بازدید 19509

«نگاه شما»: روز سپندارمذگان، روز عشق

روز 29 بهمن روز سپندار مذگان
کد خبر: ۲۲۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱ 21 February 2012
این روزها مردم برگزاری جشن ها و مناسبت های خارجی را نشانه تجدد، تمدن و تفاخر می دانند.سفره هفت سین نمی چینند، اما در آراستن درخت كریسمس اهتمام می ورزند!

جشن شب یلدا كه به بهانه بلند شدن روز، برای شكرگزاری از بركات و نعمات خداوندی برگزار می شده است را نمی شناسند، اما همراه و همزمان با بیگانگان روز شكرگزاری برپا می كنند!

همه چیز را در مورد  Valentine و فلسفه نامگذاریش می دانند، اما حتی اسم "سپندارمذگان" به گوششان نخورده است.

چند سالی ست حوالی26  بهمن ماه  (14  فوریه) كه می شود هیاهو و هیجان را در خیابان ها می بینیم.  مغازه های اجناس كادوئی لوكس و فانتزی غلغله می شود. همه جا اسم Valentine  به گوش می خورد.

از هر بچه مدرسه ای كه در مورد ولنتاین سوال كنی می داند كه "در قرن سوم میلادی كه مطابق می شود با اوایل امپراطوری ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده است بنام كلودیوس دوم. كلودیوس عقاید عجیبی داشته است از جمله اینكه سربازی خوب خواهد جنگید كه مجرد باشد. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می كند.كلودیوس به قدری بی رحم وفرمانش به اندازه ای قاطع بود كه هیچ كس جرات كمك به ازدواج سربازان را نداشت.اما كشیشی به نام والنتیوس(ولنتاین )،مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می كرد.كلودیوس دوم از این جریان خبردار می شود و دستور می دهد كه ولنتاین  را به زندان بیندازند.

ولنتاین  در زندان عاشق دختر زندانبان می شود .سرانجام كشیش به جرم جاری كردن عقد عشاق،با قلبی عاشق اعدام می شود...بنابراین او را به عنوان فدایی وشهید راه عشق می دانند و از آن زمان نهاد و سمبلی می شود برای عشق!"

اما كمتر كسی است كه بداند در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، كه از بیست قرن پیش از میلاد، روزی موسوم به روز عشق بوده است!

جالب است بدانید كه این روز در تقویم جدید ایرانی دقیقا مصادف است با  29  بهمن، یعنی تنها  3  روز پس از ولنتاین فرنگی! این روز "سپندار مذگان" یا "اسفندار مذگان" نام داشته است.

فلسفه بزرگداشتن این روز به عنوان "روز عشق" به این صورت بوده است كه در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می كردند و علاوه بر اینكه ماه ها اسم داشتند، هریك از روزهای ماه نیز یك نام داشتند.

بعنوان مثال روز اول "روز اهورا مزدا"، روز دوم، روز بهمن ( سلامت، اندیشه) كه نخستین صفت خداوند است، روز سوم اردیبهشت یعنی "بهترین راستی و پاكی" كه باز از صفات خداوند است، روز چهارم شهریور یعنی "شاهی و فرمانروایی آرمانی" كه خاص خداوند است و روز پنجم "سپندار مذ" بوده است.

سپندار مذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد. زشت و زیبا را به یك چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می دهد.

به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را بعنوان نماد عشق می پنداشتند.

در هر ماه، یك بار، نام روز و ماه یكی می شده است كه در همان روز كه نامش با نام ماه مقارن می شد، جشنی ترتیب می دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلا شانزدهمین روز هر ماه مهر نام داشت و كه در ماه مهر، "مهرگان" لقب می گرفت.

همین طور روز پنجم هر ماه سپندار مذ یا اسفندار مذ نام داشت كه در ماه دوازدهم سال كه آن هم اسفندار مذ نام داشت، جشنی با همین عنوان می گرفتند.سپندار مذگان جشن زمین و گرامی داشت عشق است كه هر دو در كنار هم معنا پیدا می كردند.

در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می دادند. مردان نیز زنان و دختران را برتخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می كردند. ملت ایران از جمله ملت هایی است كه زندگی اش با جشن و شادمانی پیوند فراوانی داشته است، به مناسبت های گوناگون جشن می گرفتند و با سرور و شادمانی روزگار می گذرانده اند.

این جشن ها نشان دهنده فرهنگ، نحوه زندگی، خلق و خوی، فلسفه حیات و كلا جهان بینی ایرانیان باستان است. از آنجایی كه ما با فرهنگ باستانی خود ناآشناییم شكوه و زیبایی این فرهنگ با ما بیگانه شده است.
 
فرستنده حسین . ب



«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان «نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۲۸
جالبه تاریخچه ولنتاینو گفتی
اما تاریخچه سپندار مزگانو نگفتی!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ح
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
اگه کامل میخوندی تاریخچه اون رو هم میدیدی
افرين به كساني كه سنتهاي باستاني ايران رو گرامي ميدارن
این روز در ایران باستان روز زن بوده نه روز عشق
کل قضیه مشکل داره. روزی برای دوست دخترها و دوست پسرها،جز اینه؟؟ حالا چه فرقی میکنه اسمش چی باشه؟ ایرانی یا فرنگی
تازه جالب اینجاست که اینائی که ولنتاین رو به همدیگه تبریک میگن نمیدونن که روز عشق مخصوص عشاقه!! یعنی مخصوص همسران یا نامزدها یا ... هست نه اینکه مثلا شما به دوستت یا دختر خاله ت یا معلمت تبریک بگی!!!!!!!!!!!!!!!!! روز ولنتاین چندین پیامک تبریک داشتم که از تعجب شاخام زده بود بیرون! آخه هر چی فکر کردم دیدم معشوق هیچکدومشون نیستم!!!!!!!!!!!
خوب بود... ولی اونجایی که گفتی مردم ایران هفت سین نمیندازن و یلدا رو جشن نمیگیرن. باهات موافق نیستم.
نوروز و یلدا بزرگتربن جشن ایرانیان بوده و هست و خواهد بود.
خيلي خوشحالم كه حرفي از فرهنگ ما يجا زده شدد تشكر ميكنم.ولي چرا قبل از اينكه مردم دلبسته اين فرهنگ غربي بشن حرفي از سپندار مذگان نميزدين؟ شما هميشه دير شروع به مبارزه ميكنين. پس الان هم دارين به عنوان وسيله از اون استفاده ميكنين تا واقعا مجذوب فرهنگ ما باشين
قابل توجه ناشر مطلب:
می خوام بگم آقا من میخوام از این روز باستان ایران اطلاعات داشته باشم،وقتی تو هیچ رسانه ای،جراید، خبرگزاریها،خبری پخش نمیشود و حتی تاریخ باستان ایران کهن ،این سرزمین متمدن تاریخ از کتاب تاریخ ما حذف میگردد باید هم این اتفاق بیافتد.
من در این چند روز به قدری که واژه غربی Valentine رو شنیدم حتی یک بار هم واژه پارسی سپندارمذگان را به گوش خود نشنیده ام ..
پس نگوییم که فلان و بهمان...
آداب و سنن این روز پارسی را نمی دانیم
پس نمیتوانیم بدرستی آن را اجرا کنیم.
دولت مردان ما تاریخ نویسان ما ،باستان شناسان ما ، فرهنگ سراهای ما ،رسانه ها (مخصوصاً تلوزیون ) فرهنگ سازی جامع انجام دهند به شما قول میدهم تمام مناسبتهای غربی از فرهنگ ما پاک می شوند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
حق با ایشان است.
قبلا روز مادر در سالگرد تأسیس بنیاد مادران یعنی 25 آذر برگزار می شد. اکثر مردم هم نمی دانستند که چرا 25آذر ، روز مادر است. اما با هماهنگی رسانه ها، روز ولادت حضرت زهرا(س) به عنوان روز مادر شناخته شد.
الآن هم وظیفه ی رسانه ها است تا مردم را با روز عشق ایرانی آشنا کنند.
البته از همین الآن جلوی املای غلط آن را بگیریم. چون حرف " ذ" ، حرفی عربی است و مسلما قبل از نفوذ ادبیات عرب، ما چنین روزی داشتیم. پس "سپندارمزگان"
اینجور که شما گفتی 5 اسفند باید روز عشق باشه نه 29 بهمن. یعنی روز 5 که سپندارمذ هستش و ماه 12 که همین اسمو داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
قبلا هر ماه 30 روز بوده براي همين 29 بهمن مي شده 5 اسفند. توضي در متن داده شده
اکبر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
بخاطر اینکه بهاروتابستان سی ویکروزه شش روز میاد عقب وهمون بیست ونه بهمن درسته
ایرادی بر مردم نیست که این نامگذاری را نمی دانند ، چون اطلاع رسانی نشده ، باز هم از شما ممنون که نوشتید.
مطلب زیبا و بجائی بود .
اما وقتی این فرهنگ غنی در اختیار نسل جوان قرار نمیگیرد . نسلی که با تاریخ واقعی خویش , بیگانه است چگونه باید چنین روزی را , پاس بدارد؟

باید به فرهنگ خوب و پربار خویش , ارج نهیم و آنرا والا بدانیم.

بیایید , سرزمین عاری از عشق را مملو از عشق پاک الهی کنیم...
به امید روزی که اینقدر مجذوب فرهنگ غرب نشده و به فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان را شناخته و به آن عشق ورزیده و پاس بداریم .
من نمی دانم شما چه علاقه ای به تقویم زرتشتی دارید اسفندگان یا سپندارمذگان در روز اسفند از ماه اسفند برابر با 5 اسفند خورشیدی است آثارالباقیه و التفهیم ابوریحان را بخوانید در ضمن در انیترنت هم بگردید تارنماهایی هستند که نظرات اساتید در این زمینه را منعکس کرده اند پس پیشاپیش پنجم اسفند برابر با جشن اسفندگان را به شما شادباش میگویم
احسن به تو كه به اين نكته به اين مهمي اشاره كردي آنقدر ما با فرهنگ باستاني و زيباي خودمان بيگانه شديم كه هيچ كس از چنين مناسبتها به جز افرا د با سواد و اهل مطالع اطلاع نداره بعد ايرانيهاي دچار توهم غربي شدن و باصطلاح با تمدن و فرهنگ اين چيزها را قبول ندارند واقعا براي ايرانيها متاسفم كه فرهنگ خودشان را در گذر زمان جا گذاشته اند و سراغي از آن نميگيرند .
هر دوي اينها پايه در خرافات دارد فرهنگ باستان ايران چه بوده؟؟ فقط با گفتن ايران باستان همه چيز تمام ميشود؟؟ اعتقاد به خدايان چند گانه از فرهنگ اصيل ايران بوده؟ و از همه عجيبتر نوشته ان اقايي است كه گفته بيايئيد مملكتمان را پر از عشق كنيم!! من پيشنهاد ميكنم كتاب خدمات متقابل ايران و اسلام مرحوم مطهري را بخوانيد تا از ماهيت مروجان فرهنگ ايران باستان و ريشه اينگونه تفكرات اگاه شويد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
آقا کمال
ما افتخار می کنیم که به فرهنگ ایران باستان توجه و علاقه داریم. چون ما در طول هزاران سال تمدن و فرهنگ، همیشه یکتاپرست بوده ایم.
به همین دلیل ایرانیان دین پیامبر رحمت و محبت را به آسانی پذیرفتند. . چون سخن آشنا از او شنیدند.
حسين آقا خيلى بى انصافى كردى! چرا فكر مى كنى شب يلدا تو ايران جشن گرفته نمى شه؟ اتفاقا هر سال خانواده خودم و تمام آشنايان و دوستان دور هم جمع ميشن و من بين آشنايان خودم هيچكس را نديدم كه اين برنامه را نداشته باشه، تمام مدارس و مهدكودك ها هم برنامه شب يلدا دارن، ضمنا به ندرت كسى رو ديدم كه مسيحى نباشه ولى به جاى شب يلدا درخت كريسمس بذاره!!
از آنجایی كه ما با فرهنگ باستانی خود ناآشناییم شكوه و زیبایی این فرهنگ با ما بیگانه شده است.



چرا چرا؟چراااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟
آفرین به هوش وذکاوت ایرانیان که ریشه در خدا محوری وعشق حقیقی دارد ولی والنتاین یونانی ریشه در عشق مجازی وانسان محوری.تفاوت از زمین تا آسمان است.خدا در آسمان ومَجاز در زمین.
من یک سؤال دارم . کی میدونه چرا بچه های ما نمی دونن عمو نوروز کیه ولی بابا نوئل رو از باباشون هم بهتر می شناسن ؟ هرکی تونست جواب این سؤال رو بده حتماً میتونه بگه چرا در روز ولنتاین بازارها غلغله میشه ولی هیچکی اسم سپندار مذگان رو هم نشنیده . تا و وقتیکه خودمان پاک کن به دست بگیریم و رسوم زیبای گذشته ایران را پاک کنیم جای آنرا چیزهایی از این قبیل پر خواهند کرد نه آن چیزی که بعضیها میخواهند . واین متاسفانه و صد البته همراه با وادادگی فرهنگی خواهد بود .
ما ایرانیان هم - لیلی و مجنون و شیرین و فرهاد و یاقوت سرخ و غیره .... را داریم که می توانیم به عنوان روز عشق و محبت اعلام کنیم تا مردم این روز را جشن بگیرند این بهتر است یا اجرا کردن مراسم غربی ها را غربی ها بیشتر مراسم هایشان را از ما کپی برداری کردند بعد ما می آیم و مراسم سنتی خود را فراموش می کنیم و مراسم غربی ها را اجرا می کنیم آیا بهتر نیست مراسم سنتی خود را در مملکت خودمان را یادآوری و فرهنگ سازی کنیم . .....؟
ایرانی هانوروزرامیشناسندوجشن هم میگیرند یلداراهم برگذارمیکنند واسمش هم سامی است حالاعبری یاعربی یااسوری یاهرشاخه دیگرش که در کل ازریشه ولادت تولد میلادو......است ولی هرچه که درباره سفندارمزگان نوشتید خیالبافی محض است .میگوئیدنه مرجع ومدرک ورفرانس معرفی کنید.مرجع اصل واوریزینال نه اینکه استنادبه نوشته های همدیگربکنید وخودتان بگوئیدوخودتان هم هورابکشید.هموطنان عزیز ما نوابغ خیالبافی وخودگول زنی هستیم صدای خروپفمان همیشه بلداست وتکبر وتبختر که بله ماایران باستان وسپندارمذ وتیرگان وچه وچه هستیم..ول کنید بابا چه قدرخواب وخیال؟حالااگر چاب کردند هی منفی بدهید.....
همین والنتاین هم از ایرانی ها کپی کردند ...فقط کار ما شده که فرنگی ها از ما میدزدند و بهش رنگ ولعاب میزنند و ما دوباره فرهنگ و کالا و سنت خودمان را از انها به گدایی طلب میکنیم و آن را با ولع تقلید میکنیم !!!! جالبه که به چیزی که خودمان داریم حسرت و غبطه میخوریم!!
آقا این دیگه چه بلایی افتاده به جون ما.
جیبمون خالی شد از بس باید کادو بدیم:
سالگرد ازدواج
سالگرد عقد
تولد
روز زن
ولنتاین
عید نوروز
سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه الزهرا (س)
روز دختر
همینجوری
...
مگه ما چقدر در می اریم؟ ماشاءالله خانمها که با یه شاخه گل راضی نمیشن که.

این وسط سودشو گل فروشها می رن و چینی ها که کلی جنس به بهونه این روزها به ما ها غالب می کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل