بازدید 17307
۴

گشت زنی شبانه روزی پلیس فتا در اینترنت

کد خبر: ۲۲۳۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸ 30 January 2012
گشت زنی شبانه روزی پلیس فتا در اینترنت، سرقت دو هزار شماره حساب از طریق کافی‌نتها، جریانات اقتصادی اخیر عامل افزایش جرائم اینترنتی، هک روزانه 36 سایت در ایران، مشکل امنیتی 73 درصد از سایتهای دولتی، دستگیری هکر 14 ساله و ... از محورهای نشست خبری رئیس پلیس فتا بود.

به گزارش خبرنگارمهر، سیدکمال هادیانفر پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: در سال 95، 16 میلیون کاربر اینترنت در دنیا وجود داشتند که این آمار امسال به دو میلیارد نفر رسیده است، این در حالیست که 216 میلیون کاربر تنها در حوزه خاورمیانه فعال هستند. بر اساس آمارها میزان کاربران اینترنت در ایران در بین سالهای 2000 تا 2011 از 250 هزار نفر به 26 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافت.

73 میلیون ایرانی تلفن همراه دارند

وی با اشاره به ضریب نفوذ اینترنت در دنیا و ایران تأکید کرد: هم اکنون این ضریب در دنیا 34 نفر در هر 100 هزار نفر است، اما در ایران این آمار به 48.6 درصد می رسد، ضمن اینکه میزان ضریب نفوذ تلفن همراه در دنیا 78 نفر و در ایران 97 نفر است، بنابراین 73 میلیون نفر در ایران از تلفن همراه استفاده می کنند.

22 درصد از کاربران اینترنت از کافی نت استفاده می کنند

رئیس پلیس فتا با اعلام اینکه 26 میلیون و 280 هزار کاربر اینترنت در ایران جوان هستند، تأکید کرد: 42 درصد کاربران اینترنت از محل سکونت،22 درصد از کافی نت، 14درصد از محل کار و 13 درصد از محل  تحصیل، 4.3 درصد با تلفن همراه، و 3.5 درصد از شیوه های دیگر به اینترنت وصل می شوند. این درحالیست که از این پس 75 درصد مشاغل وابسته به اینترنت خواهد شد، ضمن اینکه این میزان 22 میلیون فرصت شغلی و 18 میلیون شغل مستقیم ایجاد می کند. در حالیکه پیش بینی می شود برای 7 میلیون و 300 هزار فرصت شغلی ایجاد شده نیروی متخصص وجود نداشته باشد.

حفظ حریم خصوصی توسط پلیس فتا

هادیانفر یکی از اهداف مهم پلیس فتا را حفظ حریم خصوصی دانست و گفت: این پلیس دیانت از هویت دینی و ملی، اصرار و اقتدار ملی و سرمایه عمومی و خصوصی را دنبال می کند، فتا یک پلیس عملیاتی است که با رویکرد جلوگیری از جرائم اینترنتی و فضای سایبر، تشکیل شده است.

راه اندازی آزمایشگاه فتا در 10 استان

وی از راه اندازی 10 آزمایشگاه معین عدله دیجیتال خبر داد و افزود: پلیس فتا در 32 استان کشور فعال است اما در 10 استان آزمایشگاه معین به منظور بازیابی اطلاعات، سخت افزار، نرم افزار، رمز شکنی، مخابرات، تلفن همراه و مولتی مدیا راه اندازی شده است. این آزمایشگاه جزء موارد نادر فعال در حوزه سایبر است.

گشت زنی شبانه روزی در اینترنت

رئیس پلیس فتا با بیان گشت زنی شبانه روزی پلیس برای شناسایی حفره و جرائم حوزه سایبر تصریح کرد: به منظور دشوار کردن ارتکاب جرائم علاوه بر گشت زنی شبانه روزی برای شناسایی حفره ها و جرائم سایبری، عملکرد ارائه دهندگان اطلاعات بی نام در کافی نت ها، فروشندگان باگ های امنیتی و اطلاع رسانی را دنبال می کنیم.

وقوع 1 میلیون و 200 هزار جرم اینترنتی در آمریکا

هادیانفر با اعلام اینکه سالانه بیش از 8 میلیون و 200 هزار جرم اینترنتی در دنیا رخ می دهد، تأکید کرد: در آمریکا سالانه 1 میلیون و 200 هزار جرم رخ می دهد، این درحالیست که در چین این آمار به 740 هزار جرم می رسد، ضمن اینکه کره جنوبی در رتبه چهاردهم وقوع جرائم رایانه ای قرار دارد، البته 30 درصد جرائم رخ داده در کشور به پلیس گزارش می شود که آنها نیز 10 تا 15 درصد جرائم را کشف می کنند.

درآمد 105 میلیارد دلاری مجرمان اینترنتی

سردار هادیانفر درآمد سالیانه مجرمان اینترنتی را 105 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: سالانه 3 هزار و 750 میلیارد دلار تبادل و خرید در فضای سایبر رخ می دهد. متأسفانه شاهد وقوع سرقت های هویت هستیم به نحوی که تنها در سال گذشته 8 میلیون نفر در انگلیس هویتشان سرقت شد که این امر 5.2 میلیارد دلار خسارت به بار آورد. روزانه 100 هزار سایت در دنیا متولد می شود که هر در این میان 57 هزار سایت در هفته برای کلاهبرداری شناسایی می شوند.

کلاهبرداران اینترنتی از سال 1977 کار خود را با ویروس شروع کردند اما از سال 2005 به بعد اقدام به جعل و کلاهبرداری سازمان یافته کردند.

جریانات اقتصادی اخیر عامل افزایش جرائم اینترنتی

هادیانفر با اعلام اینکه از فروردین ماه تا آذر امسال شاید کاهش جرائم اینترنتی هستیم، تأکید کرد: متأسفانه از آذرماه به دلیل جریانات اقتصادی اخیر شاهد افزایش جرایم اینترنتی هستیم، از 4 هزار جرم رخ داده در فضای سایبر، 1997 جرم کشف شد این در حالیست که برداشت غیرمجاز از حساب اینترنتی افراد، هتک حیثیت، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، ترمینیشن، تهدیدات، کلاهبرداری و سرقت رایانه ای مهمترین جرائم رخ داده در فضای سایبر هستند. ضمن اینکه بیشترین جرایم اینترنتی در تهران، خراسان رضوی، البرز، گیلان و کرمانشاه، رخ داده است.

کشف 47.7 درصد پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا

وی از کشف 47.7 درصد پرونده های تشکیل شده خبر داد و گفت: 20 درصد جرایم زیر 10 روز، 23 درصد زیریک ماه، 51 درصد، 6 ماه و 5.4 درصد بالای 6 ماه کشف شده است.

72 درصد پرونده ها جرائم مالی است

رئیس پلیس فتا 72 درصد پرونده های تشکیل شده را با جرائم مالی و برداشت غیر مجاز از حساب مرتبط دانست و گفت: 14 درصد پرونده ها در زمینه موضوعات ضد اخلاقی، 11 درصد کنجکاوی و 3 درصد نیز انتقام شغلی است. ضمن اینکه 46 درصد از این پرونده ها به برداشت های غیر مجاز از حساب، 55 درصد سوء استفاده از رمز، 24 درصد نصب نرم افزار جاسوسی، 9 درصد سرقت کارت و 8 درصد فشینگ آف، در موضوع هتک حیثیت نیز 32 درصد از جرایم در شبکه های اجتماعی، 23 درصد وبلاگ، 22 درصد سایت ها، 21 درصد ارسال ایمیل و 2 درصد نیز چت اختصاص داد.

وی ادامه داد: 61 درصد از پرونده های تهدیدات را ارسال ایمیل، 13 درصد پیامک، 10 درصد وبلاگ و 8 درصد را نیز شبکه های اجتماعی تشکیل می دهند. در موضوع کلاهبرداری نیز 47 درصد جرایم به صورت رایانه ای، 33 درصد از طریق ایمیل و 20 درصد از طریق تبلیغ رخ می دهد.

روزانه 36 سایت در ایران هک می شوند

هادیانفر از هک روزانه 36 سایت خبر داد و افزود: در 3 ماهه نخست امسال 3400 سایت، در 3 ماهه دوم 3500 و در 3 ماهه سوم 5840 سایت هک شده اند.

73 درصد از سایت های دولتی مشکل امنیتی دارند

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه 73 درصد از سایت های دولتی با مشکل حفره امنیتی روبرو هستند که همین عامل باعث ایجاد وسوسه در مجرمان اینترنتی می شود، اظهار داشت: این میزان در خصوص سایت های خصوصی 27 درصد است. متأسفانه 60 درصد از بانک های دولتی کشور مشکلات امنیتی دارند در حالیکه این میزان در بانک های خصوصی 40 درصد است که به نظر می رسد میزان امنیت در بانک های خصوصی بالاتر از بانک های دولتی باشد.

کوتاهی بانک ها در رفع حفره های امنیتی

وی با انتقاد از برخی از بانک ها در مورد رفع نواقص امنیتی سیستم ها تأکید کرد: جلسات منظمی را با بانک ها برگزار کردیم و مشکلات سیستم ها را اعلام کردیم، آنچه ه مورد بحث است، لزوم تغییر روش ها است، متأسفانه جرایم بانکی امروز به جرایم انتقالی تبدیل شده است و پس از طراحی جرایم در کشورهای پیشرفته این جرایم برای اجرا به کشور منتقل می شود، متأسفانه در یکی از موارد افراد با سرقت هویت شهروندان اقدام به کلاهبرداری های بسیاری کردند. در این پرونده افراد با راه اندازی شرکتی مدعی شدند که به شهروندان وام ارائه می دهند به همین دلیل تمامی  مدارک شهروندان را از آنها گرفته و با ساختن هویت جدید اقدام به دریافت وام های کلان از بانک و انتقال حساب می کردند.

دستگیری هکر 14 ساله

وی با اعلام دستگیری یک هکر 14 ساله در کشور در مورد تفکیک سنی مجرمان جرایم اینترنتی گفت: 64 درصد مجرمان بین 17 تا 25 سال، 32 درصد بالای 25 سال و 4 درصد نیز زیر 17 سال سن دارند. این در حالیست که 89 درصد مجرمان اینترنتی را مردان و 11 درصد را زنان تشکیل می دهند.

حضور پلیس فتا در عملیات پانگ آ/ کشف بیش از 9 هزار کالای جنسی

رئیس پلیس فتا به عملیات پانگ آ اشاره کرد و افزود: در این عملیات که با محوریت اینترپل انجام می شود، داروهای غیر مجاز کشف و ضبط می شوند، در عملیات پانگ آ اول که در سال 2008 برگزار شد، تنها 8 کشور حضور داشتند، در حالیکه در عملیات پانگ آ چهار با حضور ایران 74 کشور مشارکت داشتند، در عملیات سال گذشته 3 میلیون دارو کشف و 78 نفر دستگیر شدند در حالیکه در عملیات پانگ آ چهار تنها در ایران 104 سایت شناسایی، 680 قلم کالای غیر مجاز به همراه 9 هزار و 56 کالای جنسی و بیش از 14 هزار داروی نیروزای غیر مجاز کشف و ضبط شد. در همین رابطه 37 پرونده تشکیل و 29 نفر نیز تشکیل شدند.

فشینگ مشکل جدید حوزه فعالیت بانک ها

وی با اعلام اینکه برخی ها اقدام به راه اندازی دامنه های تقلبی برای به دست آوردن رمز افراد می کنند، گفت: هنگامیکه افراد به دامنه های تقلبی بانک ها در فضای مجازی مراجعه می کنند پس از وارد کردن اطلاعات با پیام ورود رمز اشتباه مواجه می شوند، در حالیکه مجرمان تمامی اطلاعات افراد را ثبت می کنند، متأسفانه کاربران تازه وارد به دام مجرمان می افتند و به دلیل اینکه رمزهای بسیار ساده را انتخاب می کنند، با کلاهبرداری روبر می شوند.

رسیدگی به 8 پرونده ترمینیشن

وی با اشاره به سرقت ویپ در بستر اینترنت تأکید کرد: به دلیل وجود سوبسیت زیاد دولتی اینترنت کشور بسیار ارزان قیمت است که همین امر بستر را برای فعالیت مجرمان اینترنتی و جابجایی و قاچاق صوت فراهم می کند، در یکسال گذشته 8 پرونده در خصوص ترمینیشن در پلیس تشکیل شد که در این رابطه تعدادی از مجرمان در داخل کشور که به سرشبکه های خارجی مربوط بودند دستگیر شدند. شاکی اصلی این پرونده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

هکرها را جدا از کراکرها می دانیم

وی با اعلام اینکه هکرها نسبت به کراکرها در درجه دوم قرار دارند، گفت: پلیس با کراکرها یا سارقان اینترنتی برخورد می کنند. هیچ اغماضی در برخورد با کراکرها یا کلاه سیاه ها در اینترنت نداریم اما با کلاه سفیدها (هکرها) نیز در پلیس استفاده می کنیم.

سرقت 2 هزار شماره حساب از طریق کافی نت ها

وی با بیان اینکه 2 هزار شماره حساب توسط مجرمان اینترنتی در کافی نت ها سرقت شده است، تأکید کرد: چندی پیش در یکی از استان ها متوجه نصب نرم افزار جاسوسی در کافی نت ها شدیم، بر این اساس اعضای یک باند حرفه ای که نرم افزار جاسوسی را از کشور کانادا دریافت کرده بودند با نصب این نرم افزار در کافی نت ها اطلاعات شخصی کاربران را سرقت و برای سرکرده باند در کانادا ارسال می کردند، وی نیز به صورت تدریجی رمز اول و دوم را به عوامل داخلی خود واگذار و آنها نیز حساب فرد را تخلیه می کردند، اعضای این باند که به سرقت 2 هزار شماره حساب اعتراف کردند مدعی شدند مقداری از پول های سرقتی را از طریق صرافی ها برای سرکرده باند، واریز می کردند.

جلوگیری از ارسال محصولات غیر فرهنگی از طریق پست

وی با بیان اینکه ارسال محصولات غیر فرهنگی از طریق پست ممنوع است، گفت: مکاتباتی را با مسئولان پست در این زمینه داشته ایم و به تعاملات خوبی دست یافته ایم، پلیس با هر گروهی که جان، مال و دین مردم را هدف قرار دهد برخورد می کند. به عنوان مثال چندی قبل فردی که اقدام به ارسال پیامک های صیغه می کرد، ظرف 15 روز شناسایی و دستگیر شد و از خانه وی ده ها سیمکارت اعتباری کشف و ضبط شد.

سردار هادیانفر با اعلام اینکه رسیدگی به شکایات جرائم سایبر از سال 91 غیر حضوری می شود، تأکید کرد: بر این اساس از بهمن ماه سیستم جامع پلیس فتا راه اندازی شد که همین امر باعث رسیدگی غیر حضوری شده است، البته در استان ها افراد شاکی می توانند، با نوشتن شرح قضایی و باطل کردن تمبر در دادسرا پرونده را در اختیار پلیس فتا قرار دهند.

وی در پایان در مورد اینترنت ملی نیز گفت: ما نیز به اینترنت پاک و ملی اعتقاد داریم و امیدواریم با اهتمام جدی که وجود دارد بتوانیم فضای سایبر را امن کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
اینکه 73 میلیون شماره همراه هست ... دلیل بر این نیست که 73 میلیون نفر هستند...بنده خودم 3 خط همراه دارم که با جایزه ها میشه 5 تا !
چنانچه در يك شركت خصوصي مديريت به مسئولين شبكه شركت دستور داده باشد كه كار رايانه اي كاربران و مكاتبات و مكالمات آنها را شنود كنند، آيا از نظر قانون به اين كار مجاز هستند؟ و يااينكه چنانچه موردي دارند و مي خواهند كشف شود بايد به دادگاه مراجعه و حكم قاضي بگيرند بعد اين كار را انجام دهند؟ آيا كسي كه متوجه شده است مسائل خصوصي اش در شركت شنود شده است مي تواند شكايت كند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار