بازدید 66727

مرگ تهران حتمی است!

کد خبر: ۲۲۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۸ 20 January 2012
معضل آلودگی هوا گسترده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و اگر به همین ترتیب پیش برویم مرگ تهران در آینده حتمی است.

به گزارش خبرگزاری فارس،  در حالی که توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی به عنوان نخستین راهکار کاهش آلودگی هوا مورد تاکید مجامع و محافل علمی داخلی و خارجی قرار دارد که عدم پرداخت مطالبات حمل و نقل عمومی پایتخت، توسعه این بخش را با محدودیت ها و مشکلات جدی مواجه کرده است.

در این میان هوای پایتخت کشورمان به مرحله ای از آلودگی رسیده که حتی بارندگی های کم سابقه اخیر تهران نیز تاثیر چندانی در کاهش این آلودگی نداشته و همین مهم علاوه بر اساتید و متخصصان داخلی و اندیشمندان و صاحب نظران خارجی، مراکز و نهادهای بین المللی را نیز به واکنش واداشته است.

آلودگی هوا تهدید جدی برای حیات تهران است

در این ارتباط رئیس و بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی، آلودگی هوای تهران را یک تهدید جدی برای این حیات این کلان شهر دانست و تاکید کرد: باید هر چه زودتر نسبت به برنامه‌ریزی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ابعاد مختلف اقدام شود.

ولف گانگ نئومن با اعلام این که معضل آلودگی هوا محدود به تهران نبوده و امروزه در بسیاری از شهرهای جهان از جمله پکن با این مشکل مواجه اند، افزود: در تهران دامنه معضل مذکور گسترده تر است و این موضوع نگرانی ها را عمیق تر می کند.

وی با تحلیل ابعاد اقتصادی و بهداشتی آلودگی هوا، اظهار کرد: آلودگی هوا هزینه بالایی را از نظر اقتصادی به کشور تحمیل می کند و از نظر بهداشتی نیز سلامت جامعه و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و به کاهش کارآیی منجر می شود.

نئومن هر گونه تاخیر در حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر را باعث بدتر شدن وضعیت و کاهش کیفیت زندگی در تهران دانست و تصریح کرد: هر شهر بر اساس معیارها و شاخص های خاص باید برنامه ریزی های کلانی را در همه ابعاد انجام دهند.

وی در این ارتباط نقش حمل و نقل عمومی را بسیار موثر دانست و اعلام کرد: در صورتی که بخش حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته و در این بخش از انرژی های تجدیدپذیر و فن آوری های نوین استفاده شود، آلودگی هوا قابل کنترل است.

مسئولان ایران آلودگی هوای تهران را جدی بگیرند

نئومن با اعلام این نکته که در بحث خودروی شخصی نیز باید موضوع استفاده از انرژی های تجدیدپذیر جدی گرفته شود، اعلام کرد: در معابر تهران خودروهای شخصی بسیاری تردد می کنند که حامل انواع و اقسام آلاینده های خطرناک هستند.

وی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر چه در حمل و نقل عمومی و چه در حمل و نقل شخصی را باعث تضمین آینده محیط زیست تهران دانست و گفت: برای اطمینان از آینده تهران باید در این ارتباط برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

نئومن با اشاره به تجربیات جهانی در این زمینه عنوان کرد: امروزه محیط زیست از بزرگ ترین چالش های جوامع بشری محسوب می شود و در تهران نیز با توجه به جمعیت زیاد این کلان شهر، به مسئولان جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کنم بحث آلودگی هوای تهران را جدی بگیرند و اقدامات مناسبی برای کنترل این معضل انجام دهند.

رییس و بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث آلودگی های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا، انسان ها بیشترین آسیب را می بینند و به مرور بازدهی خود را حتی در انجام فعالیت های روزانه نیز از دست می دهند.

از سوی دیگر چهره ماندگار علمی کشور نسبت به وضعیت زیست محیطی تهران هشدار داد و گفت: معضل آلودگی هوا گسترده تر از آن چیزی است که تصور می شود و اگر به همین ترتیب پیش برویم مرگ تهران در آینده حتمی است.

پروفسور پرویز کردوانی افزود: اگر هنوز فکر می کنیم با انجام طرح های مقطعی و ایجاد برخی محدودیت ها می توانیم مشکل آلودگی هوای تهران را حل کنیم، خودمان را گول زده ایم و باید به این موضوع واقع بینانه نگاه کرد.

وی با تشبیه تهران به یک جوان معتاد اظهار کرد: من همیشه در مورد تهران مثال فرزند معتادی را به کار می برم که پدر و مادرش در بزرگ کردن وی قصور کرده اند و حالا این فرد معتاد پایش را روی یقه پدر و مادر خود گذاشته و ضمن این که به همه زور می گوید و کلی از منابع مالی را می بلعد، آخر سر هم درمان نمی شود.

مشکلات از درون و بیرون به تهران فشار می آورد

این استاد دانشگاه که تحقیقات گسترده ای را در زمینه توسعه پایدار محیط زیست انجام داده، از سیاست های کلان توسعه تهران تحت عنوان سیاست های معکوس نام برد و گفت: مسئولان کاری کرده اند که هر روز بر میزان منابع آلاینده اضافه می شود و با این اوضاع و احوال شاید دیگر نتوان برای تهران کاری کرد.

کردوانی استقرار شهرک های مسکونی در اطراف تهران را از جمله این سیاست ها که به تردد بی رویه خودروهای شخصی به آلودگی هوای تهران دامن می زند، اعلام و تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق کسانی که در این شهرک ها زندگی می کنند، محل کارشان در تهران واقع شده و برای حضور در محل کار خود مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستند.

همه با هم از مرگ تهران جلوگیری کنیم

وی با اعلام این که اگر این تعداد خودرو را با خودروهای شخصی که در داخل شهر تردد می کنند جمع ببندیم رقم قابل توجهی به دست می آید، اضافه کرد: این جاست که می بینیم هر طرحهای خوبی هم که در زمینه محدودیت تردد خودروها صورت می گیرد با این گونه اتفاقات نتیجه مثبت نخواهد داد و مشکلات از درون و بیرون به تهران فشار می آورد.

کردوانی آلودگی هوا را مهمترین مشکل زیست محیطی تهران اعلام کرد و گفت: خودروها و کارخانه ها آلاینده های اصلی هوای این کلان شهر هستند و حل این معضل راهکارهای علمی می خواهد و طرح های مقطعی ممکن فقط برای یک دوره کوتاه مشکل را بپوشاند اما آن را حل نمی کند.

وی با هشدار نسبت به آثار و عواقب آلودگی هوای تهران بر روی شهروندان تاکید کرد: معضل آلودگی هوا گسترده تر از آن چیزی است که تصور شده و در مورد آن صحبت می شود و باید برنامه ریزی گسترده ای در جهت حذف آلاینده ها صورت گیرد.

این چهره ماندگار علمی کشور که همزمان با روز هوای پاک سخن می گفت، توجه به توسعه حمل و نقل عمومی را از مهم ترین راهکارهای حل معضل زیست محیطی پایتخت دانست و خاطرنشان کرد: همه با هم از مرگ تهران جلوگیری کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۷
کمک...
کمـــــــک....
کمــــــــــــــــک....
کمـــــــــــــــــــــــــک...
ای هوایی پاک کجایی کم.......ک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
دیگه دیر شده......................!!!!!
ناشناس
| Canada |
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
چه خوب... از دست این تازه به دوران رسیده‌های مهاجر که ادعای بچه شهری بودن میکنند راحت میشیم
ناشناس
| United States |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
در جواب این دوست محترمی که خودش مهاجر هست و به بقیه مهاجران توهین میکنه باید ارز کنم که خود شما فراموش نکن که خودت هم الان مهاجر هستی ، و این رو بدون که اگه مهاجر بنده خدا جائی که زندگی میکنه
مشکلی نداشته باشه مرض نداره که مهاجرت بکنه ، و فرقی بین شهری و روستایی بودن آدمها نیست، بلکه شعور و انسانیت آدمهاست که تعین میکنه کی هستی...
تهران یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین مناطق ایرانه که با مدیریت خفن شهرداران (در دوره های مختلف) تبدیل به یک شهر بدون همه چیز شد.
این شهر الان نه ساختار داره نه هویت ، نه معماری مشخص داره نه بناهاش استقامت ، نه هوای پاکیزه داره نه آرامش اعصاب و روان فقط اسم داره و دود و خونه های گرون

واقعا این همه هزینه توی تهران لازم بود....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
شما تهرانی نیستی
اما مسلماً فامیل زیاد داری اینجا !
اگر تهران بده ؛ چرا همه دارن میان ؟ اگر خوبه ؛ دیگه چرا نق میزنن ؟
مرگ تهران؟
از لحاظ آلودگی که خیلی وقته مرده
خدا رحمتمان کند. خوبه؟ دنبال راه حل باشید نه اینکه بگید مردیم رفت
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
فردا با ماشين نيا سركار. نيم ساعت زودتر راه بيافت و نيم ساعتي توي صف باش و با اتوبوس برو سركار، برگشتني هم يه دو سه ساعتي توي صف تاكسي و اتوبوس هستي و بعدش جنازت ميرسه خونه. و خسته نباشي
نه اینکه همه باهم جان دریاچه ارومیه را نجات دادیم؟ آه چه حس همدردی عالیی بین ما ایرانیها به وجود امده!!!!!
خدا رفته گان شما رو هم بیامرزه....
من که دارم میرم به دهات کوچکتر خودم.....البته برای نجات خودم و نه نجات تهران......بدرودددددددددددددد
هرسال این موقع که میشه تو بوق و کرنا می کنن که آلودگی جدیه و از اینجور حرفا بعد که چند ماه میگذره و از بحران دیگه خبری نیست همه چیز فراموش میشه تا سال بعد. این یک سریال تکراریه و هیچ چیز عاید این ملت فلک زده نمیشه.
سلام چرا هيچ كس به طور جدي پيگير استفاده از دوچرخه به جاي ماشين نيست!باوركنيد بهترين وسيله حمل ونقل تا شعاع ١٥ كيلومتري است كافي است يكبار امتحان كنيد با برنامه ريزي صحيح نه به صورت جست و گريخته ميتوان در نقاط مختلف شهر ايستگاه هاي دوچرخه راه اندازي كرد فقط كمي همت لازم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
مگه از دست این ماشین ها جرات میکنی دوچرخه برداری.مسیر مخصوص دوچرخه هم که ایجاد نمی کنن
همه ارکان نظام و کارخانه ها و نمایشگاه ها و کنفرانس ها و .... در تهران برگزار کنید، حتما هوا پاک میشه!
پایتخت پیشونی هر کشوریه . افسوس !!!
انچه میباید دراین مورد البته با احساس مسئولیت اظهار داشت ، این استکه : معضلات کلان شهرهای کشور ، بویژه کلانشهرتهران ، همچون : الودگی محیط زیست ، حاشیه نشینی رو به گسترش ، بحران مسکن ، مشکلات ترافیک وجابجائی های جمعیتی ، بیکاری وغیره بسیارمتنوع است . لیکن اظهارنظردراین زمینه بدون توجه همه جانبه ، به ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی وفیزیکی- فضائی بخش شهری کشور، میتواند موجب به بیراهه کشاندن برداشت های پایه جهت تصمیم گیری های اینده در این زمینه شود ، که در موارد زیادی شده است! بنابراین انچه بعضا" دررابطه با معضلاتی نظیر تشدید الودگی محیط ویا زمین لرزه خیزبودن تهران ونظایر ان ، مطرح میگردد درعین حال که ازاهمیت بسزا ئی برخوردارند ؛ اما علت هائی که این عزیزان دررابطه با چگونگی بوجود امدن این وضعیت ارائه میدهند ، ازپشتوانه تحلیلی وپژوهشی مستدلی برخوردار نیستند . در واقع این سروران بسیار یک بُعدی به این مسئله واقعا" چند بُعدی مینگرند . تاثیر همینگونه تحلیل ها بود که بعنوان مثال وذکر یک نمونه ، نهایتا"موجب تصویب انتقال واحد های صنعتی به خارج از محدوده 120 کیلومتری شدند . تصمیمی که با یک مطالعه مختصر میتوان دریافت اولا" چگونه برای فعالیت های تولیدی مسئله ساز شد . وثانیا" وتاچه حد تا کنون باعدم استقبال واحد مذکور مواجه بوده است ! نظیر اینگونه تصمیمات که تحت تاثیر چنین برداشت هائی گرفته شده اند بسیار است . با تشکر از توجه تان . ازنقد متقابل سپاس گزار خواهیم بود . «سایت شهرسازی وتوسعه »
زیر پام گسل بالا سرم الودگی تو جیبم بی پولی ......دیگه نبود!!!!!!!
پاسخ ها
amir
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
نمی دونیم فکر زلزله باشیم فکر هوا یا فکر ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
غصه نخور خیلی شهرهای دیگه هم از این قاعده مستثنی نیستند
مسولان انقدر گرفتاری دارن که بفکر تهران نیستند .آقا، تهران خیلی وقته مرده و این رفیقمون تازه فهمیده
نگران نباشين تا چند وقت ديگه دماوند فوران مي كنه تهرانم ميره گدازه
يه 4 5 سالي كه بگذره هوا عالي مي شه....
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
فوران دماوند نزدیک شده
مقدار گوگرد خارجه از دهانه دماوند زیاد شده
فکر کجا رو باید کرد؟
طبق اخرین امار هوای عسلویه 72 برابر از هوای تحران الوده تر هست
احتمالا ماها که اینجا هستیم مردیم ولی هنوز نفهمیدیم
هی نگین هوای تهران الودست
متاسفانه تمام كارها در حد شعار و ....مي باشد بنزين يورو 4 !!!!!!!! ماشينهايي با تكنولوژي 20 سال قبل اما يورو 4؟!!!!!!!!!!اينجا در حال دفن شدن و مردن هستيم و .......تا كي اين نمايشها ادامه دارد خدا م داندو مطمئن باشيم با اين راهي كه ميرويم فقط و فقط بايد مرگ عزيزان و دلبندانمان را شاهد باشيم مثل حوادث رانندگي و ......
هوا به اندازه اي آلوده است كه حتي يك سيگار هم نمي توان كشيد. براي اين كار بايد به خارج شهر سفر كرد و اين امر هزينه هاي زيادي دارد.
شما را به خدا به فكر سيكاري هاي بي نوا كه در اين هوا نمي تواند سيگار دود كنند باشيد
متاسفانه ساخت وساز بي رويه وعدم توجه شهرداريها به فضاي سبز داخل محوطه آپارتمان سازيها باعث شده فضاي سبز در تهران از بين بره وميدانيد يعني ‌چه هر مجموعه اي را كه من ديدم تمام فضاي سبزي كه خانه هاي كلنگي داشته از بين برده اند اين يعني از بين بردن فرزندان خود بياييد به جاي منافع شخصي سازندگان وشهرداري هاي فكري به حال فرزندان خود بكنيم.
الودگی بجای خود به فکر زلزله باشید با توجه به چاههای فاضلابی که در زیر ساختمانها حفر شده است مگر تهران و مردمانش نیز حتمی میباشد
من مطمئن هستم اگر مقداری از این نعمت الودگی تهران کم بشه حال خیلی از مردم بد میشه چون تازه به این هوای پرملات عادت کردن!!!!!
اينايي که منفي ميدن يا واقعا مشکل دارن يا کمبود .پس تو اين هواي نا سالم بميريد شما که منفي ميدين
علل اصلی آلودگی هوای تهران به ترتیب اولویت:
1- اصلاحات ارضی در سال 1342 :تخریب زمین های کشاورزی در اثر تقسیم و نابودی قنوات و مهاجرت روستاییان خصوصا به تهران بطوریکه جمعیت تهران از سال 50 تا 55 تقریبا پنج برابر شد(راهکار : اصلاح سیستم کشاورزی کشور با تکیه بر زمینهای یکپارچه)
2- تمرکز کارخانجات عظیم در پایتخت : راهکار تقسیم کارخانجات بالاتراز 5000 نفر پرسنل در سایر استانها بویژه بنادر
3- تمرکز سیاسی و اداری و در نتیجه کثرت مسافرتهای داخل شهری و کشوری به تهران: راهکار انتقال پایتخت سیاسی و اداری به مرکز جغرافیایی کشور که سهل المسافرت و معتدل باشد
کدام حمل و نقل عمومی. امروز که روزی برفی بود . ما بودیم و پیاده روی و خیس شدن. نه تاکسی و نه آژانسی همه از ترس تصادف تو خونه ها موندن.
اتوموبیل سواری تفریج جوانهای پایتخت شده. به تعداد جوانهای فشن کرده پشت ماشین های تک سرنشین توجه فرمایید. این تنها دلیل آلودگی هوای تهران است. هم فال است هم تماشا هم پول در می آید هم هوایی عوض می شود و هم از آپارتمان های 60 و 70 متری مانند قفس دمی آزاد می شوند.
هم همسری پیدا می کنند احیاناً
تهرانی ها دیگر کارشان از مرگ گذشته فکر شهر های بزرگ دیگر را بکنید آنها هم کم کم دارند می میرند
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
هوای اصفهان از تهران بدتره.
بعد از گذشت 9 ماه از سال و با وجود روزهای بسیار آلوده در تابستان و پاییز دیروز برای اولین بار در امسال گفتگوی شبکه خبر راجع به آلودگی هوا بود. متاسفانه..... !!! البته بماند که سالهاست هوای تهران الودست ولی بی خیالی مسئولان تا چه حد؟؟!!!!
ما که رفتنی شدیم و لی تو را خدا فکری به حال خوتان بکنید !!!
وقتي همه امكانات كشور متركز شود در يك شهر عاقبتش مي شود اين.
آقا جان خدا بزرگه ببین مارو چقدر دوست داره امروزه چه قدر برف امد .اینم هوای پاک .تازه من یه طرح دارم اگه خواستن مسولان .من میتونم طرحم ارایه بدم .
به جای اینکه به مردم بگین به اونایی بگین که باید فکر چاره باشن
شهرهای دیگه هم کشک
ایران ویران شدکه تهران ابادبشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
الان قریب به 90درصد فامیل های ما در تهران اند که باعث شده ما در شهر وطن خودمون غریب باشیم و ما هم مجبوریم دیر یا زود به و زندگی سخت تهران تن در دهیم
حق تهرانیهاست . درآمد زیاد این چیزها را هم داره .کسی نگران نباشه وقت مردن رسید همه از آن میان بیرون.
امروز من برای بیان اعتراضم این ماشینایی که توی برف گیر کردن رو کمک نکردم :ی
من که از گلو درد دارم میمیرم. شما رو نمیدونم
چرا تهران آلوده شد ؟!!
1-
2-
.
.
.
ودر آخر مردمی که به علت بیکاری میان تهران وباید هر روز 3- 4 ساعت تو وسایل حمل نقل عمومی فشار قبر رو تحمل کنن ویا با هزار بدبختی یه پراید بخرن و با تمام هزینه هاش ، یکم احساس آدم بودن بکنن

پس مسئولین چکاره ان ؟!!
مشکلات رو پشت گوش میندازند تا فاجعه بشه بعد ...
وقتی بنزین آلوده و ماشین های بدون استاندارد و نبود فرهنگ استفاده از ماشین و هزاران دلیل دیگه باید هم هم تهران و بعد انسانهایی که تو تهران زندگی می کنند بمیرند
دليلش جمعيت است ومهاجرين شهرستانی، عزيز دل برادر!! با اين شرايط مديريتی کشور، تنها راه برطرف شدن آلودگی تهران اين است که جمعيت آن به طريقی نصف شود.بايد با تقويت مناطق مختلف وايجاد شغل از مهاجرت افراد به مرکز جلوگيری کنند.
ایران = تهران
این همه بدبختی توی شهرستان است یه تهرانی حرفی نمیزنه . جالب اینکه همشون هم از شهرستان رفتن . حالا فریاد میزنن هوا آلودست . کی هوا رو آلوده کره ؟
اینهمه از امکانات بسیار زیاد تهران استفاده کردین آلودگی هوا هم نوش جونتون .
وقتی اشتغال را به شهر های کوچک و روستاها نیاورید.مهاجرت به این شهر بیشتر در نتیجه مشکلاتش بیشتر میشود.
خیلی ها به چه سختی در تهران زندگی میکنند اما به دلیل درامد پایین در شهر خودشان برنمی گردند و ترافیک و زندگی سخت آن را تحمل میکنند.همان طور که می دانید اکثرا جمعیت تهران از شهرستان ها هستند.اگه این ها کار داشتند جای خودشان که دیگر زندگی طاقت فرسا را در تهران تحمل نمی کردند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر