بازدید 7014

طالبی جایزه خود را به فرزند شهید روشن داد

کد خبر: ۲۲۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۷ 18 February 2012
نخستین جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی مشترکا به محمد خزاعی و ابوالقاسم طالبی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» رسید و که ابوالقاسم طالبی اعلام کرد که تیبای سیمرغ خود را به فرزند شهید احمدی روشن تقدیم کرده است.

به گزارش فارس، شب گذشته مراسم اهدای نخستین جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی در سینما فلسطین تهران با مجری‌گری سیدجواد هاشمی برگزار شد.

بنابر این گزارش در ابتدای این مراسم روح‌الله رجبی قائم مقام مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی به عنوان اهدا کننده این جایزه گفت: اهالی تفکر یک نگاه خاص و بیشتر آسمانی دارند که بعضا مفید حال امروز ما نیست و از طرف دیگر کارهای هنری و فرهنگی کارهای متشتتی است.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که تفکر انقلابی را با اهالی فرهنگ و سینما همراه کرده و پیوندی بین فضای تکفری انقلاب و سینما برقرار کنیم.

رجبی با بیان اینکه نقدها یا فرمالیسم یا ژورنالیسم است، تاکید کرد: سعی ما این است که این حرکت سطحی را عمق ببخشیم و این تجربه اول ماست.

وی با بیان اینکه نقد پل ماست بر تلاش این گروه برای رسیدن به فضای قبل از فیلمسازی اشاره و تصریح کرد: همچنین به دنبال دغدغه‌مند کردن متفکران انقلاب نسبت سینما هستیم.

قائم مقام مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی با اشاره به اهداف این جایزه گفت: ایجاد ادبیات جدید نقد سینمایی و ایجاد شیوه های جدید، پهلوزدن به تفکر هژمونی جریان روشنفکری در سینمای ایران و قدردانی از سینماگران معتقد به گفتمان انقلاب اسلامی از جمله این اهداف است.

وی همچنین درباره نحوه داوری برای این جایزه نیز اظهار داشت: 150 استاد در رشته‌های مختلف فیلم‌ها را دیده‌اند و شاخص‌های بیرون آمده و سنجش شده است و نشست تخصصی درباره فیلم‌ها و همچنین نقد کیفی و مکتوب داشتیم و نهایتا در یک فرآیند کیفی به برنده‌ها رسیدیم.

روح الله رجبی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جشنواره سی‌ام فجر، گفت: جشنواره امسال جشنواره بدی بود ولی با جوایز خوب.

وی افزود: غلبه با جریان روشنفکری است و این جریان 10 – 11 فیلم درباره خیانت داشت و تحریف دفاع مقدس و بی‌معنا نمودن خانواده در ایران و تمسخر سنت‌های ایرانی از دیگر موارد است.

*مستغاثی: جشنواره فجر از پول ملت است اما در آن فیلم‌های مغایر با باورهای ملت دیده می‌شود

در دامه این مراسم همچنین یک نشست کوتاه با حضور ناصر هاشم‌زاده فیلمنامه‌نویس، سعید مستغاثی منتقد سینما و وحید جلیلی کارشناس فرهنگی برگزاری شد.

در این نشست که یک سوال درباره علت غلبه جریان روشنفکری بر سینمای ایران مطرح شد، سعید مستغاثی گفت: داشتن طرح گفتمانی و مطالبه گفتمانی از سینمای ایران یک امر منطقی است.

وی افزود: این در همه دنیا و حتی آمریکا هم رواج دارد و سینما در آنجا بازتاب نگاه جامعه و به‌ویژه بازتاب صاحبان پول و کمپانی‌ها و سرمایه‌هاست.

مستغاثی با اشاره به ادعای دموکراسی در جشنواره‌هایی چون برلین و کن گفت: این ادعا در حالی مطرح است که هیچ فیلمی در مخالفت با آنها در این جشنواره‌ها دیده نمی‌شود و سال گذشته شاهد بودیم که یک شوخی توسط یک کارگردان نام آشنا درباره اسرائیل در کن موجب اخراج وی شد و این درحالی است که در جشنواره فجر به راحتی به باورهای ما توهین می‌شود و اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: جشنواره فجر از پول این ملت است اما در آن فیلم‌های مغایر با باورهای ملت دیده می‌شود و این نیازی به پروپاگاندا ندارد هر جا که پول می‌دهد دوست دارد اعتقاداتش را ارائه دهد نه دغدغه گروهی خاص.

ناصر هاشم‌زاده نیز در این نشست با بیان اینکه سینمای ایران با فرهنگ اسلامی همگام نیست، گفت: گام‌های سینمای ایران به سوی سواحل دیگری در حرکت است اما سوال این است که چرا این سینما پس از سی سال همچنان رام نشده است؟ آیا فرهنگ دینی نتوانسته است و یا در جذابیت آن خللی هست؟

وی با طرح چندین سوال ادامه داد: مدیران انفعالی عمل کرده‌اند و سینماگر هم راه خودش را رفته است و شما سینماگران خود را پرورش نداده‌اید؛ به چه کسانی مجال سینما داده‌اید؟

این فیلمنامه‌نویس سینمای ایران با بیان اینکه سینمای امروز ایران شبه مسئله را به مسئله تبدیل کرده، تاکید کرد: متاسفانه سینمای ایران خیانت را برای جامعه عمده کرده است.

* وحید جلیلی: مشکل سینمای ایران دشمن‌شناسان دوست‌فراموش هستند

وحید جلیلی نیز در این نشست، دلیل غلبه جریان روشنفکری بر سینمای ایران را نبود جریان‌های اجتماعی حساس به سینما دانست و گفت: آن روز که آوینی شمشیر می‌زد آنها که امروز منتقد سینما هستند، کجا بودند؟

وی با بیان اینکه آن روز نیز با آن مدیریت می‌شد سینمای گفتمان انقلاب داشت، افزود: پشتوانه اجتماعی، حمایت از آوینی را دریغ کرد و من آنها را دشمن‌شناسان دوست‌فراموش می‌خوانم یعنی کسانی که داشته‌ها را نمی‌بینند و فقط به سیاهی‌ها می‌پردازند.

جلیلی با اشاره به اندیشه‌های بکر آوینی در عرصه سینما، تصریح کرد: آوینی تنها کارش ارائه نقد و اندیشه نبود بلکه بخشی از کارش پر و بال دادن به جوانان سینمای ایران بود و آوینی آنها را با قلم و بیان و آبروی خود حمایت می‌کرد.

وی افزود: اگر در ارزش‌ها حساس هستیم باید در برابر ضدارزش به هنگام و به اندازه واکنش نشان دهیم و اگر لکه نورانی ایجاد شد باید سرشوق بیاییم و تشویق کنیم اما در کدام نماز جمعه از یک فیلم خوب حمایت شده و مردم به دیدن آن توصیه شده‌اند؟

جلیلی با بیان اینکه دشمنان را بیشتر از دوستان می‌شناسیم، افزود: بهزاد بهزادپور 30 سال است در سینماست و 9 سال پیش آخرین فیلم خود با نام «خداحافظ رفیق» را ساخته است اما آیا کسی پرسیده که وی کجاست؟

وی با بیان اینکه تنها روحانی مبرز که از هنرمندان و شاعران و نویسندگان حمایت کرده و نام برده، مقام معظم رهبری است، راه حل را نقد هر دوطرف یعنی نقد مدیران واداده و منفعل و همچنین نقد افرادی که حاضر نیستند اقدامی برای حمایت از سینمای ارزشی بکنند دانست.

* اهدای جوایز به «ملکه»، «پرواز بادبادک‌ها»، «شور شیرین»، «روزهای زندگی» و «یک روز دیگر»

بنابر گزارش خبرنگار فارس در ادامه این نشست با حضور سهیلا صادقی، شهلا باقری، عادل پیغامی، محمدصادق کوشکی، حجت‌الاسلام علی ذوعلم، محمدحسین رجبی و دکتر زاهدی وفا از اساتید دانشگاه و داوران این جایزه، جوایز به برندگان اهدا شد.

در این مراسم 9 جایزه فرعی اهدا شد که به ترتیب به محمدعلی باشه‌آهنگر برای فیلم «ملکه»، علی قوی‌تن برای فیلم «پرواز بادبادک‌ها»، جواد اردکانی برای فیلم «شور شیرین»، پرویز شیخ‌طادی برای فیلم «روزهای زندگی»، حسن فتحی برای فیلم «یک روز دیگر»، وحید جلیلی برای «پایه‌گذاری جشنواره مردمی عمار»، یعقوب توکلی برای «نقد جامع سینمای ایران»، ناصر هاشم‌زاده برای «حفاظت از گفتمان انقلاب اسلامی در فیلمنامه‌نویسی»، سعید مستغاثی برای «سال‌ها نقد عالمانه و دلسوزانه سینمای ایران» اهدا شد.

در میان این 9 تن، علی قوی‌تن در سخنان کوتاهی گفت: ای کاش مادرم زنده بود چراکه مادرم باعث شد این فیلم را بسازم اما متاسفانه در جایی زندگی می‌کنیم که یک بام و چند هوا دارد.

وی افزود: آنچه تلاش کردیم ده ـ یازده ماه طول کشید و 1200 کیلومتر دور از زرق و برق این شهر این فیلم را ساختیم.

بنابر این گزارش در این مراسم جایزه «اثر برگزیده سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی» مشترکا به محمد خزاعی و ابوالقاسم طالبی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» رسید.

ابوالقاسم طالبی پس از دریافت این جایزه با اشاره به نبودن فیلمش در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، گفت: من مطمئنم هیچ وقت پارتی به من نیامده چون فکر می‌کردم خب الان خزاعی پارتی بازی می‌کند و ما چند تا «تیبا» می‌بریم اما نشد.

وی افزود: در اختتامیه هم شیخ‌طادی دلش برای من سوخت و سیمرغ خودش را به من داد و بعد وزیر دلش برای شیخ‌طادی سوخت و گفت که به من یک جایزه خواهد داد و چند روز پیش از وزارت فرهنگ زنگ زدند که مدل تیبایی که می‌خواهی را بگو.

طالبی که در حال سخنرانی مردم را می‌خنداند ناگاه با خبری همگان را شگفت زده کرد و گفت که «من هم به وزارت فرهنگ اعلام کردم تیبای مشکی متالیک من به فرزند شهید احمدی‌روشن اهدا شود.» و این سخنان او موجب تشویق ممتد حضار شد و با حضور خانواده شهید احمدی روشن بر روی سن از این خانواده تجلیل به عمل آمد و طالبی در حالی فرزند شهید احمدی روشن را در بغل داشت فریاد زد: به کوری چشم اسرائیل.

در این مراسم همچنین محمد خزاعی تهیه‌کننده فیلم قلاده‌های طلا گفت: این فیلم با سختی‌های فراوانی ساخته شد و تنها دو سال فیلمنامه آن طول کشید.

وی افزود: بسیاری از بازیگرانی که از آنها خواسته شد که بازی کنند حاضر به بازی در این فیلم نبودند و حتی برخی قرارداد بستند و بعد قرارداد خود را بهم زدند تا فیلم زمین بخورد اما بازیگران آن چون آقای جلیلی و نورایی امروز در جبهه و در جنگ فرهنگی وارد شده‌اند که جای تقدیر دارد.

بنابر این گزارش در این مراسم حمیدرضا پگاه، علی‌رام نواریی، داوود میرباقری، مسعود زریبافان، وحید جلیلی، ناصر هاشم زاده، حسام الدین آشنا، سعید مستغاثی، محمد خزاعی، مجید انتظامی، علی قوی تن، یعقوب توکلی و جواد اردکانی حضور  داشتند و پس از پایان برنامه حضار به تماشای فیلم «قلاده های طلا» نشستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر