بازدید 25263
خیاط در کوزه خواهد افتاد؟

نوبت تجزیه استعمار پیر رسیده است

انگلیسی‌ها که بخش گسترده‌ای از جهان را با مشکل شکاف و تجزیه و مرزهای پرتنش روبه‌رو‌ کرده‌اند، حال باید انتظار بکشند تا ببینند در رفراندوم سال 2014، چه بر سر استعمار پیر خواهد آمد. آیا 2014 سال مرگ امپراتوری دو قرن پیش خواهد بود؟!
کد خبر: ۲۲۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷ 10 February 2012

بحث بر سر استقلال اسکاتلند در حال داغ شدن است و اسکاتلندی‌ها در سال 2014 به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت تا تصمیم بگیرند که موافق قطع رابطه با لندن هستند یا نه!

به گزارش «تابناک»، بر پایه تحلیل گروه اطلاعاتی «لانگ‌لی»، استقلال اسکاتلند به معنای پیامدهای شدید اقتصادی و امنیتی برای بریتانیا خواهد بود، زیرا بیشتر نفت و سلاح‌های هسته‌ای آن در اسکاتلند قرار دارند.

موضوع استقلال اسکاتلند از زمانی جدی‌تر شد که حزب ملی اسکاتلند (SNP)، در سال 2007 در انتخابات پارلمانی اسکاتلند، بیشترین آرا را از آن خود کرد. این حزب متعهد شده است که در این مورد رفراندوم برگزار کند و رهبر آن، «الکس سالموند» که هم‌اکنون نخست‌وزیر است، گفته که باور قلبی دارد که بهتر است اسکاتلند کشوری مستقل باشد.

استقلال اسکاتلند بدان معنا خواهد بود که این کشور بخش زیادی از منابع نفتی بریتانیا در دریای شمال را در کنترل خود خواهد داشت، بنادر مهم و استراتژیک نیروی دریایی بریتانیا از دست خواهد رفت و همه ارتش بریتانیا باید تجدید ساختار داده شود.

حمایت از استقلال اسکاتلند از دهه 1970 میلادی رو به گسترش بوده است. در سال گذشته، به خاطر تقویت احساس هویت اسکاتلندی و افزایش بیزاری از لندن، این جنبش قدرتمندتر شده است. در شرایط اعمال سیاست‌های ریاضت اقتصادی، سالموند رهبر SNP تأکید بیشتری بر استقلال اسکاتلند دارد.

بنا بر این گزارش، اسکاتلندی‌ها همیشه گرایشی به استقلال داشته‌اند. آنها بیشتر لیبرال هستند و به همین دلیل، با دولت کنونی محافظه‌کار انگلیس مشکلات فراوانی دارند. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که جامعه اسکاتلند بر سر استقلال از بریتانیا دچار شکاف شده است.

نظرسنجی اخیر انجام شده توسط ساندی تایمز نشان می‌دهد که 37 درصد اسکاتلندی‌ها هوادار استقلال، 42 درصد با آن مخالف هستند و 21 درصد هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند. این آرای نزدیک، زمانی برای انگلیسی‌ها نگران کننده است که به یاد داشته باشند، رفراندوم سال 2014 مصادف با هفتصدمین سالگرد شکست انگلیس توسط اسکاتلندی‌ها در باناکبورن است.

در چند ماه پیش، سالموند در حال نبرد با دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در مورد چگونگی برگزاری رفراندوم و گزینه‌های مطرح در آن بوده است. کامرون خواستار آن است که رفراندوم تنها دارای دو گزینه بلی و خیر باشد، در حالی که نخست‌وزیر اسکاتلند می‌گوید، باید سه گزینه پیش روی رأی‌دهندگان قرار داده شود؛ بلی، خیر و خودمختاری کامل (همه چیز جز استقلال). ترس لندن از این است که رفراندوم سه گزینه‌ای، باعث شکست آرا شود و در نتیجه گزینه استقلال رأی بیشتری آورد.

موضوع مهم دیگر، تعیین سن افراد واجد حق رأی در این مورد است. طرف اسکاتلندی طرفدار سن شانزده تا هفده سالگی است. این امر می‌تواند بر نتیجه رفراندوم و به نفع گزینه استقلال تأثیر گذارد، زیرا جوان‌ترها راحت‌تر گزینه استقلال را خواهند پذیرفت، به ویژه که آنها دولت لندن را متهم می‌کنند، باعث افزایش هزینه‌های تحصیل و کاهش فرصت‌های شغلی شده است.

کامرون به دلیل مشکلات فراوانی که استقلال اسکاتلند از حیث اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک برای بریتانیا پدید خواهد آورد، تلاش خواهد کرد که تا جایی که می‌شود، زیر بار نظرات سالموند در مورد شیوه برگزاری رفراندوم نرود، زیرا او نمی‌خواهد در انگلستان به عنوان نخست‌وزیری معروف شود که اسکاتلند را از دست داده است.

مهم‌ترین پیامدهای استقلال اسکاتلند در سه بعد نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک به صورت زیر قابل خلاصه شدن است:

پیامدهای نظامی: استقلال اسکاتلند قدرت نظامی انگلیس را تضعیف خواهد کرد. سالموند گفته است که وی خواهان «نیروی دفاعی اسکاتلندی» است که از اعضای اسکاتلندی ارتش کنونی بریتانیا تشکیل شود. این امر باعث از دست رفتن نیروی انسانی و همچنین پایگاه‌ها و بنادر استراتژیک بریتانیا خواهد شد.

مسأله مهمتر این که همه سلاح‌های هسته‌ای آن در زیردریایی‌هایی هستند که در پایگاه دریایی Faslane در اسکاتلند عمل می‌کنند. این در حالی است که «آنگوس رابرتسون»، سخنگوی دفاعی SNP گفته است که ما هرگز خواهان وجود سلاح‌های کشتار جمعی در اسکاتلند نبوده و نخواهیم بود. انتقال این سلاح‌ها به انگلیس (به احتمال زیاد بندر پلیموث) نیازمند تغییرات فراوانی در زیرساخت‌ها خواهد بود که نزدیک به یک دهه طول خواهد کشید و بیش از یک میلیارد پوند هزینه خواهد داشت.

به علاوه اسکاتلندی‌ها خواهان خروج از ناتو هستند که باعث تضعیف جایگاه بریتانیا خواهد شد.

پیامدهای اقتصادی: جدایی اسکاتلند آثار شدیدی بر اقتصاد بریتانیا نیز خواهد داشت. همه منابع نفتی دریای شمال در قلمرو اسکاتلند قرار دارند و در بدترین حالت، می‌تواند 80 درصد از درآمد نفت و گاز کنونی بریتانیا را از آن خود کند.

از اواسط دهه 1970 تاکنون میلیاردها بشکه از دریای شمال استخراج شده است و گمان می‌رود در چهل سال آینده، بین 25 تا 30 میلیارد بشکه نفت و گاز دیگر قابل برداشت باشد.

موضوع اقتصادی مهم، سهم اسکاتلند از بدهی یک تریلیون پوندی کنونی بریتانیاست. SNP سهم اسکاتلند را نزدیک هشتاد میلیارد پوند اعلام می‌کند، در حالی که دیگران مقدار آن را تا 270 میلیارد پوند برآورد می‌کنند.

پیامدهای دیپلماتیک: بی گمان، جدایی اسکاتلند پیامدهای دیپلماتیک بسیار سنگینی برای انگلیس خواهد داشت. بیشتر سرمایه دیپلماتیک انگلیس از پیشینه آن به عنوان یک ابرقدرت ناشی می‌شود. پس از استقلال اسکاتلند، بریتانیا کشوری دیگر بوده و این به معنای از دست رفتن بخش بزرگی از پرستیژ آن خواهد بود.

به علاوه جایگاه بریتانیا در شورای امنیت، اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و ناتو مبتنی بر بریتانیایی است که شامل اسکاتلند هم می‌شده است. معلوم نیست که وضعیت این کرسی‌ها به چه صورتی درخواهد آمد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷۸
من فک میکردم که اسکاتلند یه کشور کاملا مستقل بوده! عجب!!امیدوارم استقلال اسکاتلند باعث بشه انگلیسی ها یاد جدا کردن افغانستان از ایران بیافتند و پشیمانی سوزناکی رو تجربه کنن
که اینطور!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
آره همین طور! دیگه وقتش شده که استعمار پیر ، بره زیر خاک!
من در اسکاتلند تحصیل می کنم. از نفرت اسکاتلندی ها از انگلیسی ها همین بس که تو کلاس از یک دانشجوی فرانسوی که داشت درباره کشورش ارائه میداد پرسیدم که چرا شما از انگلیسیا بیزارید. جواب داده نداده استاد اسکاتیش پرید تو حرفش رسما گفت ما هم از انگلیسیها بیزاریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
همه ی دنیا از دولت بریتانیای کبیر بیزاره. امیدوارم یه روز بشه بریتانیای صغیر.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
بریتانیا همین الانم هم صغیره هم حقیر
ان شاا... نوبت ذلت كليه نظامهاي استبداد و استعمار جهان رسيده و نوبت اقتدار حكومت عدل الهي شده است. مااميدوار به ظهور همچنان منتظريم
به امید تضعیف و فروپاچی پیر استعمار
نوبت تجزيه همه استعمارها و شكست استعمارگران رسيده است ان شاا...
استكبار و استعمار فاني و نابودند ملت ما لااقل اين موضوع را خوب ميدانند
اينها از نشانه هاي ظهور منجي (ع) است. در اين جمعه دستهاي دعا را بلند كرده و ملتمسانه ميخواهيم
الهم عجل لوليك الفرج
مگر هنوز چيزي بنام استعمار پير هم داريم....
استعمارهاي آمريكا و انگليس كه خيلي وقته كفن پوساندند
خوشحال نیاشید انگلیسی ها جای مراکز مهم را تاسیس نمی کنند که پیش بینی جدایی انرا دارند
مگر اسكاتلند مستقل نيست؟ زكي. اين انگلستان خيلي كثيفه. من فكر مي كنم تا 2 سال ديگه سياستي كنه كه همه انگشت به دهن بمونن. كانادا هم مال انگلستانه. بايد ديد كه تا حالا چه كرده بودند كه اسكاتلند از اونها جدا نشده. با همون روش هم همه رو مي پيچونن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
استرالیا هم یکی از فرمانداری های انگلیس است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
هند رو یادت رفت بگی!!!
به 2014 نمیرسه
استرالیا
کانادا
ولز
اسکاتلند
و کلی جزیره! هنوز که هنوزه، زیر پرچم و سلطه ی انگلیس کثیف هستند.
به امید روزی که این اتفاق در تمام این مستعمره های مدرن بیفته
آخ آخ یعنی میشه خدااا؟؟؟ چه حالی کنیم ماااا!!!!! امیدوارم اولین کشوری باشیم که سفیر اسکاتلند رو پذیرا میشه :)
نکته ای که اشاره بهش نشده پیامدهای این جدایی برای اسکاتلند هم کمتر از انگلستان نیست. برای نمونه در دو دهه گذشته سهم اسکاتلند از درامد ملی به نسبت جمعیت بیشتر از انگلستان و ولز بوده که از این راه دانشگاهها و مراکز درمانی بیشتری در اسکاتلند ساخته شده که در صورت جدایی هزینه زیادی برای کشور جدید خواهد داشت. سالموندرهبر حزب ملی اسکاتند از این مساله به عنوان ابزار انتخاباتی استفاده می کند چون خود و حزبش در افار عمومی وجه خود راتا اندازه ای از دست دادند. نگرانی نسبتا جدی عموم اسکاتلندی ها از عدم امادگی این سرزمین برای استقلال است و عواقب ان برای سطح رفاه عمومی. پزشک ایرانی ساکن گلاسکو  
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
هیچ پیامدی شیرینتر از تجزیه انگلستان نیست
اين مساله يك فرصت براي ايران است. سياسيون بأيد فكر كند و ببينند آيا مي شود از اين فرصت براي تضعيف استعمار بير استفاده كرد يا نه
مرگ بر استعمار پیر بریتانیا .درود بر ملت صبور ایران اسلامی . خدایا شکرت
نکته ای که اشاره بهش نشده پیامدهای این جدایی برای اسکاتلند هم کمتر از انگلستان نیست. برای نمونه در دو دهه گذشته سهم اسکاتلند از درامد ملی به نسبت جمعیت بیشتر از انگلستان و ولز بوده که از این راه دانشگاهها و مراکز درمانی بیشتری در اسکاتلند ساخته شده که در صورت جدایی هزینه زیادی برای کشور جدید خواهد داشت. سالموندرهبر حزب ملی اسکاتند از این مساله به عنوان ابزار انتخاباتی استفاده می کند چون خود و حزبش در افار عمومی وجه خود راتا اندازه ای از دست دادند. نگرانی نسبتا جدی عموم اسکاتلندی ها از عدم امادگی این سرزمین برای استقلال است و عواقب ان برای سطح رفاه عمومی. پزشک ایرانی ساکن گلاسکو  
امیدوارم سیاستمداران خبیث بریتانیا حتی در لندن هم با مشکلات امنیتی مواجه بشن تا بدونن چه به سر دنیا آوردن
چرا نظر مخالفين اين بحث را مطرح نمي‌كنيد؟
من فكر مي‌كنم همان‌طور كه مردم استراليا و كانادا مخالفت كردند فكر مي‌كنم اين بار هم اسكاتلندي‌ها مخالفت كنند.
البته ساختار استراليا و كانادا به‌عنوان فرمانداري كل است و تاحدودي متفاوت از اسكاتلند است.
حتي اگر اين اتفاق بيفتد باز فكر نمي‌كنم اتفاق خاصي افتاده باشد و كماكان همانند استراليا و كانادا و تمام پنجاه‌وسه كشور مشترك‌المنافع به نوعي تحت قيموميت انگليس خواهد بود.
جدائی اسکاتلند از انگلیس در مقابل جنایتهای این رژیم در طول تاریخ و در کشورهای مختلف جهان چیزی نیست ، لذا اگر چیزی را آرزو میکنید آن باید نابودی کامل ویا حقارت و ذلت این حکومت جائر باشد .
ان شا الله ...
یکی از آرزوهای قلبی من تجزیه بریطانیا ست .البته به این شکل که کل مستملکات روباه پیر مانند استرالیا نیوزیلند و کانادا از حالت فرمانداری کل درامده و جمهوری اعلام کنند.البته امیدوارم ولز و ایرلند شمالی هم هرچه زودتر اعلام استقلال کنند.باعث تجزیه تمام کشورهای قدیمی انگلیس است.از هند گرفته تا ایران و شامات .کل مناطقی که از ایران جدا شده حتی مناطقی که توسط روسها جدا شد مسبب اصلی ان بریطانیا بوده است
قبلا هم تو استرالیا انتخابات شد ولی اونها رای دادن که همچنان با انگلیس بمونن
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
فرق اسکاتلند با استرالیا بسیار زیاده، اسکاتلند یک کشور مستقل بوده که توسط انگلیس با جنگ اشغال شده و تعداد اسکاتلندی ها ی اصیل زایده ولی در استرالیا 54% استرلیایی ها یا خودشون استرلیا دنیا نیومدن یا والدینشون
حتی با نابودی انگلیس هم دل ما وملت های زخم خورده اروم نمیگیره . برید تاریخ رو بخونید ببینید چه جنایت ها که نکردند
elahi zir zamin bereh in englis omol'fessad
مطمئنم كه اسكاتلند استقلالش را بدست مي آوردوچه حالي دارد ان موقع ديدن اين انگليسيهاي مغرور از دماغ فيل افتاده!
من هم با پزشك از لندن موافقم استقلال اسكاتلند چندان هم به نفعشون نخواهد بود وأما اينكه از لحاظ سياسي به ضرر بريتانيا وبه نفع ايران است شكي هم نداريم
خدا کنه جدا بشه و روی بی بی سی کم بشه آخ چی میشه اگه جدا بشه
انگلیس نماد تفکر بهره کشی و مکیدن خون مردم دنیا است و همه کشور های جهان سوم از هند گرفته تا ایران و ترکیه و جهان اسلام و بومیان آمریکا و استرالیا و کانادا و مردم آفریقا و حتی کشور های اروپایی مانند فرانسه و ایرلند و اروپای شرقی از آن صدمه خورده و نفرت دارند . به امید در هم شکستن تفکر نادرست و عقب مانده بهره کشی و آغاز دوران همکاری و پیشرفت مشترک جهانی
حالا موقشه که پرس تی وی فعالیت خودشو روی این قضیه شدیدتر کنه تا انتقام همه نامردیای انگلیس رو بگیریم
منم امیدوارم انگلیس و بعد هم آمریکا تجزیه بشن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار