بازدید 10775

یارانه دولت به واردکنندگان ‌خودرو لوکس!

کد خبر: ۲۱۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۳ 06 January 2012
قیمت دلار همچنان در بازار می‌تازد و هر روز رکوردهایی را به ثبت می‌رساند. یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که با احتساب دلار 1119 تومانی دولتی و 1540 تومانی آزاد، دولت 262 میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به واردکنندگان خودرو می‌پردازد، چراکه آنها خودرو را با ارز دولتی وارد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دولت به تازگی فهرست 180 قلم کالایی را که حق استفاده از ارز دولتی برای واردات را ندارند، اعلام کرده است. در این فهرست نام بسیاری از کالاهای غیرضرور و مصرفی به چشم می‌خورد، اما جای خالی خودروهای وارداتی همچنان احساس می‌شود.

در حالی که دولت سالانه مبالغ زیادی را به خودروسازان جهت حمایت از تولید داخلی پرداخت می‌کند و تلاش دارد که نیاز بازار خودرو با تولیدات داخلی پاسخ داده شود، اما در فهرست کالاهایی که وارداتشان منوط به ارز صادراتی است، نام خودرو به چشم نمی‌خورد؛ یعنی اینکه دولت همچنان برای واردات خودرو هم، ارز دولتی و به نرخی بسیار بسیار پایین‌‎تر از بازار آزاد می‌پردازد.

فارغ از اینکه واردات خودرو به ایران خوب است یا بد، بازار را رقابتی می‌کند یا نمی‌کند و یا حتی ظرف چند سال گذشته توانسته انگیزش بالا بردن کیفیت در تولیدات داخلی را بیانگیزد یا خیر، باید به این نکته توجه داشت که در شرایط فعلی با روند کنونی واردات خودرو به کشور، دولت چه میزان ارز دولتی بابت واردات خودرو به واردکنندگان ارایه می‌دهد یا اینکه مابه‌التفاوت یارانه ارزی که دولت برای واردات خودرو به تولیدکنندگان خارجی می‌پردازد، چقدر است؛ چراکه به هرحال واردات خودرو هم اکنون با ارز دولتی صورت می‌گیرد و مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی با بازار آزاد به طور متوسط 421 تومان بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که واردات خودرو در 9 ماهه ابتدای سال جاری به 30 هزار و 454 دستگاه، به ارزش 622 میلیون دلار رسیده است که البته این رقم، با احتساب ارز دولتی یعنی هر دلار، 1119 تومان (نرخ مرجع بانک مرکزی در روز پنجشنبه 15 دی ماه) است.

بنابراین اگر ارزش همین میزان واردات با احتساب دلاری که هم اکنون با نرخ آزاد یعنی هر دلار 1520 تومان (نرخ بازار در چهارشنبه 14 دی ماه) وارد کشور ‌شود؛ یعنی واردکنندگان باید به ازای هر دلار، 421 تومان (مابه‌التفاوت نرخ مرجع بانک مرکزی و نرخ بازار آزاد) بیشتر می‌پرداختند. بنابراین، این میزان واردات، 261 میلیارد و 862 میلیون تومان( 421* 622000000) به نفع واردکنندگان تمام شده است.

بنابراین به طور متوسط هر دستگاه خودروی وارداتی 8 میلیون و 598 هزار و 607 تومان (261 میلیارد و 862 میلیون تومان تقسیم بر 30 هزار و 454 دستگاه خودرو)، یارانه دولتی بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع  و بازار از دولت دریافت می‌‎کند.

به گزارش مهر، در 9 ماهه ابتدای سال جاری، جمهوری کره، امارات متحده عربی و عمان سه کشور عمده مبدا واردات خودرو در 9 ماهه سال جاری بوده‌اند.

در این میان، کشور کره با صادرات 17 هزار و 474 دستگاه خودرو به ارزش 304 هزار و 465 هزار دلار به کشور به لحاظ تعداد 57.38 درصد و به لحاظ ارزش 48.93 درصد از سهم کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین در این مدت از کشور امارات هشت هزار و 497 دستگاه خودرو سواری به ارزش 216 هزار و 315 هزار دلار خریداری کرده‌ایم که به لحاظ تعداد 27.90 درصد و از نظر ارزش 34.77 درصد از سهم کل واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص داده است.

میزان واردات خودرو از عمان نیز طی این مدت یک هزار و 649 دستگاه به ارزش 31 هزارو 272 هزار دلار بوده و این کشور از نظر تعداد 5.41 درصد و از نظر ارزش 5.03 درصد از سهم کل واردات خودرو به کشورمان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مهر، ‌در مورد سایر کشورها میزان واردات در 9 ماهه امسال دو هزار 834 دستگاه به ارزش 70 هزار و 161 هزار دلار بوده است که این میزان به لحاظ وزنی 9.31 درصد و به لحاظ ارزشی 11.27 درصد از سهم کل واردات خودرو به کشورمان را نشان می‌دهد.

همچنین حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در فهرستی که برای محدودیت در تامین ارز دولتی تهیه شده است، نام خودرو نیست؛ چراکه این فهرست متشکل از کالاهای غیرضرور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کارشناسان سازمان توسعه تجارت ایران در حال بررسی خودروهای وارداتی هستند. البته به دلیل حساسیت‌هایی که بر روی واردات خودرو در کشور وجود دارد، قرار گرفتن خودرو در چنین فهرستی باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب کار و حساسیت‌های لازم باشد که بر این اساس بررسی این امر، در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک در مورد قرار گرفتن خودرو در چنین فهرست‌هایی اعلام نظر خواهیم کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
اولا قيمت رسمي ارز يارانه نيست
ثانيا اگر قيمت خودرو وارداتي بالا رود بلافاصله خودروسازان داخلي هم قيمتشان رابالا ميبرند.
آنوقت همين پرايد قراضه را بايد بخري سيزده چهارده ميليون
یعنی در این وضعیت که مملکت ارز نیست تمام کارخانه های مملکت بخاطر نداشتن مواد اولیه و یا قطعات از کار افتادن و کارگرها بیکار و سرمایه گذار ها متضرر شدند ،دانشجویان خارج از کشور بی پول موندن ، مریضها و مسافر ها برای سفر ارز به سختی و گران تهیه میکنند، واردات خودرو لوکس خارجی برای عده ای خاص و برای منافع افراد محدود واجبه ؟!!
جالب اين است كه اينها با ارز ازاد به مشتريان فروخته ميشود
خوب بود به تعرفه 100% روی خودروهای وارداتی هم اشاره می کردید. چند کشور در دنیا چنین تعرفه وارداتی برای خودرو دارند؟
دستت درد نکنه تابناک که این مقاله را نوشتی، آیا واقعا این کار شرعی و درست است ؟ آیا انصاف است یه عده از این اختلاف قیمت دلار یه شبه پولدار شوند و عده این آدم بیچاره در خرج خوراک و پوشاک خود بمانند. واقعاً که مسخره است.
در نزدیکی خود کسی را می شناسم که از همین روش در عرض 3 ماه و فقط 3 ماه 60 درصد صاحب سود شد یعنی 50 تومنش در عرض 3 ماه شد 80 تومن
خودروهای خارجی با ایمنی و کیفیت بالا که از نظر شما لوکس هستند. خودروهای داخلی هم که بی کیفیت و نا ایمن هستند . پس شما میفرمائید مردم بروند الاغ سوار بشوند .
آقای محترم نویسنده: عمده خودروهایی که وارد میشوند لوکس نیستند فقط خودروهای استاندارد هستند که شما در مقایسه با ارابه‌های مرگ اونها رو خودروهای لوکس فرض میکنید.
خودروی لوکس در دنیا تعریفی داره مثل لامبورگینی رولزرویس فراری و غیره که قیمت‌هاشون بالای 150 هزار دلار هست
میانگین قیمت خودروهای وارداتی به کشور 30000 دلار هست عزیزم که اصلا لوکس محسوب نمیشه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی