بازدید 5108

جستجوی آلمان‌ها به دنبال طلای قرن 21

کد خبر: ۲۲۵۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۰ 09 February 2012
 فلزات گرانبها که در دنیای امروز به آن لقب ' طلای قرن 21' داده شده، بشدت مورد توجه کشورهای صنعتی در دنیا قرار دارند که آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و و در تلاش است تا به این سرمایه صنعتی دست یابد .
 
به گزارش اکونیوز، عناصری همچون 'سریم'، 'لانتانوم'، ایتریم' 'بریلیوم ' ،'نیودینیوم' و .... از جمله فلزاتی هستند که به فلز گرانبها و نایاب معروف شده و امروزه با پیشرفت تکنولوژی مشتریان زیادی در جهان دارد.
این نوع از فلزات در فناوری های پیشرفته (های تک)، ساخت قطعات ریز و مقاوم کامپیوترها و همچنین سلاح های لیزری استفاده می شود و در صنایع زیست محیطی و باتری های قابل شارژ مورد استفاده در تلفن های همراه و ماشین های الکتریکی، صنایع شیمیایی و متالوژی نیز کاربرد فراوانی دارد.

در جریان سفر روز چهارشنبه 'نورسلطان نظربایف '، رییس جمهور قزاقستان به آلمان و در دیدار آنگلا مرکل ،قراردادهای اقتصادی مهمی بین دو کشور به امضا رسید که براساس آن، شرکت های آلمانی مجوز آغاز فعالیت را در این کشور برای اکتشاف و استخراج فلزات گرانبها، بدست آوردند و در اولین فرصت کار خود را در این کشور آغاز خواهند کرد.
قزاقستان از لحاظ منابع زیرزمینی یک کشور بسیار غنی است، از سال ۱۹۹۳ تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در این بخش در این کشور انجام شده است. این کشور صاحب دومین منابع بزرگ اورانیوم، کروم، روی و سرب در دنیاست ،سومین در منگنز، چهارمین در مس و در مورد زغال سنگ، آهن و طلا نیز در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار می‌گیرد، قزاقستان همچنین یازدهمین منابع بزرگ هم در نفت و هم در گاز طبیعی را در اختیار دارد

براساس اعلام رسانه های آلمان،در دیدار امروز مقامان آلمان و قزاقستان و درچارچوب همکاری های دو کشور، برلین و آستانه نزدیک به 50 قرارداد همکاری اقتصادی به ارزش بالغ بر 3 میلیارد یور امضا کردند که عمدتا در بخش اکتشاف در حیطه انرژی و همچنین استفاده از انرژی های قابل بازیافت با هدف کاهش اتلاف انرژی بوده است.

چین از جمله کشورهایی است که جستجو برای استخراج طلای قرن 21 را از مدتها قبل آغاز کرده و در حال حاضر نزدیک به 95 درصد تولید این نوع فلزات گرانبها را در اختیار خود دارد.

پکن در همین چارچوب صادرات این فلزات نایاب و گرانبها را محدود کرده و به آسانی حاضر به از دست دادن آن نیست، اتحادیه اروپا نیز با پی بردن به اهمیت فراوان این نوع از فلزات، بدنبال این است که ذخیره انبارهای خود را بیشتر کند .

دولت آلمان در همین راستا و با هدف انباشت بیش از بیش طلای قرن 21 در انبارهای خود، عملیات اکتشاف را از سوی شرکت های فعال در بخش معادن تقویت کرده و استخراج از منطقه آلمان شرقی سابق را که پیش بینی شده نزدیک به 38 هزار تن از این نوع فلزات را در خود جای داده، آغاز کرده است.

نکته جالب اینکه این نوع فلزات برخلاف اسمی که روی آنها گذاشته شده (نایاب)، زیاد هم مخفی نیستند، اما به نظر می رسد با توجه به اهمیت حیاتی آنها برای کشورهای صنعتی دنیا، در واقع میزان آن برای همه این کشورها کافی نیست و ممکن است با ادامه این روند اکتشاف، استخراج و انباشت آن در انبارها، نایاب شود.

بنا بر اعلام شرکت های فعال در این زمینه،تقاضای جهانی سالانه برای عناصر نایاب از 134,000 تن در سال 2009 به مقدار پیش بینی شده 180,000 تن در سال 2012 افزایش یافته است و برآورد می شود که در سال 2014 به 200,000 تن برسد.

ناظران بازار پیش بینی می کنند که تقاضا برای عناصر نایاب در سال 2014 از ظرفیت تولید جهانی فراتر رود، و منجر به کمبود شدید در بازار در پنج تا شش سال آتی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی