بازدید 58317

جزئیات خرید و معافیتهای خدمت سربازی

کلیه فرزندان شهدا و مفقودالاثرا از خدمت سربازی معاف شدند. همچنین به ازای هر شهید، آزاده با 14 ماه اسارت، جانباز با 25 درصد و مفقودالاثر فاقد فرزند یک برادر معاف می‌شود. یک فرزندخوانده قانونی جانبازی که برابر گواهی بنیاد شهید و امور ایثارگران به واسطه جانبازی صاحب فرزند نمی‌شود از خدمت معاف می‌شود... / کلیه مشمولین وظیفه به جای سن 18 سالگی در ماه تولد سالی که به سن 19 سالگی (18 سال تمام) می‌رسند برای خدمت فراخوانی می‌شوند و افراد زیر دیپلم 6 ماه فرصت دارند خود را معرفی کنند تا دچار غیبت نشوند. / جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در تکذیب خبر خرید خدمت سربازی گفت: سربازان یتیم، متاهل و دارای مشکلات خانوادگی در محل سکونت‌شان دوره خدمت سربازی را می‌گذرانند.
کد خبر: ۲۲۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱ 26 February 2012
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح جزئیات معافیت‌های خدمت سربازی در قانون جدید را تشریح کرد که بر اساس یکی از بندهای آن اگر مشمولی تا سه ماه غیبت داشته باشد سه ماه اضافه خدمت و اگر تا یکسال غیبت داشته باشد 6 ماه اضافه خدمت خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار موسی کمالی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: قانون جدید خدمت وظیفه عمومی پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام در تاریخ 22 آبان امسال تصویب و دوم آذر به تایید شورای نگهبان رسید. ریاست جمهوری نیز در تاریخ 22 آذر آن را به نیروهای مسلح ابلاغ کرد. همان زمان ما قول دادیم به زودی این قانون را اجرایی کنیم که بعد از بررسی‌های لازم 10 بهمن ماه امسال برای اجرا ابلاغ شد. براساس ماده 53، این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا شده بود که ستاد کل نیروهای مسلح نیز از آن تاریخ آن را لازم‌الاجرا دانست.

وی افزود: نظریه‌های مختلفی درباره قانون جدید مطرح شد که برخی افراد بدون توجه به مزایای این قانون نسبت به قانون قبلی فقط به مشکلات موجود در آن پرداختند. در قانون جدید اگر مشمولی تا سه ماه غیبت داشته باشد سه ماه اضافه خدمت و اگر تا یک سال غیبت داشته باشد 6 ماه اضافه خدمت خواهد داشت. افرادی که بالاتر از یکسال غیبت داشته باشند علاوه بر 6 ماه اضافه خدمت به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شوند. البته پیش از این اعلام کردیم مشمولان غایبی که تا سوم خرداد سال 91 خودشان را برای خدمت معرفی کنند از هر مجازاتی معاف بوده و نه تنها اضافه خدمت نخواهند داشت بلکه به دادگاه نیز معرفی نمی‌شوند. به همین دلیل به جوانان توصیه می‌کنیم از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند.

سردار کمالی ادامه داد: با قانون جدید دو سوم اضافه خدمت انضباطی کلیه کارکنان وظیفه شاغل در نیروهای مسلح که تا تاریخ 22 بهمن سال 90 تنبیه شده‌اند بخشیده شده است. همچنین شرط پذیرش دانشجو و صدور معافیت از طریق کنکور در این قانون برداشته شد و برای دانشگاه‌هایی که بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌کنند مانند دانشگاه پیام نور و دانشگاههای آزاد مناطق کیش و قشم معافیت تحصیلی صادر می‌شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از فرزندان مادران فاقد شوهر که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند از خدمت سربازی معاف شدند. خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سه دختر و یک پسر دارند پسر از خدمت سربازی معاف می‌شود.

وی افزود: مشمولان دارای فرزند معلول از خدمت سربازی معاف شدند. معلولیت فرزند را سازمان بهزیستی باید تایید کند. مشمولانی که با زنان معلول ازدواج کنند 5 سال معافیت موقت دریافت می‌کنند. بعد از 5 سال اگر ازدواج آنها استمرار داشته باشد معافیت 5 ساله به معافیت دایم تغییر پیدا می‌کند. مشمولی که همسرش فوت کرده و فرزند صغیر دارد در صورتی که ازدواج نکرده باشد از خدمت سربازی معاف است. البته او بعد از گرفتن معافیت می‌تواند ازدواج کند.

سردار کمالی ادامه داد: یگانه مراقب و نگه دار پدر نیازمند مراقبت با هر سنی از خدمت سربازی معاف است. شرط تعیین تکلیف خدمت سربازی برای ثبت اموال نیز در دفاتر اسناد رسمی برداشته شد. همچنین یکی از فرزندان پسر سربازی که در طول خدمت سربازی فوت کرده است یا در صورت نداشتن فرزند یکی از برادرانش از خدمت معاف می‌شود.

وی تاکید کرد: کلیه فرزندان شهدا و مفقودالاثرا از خدمت سربازی معاف شدند. همچنین به ازای هر شهید، آزاده با 14 ماه اسارت، جانباز با 25 درصد و مفقودالاثر فاقد فرزند یک برادر معاف می‌شود. یک فرزندخوانده قانونی جانبازی که برابر گواهی بنیاد شهید و امور ایثارگران به واسطه جانبازی صاحب فرزند نمی‌شود از خدمت معاف می‌شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به سن جدید مشمولان در قانون جدید گفت: کلیه مشمولین وظیفه به جای سن 18 سالگی در ماه تولد سالی که به سن 19 سالگی (18 سال تمام) می‌رسند برای خدمت فراخوانی می‌شوند و افراد زیر دیپلم 6 ماه فرصت دارند خود را معرفی کنند تا دچار غیبت نشوند. همچنین کلیه مشمولین دیپلم و بالاتر یک سال فرصت دارند تا خود را برای انجام خدمت معرفی کنند. همچنین به دانشجویان انصرافی دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برای یک بار قبل از انجام خدمت سربازی اجازه ادامه تحصیل داده شده است.

وی افزود: به مشمولین متعهد دستگاه‌های غیرنظامی که تاکنون بعد از انجام تعهد کارت معافیت دریافت می‌کردند از این به بعد کارت پایان خدمت داده می‌شود. هزینه دریافت کارت معافیت برای این افراد از 75 هزار تا یک میلیون تومان بود.

سردار کمالی با اشاره به راه اندازی دفتر مشاوره در تمام مراکز و پادگان‌های آموزشی و یگان‌ها خاطرنشان کرد: این دفاتر برای مشاوره و کمک به سربازان و ارتباط با خانواده آنان تشکیل شده است. همچنین به منظور ارتقاء منزلت و بهینه سازی اوقات فراغت کارکنان وظیفه باید زمینه های استمرار ‌آموزش‌های نظامی، عقیدتی، سیاسی، خدماتی، فنی و حرفه‌ای و سوادآموزی همزمان با خدمت فراهم شود. سربازان باید در دولت دوره آموزش نظامی و تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرند و متناسب با تحصیلات، آموزش، مهارت و توانایی رسته بندی و به کارگیری شوند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با اشاره به شرایط جدید معافیت‌های پزشکی نیز گفت: برخی خانواده‌ها اعلام می‌کردند که فرزندشان دارای بیماری است که این موضوع از سوی شورای پزشکی رد می‌شد به همین خاطر براساس قانون جدید نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی شورایی از پزشکان متخصص را تشکیل می‌دهند تا به این درخواست‌ها به صورت تخصصی رسیدگی شود. همچنین در قانون قبلی برای نظر شورای پزشکی حق اعتراض وجود نداشت اما در این قانون به مشمولان حق اعتراض داده شده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در تکذیب خبر خرید خدمت سربازی گفت: سربازان یتیم، متاهل و دارای مشکلات خانوادگی در محل سکونت‌شان دوره خدمت سربازی را می‌گذرانند.

سردار موسی کمالی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره طرح آمایش سرزمینی سربازان اظهار داشت: آمایش سرزمینی سربازان با توجه به تهدیدات، ماموریت‌های سازمان‌ها و مسایل و مشکلات سربازان اجرا می شود. نیروی انتظامی، ارتش و سپاه پاسداران این طرح را آغاز کردند که پلیس و نیروی مقاومت بسیج در این ارتباط هیچ مشکلی ندارند.

وی افزود: البته برای اجرای این طرح محدودیت‌هایی نیز وجود دارد اما سربازان یتیم و متاهل در محل سکونت خود دوره خدمت سربازی را می گذرانند و به فرماندهان یگان‌ها اعلام کرده‌ایم با سربازانی که دارای مشکلات خانوادگی هستند برای به کارگیری آنان در محل سکونت‌شان همکاری کنند.

سردار کمالی با تکذیب خبر خرید خدمت سربازی گفت: جوانان به این شایعات که برخی سایت‌ها و نشریات زرد هر از گاهی به آن دامن می‌زنند توجه نکنند زیرا طرحی به عنوان خرید خدمت سربازی نداریم.

وی گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز مشمول قانون جدید خدمت سربازی می‌شوند البته در این قانون پیش‌بینی شده به جای حضور مشمولان در تهران و پیگیری کارشان به نمایندگی‌های خارج از کشور مراجعه کنند. همچنین براساس قوانین گذشته افرادی که تا پایان سال 82 از کشور خارج شده‌اند می‌توانند درخواست خرید خدمت سربازی بدهند. افرادی که تا شهریور سال 85 مشغول به تحصیل در خارج از کشور بودند نیز می‌توانند مانند قبل به کشور تردد کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درباره مشکل خروج از کشور ورزشکاران و نخبه‌های علمی نیز اظهار داشت: افراد برای شرکت مسابقات ورزشی آسیایی، جهانی و المپیک و همچنین نخبه‌های علمی برای تحصیل و شرکت در مسابقات علمی هیچ مشکلی برای خروج از کشور ندارند.

وی درباره آخرین وضعیت سربازان فراری نیز گفت: مجازات سربازانی که تا پایان سال 86 فرار کرده بودند لغو و آنها عفو شدند. همچنین برای سربازان فراری بعد از این تاریخ قرار شد پرونده آنان به دادگاه فرستاده شده تا در این زمینه تصمیم قضایی گرفته شود.

سردار کمالی درباره افزایش حقوق سربازان نیز گفت: این موضوع در حال بررسی است و باید منتظر ماند و دید بودجه اجازه افزایش حقوق سربازان را می دهد یا خیر. البته قطعاً سال آینده شاهد افزایش حقوق سربازان خواهیم بود.

وی در پایان درباره کمبود سرباز در یگان‌های مورد نیاز نیز گفت: در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد و اخبار منتشره در این زمینه دروغ است. تعداد مشمولانی که غیبت کرده‌اند نیز کمتر از سه درصد می‌باشد که این نشان دهنده این موضوع است که جوانان به خدمت سربازی علاقه دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۵
انتشار یافته: ۲۶
به نظر بنده بهتر است حداقل یارانه افراد فراری از خدمت سربازی قطع شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
حالا فكر كردي ماهي 40 تومن چي ميشه!!!!!
ناشناس
| United States |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
آقای ناشناس عزیز. یارانه سهم یم ایرانی از بیت المال است و به هر شخصی حتی مجرمین فراری پرداخت میشود.و هیجکس و قانونی نمیتواند این پرداخت را منع نماید مگر آنکه بطور عمومی برای هر شهروند کسر یا زیاد و یا قطع گردد.و من هم یک منفی تقدیم شما میکنم شاید از این به بعد با اطلاعات لازم از قانون پیشتهاد ارائه بفرمائید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
من با قطع یارانه موافقم. کسی که از خدمت به وطنش فرار کرده چرا باید به طور مساوی با بقیه از بیت المال بهره مند باشد؟ درسته که الان قانونی در این زمینه نداریم اما به نظرم خوب است در قانون آینده بیاید.
آمر به معروف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
از یارانه نباید به عنوان مجازات استفاده کرد. برای هیییییییییچ جرمی ...
این تتیتر اشکال داره کدام جزئیات خرید !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
تابناک کدوم تیترش اشکال نداره که این یکی نداشته باشه؟!! مگه نه تابی جون؟!!!
پیرو نظر قبلی نه تنها فراریان از خدمت باید یارانه کسانی که از ایران قانونی یا غیر قانونی مهاجرت کرده /یا تابعیت دوگانه دارند / یا کمتراز ششماه در ایران اقامت دارند و امثالهم ..... یارانه همه این افراد قطع شود وبه آن کسانی که در ایران هستند یارانه بیشتری پرداخت شود .
درمورد کسانی که درزمان جنک خدمت کردن و درمنطقه جنگی بودن چیزی نکفتن
باسلام ایا ایرانیانی که بهصورت غیرقانونی وقبلاز سال 82ازایران خارج شده اندمیتوانند خرید خدمت کند یانه اگر میتوانند به چه صورت
تک فرزندان پسر چی ؟
پدر من از كار افتاده و برادر بزرگم معاف پزشكيه و سركاره ولي با پدر و مادرم زندگي نميكنه و زندگيشو جدا كرده و متاهل م نيست در حاليكه برادر كوچيكم خرج خونه رو ميده كه الان 6 ساله كه بخاطر مخارج زندگي پدر و مادر پيرم نميتونه به سربازي بره -پدر و مادرم مستاجر هستند و تنها نان آور خونه همين برادر كوچيكمه كه اگه بره سربازي ما از گرسنگي ميميريم چون پدرم يك عمر بيكار بود و براي زندگيش هيچ تلاشي نكرد . حالا ماچيكار كنيم با اين شرايط ؟ شمارو بخدا بحال همچين آدمايي هم فكري بكنيد .
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
واقعا موندم این کیه که منفی میده ؟!؟!؟
آخه مگه حق تورو میخواد بخوره که منفی میدی ؟
بابا جون بریزید دور این حرفها رو اصلا هیچ سازو کار و قائده ای تو این طرحها ،این اقایون ندارن
برادر خانوم من عقب افتاده ذهنیه برادر دیگش معاف شد اما خودش رفت خدمت یه بدبختی داشتیما
پس اونهایی که رزمنده بودند فرزنداشون چی میشن
با سلام قانون تک فرزندی چی شد هست یا برداشته شد؟
حتما! همه به سربازی اینقدر علاقه دارند که لحظه شماری می کنند کی قسمتشون بشه، من خودم اینطوری بودم تا بلاخره در سن 30 سالگی بعد از کلی غیبت سربازی اجبارا نصیبم شد.
لطفا سربازی رو داوطلبانه کنید تا میزان واقعی علاقه جوانان به خدمت سربازی معلوم شود.
انصافا فقدان نگاه حرفه ای به موضوع سربازی تفکری ستنی و غیر واقعی را به جوانان تحمیل نموده است بهتر نیست با بهترین امکانات در پی ایجاد ارتش حرفه ای که با استخدام نیروهای جوان میسر می شود، باشیم و از استمرا این روش غیر سودمندی که حدود 2 سال بهترین سالهای زندگی جوانان را تحت الشعاع قرار می دهد ، اجتناب نماییم .
خدا کند مسولان برای دانشجویان مقیم خارج (خروج بعد از سال 83) نیز فکری کنند
همش ظلمه به اونايي كه رفتن سربازي
معافيت رو برداريد
سهميه رو برداريد
من خودم سربازم و می بینم جوانان با چه عشقی در حال خدمتن و حتی به خاطر این علاقه به صورت عمدی اضافه خدمت می خورن
پس معافیت کفالت 59 سال چی؟؟؟؟؟؟ بخدا روانی شدم، مگه میشه فقظ با یک اطلاع رسانی 2-3 ماهه به منی که از 2سال قبل رو حساب این قانون که فروردین 91 میتونم ازش استفاده کنم اون رو اجرا کنید!!! خواهش میکنم به کسانی که تا آخر 91 شامل این قانون میشوند مهلت بدهید، به امام حسین کلی برنامه ریزی کرده بودم چرا اینطوری مارو بازی میدید
جوون ها علاقه ای به سربازی رفتن ندارن بلکه مجبورند. چون تو ای ن مملکت هر کاری بخوای انجام بدی (خارج رفتن، متاهل شدن ، استخدام شدن(البته اگه باشه)، سرکار رفتن و ...) باید پایان خدمت داشته باشی. علاقه اون موقعی معنی داره که طرف در انجام کاری مختار باشه نه مجبور.
من خودم الان معافیت دارم ولی بیکار هستم . حاضرم برم سربازی به شرطی که در رشته ای که درس خوندم مشغول به کار بشم یا یه فن و تخصص که بدرد اینده بخوره یاد بگیرم و همین طور توی این مدت بیمه باشم و حقوق هم بگیرم . اگه هست بگین من خودمو معرفی کنم .
سلام، سوال من در مورد طرح تعویض کارت های معافیت با هوشمند است. چرا هیچ کس توضیح نمیده دانشجویان خارج از کشور دارای کارت معافیت هستند چطور باید اینکار را انجام دهند؟؟ بخش کنسولی سفارت می گه در این مورد هیچ دستور العملی ندارند! ما هم که نمیتونیم تا تابستان بیاییم ایران، در حالی که نظام وظیه اعلام کرد در صورت عدم تعویض کارت های آنها فاقد اعتبار خواهند شد!! شما رو به خدا یکی جواب درست به ما بده!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار