بازدید 3040

مخالفت آمریکا دلیل کندی روند خط لوله صلح

کد خبر: ۲۲۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸ 09 February 2012

یک روزنامه پاکستانی نوشت: درخواست اسلام آباد از ایران برای تایید شدن ذخایر میدان پارس جنوبی توسط یک مرجع ثالث و اصلاح قیمت گاز سرنوشت پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان (خط لوله صلح ) را وارد ابهام کرده است.

به گزارش اکونیوز، به نقل از روزنامه اکسپرس تریبون (چاپ پاکستان)، این پروژه هم اکنون به دلیل مخالفت شدید آمریکا که گاز ارزان‌تری را در صورت ترک پروژه از سوی اسلام آباد به این کشور وعده داده، به کندی پیش می‌رود.
منابع آگاه به روزنامه اکسپرس تریبون گفتند که از سوی دیگر ایران نیز به پاکستان پیشنهاد کرده که تمام هزینه یک میلیارد و 200 میلیون دلاری ساخت خط لوله به پاکستان را تقبل می‌کند.

این منابع افزود: پاکستان و ایران در دیدار روز دوشنبه بین "علی سعیدلو" معاون رییس جمهوری ایران و مقامات پاکستانی درباره این سه موضوع صحبت کردند.
میدان پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان به حساب می‌آید، در طول مرز ایران و قطر در خلیج فارس واقع شده است. ذخایر قابل برداشت این میدان 14 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و 18 میلیارد بشکه میعانات گازی برآورد می‌شود.

قطر تولید گاز در این میدان مشترک را در سال 1989 شروع کرده و در سال 2006 با گذر از اندونزی خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع(ال ان جی) معرفی کرد. اما ایران توسعه این میدان را به تاخیر انداخته و به همین دلیل تولید سالانه قطر هم‌اکنون تقریبا دو برابر ایران است.

گزارش‌ها حاکی از این است که تاخیرها و تولید کمتر ایران باعث انتقال برخی ذخایر به طرف قطری و از دست رفتن میعانات به دلیل فشار پایین میدان خواهد شد.
یک مقام آگاه گفت: این امر باعث شده پاکستان از ایران بخواهد ذخایر گاز از سوی یک مرجع ثالث تایید شود.
وی افزود: ایران نگران این است که روند تایید ذخایر و کاهش قیمت باعث تاخیر بیشتر در پروژه شود.

تحت پروژه تاپی پاکستان در مورد قیمت گاز دریافتی معادل 70 درصد قیمت نفت برنت به توافق رسیده ولی قیمت گاز در پروژه خط لوله ایران ـ پاکستان معادل 78 درصد قیمت نفت تعیین شده است.
یک مقام وزارت نفت پاکستان گفت: در قرارداد بندی وجود دارد که براساس آن اگر پاکستان موفق به دریافت گاز ارزان‌تر از منابع دیگر شود، قیمت‌ها می‌تواند اصلاح شود.

بر اساس این گزارش، در این دیدار پاکستان همچنین به طرف ایرانی گفت که با مشکلاتی در زمینه تنظیم بودجه برای پروژه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا مواجه است.
شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان(OGDC) و بانک ملی پاکستان(NBP) تاکنون با تامین منابع برای این خط لوله مخالفت کرده‌اند.

مدیریت شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان نسبت به قطع همکاری سهامداران خارجی خود در صورت سرمایه گذاری در این پروژه و بانک ملی پاکستان نگران بسته شدن شعبه‌های خارجی خود است.
این در حالی است که یک مقام ایرانی در این نشست به نقل از مقامات ایران گفته است: "ما حاضریم تمام هزینه پروژه را تقبل کنیم.

این در حالی است که روزنامه اکسپرس تریبون به نقل از ایجاز چودری معاون وزیر نفت پاکستان تلاش پاکستان برای اصلاح قرارداد با ایران طبق پروژه تاپی را رد کرد.
همچنین وی پیشنهاد ایران برای تامین کل بودجه پروژه را تکذیب کرد و گفت: ما تنها با هیئت ایرانی درباره راههای تسریع کار پروژه صحبت کردیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی