بازدید 27635
مفتی پیشین مصر هم اعدام رئیس‌جمهور سابق مصر را حلال می‌داند؛

پشت پرده اعدام حسنی مبارک چیست؟

در روز‌‌های اخیر، خبر درخواست دادستان مصر برای اعدام حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر در رسانه‌‌ها بارتاب فراوانی یافت. امروز هم مفتی پیشین مصر، اعدام مبارک را از لحاظ شرعی حلال و جایز اعلام کرد، اما آیا این همه ماجراست؟ در پشت پرده خبر اعدام مبارک، چه مسائلی نهفته است؟
کد خبر: ۲۱۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۸ 07 January 2012
سرویس بین‌الملل ـ شیخ «نصر فرید واصل»، مفتی پیشین مصر در اظهاراتی، اعدام «حسنی مبارک» و پسرانش را حلال اعلام کرد.

به گزارش «تابناک»، این شیخ سرشناس مصری در ادامه افزود: کشتار انقلابیون مصر که در طول انقلاب 25 ژانویه توسط رژیم حاکم آن وقت انجام شد، به مثابه «محارب» است؛ بنابراین، حکم آن اعدام است و نباید مورد عفو قرار گیرد، زیرا هدف حاکم وقت، قتل مستقیم مردم انقلابی و کشتار جامعه بود.

در همین ارتباط، «صفحه عربی تابناک» نیز گزارش داد: مفتی پیشین مصر همچنین گفته است که در این حالات، عفو ارزش و جایگاهی ندارد، زیرا قتل‌های انجام شده از روی اشتباه و غیر عمدی نبوده، بلکه عمدا انجام شده است. اقدام آنان کشتار وحشیانه و دیوانه‌وار انقلابیون بود.

 «مصطفی خاطر» دادستان مصر نیز پنجشنبه گذشته، با ارایه دادخواست به دادگاه، خواستار اعدام «حسنی مبارک»، دیکتاتور سابق مصر و چند تن از اطرافیانش شد.

دادستان مصر که یکی از پنج دادستان این پرونده است، طی اظهاراتی در دفاع از خواسته خود، مبنی بر اعدام مبارک و دیگر متهمان گفت: بر پایه قانون، مجازات قتل عمد اعدام است.
مدعي‌العموم خواستار اجرای اشد مجازات است؛ بنابراین، هر قاضي عادلي بايد براي اين مجرمان حکم اعدام صادر کند. ملت مصر انتظار اين حقيقت را دارند که همه مردم در پيشگاه قانون برابر هستند و خون مصري ديگر ارزان نيست.

اما پشت پرده این حکم دادگاه و تأیید شرعی آن چیست؟

گویا، حکم اعدام و تأیید شرعی آن توسط مفتی مصری که خود منصوب دولت مصر است، حاکی از بازی جدید شورای نظامی مصر با افکار عمومی این کشور است. در این باره، می‌توان گفت، از آنجا که مفتی‌های مصر منصوب دولتند، تأیید شرعی حکم اعدام مبارک هم خواسته دولت و شورای نظامی حاکم بر این کشور است.

در همین زمینه، يكي از سناريوهاي نظاميان براي دادگاه مبارك اين بود كه تا جایی که می‌شود، جريان دادرسي را طولاني كنند تا اين مسأله موضوعيت خود را از دست بدهد يا اينكه حسني‌ مبارك به نقطه بازگشت ناپذیری برسد. مثلا اعلام كنند كه وي به علت كهولت سن و شدت بيماري، حافظه خود را از دست داده و نمي‌تواند چيزي را به یاد بياورد؛ چيزي شبيه دادگاه ژاك شيراك در فرانسه.

در همین راستا، تحلیلگران بر این باورند که اعضای شورای نظامی مصر به اين نتيجه رسيده‌اند كه مبارك به دلايلي كه خودشان مي‌دانند، به سراي باقي خواهد شتافت. از اين‌روی خواسته‌اند با يك تير دو نشان بزنند؛ نخست خود را در نزد مردم محبوب جلوه داده و خاطره خونريزي‌هاي اخير را از ذهن‌ها زدوده و بقاي خود را در حاكميت تثبيت كنند و ديگر آنكه جسد مبارك را كه بر اثر بيماري و كهولت سن درگذشته، با حكم فرمايشي اعدام همزمان به ملت تقديم كنند.
احتمال ديگر اين است كه نظاميان مي‌دانند دادگاه مبارك، موجب بيداري مردم خواهد شد و قطعا جاي پاي ايشان نیز همچون گذشته محكم نخواهد بود.
 
از سوی دیگر، حاکمان نظامی مصر می‌توانند با این کارها بر آتش هیجانات مردم مصر بدمند و آنان را از مسائل اصلی کشورشان غافل کنند. بدین نحو می‌توانند زمان بخرند تا سهم خود را از احزاب برنده بگیرند، بدون این که جامعه بتواند خود آنها را به پای میز محاکمه بکشاند و نسبت به سهمشان در حکومت استبدای و ظلم‌های آن، برایشان مجازات تعیین کند.
 
گفتنی است، «حسنی مبارک» 83 ساله به همراه دو فرزندش، «جمال» و «علاء» و نیز «حبیب العادلی» که وزیر کشور رژیم سابق بود، با چهار تن دیگر از نزدیکان دیکتاتور سابق مصر، به اتهام همدستی در قتل و کشتار بیش از هشتصد معترض در جریان هجده روز اعتراضات مسالمت‌آمیز ـ که سرانجام به سرنگونی و سقوط رژیم سابق مصر در 11 فوریه 2011 شد ـ در زندان هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۱
تابناک برو بگیر بخواب!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
مبارک گر چه در بسیاری از کارهایش خطا کرد ..اما در این مورد که از قدرت کناره گیری کرد .کشورشو مثل لیبی و عراق وارد جنگ نابود کننده نکرد .از خونریزی توسط نظامیان با کناره گیریش جلوگیری کرد و همچنین خودش وخانواده اش مردانه در مصر ماندند با وجود اینکه میتوانستند ولی فرار نکردند نشانه بزرگی ومیهن دوستی اوست پس حتی اگر اعدامش کنند سر فرازانه است. نه مثل صدام و قذافی رذیلانه کشور ومردم خود را به کام مرگ فرستادند وخود در سوراخ قایم شدند
ناشناس
| United States |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
یک ساله که ایشون بازداشت هستند، ولی هنوز نظامیان دارند جلوی شورشها وای میایستند، کجا کسی کشته نشده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
آقای ناشناس به وقت 00:14
شرط میبندم شما مغز متفکر سال 2012 خواهید شد!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
تسلیم شدنش از ترسو بودنش بود نه از وطن دوستی
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
دوست عزیز اگه مبارک مقاومت نکرد برا این بود که ارتش و تمام زیر دستانش وابسته آمریکا اسرائیلن اگه مقاومت میکردن ممکن بود بشه مثل ایران که یه حکومت ضد آمریکایی به وجود بیاد اما اینا مبارکو گذاشتن کنار که بقیه وابسته هاشون بمونن.
در مورد فرار نکردنش هیچ کشوری احاضر نبود بهش پناهندگی بده چون نمی خواستن با مردم مصر در بیفتن عربستانم از ترس اینکه نفوذشو تو مصر از دست نده نمیتونست بهش جا بده.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
یعنی چی؟
خاطرتون نیست؟ بدبخت رو راهش ندادن اگه نه تا حالا صدبار آمریکا رفته بود...
ضمنا کسی که حداقل 800 نفر از هم وطناشو کشته نمیشه بهش گفت "بزرگ"و"میهن دوست"...هرچند بعد از بیچارگی و فرار در شرم الشیخ دستگیرش کرده باشن!

"از خونریزی توسط نظامیان جلوگیری کرد"!!! پ ن پ آشپزاش مردمو کشتن!
"مردانه در مصر ماندند"...اگه مرد بود رو تخت دراز نمیکشید که رسما بگه میخوام دلشون برام بسوزه...
در مورد آخرین نتیجه گیریتون موافقم. اگه اعدامش کنن سرافرازانه ست. منتهی نه برای خودش و خانوادش...برا مردم مظلومی که علیهش قیام کردن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
داره اتم کشف میکنه
تا حالا میگفتن چرا اعدام نمیشه الان که میخوان اعدامش کنن میگین بازیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
شما اصلا وارد سیاست نشید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
به دلیل حجم بالای نظرات کاربران سایت، نظر شما حداکثر تا 24 ساعت آینده بررسی می شود
والله به نظر من هر فردی در جهان حتی اگر یک نفر هم کشته، باید محاکمه و مجازات شود. مبارک نیز باید اعدام شود.
خب بفرمایید تکلیف چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
تکلیف همینه که هست
با اعدام کاری درست میشه؟!
نباید اعدام بشه چونکه هرچند کمی دیر ولی از قدرت کناره گیری کرد
اعدام مبارک شبیه اعدام صدام است.
اگه این اعدام نشه پس دیکه چه کسانی باید اعدام بشن .خواهشن توهم نزنید پشت پردهای وجود نداره
اعدام مبارک شهرت نیست فقط باعث میشودخیلی ازمساعلی که بایدفاش شود ومسلما بزیان دوستان قبلی اوست برای همیشه زیرخاک برود
رفتم عرب چت و از عربها نظر خواستم حسني مبارك 60% مخالف و 40% موافق دارد و اگر اعدام بشه كشور كلي شلوغ ميشه دوباره فكر كنم ميزارن به مرگ طبيعي بميره و حساتبش را با خدا بكند
به نظر میآید نویسنده بدرستی تحلیل کرده ، نظامیان و حامیان آنها میخواهند با یک تیر دو نشان بزنند ......
تابی جون بالاخره تکلیف را روشن کنید مصر اعدام کنند یا نکنند؟؟؟؟؟
رسانه هاي ما شدند همان مردمي كه لقمان و پسرش و الاقش را به هر شكلي مسخره مي كردند
گیرم اینکه گفتید درست باشه، فقط موضوع اعدام تنها مبارک که نیست. اعدام فرزندان مبارک هم که مورد درخواست دادستان است رو چجور تحلیل میکنید؟
به نظر من نه مبارك اعدام ميشه نه فرزندانش ونه هيچ كس ديگه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی