بازدید 88695

عکس: صحنه سانسوری فیلم بوسیدن روی ماه

منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم «بوسیدن روی ماه» به تازگی در یک میز گرد خبری روایت جالبی از دستور عجیب و غریب وزارت ارشاد درباره فیلم بوسیدن روی ماه خبر داده است.
کد خبر: ۲۲۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲ 23 February 2012
منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم «بوسیدن روی ماه» به تازگی در یک میز گرد خبری روایت جالبی از دستور عجیب و غریب وزارت ارشاد درباره فیلم بوسیدن روی ماه خبر داده است.
 
به گزارش فردا نیوز، آقای محمدی گفت: در همین جشنواره سی‌ام فیلم «بوسیدن روی ماه» اکران شد و به نظر می‌آید هم مردم پسندیده‌اند و هم خواص. هم متدینان و هم مسئولان. داستان فیلم دربارة دو مادر شهید است که فرزندانشان مفقود‌الاثرند و منتظرشان هستند. یکی از این پیرزن‌ها به دلیل بیماری به زودی از دنیا خواهد رفت. به همین خاطر آن یکی مادر تصمیم می‌گیرد تا در این روزهای باقیمانده او را شاد نگه دارد. به همین خاطر تصمیم می گیرد که برای او قلیانی فراهم کند.

طبیعتاً در فرهنگ آنها که کافی‌شاپ نمی‌توان رفت! اتفاقاً تا مادر می‌خواهد قلیان بکشد سرفه می‌کند و نمی‌تواند خیلی استفاده کند. وزارت ارشاد به ما اعلام کرد که بنا بر بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت قلیان این صحنه باید در فیلم حذف شود. ببینید یک صحنة عاطفی دو مادر که می‌تواند بسیار هم تأثیرگذار باشد، بابت چنین برخوردی به چه سرنوشتی دچار می‌شود. یعنی با قلیانی که عملاً اکنون در هر کوی و برزن و قهوه‌خانه و رستورانی وجود دارد به گونه ای برخورد می کنند که گویی به یک باره از یک پدیده قبیحه استفاده کرده‌اید.

اکنون به دلیل نگاه محدود و کوچک‌اندیشی که حاکم شده است به نظر می‌رسد محصولات ما در سینما دیگر حتی تمام ایران را هم نمی‌توانند پوشش دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱۳
انتشار یافته: ۴۷
با سلام
لطفا در نقل خبر به حفظ منبع دقت فرمایید. این میزگرد توسط دفتر پژوهش روزنامه خراسان برگزار گردیده است که توسط فردا نیوز بازنشر شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
باز متن ول کردی چسبیدی به حاشیه
mamad
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
آقا قلیون و سیگار تو فیلمای جدید سینما مد شده...
من نمیدونم تو این مملکت چیزه دیگه یی نیست که گیر دادن به این سیگار و قلیون؟؟؟
....
به نظر من ایراد صحیحی است. چرا؟

1- اولا اگر خود شما هم وزارت ارشاد و دولت بودید، که از قبلا تلاشهایی مبنی بر برچیده شدن این قضیه از سطح جامعه و فرهنگ ایران بطور تدریجی و نه یکباره انجام داده بود، حال با اجازه دادن به پخش چنین صحنه ای عملا به ترویج آن می پرداختید که در عمل و حرف ناقض آن تلاشها است.

2- صحنه های فیلم ها واقعا تاثیر گذار و الهام دهنده هستند. من خودم به یاد می آورم زمانی که نوجوان بودم و سریال کارگاهی الری کوئین را می دیدیم از خیلی از صحنه ها و حرکت های آن کارگاه و پسرش خوشم می آمد و تمایلی برای تقلید و یا شبیه سازی در شخصیت و رفتار و ... پیدا می کردم. هر چند که دست آخر این قضیه جامه عمل نمی پوشید و طبعا بعد از مدتی کوتاه از سرم بیرون میرفت ولی باید اذان کرد که تاثیر گذار است.

3- حذف صحنه قلیان می تواند با جایگزینی صحنه ای دیگر که جانشین آن حرکت عاطفی باشد با اندکی ابتکار و سلیفه انجام شود. اگر می گویند با چه صحنه ای، افتخار دهید ایمیلی به اینجانب ارسال کنید تا نه یک صحنه بلکه صحنه ها و مثالهایی زیادی برایتان بیاورم که می تواند نقش هماند صحنه قلیان و تاثیر آن را ایفا کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
با این استدلال کلیه صحنه های کتک کاری ، آدم کشی ، مردم ازاری ، تصادفات رانندگی و ... هم باید حذف شوند مگر اینکه از نظر شما خوب باشند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
با این اوصاف هر فیلمی یه گوشه اش مشکل داره.
امثال شما فقط میخواهید مملکت گل و بلبل نشون داده بشه نتیجه اش هم این میشه که همه باورشون شده مشکلی نداریم
بیژن حیدری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
آقا رضا،
بنده هم وقتی نوجوان بودم صف نانوائی یک دختر نوجوان دیدم که از اون خیلی خوشم اومد. مدتها ذهن منو به خودش مشغول کرد. بعد هم مثل شما از ذهنم پرید.
خب حالا باید در نانوائی ها رو گل بگیرن که چی؟ مثلا نوجوان ها اونجا همدیگه رو نبینن؟؟؟؟

تمامی مسائل روزمره می تواند در شکل گیری شخصیت یک نوجوان دخیل باشد. البته منظور همان عوامل محیطی هست. حالا چرا فقط فیلم و قلیان مهم می شوند؟؟
بحث نگاه محدود نيست. بحث بخشنامه است كه ذات هر سيستم اداري دولتي است. قانون خشك است. وقت قليان ضرر دارد بايد ممنوع شود. اما مي توان انعطاف لازم را با گنجاندن تبصره ايجاد كرد كه البته معمولا ما ايراني ها هميشه همان تبصره را مي بينيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
حتی یه سفره خونه هم قلیون رو کنار نزاشته! هنوز همون روال سابقه. اگه اولویتی درکار باشه باید قلیونای اونجا رو جمع کنن و در صورت تخلف جریمه های سنگین برای صاحباشون بزارن. اما اومدن به صحنهی یه فیلم بین دو تا پیرزن گیر میدن
اینهمه موضوع برای شاد کردن دل یک پیرزن هست چرا قلیان؟؟؟؟؟؟
چرا قلیان؟؟؟
آدم تاسف میخوره از این فرهنگ از این بینش از این کوته نگری
آخه چرا قلیان؟ اون چیزی که برای شما باعث خوشحالی بک پیرزن میشه و کاملا طبیعیه و توی کوی و بزرم! میبینید
برای جوانهای این مملکت مضر هست
نمیدونم چی بگم فقط تاسف تاسف از این بینش و تفکر جاهلانه...
آخه آوردن قلیان هم شد صحنه عاطفی؟؟
صد تا چیز دیگه میتونستید بیارید
عجب...!!
واقعا که صحنه زشتی هست, ببینم شما چطور به خودتون اجازه دادید این تصویر فجیع رو روی سایت بگذارید؟
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
لطفا بزرگ نمائی نکنید. صحنه و تصویر فجیعی نیست. کمی تعلل کنید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
این صحنه توهین صریح و آشکار به شهداست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
من به انحراف کشیده شدم ومقصرش فقط تویی تابناک
اتفاقا این بار خوب عمل کردند. در بعضی از کشورا هم سیگارو سانسور میکنن. دوم بیرون خیلی چزا هس ولی همه اونا رو میخاین نمایش بدیین قلیان چندینبار از سیگار خطرناکتر که متاسفانه مسولان توجه نمی کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
منم موافقم مگه هرچی بیرونه رو باید تو فیلم نشون داد، سینما جایگاه الگو رو داره
جدا باید در تصمیم گیریها دایره ی دیدمان را بازتر کنیم. نمیتوان همه ی مصادیق را با یک معیار کلی ارزیابی کرد. با توجه به زمان و مکان و موقعیت باید بتوانیم تصمیم گیری کنیم.
آقاجون خب دارند سعی می کنند قلیون ترویج نشه. واقعا باید میذاشتین حتما؟
البته به نظر خوب میاد اگر این چیزا تدوین بشه تا مشخص باشه از قبل برای سازندگان.
سلام
بسیار کار خوبی کردن چه موضوع بی ربطی! شاید حالا یه پیرزنی مادر شهیدی قلیان بکشه ولی چه ربطی داره ؟ای کاش یکم از فکر استفاده میکردید میدیدید که چه کارهای زیبا و قشنگی وجود دارد برای شاد کردن دل یک انسان
حذف قلیان کاملا بجا بوده است. پیر زن را می شود با هزاران چیز دیگر شاد کرد. اگر این صحنه در فیلم می ماند من یکی حتما ناراحت می شدم.
نخست:بسیاری از کارهای زشت وپلید دراجتماع اتفاق می افتد که لاجرم درفیلمها نماسش داده میشوند مثلا ممکن هست که ی فیلم جنایی راساخت بدون اینکه صحنه قتل رو نشون داد؟ دوم:مادرشهیدبه تصوراینکه بااین کار میتونه برای لحظاتی مادر شهیدرو از اون دنیای تیر وتار جدا کنه اینکاروکرد هرچند ممکنه کارش درست یا نادرست باشه .
حذف این صحنه کار بسیار بجایی بوده.
حالا اگه پاش بیوفته همتون قلیون میکشید تا حد مرگ ...
من فکر نمی کنم که آدم با دیدن صحنه کشیدن قلیان هوس کنه. اگر در یک فیلم دیدید یکی دروغ گفت شما هم می روید دروغ می گویید؟
واقعا برایتان متاسفم.
ببینید بنظرم ایراد درستیه.این رو همه قبول داریم که قلیان و سیگار و ... توی جامعه ما وجود داره و خیلی جاها هم جلوی چشم هست اما نمایش این رفتار غلط به این صورت که دو بازیگر برای عوض کردن فضای زندگی و ایجاد شادی به سراغ قلیان می روند آن هم در یک فیلم در این فضا و این ژانر صرفا ریختن قبح یک کار غلط اجتماعی است.
قلیان در فیلم های غربی نماد انسان خوش گذران وبی قیدوبند هستش که از مردم مسلمان نشان میدهد .به نظر من هیچ ربطی به مادران ایرانی ندارد و همانند سیگار باید از فیلم ها حذف شود
کشیدن تریاک و قلیان در فیلم ها کاری بسیار بد و ناشایست که در ایران رواج داده شده و وزارت بهداشت کار درستی کرده
اتفاقا این فیلم و سریالها بیش از اینکه شما فکر میکنید رو ی زندگی مردم تاثیر داره . خانمه اومده خونه من کار بکنه میگه خجالت میکشم از کارم . میگم تو باید سرت رو بالا بگیری چون نون حلال سر سفره ات هست میگه بچه هام تو فیلمها دیدن که گارگر ها تو خونه مردم چقدر بهشون بی احترامی میشه ناراحتن از این موضوع ککع من کار منازل انجام میدم .
مبارزه با هرگونه علايم تبليغ دود و دم كار شايسته اي است كارگردان هم اگر خوشش نيامد الكي بهانه گيري نكند.
این صحنه که توی فیلم بود. شاید تهران سانسور شده!؟ ما که تو شیراز دیدیم اتفاقاً از قسمتهای جالب فیلم بود
به به
با سانسور این صحنه ریشه قلیان خشکانده شد! کاری نداره که این تنباکوهای میوه ای رو وارد نکنید تا مردم نکشند نمیخواد فیلم و ضایع کنید
مشکل ما اینه که جامعه رو نمیبینیم!!کجاش ایراده درستیه؟بابا بخدا مردم کور نیستن!تو جامعه میبینن!اشکال جای دیگه است
چقدر کوته فکر داریم
این تابناک هیچ وقت نظر مخالف تایید نمیکنه!شاهکارید بابا
خودمونیم من هر روز این روزنامه تابناک رو میخونم و تا بحال چیزی به جز یکی به نعل زدن و یکی به میخ زدن ازش ندیدم(درویی)
آقا رضا صحنه های زنان خيابانی و مردان چند زنه تاثير گذار نیست؟! فقط صحنه قليان کشيدن تاثير گذار است؟!!!!!!!!!!!!!!!
به نظر می رسه رفتار مسئولین در گذشته ,کاملا باعث شده تا قبح استفاده از قلیان برای نویسنده این خبر از بین برود. همان طورکه برای خیلی از جوانان و خوانواده ها از بین رفته است!

من هم این فیلم را دیده ام. صحنه عاطفی و تاثیر گذاری است . اما مطمئنم یک نوجوان که این صحنه را می بیند , قطعا در شکل گیری تفکرش نسبت به استفاده از قلیان اثر مستقیم می گذارد.
قلیان در فرهنگ تهران جایی ندارد
مردم جنوب و جنوب غرب حس نشستن کنار قلیان و گپ و گفت همراه با ان را خوب درک میکنن.
حالا اگه اين صحنه سانسور نمي شد و توي سينما پخش مي شد همه ي خبرگزاري ها داد ميزدند كه اي واي دارن تو سينما ترويج قليان و . . . ميكنن...
متاسفانه همه ي ما هميشه چيزي براي ايراد گرفتن داريم...
یه سوال خوب اگه این سانسور شده چرا الان منتشر شده الان دیگه بد آموزی نداره یا فقط مال سمیا است و تو دنیا مجازی دیگه مهم نیست
عزیز من واقعا لازم رابطه بین دو مادر با همچین عمل زشتی انجام بشه تا تاثیرگذار باشه؟!
آیا پرستش خدای یگانه با پرستش طاغوت یکسانه!؟ صرفا به خاطر اینکه هر دو ،کلمه پرستشو معنی میکنن!؟
الحمدالله این مهمترین مشکل جامعمون نیز درکنارسایرمعضلات ومشکلات حل شد....الهی شکرت !!!!!!
برای ارامش دل روزه میگیرند - دعا می خوانند-نماز مستحبی می خوانند و ...
نه قلیان یا موسیقی
فیلمها بوی غربی دارند
من حق را به وزارت ارشاد میدم. بالاخره باید قانون رعایت بشه. همینه که هست.
چیزهایی که در ظاهر جامعه وجود داره چه اشکالی داره در سینما هم باشه. قدیمی های ما خیلیهاشون اهل قلیون بودن الان هم در خیلی از قهوه خونه ها و در خانه ها هست. خلاف شرع هم که نیست پس این محدودیت های الکی چیه؟ نمونه دیگرش هم سیگار کشیدن. وقتی تو روز صد نفر رو تو خیابون در حال سیگار کشیدن میبینیم و جزیی از زندگی ما شده چه طور در سینما باید ممنوع باشه.
قلیان که چیزی نیست اینقدرچیزهای مزخرف توسریالهاوفیلمهااومده که مانمیتونم درکناربچه هامون بشینیم نگاه کنیم چیزهایی که بلدنیستن هم یادشون میدن فارسی1راپاک کنیم فیلمها سریالهای خودمون جاشوپرمیکنن
تو خیلی از همین فیلم های ایرانی شیشه کشیدن رو نشون میده ، حالا قیلون اونم توسط 2 تا پیرزن چه تاثیر منفی می تونه داشته باشه؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی