات دهید . با تشکر
عرض سلام وخسته نباشید.نتیجه چی شد.بالاخره تصویب شدیانه؟
چه مسخره است
خیلی خوبه.
مسخره است که اسم کوچک باید حتما شرایط مورد نظر قانون شما رو داشته باشد تا امکان تغییر را پیدا کند.این حداقل حقوق و آزادی فردی است که هر کسی باید داشته باشد
عالی است
اگه بشه نام خانوادگی رو هم به راحتی عوض کرد خیلی خوبه من یه بار اقدام کردم قبول نکردن میخواستم فامیلم از برزگر به بزرگمهر تغییر کنه
به نظر من 18 سالگی دیره. اسم کوچک با اعتماد بنفس بچه ارتباط مستقیم داره و این در دوران مدرسه خیلی مهمه.
عالیه من واسه یه اسم عوض کردن چند ماه میرم و دادگاه میام خیلی خوب شد
پس اتقان اسنادهویتی چه می شود؟
اسم من نیلوفر هست وازش متنفرم
اگه بشه چي ميشه.عاليه.
من اسمم شهین هستش واقعا زجر میکشم هر وقت جائی رو باید اسمم رو بگم یا کسی منو صدا میزنه به ثبت احوال رفتم میگه نمیشه عوض کنی تو سایت هم مشخصاتم رو ثبت کردم میگفت قابل تغییر نیست لطفا کمکم کنید
از مسئولین تقاضا دارم امکان تغییر نام را برای اسامی عربی هم فراهم نمایند پسر من علیرضا نام دارد گرچه بچه باایمانی است ولی دوست دارد نام ایرانی داشته باشد لطفابادقت نظرتان این غیرت ایرانی را از او نگیرید
سلام
ممنون از اینکه اجازه میدهید که هر کس که از اسمش خوشش نمیاید عوض کند
18سالگی خیلی دیره معمولا بچه ها تو دوران مدرسه بخاطر اسمشون مورد تمسخر قرار میگیرن
اسم من کردستان ;من یه دختر سنندجی هستم قصد تغیر نام دارم ,چون قراره با یه آقای تهرانی ازدواج کنم اوین اسم اونجا نا متعارفه خانواده مخالف عوض کردن من چکار کنم,!!!!!????
اسم من کردستان ;من یه دختر سنندجی هستم قصد تغیر نام دارم ,چون قراره با یه آقای تهرانی ازدواج کنم اوین اسم اونجا نا متعارفه خانواده مخالف عوض کردن من چکار کنم,!!!!!????
من دختری سنندجی هستم اسمم کردستان میخوام ازدواج کنم با یه آقای تهرانی اسم من اونجا متداول نیست امکان عوض کردن اسمم هست?
من اصلا از اسمم خوشم نمیاد
ینی برم ثبت احوال میتونم عوضش کنم؟
برای مملکتی که این همه ادعای آزادی داره واقعا جای تاشف داره
من از بچگی اسمم رو دوست نداشتم و برای تغییر ان به دادگاه هم شکایت کردم اما برای تغییر نام موافقت نشد الان با قانون جدید به ثبت احوال مراجعه کردم امیدوارم اینبار موافقت کنند
من نمی دونم آخه تصویب کردن چنین لایحه ای یعنی اینقدر سخته؟ که من همش باید هی دعا کنم امروز و فردا کنم
كسي ميدونه ايا ميشه اسم زهرا رو هم تغيير داد يا نه؟؟؟؟
این چه قانون ی یه چرا فقط باتغییر اسم عربی موافقت شود مگه ما ایرانی نیستیم یا اسم های ایرانی چشه که موافقت نمیشه
سلام
خیلی جالبه که چرا ما باید اسمایی رو انتخاب کنیم یا حتی حق تغییرش رو نداریم
اسم من خدیجه است ولی هیچکس اسمم را به درستی صدا نمیکند دوستانم که میگویند خدوج یا خجول و اسامی شبیه به این اقوام هم که بختیاری زبان هستند که اسامی به کار میبرند که نگویم بهتر است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بالاخره چی شد؟
تصویب شد یا نه؟
بالاخره چی شد؟
تصویب شد یا نه؟
باسلام.اسم شناسنامه اي من ام البنين به معني مادر پسران است كه اغلب امل صداميزنندكه معني عقب افتاده دارد.من براي تغييرنام به ثبت احوال كرج مراجعه كردم اما بعداز3ماه بادرخواستم موافقت نشد.چه كسي ياكساني تعيين كننده وانتخاب كننده اسم براي من هستند.اين حق قانوني وعرفي وطبيعي من است كه اسمي راكه دوست دارم داشته باشم.برچه اساسي ديگران صلاحيت اين رادارند كه براي من اسم انتخاب كنند؟؟؟؟!!!!!!
باسلام.اسم شناسنامه اي من ام البنين به معني مادر پسران است كه اغلب امل صداميزنندكه معني عقب افتاده دارد.من براي تغييرنام به ثبت احوال كرج مراجعه كردم اما بعداز3ماه بادرخواستم موافقت نشد.چه كسي ياكساني تعيين كننده وانتخاب كننده اسم براي من هستند.اين حق قانوني وعرفي وطبيعي من است كه اسمي راكه دوست دارم داشته باشم.برچه اساسي ديگران صلاحيت اين رادارند كه براي من اسم انتخاب كنند؟؟؟؟!!!!!!
باسلام.اسم شناسنامه اي من ام البنين به معني مادر پسران است كه اغلب امل صداميزنندكه معني عقب افتاده دارد.
فرهاد یزدان پناه بیخود کرده .این شمایید که همیشه یه ریگی به کفشتون هست...
زیر 18 سال چظور می تونه یا نه
سلام,بنده لیست تغییراسمهای جدیدودیدم اسمهای قشنگ پرنیان وافروز و ریحانه وامثال اینا قابل تغییربودولی اسم بی معنی هنگامه که جزآشوب وغوغا ووقت معنی نداره عوض نمی کنند پس بایددوباره ان قانون ونامهایی اصلاحی بررسی شود.
سلام 30ساله هستم بااین اسم معذبم برا اسم جدبد راهنماییم کنیدفاطمه خوبه؟
من خودم اسممو دوست دارم ولی تو جامعه امروزی قبولش ندارن وقدیمیه اسمم خدیجه است بارها اقدام کردم واسه تعویضش امانشد
من اسمم راضیه است خداییش این اسمو دوس ندارم رفتم ثبت احوال تغییر بدم به اسم پریسا که خیلی عاشقشم اما نذاشتن وگفتن ضد اسلامه من یه ایرانی هستم واسم ایرانی دوس دارم وعاشق بی بی فاطمه زهرا هم هستم اخه این کجاش مشکل داره؟چرا به همه چیز گیر میدن
خواهش میکنم جوابمو به ایمیلم بفرستین ببینم راهی هست خیلی برام مهمه
سلام
من اسمم رقیه است خیلی دوست دارم اسمم رو عوض کنم ولی نمیدونم چیکار کنم خیلی دوست دارم قانون تغییر اسم امامان راحت تر بشه
اسممو دوس ندارم خدایا کمک کن ثبت احوال قبول کنه اسم جدیدمو. الهیییییییییییییییی
طرح خوبی است
بالاخره نفهمیدم!
ببخشید میشه کمکم کنین
اسم من سعاد هستش در دانشگاه بعضیا نام مرا فواد صدا میزنن و برخی به صورت سؤاد و بعضی سواد صدام میکنن وبا توجه به اینکه اسم من خیلی قدیمی و از اسامی رایج در ایران عزيز نمیباشد وقتی مرا به گونه های یاد شده صدا میزنند احساس ناراحتی شدید ميكنم لذا به فکر اینم که عوضش کنم که دیگر این احساس ناراحتی به من دست نزند
سلام.من اسمم در شناسنامه یکی از اسم های ائمه هست، ولی بدلیل سلیقه شخصی خواستم به یک اسم غیر ائمه تغییر نام بدم ولی نظر دادگاه مخالف نظرم بود.از شما میخواستم بپرسم آیا طبق قانون های جدید می توانم یک اسم ائمه دیگر انتخاب کنم و تغییر نام بدم؟؟؟
سلام.من وکیل هستم مراجعات زیادی درخصوص تغییرنام دارم.درجواب دوست عزیزکه گفتندقانون بایدتمیکن کنه وبه اینجوردرخواستها پاسخ مثبت کنه عرض کنم که در اینصورت نظم جامعه به هم میخوره وحتی اشخاصی هستندکه درمقام سواستفاده بر میآیند.ولی ازطرفی راضی هستم که قانون حاضرنبایدبسیارسختگیرباشه.
من اسمم تو شناسنامه خدیجه است،همه عمرم از اسمم خجالت میکشیدم ولی همه من و از نوزادی سمیه صدا میکردند،ا
بده قانونشون من میخوام اسمم عوض شه
سلام
من اسم شناسنامه ایم پروانه است به انتخاب پدر بزرگم...
آیا میتوان اسم صفر راعوض کرد؟
این حق هر کسی هست که از اسمش رضایت داشته باشه دیگه برای یه تغییر اسم که نباید از هفت خان رستم رد شد
میخوام از مسیولین خواهش کنم که یک فرصت به مابدهند که خودمان نام خودمان را انتخاب کنیم این حق مسلم ماست
بالاخره چی شد؟
نام خانوادگی من با پسوند بوده پس از برداشتن آن در قسمت توضیحات آمده که هر جایی باید برگ توضیحات را هم بدهیم.خواهشمندم برداشتن پسوند نام خانوادگی در توضیخات نیاید..
چرا باید برای تغییر نام نامی که جلوی اسم ما درثبت احوال است انتخاب کنیم چرا نمیتوانیم اسمی که بان مشهور هستیم را انتخاب کنیم
چرا باید برای تغییر نام نامی که جلوی اسم ما درثبت احوال است انتخاب کنیم چرا نمیتوانیم اسمی که بان مشهور هستیم را انتخاب کنیم
کاش حقیقت داشته باشه اسممو بزارم فاطمه اسم شوهرم بزاره علی
شناسنامه خدیجم ولی صبا صدام میزنن
تغییر نام قبل از 18 سالگی هم ممکن است
سلام بچه ام 3 ماه دیگه بدنیا میاد
اسمشو چی بذارم؟
شهبد
سامیار
کیارش
ماهان
پرهام
بردیا
باراد
برسام
دانیال
نظرخودم شهبد هست اما زنم نمیذاره!!!
آیا میشود نوزاد را تغییر نام داد...قبل از رسیدن به 18 سال؟؟با تشکر
به نظر من نه هر اسمی ولی بعضیش باید تغییر کنه
"تغيير نام كوچك افراد نبايد آزاد و وابسته به ميل و اراده آنان باشد"
با سلام
من در یکی از شهرستان های استان بوشهر زندگی می کنم. اسم شناسنامگیم صدیقه است اما از همون لحظه تولدم اسم مستعار سحر را برام گذاشتن
اجبار نكنين..
اسم پسرم اميرحسينه ولي اسمش رو دوست نداره مي خواد تغييرش بده ايا اين امكان وجود داره؟
خوبه.
اسمم رقیه می شود به رویا تغییر داد؟؟
از اسمم بدم میاد
رو سنگ قبرم چی مینویسن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام از نظر من هم عالیه خواهش میکنم حمایت بشه
ایاامکان داره اسم فاطمه به تیناتغییرپیداکنه؟م
عالی بود........
سلام به نظرمن اگرقرارعوض بشودباید درکودکی درسن18ساگی که همه اورابه این نام صدامی زنند چه فایده دارد
با سلام من میتونم اسم ملائکه رو تغییر بدم.آلطفا جواب بدید.
سلام..
اسم من کبری است و کبری اصلا اسم نیست در زبان فارسی و هم عربی و یک لقب و صفت است به معنی بزرگ و صفت به تنهایی جای اسم نمینشیند و بی معناست.. اسمم را دوست ندارم و برایم مبارک نیست
آقا من به قاضی می گم می خوام اسممو عوض کنه میگه یه عیب اسم محمد رو بگو من چی بگم خواهش می کنم کمکم کنید؟
اقا ما دلمون ميخواد اسممونو عوض كنيم بايد كيو ببينيم
اقا ما دلمون ميخواد اسممونو عوض كنيم بايد كيو ببينيم
عرض سلام
از تمام نمایندگان و کسانی که رأیشان در تصویب این لایحه دخیل است عاجزانه تقاضا میکنم موافقت کنند
6سالیه که یه تنه به دنبال تغییر اسمم از خدیجه به سارا هستم
محدودیت تغییر نام خیلی مسخره است. لطفا رفع محدودیت شود.
سلام همه منو ب اسم حلمامیشناسن ولی درشناسنامه اسمم معصومس. و ب لطف خدا میخوام کارهای هنریموشروع کنم ومیخوام اسم حلما استعمال شه میشهراهنماییم کنین که چکارکنم؟
عالیییییییییییییی
حالم از اين دنيا و قانوناش ب هم ميخوره
من دنبال این کار رفتم و امکان تغییر نام به اسامی مذهبی وجود داره
ایا میشه مهدیه را عوض کرد ۶ سالش
بی خیال ا
؟؟؟؟
من اسم شناسنامه ام فاطمه است ميخوام بدونم ايا امكان تغير به الناز دارم
اسم پسرم رو هیوا گذاشتیم هنوز یکسالش نشده همه میگن اسم دختره آیا میشه عوضش کرد
بنظرم حق مسلم هرادمی هستش که هراسمی که خودش دوستداره داشته باش
بسیار عالی و خوب است ،
با سلام
نام مرضیه را به چه نام هایی تغییر میتوان داد
سلام من میخوام تغیرنام بدم وحق هرانسانه هراسمی که دوس داره رو داشته باشه
باسلام میخاسم بدونم آیا اسامی اعمه قابل تغییر هستن؟
با عرض سلام وتشكر بابت اين قانون جديد كه هر شخصي با رسيدن به سن هيجده سالگي بتواند اسم خود را تغيير دهد
یعنی چی نمیشه اسامی مذهبی رو عوض کرد؟
؟؟؟؟
من میخوام اسمم رو عوض کنم به خاطر سریال ستایش این اسم خیلی زیاد شده و من ازش بدم میاد
سلام
من اسمم توی شناسنامه اصغر هست ولی از زمان تولد من را بنام امید صدا زدند
باتوجه به اینک فرصت 15 روزکه برای نامگذاری نوزاد داده شده است
وظیفه هر پدر و مادر این است که نام نیکو بر فرزندان خود بگزارند(حدیث نبوی)
من یک ایرانی هستم
سلام خسته نباشید .اسم من لیلاست اما از کودکی لیلی شناخته شدم .امکان تغییر ش هست ؟
به نظر اسم باید اصیل باشه اونم ایرانی!
سلام من اسمم خالق است چون این اسم از اسما خاص خداوند میباشد ونامگذاری همچین صفت به انسان مناسب نیست بنده درخواست دادم ولی جواب منفی بود جواب
امروز روز خوبیه برامن.اسممو تغییردادم از رقیه به سارااا
سلام اسم مادر من کشور هست البته در شناسنامه ایشون دوران دبستان به علت اینکه از نام خودشون بیزار بودن در همون سال نام دیگری روی خودشون گذاشتند« شهلا»بقیه را هم مجبور کردن ایشون را شهلا. صدا کنن اما متاسفانه ثبت احوال تا چند سال پیش که اجاز تغییر نام را نمی داد الان هم که موافقت کردن موافقتشون مشروط به انتخاب نامهایی محدودی هست که در لیست دارن و هیچ جای انتخابی نگذاشتن. من دادگاه هم مراجعه کردم ولی رییس دادگاه گفتند اگر دادخواست هم بنویسم رد میکنن و خودم را بی خود اینجا خسته نکنم . ایا راه دیگه ای وجود داره ؟
دوستان من میخوام اسممو عوض کنم.اما کمتر از 18سال هستم و اپدرم از طریق دادگاه اقدام کرده..به نظرتون دادخواست ما توسط قاضی قبول میشه!؟ راهنمایی لطفا
خوبه
خوبه
سلام,خب الان ينى تصويب شده يانه؟
با سلام
من براي تغيير نامم از طريق دادگاه به سرپرستي پدرم اقدام كردم تا از امينه بع مهسا تغيير دهم. ايا به نتيجه اي ميرسم؟؟
این نژاد پرستی نیست ؟
سلام من اسمم تو شناسنامه زهراس اما اکثرا رها صدام میکنن.
کاش تعویض اسامی عربی به فارسی اصیل و با معنی به راحتی امکان پذیر بود ما ایرانی هستیم نه عرب
این عادلانه نیست ینی چی؟
سلام ، آیا امکانش هست اسم عربی رو عوض کرد
آیاباتغییرنامم ازمعصومه به ساره موافقت میشه؟
تغییر نام باید بدون اسنادو مدارک صورت بگیره این کوچیک ترین حق هر شخصیه..
مردم و دین زده کردین
جالبه اسمهایی ایرانی بذاریم
جالبه آقای اسماعیلی فرمودن که سلیقه ایرانیان واسه انتخاب اسم عوض شده
من نامم رو دوست ندارم ولی درک نمیکنم چرا نمیزارن عوضش کنم :-(
من بااین اسم مشکل دارم
من میخوام اسمم رو عوض کنم و بذارم دریا.
باسلام چرا میشه اسم های عربی رو به ایرانی تغییر داد
با تشکر از مطالب مفیدترین
اسمم تو شناسنامه زهراست ولی ازهمون اول منو یلدا صدا میزدن خیلیا هم منو با اسم تو شناسنامم نمیشناسن.الان من میتونم اسممو عوض کنم بزارم یلدا؟
من دختر دوساله هستش و دو اسمه میخوام یه اسمه اش کنم میشه
من هم با فرزاد موافقم
سلام
میشه اسم اعظم و به نگار تغییر داد؟؟ لطفا جواب بدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
صد درصد
سلام
به چه حق پسر عمه بنده برای تغییر اسمش از علی به اردشیر رفته بود دادگاه بهش اجازه ندادند؟
وااای اره منم اسممو دوست ندارم ولی اسمم عربیه اجازه ندارم عوضش کنم ولی من نمیتونم با اسمم کنار بیام
اسمم توی شناسنامه زلیخاست میتونم تغییرش بدم. البته همه منو سمیرا میشناسن. از اسمم اصلا خوشم نمیاد .میشه کسی راهنماییم کنه
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
میتونی به اسم مذهبی تغییر بدی
سلام . اگه پدری نامشو تغییر بده باید بچه ها هم شناسنامه و مدارکشون بخاطر تعویض اسم پدر عوض شه??
سلام منم از اسمم بدم میاد هفت سال ک دارم دوندگی میکنم دو بارم دادگاه رفتم قبول نکردن حتی حرفم وبشنون کلیم هزینش شد اسمم صدقه دوسش ندارم
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
با وکیل میتونی عوض کنی اول باید ببینی فراوانیه چه اسمی ازاسم فعلیت بیشتره
اسمم فاطمس میتونم بزارم کتایون؟عاخه چرا انقدر سخت گیرن؟؟؟شاید یکی واقعا زجر میکشه
منکه راحت اسمم عوض شد
میشه اسم نازیلا رو به مریم یا فاطمه تغییر داد؟
سلام من اسممو دوس دارم ولی خب بنظرم حق هر ادمیه ک خودش اسمشو انتخاب کنه واقعا رو مخه اسمیو دوس نداشته باشی هی ب اون صدات کنن
اسم من نیما است ایا میتوانم آن را عوض کنم؟
من اسمم پیام هست میشه عوضش کرد از اسسم بدم میاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار