بازدید 11227

آژیرقرمز سرطان‌های کشنده در ایران

کد خبر: ۲۲۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶ 21 January 2012
تهران امروز نوشت:

مرگ» چشم‌انداز بیمارانی است که با سلول‌های سرطانی دست و پنجه نرم می‌کنند. بیماری سرطان سالانه بیش از 75 هزار ایرانی را مبتلا می‌کند که از این میان 30 هزار نفر نمی‌توانند به مبارزه با این بیماری ادامه دهند و مرگ رضایت سرنوشت آنها می‌شود‌ اما 45 هزار نفری که از مرگ نجات پیدا می‌کنند باید متحمل هزینه‌های زیاد درمان شوند که بیشتر از نیمی از آنها به علت هزینه‌های بالای درمان به زیر خط فقر سقوط می‌کنند و تعدادی نیز به علت گران بودن هزینه‌ها درمان را نیمه کاره رها می‌کنند.

به گفته محققان در 10 سال آینده سرطان در ایران رشدی 3 برابری خواهد داشت. این در حالی است که افزایش سن رابطه مستقیمی با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دارد و با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد که باید تدابیر ویژه‌ای برای مقابله با انواع سرطان در کشور اندیشیده شود.

سرطان یک بیماری مرگبار است که اگر سال‌های ناتوانی و ازکارافتادگی فرد مبتلا به این بیماری در نظر گرفته شود، این بیماری به یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های غیرواگیر تبدیل می‌شود.

به گفته دکتر ایرج خسرو نیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی، این بیماری سومین عامل مرگ و میر در کشورمان است. افزایش سن، سالمندی، پیشرفت تکنولوژی، آلودگی هوا و وجود آلاینده‌های سرطان زا در محیط از مهم‌ترین عواملی است که از آنها به عنوان عوامل شیوع سرطان در کشور نام برده می‌شود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی با بیان اینکه سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در ایران است،می گوید‌:14/5 درصد از موارد ابتلا به سرطان در مردان و 10/91 درصد از موارد ابتلا به این بیماری در زنان مربوط به سرطان پوست است. آمارها نشان می‌دهد در سال 1387 سرطان پوست در مردان رتبه اول و در زنان رتبه دوم را داشته و سرطان معده در مردان پس از پوست در رتبه دوم و در زنان رتبه چهارم را دارا بوده است. سرطان سینه نیز در کشور ما در سنین 40 و50 سالگی اتفاق می‌افتد که یک دهه زودتر از آمار جهانی است و مرگ و میر ناشی از آن بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.

بر طبق آخرین آمار وزارت بهداشت نیز مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. از کل 76هزار و 159مورد ابتلا به تومور سرطانی در سال 1387، 42هزار و 279بیمار مرد (55/51درصد) و33هزار و880 بیمار(44/49درصد) زن بودند. این میزان ابتلا به سرطان از استعمال دخانیات، ازدیاد عوامل سرطان‌زا در محیط مانند هوای آلوده و تغذیه نامناسب نشات می‌گیرد.

سرطان معده، مرگبارترین بیماری

ابتلای سالانه 5 هزار نفر به سرطان معده زنگ خطر این نوع سرطان را نیز در کشور به صدا در آورده است. نکته تاسف بار ماجرا آنجاست که از این تعداد بیمار 4 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و مابقی زندگی سختی را در پیش خواهند داشت. این بیماری که در بین متخصصان سرطان کشور به کشنده‌ترین بیماری معروف است طی سال‌های گذشته بالاترین آمار را در بین سرطان‌ها به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین از تشدید و افزایش شیوع سرطان در مردم تهران به علت هوای آلوده هشدار داده و می‌گوید: عوامل مختلفی بر افزایش بار بیماری‌ها دخیل هستند که آلودگی هوا نیز از جمله آن است.وی تصریح می‌کند: در گام نخست حاکمیت باید در اصلاح سوخت و افزایش حمل و نقل عمومی تلاش کند و حتی المقدور خودروهای فرسوده نیز از سطح خیابان‌ها برچیده شود که این موارد مسلما حمایت هر چه بیشتر حاکمیت را می‌طلبد.

دکتر پیام آزاده نیز با اشاره به آلودگی مواد غذایی و نقش آنها در بروز سرطان می‌گوید: رژیم‌های غذایی پر چرب و سرخ کردنی‌ها و نیز فست فودها بالقوه سرطان زا هستند و مواد غذایی آلوده طیف وسیعی را در بر می‌گیرد که مهم‌ترین این مواد شامل آب، انواع میوه و سبزیجات است.

عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران تصریح می‌کند: استفاده از کودهای شیمیایی برای رشد گیاهان در ایران بخصوص در مناطق شمالی کشور به واسطه سم نیتراتی که در این کودها وجود دارد میوه و سبزی را آلوده می‌کند و همین امر زمینه ابتلا به انواع سرطان را افزایش داده است. به گفته این محقق، سیب زمینی که در پرورش آن از کود نیترات استفاده شده باشد، بعد از برش دادن تیره رنگ می‌شود که این تیرگی به خاطر وجود نیترات است. آزاده اضافه کرد: در تمام دنیا یکی از راهکارهای پیشگیری از سرطان توصیه به مصرف غذاهای سالم و از جمله میوه و سبزی است که در ایران به علت استفاده از کودهای شیمیایی در پرورش این گیاهان، این مواد آلوده به نیترات می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار