بازدید 23093

پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران

رشد اقتصاد ایران به‌رغم تحریم‌ها در سال 2012 به 7/2 درصد می‌رسد
کد خبر: ۲۲۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵ 21 January 2012
بانک جهاني در اولین گزارش خود در سال جاری میلادی موسوم به «چشم‌اندازهای اقتصاد جهان در سال 2012؛ تردید‌ها و آسیب‌ها» به بررسي وضعيت اقتصادي جهان در سال پیش رو پرداخته و از افزایش رشد اقتصادی ایران به‌رغم کاهش رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی خبر داده است.

به نوشته «دنیای اقتصاد»، تازه‌ترین گزارش بانک جهانی همچنین به رشد اقتصادی ایران در سال 2012 پرداخته و در آن با تایید گزارش قبلي خود که مهر ماه منتشر شده بود پیش‌بینی کرده روند فزاینده رشد اقتصاد ایران در سال جاری میلادی ادامه پیدا کند. همچنین، بانک جهانی در این گزارش پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی با حفظ روند افزایشی نسبت به سال 2011 که 2/5 درصد بود با افزایش 0/2 درصد در سال 2012 به 2/7 درصد برسد. اعلام افزایش رشد اقتصادی ايران در شرایطی صورت گرفته است که به زعم بانک جهانی ایران تجربه تحریم‌ها را در کارنامه اقتصادی خود دارد.

پيش از اين بانك جهاني در گزارشی از اوضاع اقتصادي ايران، رشد اقتصادي در سال 2010 را يك درصد اعلام و پيش‌بيني كرده بود اين رقم در سال 2011 ميلادي به صفر و در سال 2012 به 3 درصد برسد. اين ارزيابي بانک جهاني دو ماه پس از انتشار برآورد صندوق بين‌المللي پول مبني بر رشد صفر درصدي اقتصاد ايران در سال 2011، صورت گرفت که بر اساس آن، بانک جهاني همچنين برآورد صندوق بين‌المللي پول از رشد يک درصدي اقتصاد ايران در سال 2010 را تاييد کرد و در عين حال براي سال 2012 ايران رشدي سه درصدي را پيش‌بيني کرد.
ارائه اين گزارش‌ها با واکنش منفي مقامات اقتصادي کشورمان مواجه شد، شمس‌الدين حسيني، وزير اقتصاد ايران، اما در واکنش به پيش‌بيني رشد صفر درصدي، آن را «کاري سياسي» برشمرده بود که با اقتصاد ايران همخواني ندارد. پس از آن نيز معاون وزير اقتصاد کشورمان اعلام کرد که IMF در برابر اين انتقادها، گروهي از کارشناسان خود را براي بررسي اين گزارش و اصلاح آن به ايران فرستاده است.
کارشناسان صندوق بين‌المللي پول هم پس از ديدار از ايران، نرخ‌هاي اعلامي رشد اقتصادي ايران توسط اين صندوق را به‎دليل «عدم دسترسي» به اطلاعات آماري، «برآوردي» اعلام کردند که با کسب اطلاعات جديد به خصوص از بخش‌هاي صنعت و کشاورزي برآوردهاي قبلي در اين باره «اصلاح» خواهد شد.

سرانجام ارائه اطلاعات جديد به سازمان‌هاي بين‌المللي موجب تجديدنظر در برآوردهاي صندوق بين‌المللي پول شد و پس از آن بانک جهاني نيز با تجديد نظر در پيش‌بيني رشد اقتصادي صفر درصدي براي سال 2010ميزان اين شاخص را براي سال گذشته میلادی 5/2 درصد پيش‌بيني کرد و در عين حال براي سال 2012 ايران رشدي 3 درصدي را پيش‌بيني کرد.

اما آن گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است، رشد اقتصاد ایران در سال 2012 به 2/7 درصد ختم خواهد شد. بنابراین گزارش، بانک جهانی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۲ را نسبت به سال گذشته میلادی بهتر دانسته و افزایش رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را پیش‌بینی کرده است. ایران در سال ۲۰۱۱ رشد 5/2 درصد در اقتصاد خود را تجربه کرد و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۱۲ به 7/2 درصد افزایش یابد. رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۳ نیز 1/3 درصد پیش‌بینی شده است.

رشد ایران بیشتر از متوسط خاورمیانه

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۱ بیشتر از متوسط رشد خاورمیانه بوده است. منطقه خاورمیانه در این سال رشد 7/1 درصدی را تجربه کرد و پیش‌بینی شده است متوسط رشد این منطقه در سال ۲۰۱۲ نیز به 3/2 درصد برسد که کمتر از ایران خواهد بود.
بانک جهانی در ادامه با اشاره به بی‌اثر بودن تحریم‌ها بر شاخص‌های کلان اقتصاد ایران نوشت: «به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی، افزایش قیمت نفت و برداشت خوب محصول در داخل باعث رشد 5/2 درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۱ شد».

هدفمندی یارانه‌ها؛ اثر کنترلی بر تورم

این گزارش در مورد هدفمندی یارانه‌ها نیز در ایران نوشت: تحلیلگران خارجی نگاه مثبتی نسبت به بازنگری ایران در نظام یارانه‌ها و پرداخت پول نقد برای ایجاد توازن در ترازهای مالی و اختصاص منابع مالی به مردم دارند، اما مشکلات شدید در بخش غیرنفتی همچنان ادامه دارد. بانک جهانی هدفمندی یارانه‌ها را دارای اثر کنترلی در درازمدت بر تورم دانسته و با تاکید بر اجرای مراحل بعدی این طرح افزود: ایران تلاش‌های مهمی را برای اصلاح نظام حمایت درآمدی خود و کنار گذاشتن پرداخت یارانه‌ها و حرکت به سمت یک نظام تامین اجتماعی هدفمند انجام داده است. این تلاش‌ها دامنه تورم را به ۱۵ تا ۲۰ درصد محدود کرده است.

این‌گونه اصلاحات باید بیش از پیش انجام شود تا تورم در این کشور تک رقمی شود.
این گزارش تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۱۱ را نیز معادل 9/8 درصد تولید ناخالص داخلی ایران اعلام و پیش‌بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۱۲ به 6/6 درصد و در سال 2013 به 2/4 درصد برسد.

کاهش رشد اقتصادی جهان

بانک جهانی همچنین در این گزارش به بررسی چشم‌انداز اقتصاد جهان و کشورهای مهم در این سال پرداخته و از کاهش رشد اقتصادی جهان به 5/2 درصد در سال جاری میلادی خبر داده است. بر اساس این گزارش در حالی که اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۰ رشد ۳ برابری نسبت به سال ۲۰۰۹ را تجربه کرد در سال ۲۰۱۱ با کاهش رشد مواجه شد. رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹ منفی 3/2 درصد بود، اما این رقم در سال ۲۰۱۰ به 1/4 درصد رسید. به‌رغم آن رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۱ دوباره کاهش یافت و به 7/2 درصد رسید. بر این اساس پیش‌بینی شده است رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۲ نیز کاهش یابد و به 5/2 درصد برسد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
آخ جون اوضامون خوبه
عجب!!!!!!!!!
چرا عراق 12.6 ولی ایران 2.7؟!!!
کسی که این گزارشو نوشته، مطمئنم یک بار هم ایران نیومده و اصلا ایران رو ندیده!
با اين آمارها فقط داريم خودمون روگول ميزنيم . كنترل تورم يعني طلاي 75000 توماني يعني دلار 1730 توماني يعني گوشت 20000 توماني و ... وخيلي هاي ديگر كه مردم بيچاره باهاش درگيرند اجاره خونه كرايه تاكسي خوراك وپوشاك و... لااقل بامردم خودتون صادق باشيد
رشد اقتصادی ما از نرخ دلار و سکه و مدیریت باورنکذدنی بانک مرکزی مشخص است .
بخندیم یا گریه کنیم....................؟
عراق و مصر هم از ما جلوترند جالب نیست ؟
لطفا اعداد ممیز دار را با نقطه جدا کنید چون در بسیاری از کامپیوتر ها جای دو عدد دو سمت ممیز عوض می شود و معلوم نیست عدد چقدر است. یک راه دیگر هم نوشتن با حروف است مثل دو و پنج دهم..
سلام. راستي وضعيت عربستان و كويت و امارات را چرا عنوان نكرده‌ايد. شايد براتون خوشايند نبوده و يا اينكه تحليلتون زير سوال ميرفته؟
خیلی باحالید
تابناک خدائیش خودت از این مقاله خنده ات نمی کیرد!! رشد اقتصاد 7.5 درصدی!!
جوک خوبیه برو سوپر میفهمی تورم چنده
آخه این کشورهایی که گذاشتید کدومشون همرده ایران هستن؟؟ ترکیه؟ عربستان؟ اینها کجان؟؟
به نظر شما بانک جهانی خبر داره که امروز دلار به مرز 1840 تومان رسیده؟ بهش بگین شاید در پیش بینی خودش تجدید نظر بکنه. تشکر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل