بازدید 8292

دريادار فدوي: تجربه بستن تنگه هرمز را داریم

کد خبر: ۲۱۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰ 06 January 2012
فرمانده نيروي دريايي سپاه با اشاره به توانايي کامل ايران براي بستن تنگه حياتي هرمز، گفت: دنيا نمي‌تواند 24 ساعت بدون نفت خليج فارس طاقت بياورد.

به گزارش سپاه نيوز سردار دريادار علي فدوي كه پنج‌شنبه شب در برنامه "ديروز، امروز، فردا" سخن مي‌گفت، در پاسخ به سؤال مجري برنامه که درباره پيام رزمايش ارتش جمهوري اسلامي ايران پرسيد، اظهار كرد:‌ پيام انقلاب اسلامي در 22 بهمن 1357 به جهانيان صادر شد و بعد از آن دشمنان ما به طور مداوم اين پيام‌ها را دريافت کردند.

وي افزود: قبل از نهضت امام خميني(ره) دشمنان و مستکبران جهان برنامه‌ريزي و طراحي‌اي را براي اصلي‌ترين مخزن تامين انرژي دنيا يعني خليج فارس انجام داده بودند؛ آنها قصد داشتند يک جزيره امني را براي خود بوجود بياورند و شاه مخلوع را به عنوان ژاندارم منطقه بگمارند، تا بتوانند از منابع اين مخزن عظيم انرژي براي منافع خود بهره‌برداري کنند.

فرمانده نيروي دريايي سپاه ادامه داد: مستکبران خواب‌هاي زيادي براي خود ديده بودند، اما بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) اين خواب‌ها را آشفته و غيرقابل تعبير کرد و پيروزي انقلاب اسلامي تمام معادلاتي را که مستکبران براي خود در منطقه خليج فارس انجام داده بود، نقش بر آب کردند.

فدوي با اشاره به قدرت‌يابي آمريکا بعد از جنگ جهاني دوم، گفت: هرچند آمريکا بر اثر عوامل سياسي و اقتصادي، تبديل به قدرتي جهاني شد، ولي آن‌ها مي‌دانستند که اين عوامل سنتي بر ادامه سلطه چندان مؤثر نخواهد بود. در اواخر دهه 80 ميلادي روال اقتصادي آمريکا، اروپا و آسيا به هم خورد و قدرت‌هاي اقتصادي جديدي در حال شکل‌گيري بود.

وي گفت: تنها عاملي که مي‌توانست سلطه آمريکائي‌ها را ادامه‌دار کند، تسلط و حضور سرباز آمريکايي بر سر منابع انرژي خليج فارس بود، به همين دليل برنامه‌ريزي کردند که در منطقه خليج فارس استقرار پيدا کنند.

فرمانده نيروي دريايي سپاه خاطرنشان کرد: در زمان شاه مخلوع قرار بود اين استقرار در منطقه شمال خليج فارس يعني ايران باشد، اما با وقوع انقلاب اسلامي، اين استقرار به منطقه جنوب خليج فارس منتقل شد، آنها پايگاه‌هاي زيادي را آنجا ايجاد کردند ولي به دليل مسائل پيش آمده متوجه شدند که آنجا جاي استقرار وسيع نيست؛ بنابراين آمريکائي‌ها بهانه‌هايي مانند حمله عراق به کويت بوجود آوردند تا سياست‌هاي اصلي خود را عملي کنند.

فدوي تاکيد کرد:‌ انرژي خليج فارس شريان‌هاي اصلي اقتصادي کشورهاي جهان را تامين مي‌کند و اين انرژي ضامن رشد اقتصادي، رفاه و آسايش همه مردم دنيا است و اين وابستگي به منابع خليج فارس از دهه 70 به اين طرف به طور مرتب در حال افزايش است. اگر قبلا در روز کمتر از 10 ميليون بشکه نفت از اين منطقه براي دنيا تامين مي‌شد، امروز بيش از 19 ميليون بشکه تامين مي‌شود و پيش‌بيني مي‌کنند که در سال 2020 بيش از 35 ميليون بشکه در روز خواهد شد و اين در حالي است که منابع ساير نقاط دنيا هر روز کمتر مي‌شود امروز از 1300 ميليارد بشکه نفت در دنيا، 800 ميليارد بشکه نفت در خليج فارس است.

وي در ادامه سخنان خود گفت: اهميت خليج فارس به دليل نياز کشورهاي دنيا به آن است. آمريکا مي‌خواهد از اين عامل به نفع خود و به ضرر همه کشورها استفاده کند در حالي که جمهوري اسلامي ايران با روال عدالت‌محور و بر اساس منافع مشترک مي‌خواهد خليج فارس تامين‌کننده انرژي مردم دنيا باشد.

فرمانده نيروي دريايي سپاه افزود: تصور اينکه دنيا بدون انرژي خليج فارس باشد در هيچ جاي دنيا امکان‌پذير نيست.

فدوي در پاسخ به اين سؤال که آيا ايران توانايي بستن تنگه هرمز را دارد يا خير؟ در يادآور شد: ما بستن تنگه هرمز را بارها تجربه کرده‌ايم. در سال‌هاي آخر جنگ، وقتي که آمريکائي‌ها مطمئن شدند جنگ به نفع ايران شده است، در زمستان سال 60 به طور مستقيم وارد جنگ عليه ما شدند.

وي ادامه داد: آمريکا در سال 66 تعداد ناوهاي خود را از حدود 12 ناو به بيش از 86 ناو در خليج فارس رساند. لذا امروز آمريکايي‌ها از مبارزات رزمندگان سپاه در خليج فارس به عنوان يک کابوس ياد مي‌کنند، و هيچ کدام از مواردي را که عنوان کرده بودند نتوانستند تحقق دهند.

وي با اشاره به آمار کشتي‌هاي مورد اصابت قرار گرفته توسط ايران در خليج فارس گفت: اين آمار قبل و بعد از حضور آمريکائي‌ها مشخص است. در واقع ورود آمريکائي‌ها با آن تعداد ناو نتوانست کوچکترين امنيتي را براي خليج فارس بوجود بياورد.

فرمانده نيروي دريايي سپاه خاطرنشان کرد: تنگه هرمز طبق کنوانسيون سال 1982 از تنگه‌هايي است که حقوقي را براي کشورهاي ساحلي فراهم مي‌کند، مخصوصا زماني که عليه يکي از کشورهاي ساحلي اين تنگه جنگي صورت بگيرد؛ اقداماتي که در اين تنگه انجام مي‌شود و مي‌تواند به نفع دشمن تمام شود، براي ما حقوقي ايجاد مي‌کند و ما توانسته‌ايم از تمام حقوق خود براي کنترل و بستن تنگه و هم براي اصابت قرار دادن تعداد زياد هدف‌هاي دشمن در تنگه، و حتي غرق کردن کشتي‌هاي زيادي در تنگه استفاده کنيم؛ ما اينکار را در سال 66 و 67 به مرحله اجرا در آوريم.

فدوي ادامه داد: هرچند مسوولان فعلي آمريکا در آن زمان در سر کلاس‌هاي درس بودند ولي مسوولان قبلي آمريکا کاملا به ياد دارند که چه بلايي در تنگه هرمز برايشان اتفاق افتاد. مثلاً به ياد دارند که در سال 97 در خليج فارس ناو يک ميليارد دلاري آمريکا در خليج فارس منهدم شد و بالگرد آمريکا سقوط کرد.

وي همچنين افزود: با وجود اعلام آمريکايي‌ها براي اسکورت کشتي‌ها و ناوها در خليج فارس، بيش از 40 فروند کشتي مورد اصابت قرار گرفت و موشک‌هاي بسياري به اهداف آمريکايي و غيره که مورد حمايت آنها بود شليک شد لذا آمريکائي‌ها اين روزها را به خوبي ياد دارند.

فرمانده نيروي دريايي سپاه به نقل قول از يک مقام پنتاگون در آن زمان، يادآور شد: يک مقام پنتاگون اذعان کرده بود که ناوهاي اعزامي به خليج فارس نه تنها قادر نيستند ماموريت‌هاي محوله را انجام دهند بلکه حتي قادر نيستند از خود در برابر قايق‌هاي تندرو سپاه دفاع کنند.

فدوي افزود: حتي در آن زمان آمريکايي‌ها سه بار اعلام کردند که خلج فارس عاري از "مين" است، ولي مجدداً کشتي‌ها به روي مين رفتند. علاوه بر آن، هر زمان جمهوري اسلامي ايران اراده مي‌کرد همه کشتي‌ها مورد بازرسي دقيق چند ساعته قرار مي‌گرفتند و همه اينها در حالي بود که ما نه امکانات و نه سازماندهي و آموزش متناسب با اين ماموريت‌ها را نداشتيم.

وي افزود: امروز بيش از بيست و چند سال از آن زمان گذشته است. ما بر اساس آيه شريفه "واعدولهم ما استطعتم من قوه" اين افتخار را داريم که بگوئيم که حتي 24 ساعت از اين سال‌ها را براي تقويت استطاعت خود از دست نداده‌ايم؛ امروز توانمندي جمهوري اسلامي ايران اعم از سپاه و ارتش که از آن برخوردار است نسبت به زمان جنگ قابل تصور نيست.

فرمانده نيروي دريايي سپاه تصريح کرد: سپاه قسمتي از اين توانمندي‌ها را در طي رزمايش‌هاي 1 تا 6 پيامبر اعظم(ص) ارائه داد. مسلماً آن چيزي را که دنيا، آمريکايي‌ها و حتي مردم خودمان از ما مي‌دانند، خيلي کمتر از آن چيزي است که نمي‌دانند و اين دانش زماني اتفاق مي‌افتد که آمريکايي‌ها بخواهد دست به شرارت بزنند و امنيت ما و منطقه را از بين ببرند. ما در همه جا هستيم براي اينکه آمريکائي‌ها را بزنيم و در هيچ جايي نيستيم که آمريکائي‌ها بخواهند ما را بزنند.

فدوي يادآور شد: ما در رزمايش اول پيامبر اعظم(ص) سلاحي را تست کرديم که رسانه‌هاي دنيا اعلام کردند که هيچ سلاحي در دنيا به اندازه اين موشک زير آبي انعکاس نداشت. لذا من اين اطمينان را به همه مردم ايران و همه آزاديخواهان جهان مي‌دهم که رزمندگان انقلاب اسلامي آنچنان توانمند هستند که کوچکترين حرکت در خليج فارس و تنگه هرمز پنهان از نظر ما نيست و توانمندي ما در جهت ايجاد امنيت براي همه است، لذا علاوه بر امنيت ما بايد امنيت برادران مسلمان ما در کشورهاي همسايه نيز حفظ شود. عدم امنيت فقط يک کشور نخواهد بود بلکه براي همه کشورها خواهد بود که منشأ آن آمريکائي‌ها هستند. وي در ادامه خبر داد: مانور نيروي دريايي سپاه پاسداران در قالب رزمايش پيامبر اعظم(ص) 7 در بهمن ماه و در خليج فارس، بعد از آن‌که به ما ابلاغ شود، انجام خواهد شد. مرکز ثقل عزيزان و برادران ارتش در درياي عمان بود و مرکز ثقل رزمايش سپاه در تنگه هرمز و خليج فارس خواهد بود.

فرمانده نيروي دريايي سپاه افزود: در اين رزمايش مطمئنا دنيا متوجه تفاوت‌هاي اساسي با رزمايش سال گذشته ما خواهد بود.

فدوي در بخش ديگر سخنان خود يادآور شد: در 27 مهرماه سال 66 اتفاقي در خليج فارس رخ داد. آمريکايي‌ها در واکنش به اقدامات دفاعي ما، ساعت 10:30 در صبح 27 مهر به دو سکوي رشادت و رسالت حمله کردند و بعد از آن در ساعت 12:30 همان روز به تائيد تمام اقتصاديون دنيا بزرگترين بحران اقتصادي دنيا بعد از بحران ويرانگر 1929 در اين تاريخ بوجود آمد؛ لذا عبارت‌هايي که در آن روزها توسط اقتصاددانان آمريکا و غرب به کار گرفته شد و تعابير بحران‌هاي اقتصادي اخير نرسيده است.

وي افزود: تمام گزارش‌دهنده‌هاي منابع اقتصادي دنيا از عبارت وحشتناک، غيرقابل قبول، غيرقابل تحمل استفاده مي‌کردند، زيرا خليج فارس داراي چنان اهميتي در تامين انرژي جهاني است که آسيب به آن براي دنيا غيرقابل تحمل است. همچنين ميزان ارزش سهام دنيا آنچنان سقوط کرد که دنيا فقط اين سقوط را در بحران بزرگ 1929 ديده بود.

فرمانده نيروي دريايي سپاه سوال کرد: اگر دشمن بخواهد شرارت ديگري را امروز در منطقه ايجاد کند آيا دنيا فقط 24 ساعت تحمل نبود انرژي خليج فارس را دارد؟ چه کسي مي‌تواند جوابگوي اين وضع باشد؟ قطعاً آمريکائي‌ها نمي‌توانند پاسخگو باشند، آنها حتي نمي‌توانند از خود مواظبت کنند.

فدوي خاطرنشان کرد که آمريکائي‌ها از لبنان و سومالي فرار کردند، از عراق عقب‌نشيني نکردند بلکه فرار کردند و مطمئنا از افغانستان نيز فرار خواهند کرد. آمريکائي که نمي‌تواند امنيت خود را تامين کند چطور مي‌تواند امنيت انرژي را براي دنيا برقرار کند و اين درحاليست که جمهوري اسلامي ايران قدرت مسلم منطقه است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی