بازدید 2610

توکیو در فکر تحریم نفت ایران نیست

یک مقام وزارت خارجه ژاپن با اشاره به نگرانی دولت این کشور از افزایش فشار آمریکا برای تحریم نفت ایران تاکید کرد: «ما به فکر تحریم واردات نفت از ایران نیستیم.»
کد خبر: ۲۱۷۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶ 06 January 2012
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه خبری ژاپن تایمز، مقامات ژاپنی روز پنجشنبه نگرانی خود را از تاثیر منفی اقتصادی ناشی از افزایش فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته ای ایران ابراز داشتند.

این گزارش حاکی است، ژاپن که 10 درصد کل واردات نفت خود را از طریق ایران تامین می کند، احتمالا در آینده نزدیک با تقاضای اروپا و آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران مواجه خواهد شد. این در شرایطی است که ژاپن به دلیل تبعات زلزله و سونامی 2011، برای جبران کاهش میزان تولید انرژی هسته ای خود، ناگزیر به استفاده از ژنراتور های نفت سوز است.

دولت های اروپایی اخیرا به توافقی مقدماتی در خصوص تحریم واردات نفت از ایران دست یافته اند. در همین حال تیموتی گیتنر، وزیر خزانه داری آمریکا قرار است هفته آینده با سفر به توکیو، در خصوص موضوع ایران با یوشیهیکو نودا نخست وزیر و سایر مقامات ژاپنی دیدار و گفتگو کند.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه ژاپن، با اشاره به نگرانی دولت این کشور از افزایش فشار آمریکا برای تحریم نفت ایران تاکید کرد: «ما به فکر تحریم واردات نفت از ایران نیستیم.»
یکی از مقامات وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نیز گفت که تحریم نفتی ایران باعث افزایش شدید قیمت های نفت خواهد شد. وی اضافه کرد، آمریکا باید متوجه تاثیرات منفی چنین اقدامی بر اقتصاد جهانی باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته طرحی را امضا کرد که بر اساس آن دولت آمریکا اجازه می یابد، مجازات هایی را علیه شرکت ها و موسسات مالی ای که برای تسویه حساب معاملات نفتی، با بانک مرکزی ایران مبادلات مالی انجام می دهند، اعمال کند.
ایران به همراه عربستان، امارات و قطر جزو تامین کنندگان اصلی نفت ژاپن به شمار می رود. آمریکا زمان محدودی را به ژاپن و سایر متحدانش برای جایگزینی سایر تولید کنندگان با ایران اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی ایران حساب هایی در بانک های بزرگ ژاپن برای تسویه وجه معاملات نفتی دارد. به گفته یکی از مقامات وزارت دارائی ژاپن در صورت اجرای تحریم های آمریکا، دولت ژاپن باید این حساب ها را مسدود سازد و این بدان معناست که واردات نفت ژاپن از ایران به طور کامل متوقف خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت، دولت در پی اجتناب از وقوع چنین شرایطی است.

انتظار می رود جون آزومی، وزیر دارائی ژاپن، که قرار است هفته آینده با گیتنر دیدار کند، از این مقام آمریکایی بخواهد تا بانک های ژاپنی را از شمول مجازات های جدید مستثنی سازد. به گفته یکی از مقامات دولت ژاپن، قائل شدن چنین استثنائی می تواند در قبال کاهش قابل توجه واردات نفت ژاپن از ایران صورت گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی