بازدید 36709
دانشجو بر صندلی جاسبی تکیه زد؟!

اما و اگرها در انتخاب رئیس دانشگاه آزاد

پس از اینکه جلسه اول هیأت امنای دانشگاه آزاد برای انتخاب رئیس این مجموعه به نتیجه نرسید، چشم‌ها به دومین نشست این هیأت دوخته شده بود، ولی در حالی که برخی از اعضا از انتخاب فرهاد دانشجو به ریاست پیشنهادی این هیأت خبر می‌دهند و بر این باورند که جاسبی پس از سی سال از این دانشگاه رفته، وی این موضوع را تکذیب می‌کند...
کد خبر: ۲۱۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۰ 11 January 2012
سرویس اجتماعی ـ هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست خود، فرهاد دانشجو را به عنوان رییس پیشنهادی این دانشگاه برگزید.

در این نشست، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، حمید میرزاده به عنوان نمایندگان هیأت مؤسس دانشگاه آزاد و حجت‌الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، کامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان اعضای حقوقی این هیأت و فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی به عنوان سه هیأت علمی عضو در هیأت امنای دانشگاه آزاد و نیز عبدالله جعفر علی جاسبی به عنوان رئیس سابق دانشگاه آزاد و دبیر هیأت امنا حضور داشتند.
به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش، دومین نشست هیأت امنای دانشگاه آزاد با انتخاب فرهاد دانشجو به ریاست این دانشگاه به پایان رسید و به این ترتیب، گزینه‌ای که پیشتر عنوان می‌شد از کاندیداتوری این پست انصراف داده، جانشین فردی شد که نزدیک به سی سال در این سمت حضور داشته است.

در پایان این نشست که رأس ساعت ۱۶: ۱۰ امروز و در دفتر هیأت امنای این دانشگاه آغاز شد و سه ساعت به طول انجامید، هر ده عضو جدید هیأت امنای این دانشگاه حضور داشتند و در حالی که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نظارت می‌کرد، انتخابات برگزار و فرهاد دانشجو با ۵ رأی موافق به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد برای معرفی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزیده شد.

این در حالی است که پیشتر گفته می‌شد، وی مدارک کاندیداتوری برای احراز این پست را به وزارت علوم نفرستاده و این موضوع به معنای انصراف وی تعبیر می‌شد؛ موضوعی که پیش از حضور وی در این جلسه، رد شد و برادر وزیر علوم در پاسخ به خبرنگاران گفت: احساس تکلیف کردم و کاندید ریاست دانشگاه آزاد شدم.

دانشگاه آزاد با ظرفیت یک میلیون و ششصد هزار دانشجو در سال و با در اختیار داشتن نزدیک چهارصد واحد دانشگاهی و نزدیک به چهار میلیون دانش آموخته، چهارمین دانشگاه جهان از نظر شمار دانشجویان به شمار می‌رود و شاید همین موارد کافی باشد تا رئیس این دانشگاه را کم از وزیر علوم ندانیم و «وزیر سایه» لقب دهیم!
البته این انتخاب هنوز قطعی نشده و دانشجو به عنوان رئیس پیشنهادی هیأت امنای دانشگاه آزاد برای تصدی پست ریاست دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد شد تا در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و اگر رای آورد، رسما رئیس جدید دانشگاه آزاد شود.

حال آنکه عبدالله جاسبی در حاشیه این نشست و در گفت‌وگو با خبرنگاران، سخنان رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مبنی بر انتخاب دانشجو را رد کرد و گفت: نظر بر این بود که ما از ده نفری که رزومه خود را برای ریاست دانشگاه آزاد فرستادند و کاندیدا هستند، مصاحبه کرده و پس از این درباره رئیس پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم، ادامه داد: عده‌ای دیگر از عزیزان در هیأت امنا نظرشان این بود که ما نباید با این افراد صحبت کرده و باید از روی همین، رزومه‌های فرستاده شده، امروز رأی‌گیری کنیم که این اختلاف نظر منجر به یک ساعت بحث شد و سرانجام به یک جمع بندی نرسید.
 
به گزارش مهر، جاسبی با بیان اینکه پیشنهادهای گوناگونی ارایه شد، گفت: حتی پیشنهاد شد که ما با کاندیداهایی که اینجا هستند، مصاحبه کرده و با دو سه نفری هم که حضور ندارند، هفته آینده وارد مذاکره شده و در ‌‌پایان تصمیم بگیریم که باز هم این پیشنهاد مورد موافقت گروهی که وزرای کابینه هستند و پنج نفر بود، قرار نگرفت.
 
دانشگاه آزاد اسلامی در دهم مرداد سال ۱۳۶۱ به ریاست عبدالله جعفر علی جاسبی تأسیس شد؛ اما شاید خالی از لطف نباشد که بدانید، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم دانشگاهی با عنوان «دانشگاه آزاد ایران»، در دهه ۵۰ فعالیت خود را آغاز کرد و بنایش بر پذیرش نخبگان بود. دانشگاهی که با پیروزی انقلاب و با آغاز انقلاب فرهنگی، فعالیت آن متوقف شد.
وی افزود: به همین دلیل از طرف رئیس هیأت امنا اعلام شد که جلسه دوباره از سر گرفته شود اما آنها خودشان بدون آنکه از طرف هیأت امنا اعلام رأی شود، رأی دادند و گفتند رأی ما «فرهاد دانشجو»ست، ولی این موضوع مورد موافقت گروه دوم قرار نگرفت و چون از سوی رئیس هیأت امنا اعلام نشد، عملا مسأله بدون رسیدن به یک جمع‌بندی قانونی پایان گرفت.

این در حالی است که از سوی دیگر، حجت‌الاسلام محمد محمدیان، همچنان بر روایت خود از ماجرا اصرار دارد و با اشاره به اینکه رأی فرهاد دانشجو قطعی است، به خبرنگاران می‌گوید: در جلسه امروز پس از اینکه همه اعضا مطالعه لازم را درباره گزینه‌های ریاست دانشگاه آزاد انجام داده بودند، درخواست شد که اعضای هیأت امنا کاندیداهای برگزیده خود را معرفی کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: پنج نفر از اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد، فرهاد دانشجو را به عنوان کاندیدای خود برای ریاست دانشگاه آزاد برگزیدند و با توجه به اکثریت آرا، وی رأی لازم را آورده و انشاءالله به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود.

فرهاد دانشجو با حضور در جمع خبرنگاران، از اعضای هیأت امنا خواست که به رأی اکثریت احترام بگذارند و افزود: در این جلسه چهار تن از اعضای مخالف رأی‌گیری بودند و در نظر داشتند که تک تک نامزد‌ها در جلسه حضور یابند و از شرح حال و برنامه‌های خود دفاع کنند که با توجه به اینکه دادن برنامه نیاز به اطلاعات دارد و همچنین باید سیاست‌های هیأت امنا مشخص شود و بنا بر آن سیاست‌ها برنامه ارایه شود، بنابراین، بر پایه رویه همه دانشگاه‌ها پیشنهاد شد، نخست رییس دانشگاه برگزیده شود و بعد در جلسات بعدی برنامه‌های خود را ارایه دهد؛ اما در هر صورت تا پایان جلسه توافقی درباره اینکه به نحوی این کار صورت گیرد، حاصل نشد.

فرهاد دانشجو با اشاره به جلسه خود با هاشمی رفسنجانی گفت: بنده صبح امروز با آقای هاشمی رفسنجانی جلسه‌ای داشتم و خواستم که اگر ایشان مخالف حضور بنده هستند اعلام کنند که ایشان اظهار داشتند که شما مثل دیگر اعضا، می‌توانید به عنوان کاندیداتوری ریاست دانشگاه آزاد شرکت کنید. بنده از آغاز اعلام کرده بودم، در صورتی که اجماع حاصل شود و بر اساس احساس تکلیف، در رأی‌گیری شرکت خواهم کرد که متأسفانه در این جلسه اجماعی حاصل نشد. / ایسنا
وی ادامه داد که بیشتر اعضا این موضوع را به صلاح ندانستند و نیازی به تأخیر ندیدند، برای همین بر پایه اعلام وزیر علوم، رییس جلسه که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده بود، قرار بر رأی گیری شد و نتیجه رأی‌گیری را آقای محمدیان اعلام کردند و بنده رأی ۵ از ۹ را کسب کردم و قرار است این نتیجه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شود.

اظهارنظر‌های گوناگون در حالی صورت می‌گیرد که جاسبی از روز نخست راه‌اندازی این دانشگاه در رأس هرم مدیریتی آن قرار داشته، ولی مدت زمان طولانی مدیریت وی که نزدیک سی سال می‌شود، همیشه موجب نقد خود مجموعه هم بوده است و شاید به همین دلیل بود که کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کوشید شرایط را برای تعیین رئیس جدید دانشگاه آزاد فراهم کند؛ اما اکنون با روایات متفاوتی از دو طرف روبه‌رو هستیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی