بازدید 14503

در پشت پرده رخدادهای رومانی چه می‌گذرد؟

در روزهای اخیر، همه سقوط دولت رومانی را ناشی از مسائل اقتصادی می‌دانند، ولی در پشت پرده توافقاتی در این کشور شده است که هر لحظه امکان دارد، این توافقات در دیگر کشورهای اروپای شرقی نیز رخ دهد؛ به راستی در رومانی چه خبر است؟
کد خبر: ۲۲۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۰ 10 February 2012
این روزها، صحنه سیاسی کشور رومانی به عنوان  کشور عضو اتحادیه اروپا که دارای مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی است، دستخوش تحولات لحظه‌ای شده است؛ تحولاتی که از یک ماه پیش در پی اعتراض گسترده مردم به اقدامات ریاضتی دولت ـ که از دو سال پیش آغاز شده و طاقت و امان قشر ضعیف و متوسط جامعه را گرفته است، شروع شده و اکنون با استعفای دولت لیبرال دمکرات‌ها و تعیین نامزدی برای نخست وزیری جدید، وارد فاز تازه‌ای شده است، در حالی که مردم، شخص رییس جمهور را آماج گرفته‌اند.

در آغاز، نخست وزیر، وزیر امور خارجه را قربانی خود ساخت و او را برکنار کرد تا خود بر سر قدرت بماند و وقتی که این ترفند نتیجه نداد، اکنون  شخص نخست وزیر قربان شد تا رییس جمهور باقی بماند.

«میهای رضوان اونگورانو» 43 ساله که دارای گرایش‌های یهودی و ارتباطات خاص با سازمان‌های صهیونیستی است، از سوی رئیس جمهور، مأمور تشکیل کابینه شد که این امر نگرانی‌های بخش نخبگان جامعه سیاسی و آزاده رومانی از نفوذ بیش از پیش لابی یهودی ـ صهیونیستی در این کشور فقیر اروپای شرقی را دو چندان کرده است.

اونگورانو بر پایه شواهد و دانسته‌های برخی منابع محلی، از پدر و مادری یهودی ساکن استان یاش که بعدها به دلایلی تغییر مذهب داده‌اند به دنیا آمده است. وی که فارغ التحصیل رشته تاریخ از مرکز مطالعات زبان عبری و تاریخ یهودیت دانشگاه آکسفورد است، پس از پایان تحصیلات به عنوان رئیس مرکز مطالعات یهودیت در دانشگاه یاش (2004) منصوب و مشغول به کار شد.

وی از سال 1993 عضو هیأت علمی بنیاد جامعه باز جورج سوروس در رومانی بوده و با گرفتن بورس از این بنیاد به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر اروپایی، اقدام کرد و در حقیقت از تربیت شدگان بنیاد سوروس در منطقه اروپای شرقی است؛ بنیادی که به عنوان یکی از بارزترین ابزار آمریکا، نقش بارزی در فروپاشی رژیم‌های کمونیستی و ایجاد انقلاب مخملی داشته است. وی عضو هیأت علمی و مدرس در چندین دانشگاه رومانی و مدرس تاریخ و ادیان شرق با گرایش دین یهود در این دانشگاه‌ها بوده و همچنین عضو انجمن اروپایی مطالعات یهودی دانشگاه آکسفورد است.

وی در سال 1998 وارد وزارت خارجه رومانی شده و به رغم سابقه و سن کم با حمایت جریان‌های خاص، در سال 2004 به عنوان وزیر خارجه برگزیده شد و تا سال 2007 در این مقام بود.

در نوامبر 2007 از سوی رئیس جمهور به سمت رئیس آژانس اطلاعات و امنیت خارجی رومانی SIE برگزیده شد.

بر پایه برخی منابع، وی ارتباطات خوبی با سازمان موساد داشته و نقش مهمی در شناسایی و دستگیری برخی اعضای گروه‌های اسلامی و عرب ـ که پس از واقعه جنگ افغانستان و عراق به رومانی گریخته بودند ـ داشته است.

وی همچنین سفرهای بی‌شماری به اسرائیل داشته و حتی در سال 2008 در رومانی کتابی به نام نفوذ صهیونیسم در سیاست رومانی به چاپ رساند که در روی جلد این کتاب، تصویر اونگورانو با کلاه مخصوص یهودیان در پای دیوار توبه در اسراییل به عنوان سمبل سیاستمداران صهیونیستی قرار داده شد.

گفته می‌شود، از سویی، وی در برخی معادلات و مبادلات اسلحه به گروه‌های مسلح در خاورمیانه و همچنین قاچاق سلاح از رومانی به اسرائیل نقش کلیدی داشته است و نیز به دلیل اشراف و مطالعات و خدمات وی به فرهنگ و جامعه یهودیت، تاکنون دو بار جایزه Filix Posen از دانشگاه عبری اورشلیم در سال 1997 و 1998 را به دست آورده است.

پس از ایجاد و گسترش همکاری‌های اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی با رومانی که در سال‌های اخیر شتاب بسیاری گرفته و هم اکنون بیش از 80 درصد بازار لوازم آرایش، بیش از 60 درصد بازار ساختمان سازی و 40 درصد صنایع لبنی که در دست شرکتهای اسرائیلی بوده و در زمینه‌های دیگر همچون بازسازی ادوات و تجهیزات نظامی ارتش رومانی، صنایع غذایی، هتلداری و توریسم حضور گسترده‌ای داشته و به یمن وجود بیش از پانصد هزار یهودی رومانی تبار در اسرائیل که به سرمایه‌گذاری در رومانی مبادرت کرده‌اند، اکنون گویا پازل نفوذ و چنبره لابی صهیونیست در رومانی در حال کامل شدن است و از راه انتصاب یک نخست وزیر اسرائیلی و یهودی، گامی دیگر در اجرای سناریوی نفوذ صهیونیسم در اروپا و به ویژه در منطقه بالکان و دریای سیاه برداشته اند.

اسرائیلی‌ها بر این باورند که منطقه دریای سیاه، منقطه‌ای کلیدی بوده و راه ورود به دو منطقه حساس قفقاز و اروپای شرقی است که امروزه کشورهای واقع در این مناطق، داعیه ذوب و الحاق به اتحادیه اروپا را دارند. با توجه به همراهی نکردن گسترده و جدی کشورهای شمال اروپا با سیاست‌های غاصبانه صهیونیست‌ها و همچنین مخالفت آنان با برخی سیاست‌های ضد اعراب اسرائیل، تل آویو از چند سال پیش، سرمایه‌گذاری جدی روی کشورهای ضعیف اتحادیه و عموما جدید‌الورود اروپای شرقی کرده‌اند.

در این میان، بلغارستان و رومانی جایگاه خاصی در این پروژه صهیونیست‌ها داشته و تل آویو ضمن ایجاد همکاری‌های گسترده نظامی ـ اطلاعاتی و اقتصادی با این کشورها، سعی در جذب و همراهی بخش سیاسی این کشورها دارد.

لازم به توضیح است، اونگورانو مدتی نیز مدیر مؤسسه آمریکایی سوروس در رومانی بود. نتیجه سرمایه‌گذاری‌های این نهادهای به ظاهر فرهنگی در این بخش از اروپا، اکنون بیشتر مشخص می‌‌شود.

با توجه به آنکه سفیر آمریکا در رومانی، خود یک یهودی رومانی الاصل است، انتصاب یک یهودی دیگر به عنوان نخست وزیر در کشوری که خود را متحد استراتژیک آمریکا و اسراییل اعلان می‌کند، تلاشی برای تکمیل حلقه تسلط صهیونیست‌ها در این بخش مهم از بالکان و اروپاست.

گفته می‌شود، وی همچنین کاندیدای حزب حاکم برای به دست آوردن مقام ریاست جمهوری در انتخابات بعدی است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی