بازدید 9808
۴

شلیک​​ خارجی به​حیات وحــش ایـران

در حالی که شکار غیرقانونی و بی‌رویه گونه‌های مختلف جانوری در حیات‌وحش باعث تشدید خطر انقراض بسیاری از گونه‌‌های متنوع در ایران شده است، مسئولان گرداننده تور‌های شکار به محدودیت شکار گردشگران خارجی اعتراض کرده‌اند، نه تنها عجیب به نظر می‌رسد بلکه تاسف‌آور است.
کد خبر: ۲۲۷۸۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸ 19 February 2012
هفته گذشته پنج تن از مدیران شرکت‌‌های تورگردان شکار و طبیعت با ارسال شکوائیه‌ای به نهاد‌های مختلف نسبت به محدودیت‌‌هایی که سازمان محیط زیست برای ظرفیت شکار اتباع خارجی ایجاد کرده است، انتقاد کردند.

به گزارش «ایران» این نامه عجیب در حالی منتشر شد که شکار توسط اتباع خارجی در ایران با وجود حضور نزدیک به 500 هزار شکارچی داخلی در کشور بسیار غیرمنطقی به نظر می‌رسد، چراکه این شکارچیان به تنها تعرفه‌ای کمتر از استاندارد‌های جهانی می‌پردازند بلکه در بسیاری از موارد با شکار خارج از اصول به محیط زیست ایران صدمه می‌زنند.

در بخشی از این نامه خطاب به معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: «کنترل جمعیت شکار از طریق صدور پروانه نه اقدامی جنایت‌آمیز که اقدامی در مسیر ایجاد تعادل اکولوژیک در زیستگاه‌‌ها و پناهگاه‌‌های حیات وحش است! همانگونه که علف‌‌های هرز در مزارع نیازمند کنترل و امحا است، حذف گونه‌‌های جانوری بیمار، پیر و فرتوت نیز به سلامتی و شادابی گونه‌‌های حیات وحش کمک می‌کند!» در این نامه از معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان کسی که زمینه نابودی شرکت‌‌های تورگردان شکار و طبیعت را فراهم کرده نام برده شده و آمده است که: «جنابعالی با ایجاد موانع و مشکلات بی‌شمار و کاهش میزان سهمیه‌‌های اختصاصی به شرکت‌‌های تورگردان زمینه اضمحلال و نابودی را برای این بخش فراهم آوردید و بدون شک این اقدام شما باعث شرمساری تورگردانان در مجامع جهانی مرتبط با فعالیت‌‌های شکار بین‌المللی شده و اعتبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور را زیر سؤال برده است.

 نکته جالب اینجاست که مدیران شرکت‌‌های تورگردان شکار طبیعت باز گذاشتن دست شکارچیان خارجی برای شکار گونه‌‌های حیات وحش را راهی دانسته‌اند که به وسیله آن می‌توان به شناخت سیمای ایران از دید جهانیان کمک کرد و شکارچیان نیز می‌توانند سفیران حسن‌نیت ایران شوند و در نهایت مسئولان محیط زیست ایران را محکوم کرده‌اند که: «چگونه به خود اجازه می‌دهید درآمد‌های ارزی و منافع اقتصادی و فرهنگی ناشی از ورود شکارچیان بین‌المللی به کشور به راحتی از کف برود و نصیب کشور‌های رقیب شود؟» این در حالی است که آمار‌های سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌‌دهد که با وجود کنترل شدید هر سال بر تعداد شکارچیان غیرمجاز در ایران افزوده می‌شود و در کنار این امر فعالیت باند‌های قاچاق شکار در جنوب ایران نیز یکی از دغدغه‌‌های اصلی محیط زیست کشور است.

دکتر اسماعیل کهرم، پدر محیط زیست ایران در واکنش به انتشار این نامه گفت: اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه بسیار درست است، باید دست تور‌های غیرمجاز را قطع کنند و حتی بیشتر از این با آنها برخورد شود. هدف اصلی برای این تور‌ها کسب درآمد است، اینها از کجا می‌دانند که جمعیت حیات وحش ایران برای شکار کافی است؟ با چه مجوزی این حرف را می‌زنند؟ مگر سرشماری‌ای انجام داده‌اند؟

وی ادامه داد: یک توله‌سگ در امریکا 3 هزار دلار قیمت دارد، اما اینها در ایران برای یک پلنگ که گونه‌ای نادر است تنها 1000 دلار به دولت پول می‌دادند، این افراد کارشناس حیات وحش نیستند و فقط به دنبال پول هستند.

اصغر محمدی ‌فاضل معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست نیز در واکنش به این نامه به شوک گفت: آنچه این آقایان به عنوان محدود کردن تور‌های شکار نام می‌برند، ضابطه‌مند شدن و ایجاد ظرفیت و تفویض اختیارات به استان‌‌ها است، بیش از این نیز ظرفیت شکار توسط معاون محیط طبیعی وقت دکتر صدوقی اعلام شده بود و نخستین اقدامی که پس از انتصابم انجام دادم اعلام این دستور بود که استان‌‌ها حق تخطی از این ظرفیت را ندارند.

وی ادامه داد: پیش از این صدور مجوز‌های شکار توسط سازمان مرکزی صورت می‌گرفت و خارج از اختیارات استان‌‌ها بوده است، حتی در برخی موارد پیش می‌آمد که حتی یک شکارچی وارد کشور می‌شد و بدون اطلاع استان‌‌ها مجوز شکار از چند استان می‌گرفت و برای شکار به همه استان‌‌ها مراجعه می‌کرد. این موجب می‌شد که در بعضی موارد ادارات کل محیط زیست در استان‌‌ها از وجود شکارچی خارجی اصلاً مطلع نمی‌شدند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست افزود: موضوع دیگر بحث تقابل شکارچیان داخلی و خارجی بود، به این دلیل که شکارچیان خارجی به نوعی از حمایت‌‌های قانونی خاصی استفاده می‌کردند که شکارچیان داخلی از آن حمایت‌‌ها برخوردار نبودند، در کنار این امر بحث دیگر مشکلات میان مردم محلی و شکارچیان غریبه بخصوص افراد خارجی است که حتی در مواردی منجر به درگیری شده است.

وی ادامه داد: ما برای رفع این ناهماهنگی‌‌ها بخشی از اختیارات ستاد را بر استان‌‌ها تفویض کردیم لذا مورد جدیدی که برای شکارچیان خارجی به وجود آمد این است که باید برای اخذ مجوز شکار به استان‌‌های مربوطه مراجعه کنند که طبیعتاً برایشان مشکل‌ساز است.

فاضل اضافه کرد: در همان سخنرانی روز انتصابم رسماً اعلام کردم که اساساً کشور به لحاظ طبیعی ظرفیت شکار ندارد و به جز موارد استثناء در بعضی از سال‌ها که جمعیت حیات وحش در نقطه‌‌هایی از کشور خوب و قابل قبول باشد، به طور کلی در کل کشور جمعیت گونه‌‌های حیات وحش در معرض خطر هستند. اعتقاد من بر این است که به دلیل فشار وارده بر جمعیت‌‌های حیات وحش افزایش تخریب زیستگاه‌ها، حذف منابع غذایی، حذف رابطه طعمه و طعمه‌خوار، شکستن حلقه‌‌های اکولوژیک و تغییر ساختار هرم جمعیتی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد به همین خاطر تمام تلاشم را برای محدود کردن شکار، برخورد جدی با متخلفین و کاهش ظرفیت برداشت از محیط طبیعی خواهم داشت.

وی با بیان اینکه اعتراض گردانندگان تور‌های خارجی را وارد نمی‌دانیم گفت: نکته اول این است که متن این شکوائیه حاوی مطالب غلط کارشناسی و علمی است که پاسخگویی آن را به کارشناسان واگذار می‌کنم. نکته دوم توهین مطرح شده در این نامه است. در بخشی از این نامه گفته شده ریشه شکار غیر مجاز در بی‌انگیزگی محیط‌بانان است که این عبارت توهین به محیط‌بانان زحمت‌کش سازمان است، کسانی که تا مرز شهادت پیش رفته‌اند و حتی برخی برای انجام همین وظیفه قانونی در زندان به سر می‌برند؛

فاضل ادامه داد: نکته دیگر این است که اساساً در مبانی حیات‌وحش چیزی به نام هرس حیوانات و کاهش جمعیت گونه‌‌های نر یا پیر وجود ندارد. نکته بعدی که عنوان کرده‌اند این است که شکارچیان خارجی «سفیران حسن نیت» هستند، بنده بعید می‌دانم کسی که با اسلحه وارد کشور شود و با دشنه خونین خارج شود سفیر حسن نیت باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این نامه اعلام کرده‌اند که این امر آثار زیانباری برای کسب درآمد ارزی به دنبال دارد که تقاضا دارم کارشناسان و مراجع ذیربط در این خصوص اظهار نظر کنند تا اگر چنین محدودیتی وجود دارد ما را از زوایایش مطلع کنند !

با تمامی بحث‌‌های مطرح شده و شرایط سخت حال حاضر محیط زیست کشور اینکه مسئولان سازمان محیط زیست اجازه حضور بیشتر شکارچیان داخلی و خارجی را نمی‌دهند حرکتی معقول محسوب می‌شود و انتشار این نامه و اعتراضات اینچنینی تنها اکوسیستم حیات وحش کشور را به شرایط فاجعه‌بار نزدیک می‌کند و شاید بهتر باشد به خاطر دستیابی ارز خارجی، بیشتر از این با دست خودمان محیط زیست ایران را نابود نکنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۴
من به نوبه خودم از اقدام سازمان محیط زیست حمایت می کنم.
اون توريستي كه قراره با شكار سرگرم شه بهتره كه هيچوقت پاش به خاك اين كشور نرسه!!!
ترجيح مي دم برم توي طبيعت آب و هوايي تازه كنم و از آيه هاي الهي لذت ببرم به جاي اينكه يكي بياد برام پول بياره و در عوض كشورم رو تبديل به بيابون كنه!!!! به نظرم بايد روي ايده ها و خلاقيت هامون براي جذب توريست بيشتر كار كنيم!!!!!!
باعث تأسف است برخی افراد باهدف ایجاد اندک درآمدی، حیات وحش و ذخیره های تجدیدناپذیر کشور را به خطر می اندازند:اولاً به دلیل فراوانی شکار غیرمجاز و بی ضابطه امروزه در بسیاری عرصه های طبیعی و حتی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست گونه های جوان وحوش نیز به چشم نمی خورند چه رسد به گونه های پیر یا فرتوت! ثانیاً مدیریت شکار مربوط به کشورها و عرصه هایی است که جمعیت وحوش در آنها قابل کنترل و محاسبه است و حتی تعداد گونه های کهنسال قابل بهره برداری نیز مشخص است که می توان بر اساس تعداد و پس از کسر سهم گونه های تغذیه کننده از این وحوش و همچنین محاسبه ضریب خطا پروانه شکار صادر نمود. در کشور ما که نسل این قبیل گونه ها یا منقرض شده و یا در بسیاری عرصه ها در حال انقراض است صدور پروانه شکار ابداً نمی تواند موافق مصلحت عام به شمار رود.
بنابر نظر بسیاری کارشناسان امر اگر در کل کشور و برای مدت حداقل 20 سال از شکار تمامی انواع گونه های وحشی ممانعت جدی بعمل آید و دیگر اقدامات حمایتی منجمله خروج دام از مرتع، ایجاد کریدور عبور در جاده های مواصلاتی واقع در عرصه های طبیعی،حمایت در فصول سرد سال یا مواقع خشکسالی و ... معمول گردد می توان به احیا و مرمت گونه های بومی کشور امیدوار بود.
اقدام محیط زیست در اینمورد کاملا بجا و منطقی است و سالهای سال باید ممنوعیت شدید شکار اعمال شود تا به حداقل ذخایر جانوری حیات وحش دست یابیم
جهت اطلاع اینکه در خیلی از کشورها منجمله امریکا اتباع خارجی حتی حق شلیک با اسلحه را ندارند (حتی تمرینی و آموزشی) چرا اینجا باید حق شکار داشته باشند مجلس باید ممنوعیت کامل شکار را برای حداقل یک دوره ده ساله کاملا ممنوع کند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار