بازدید 15340
معاون سازمان تنظیم مقررات خبر داد؛

درز اطلاعات مشترکان موبایل تأیید شد

معاون رگولاتوری گفت: از مسیرهای غیر رسمی اطلاعاتی شامل شماره تلفن همراه و چند رقم کدپستی خارج شده که برخی از این اطلاعات با نام و جنسیت مشترک همراه بوده است ... شاید موارد امنیتی‌ را رعایت نکرده‌اند که به آنها تذکر داده شده تا اصلاح کنند.
کد خبر: ۲۱۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶ 04 January 2012
سرویس اجتماعی ـ حسن رضوانی درباره نتایج بررسی موضوع فروش احتمالی بانک اطلاعات مشترکان تلفن همراه از سوی اپراتورها، اظهار داشت: قضیه به معنای فروش نبوده و ممکن است بخشی از اطلاعات از کانال‌های غیررسمی بیرون رفته باشد.

به گزارش «تابناک»، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: گفته‌ام که این کانال‌ها را اصلاح و اطلاعات مشترکان را به گونه‌ای به روز کنند که این مسأله حل شود.

وی تصریح کرد: شاید موارد امنیتی‌ را رعایت نکرده‌اند که به آنها تذکر داده شده تا اصلاح کنند.

وی در ادامه گفت‌وگو با فارس افزود: خودشان نیز پذیرفته‌اند، به گونه‌ای رفتار می‌کنند که نشت این اطلاعات به بیرون به حداقل یا صفر برسد.

خبرنگار پرسید: به این ترتیب یعنی نرم‌افزاری که نمایش داده شد و در آن جنسیت، نام و تاریخ تولد دارنده سیم‌کارت  مشخص بود، درست بوده اما این اطلاعات را اپراتورها به صورت رسمی نفروخته‌اند؟

رضوانی در پاسخ به این پرسش گفت: منطقی‌تر این است که اپراتور با آگاهی به اینکه این موضوع حریم خصوصی است، برای ده تا پانزده میلیون تومان خود را خراب نکند.

وی گفت: احتمالاً اطلاعات از کانال‌های غیررسمی (غیر از مخابرات) خارج شده است.

معاون رگولاتوری افزود: قضیه به آن شدت نیز نبوده است.

وی گفت: اگر هم اطلاعات بیرون آمده، کامل نبوده است؛ اما این موضوع را رد نمی‌کند و ممکن است اطلاعات جنسیتی نیز وجود داشته، ولی اطلاعات جنسیتی همه مشترکان نبوده است.

رضوانی تصریح کرد: بلکه اطلاعات ناقصی از مسیرهایی که اپراتورها مراقبت نکردند، خارج شده که با تذکراتی که به اپراتورها داده شد، از این پس مراقب این موضوع هستند.

رضوانی در پاسخ به این که آیا این اطلاعات درباره همراه اول و ایرانسل است، پاسخ مثبت داد.

آیا اطلاعاتی که از مشترکان نمایش داده شد، اطلاعات همه مشترکان اپراتورها بوده یا یک باکس از مجموع اطلاعات بوده است؟

رضوانی گفت: اطلاعات تمام مشترکان نبوده است.

وی ادامه داد: از اینکه موضوع فروختن بوده، هنوز اطمینان نداریم، اما یک اطلاعات خارج شده که برخی از آنها نیز اصلاً اطلاعات کاملی نبوده که معنی حریم خصوصی پیدا کند.

معاون رگولاتوری گفت: این اطلاعات شامل اطلاعات منطقه‌ای، یکسری کد پستی و شماره موبایل بوده است و تفسیر اینکه آیا حریم خصوصی بوده است یا نه، باید بررسی شود، زیرا آدرس پستی کاملی نبوده است.

نام صاحب خط نیز بوده است؟

نام نبوده، شماره و کدپستی بوده است.

آیا شماره و کدپستی کامل بوده است؟

کامل که بگوییم همه شماره‌ها، دارای کدپستی بوده است، خیر. اطلاعات منطقه‌ای جسته و گریخته بوده است.

گفتید که به اپراتورها گفته‌اید که موارد امنیتی را بیشتر رعایت و اطلاعات مشترکان را به روز کنند، یک مشترک که نمی‌تواند نام یا شماره یا کدپستی خود را عوض کند؟

رضوانی در این باره اظهار داشت: حالا باید دید که آیا این موارد نقض حریم شخصی بوده است یا خیر.

وی تصریح کرد: در گذشته در دفترچه‌های 118، نام، شماره تلفن و محدوده آدرس مشترک درج می‌شد و همه هم این دفترچه‌ها را داشتند و خرید و فروش هم می‌شد و کسی نمی‌گفت که این دفترچه حریم خصوصی است.

رضوانی تصریح کرد: هم‌اکنون این موضوع در دنیا هم مرسوم است؛ این اطلاعات، برای تبلیغات به کار می‌رود و اگر منطقه‌ای اطلاع‌رسانی شود نمی‌دانم حریم خصوصی می‌شود یا خیر.

وی گفت: از نظر قانونی این روال در گذشته بوده است و با کدپستی می‌توان شماره را پیدا کرد.

وی گفت: این اطلاعات، کامل یا آدرس کامل نبوده است؛ اطلاعاتی بوده که از داخل آن می‌شده منطقه‌ آدرس را پیدا کرد و از روی چند رقم نخست کدپستی، شماره موبایل‌های آن منطقه را پیدا می‌کردند.

تاخت‌و‌تاز تبلیغاتی در حریم خصوصی مردم +توضیح ایرانسل
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۶
فروش اطلاعات بوده كم بوده مهم نيست !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
ببخشید اینجا نظر میدم (یعنی نظرم در پاسخ به این دوست عزیز نیست)
---------------------------
مگر کارمند این اپراتورها خلاف کنن، شرکت نباید جواب بده یا عذر خواهی کنه و برای جبران راهی پیشنهاد بده؟
یعنی اگر کارگر یک کارخانه(!) ماست بندی تخلف کنه و توی ماست سنگ بندازه، اون کارخانه زیر سوال نمی ره؟
چرا صورت مساله رو پاک می کنین؟
یعنی نمی شد حد اقل جلوی ارسال اس ام اس ها رو بگیرین؟ اینم خلاف کارمنده؟
حالا که اطلاعات درز کرد (بخونید همه جا منتشر شد!) دیگه همه مجازن پیامک بدن به مردم؟
اگر لازم باشه حتی باید وزارت اطلاعات هم ورود کنه تا ببینیم چجوری درز کرده و بعد مجلس باید قانون بده که ارسال پیامک تنها برای کسایی مجازه که فرم درخواست دادن و به ازاش منفعتی دریافت می کنن مثلا پیامک رایگان میگیرن
به نظر شما دروغ میگم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
حریم شخصی یعنی من نخوام کسی بدونه شماره موبایلم برای کی هست ، جنسیت چی هست و کد پستی محل زندگی من کجاست ! اگر مایل بودیم این ها رو روی پیشونی مون می نوشتیم !
غلط بودن یک ماجرا به این همه توجیه نیازی ندارد. آقایان مسؤولیت اشتباه خود را بپذیرند و حریم خصوصی خانواده ها را رعایت کنند.
در کتابهای مورد اشاره تنها نام و شماره افراد آمده و اطلاعاتی درباره نشانی آنها به هیچ عنوان نیامده است. گویا آقایان منشورات خودشان را هم نمی بینند!
یک نکته دیگر هم این که طرف تماس گرفته و به غیر از نام فرد حتی می داند که چه نوع ماشینی دارد و تبلیغ کاهنده مصرف بنزین می کند. این را چه کسی پاسخ گو است؟! آیا در آنجا هم فروش اطلاعات و یا به قول آقایان درز اطلاعات صورت گرفته است؟
همه چیز ...
آيا اصلا حريم خصوصي معنايي هم داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
اگه تونستیم از اپراتور ها و ... غرامت بگیریم معنا پیدا میکند.
ساعت 2 نيمه شب پيامك امد و از لوازم لوكس فروشي چند خيابان آنطرفتر محله مان سالگرد ازدواجمون رو تبريك گفته و تبليغ كادو مي كردو من خودم سالگرد ازدواجمو يادم نبود؛ از اين اطلاعات خصوصي تر هم ميشه كه اينها از كجا گير آوردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
ببخشید شما وقتی سیم کارت می خرید تاریخ ازدواجتون رو هم به مخابرات می دید مگه؟ تازه همه جای دنیا این جور تبلیغات یعنی تبلیغات هدفمند، حالا من نمی دونم چرا اینجا همه چی برعکسه؟
همین تذکر دادید که اصلاح کنند ؟ یعنی اینقدر ا...
به همين راحتي اطلاعات مردم فروخته شده و ميگويند مهم نيست!!!!!!!
من بخاطر شغلم مرتب سفر خارچ از کشور دارم و می خواهم موبایل ایران را روشن نگه دارم. به چه دلیلی باید برای هر پیامک تبلیغاتی شرکتهایی که پول به مخابرات داده اند و شماره بنده را خریده اند، هزینه رومینگ بدهم ؟ آیا همراه اول می فهمد که باید هزینه رومینگ پیامکهای تبلیغاتی را پس بدهد یا هیچ کس به این مهم هیچ توجهی ندارد؟
... لجم گرفت
من که راضی نیستم .
...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
عزیزم راضی نیستی می تونی 09990 زنگ بزنی بگی پیامک تبلیغاتی نفرستن ! ولی اگر شد به بقیه هم بگو ! ما که هر چی گشتیم این گزینه نبود !
سلام به کرات شاهد رسیدن پیامهای تبلیغاتی از فروشگاههای نزدیک منزلم بوده ام. درز اطلاعات یعنی همین. سزای فروش اطلاعات شخصی مردم به یک عده خاص چیست؟
حالا چطوری « اطلاعات مشترکان را به نحوی به روز کنند که این مسئله حل شود.»؟!!
يعنی ما برويم و نام و نشانی‌مان را عوض کنيم؟!
...، اول اين اپراتور را جوری جريمه می‌کردند که هيچوقت يادش نرود با اطلاعات و حريم خصوصی مردم کاسبی کند. بعد هم غرامت به مردمی می‌پرداختند که از اين طريق دچار آسيب و ناراحتی شده‌اند.
...
شما را به خدا بگید ما چطوری از شر تبلیغات نا خواسته راحت بشیم. هر روز به موبایل ما پیامک میفرستند. همه هم تبلیغات و آگهی های مرگ و میر است. هر روز صبح را با این آگهی تشییع جنازه و ترحیم باید شروغ کنیم. اگر راهی داره در اختیار ما بذارید.
... دیگه به این مسائل خرده نگیرید عادیه بابا جان
شناسایی متخلفین سخت نیست.شماره هایشان را بدهم خدمتتان؟
خدایی انتظار دارید باور کنیم جواب این آقایون مسئولین رو؟!؟!؟!؟ :-)))))
آقای معاون نظارت شما خیلی ناجور با اپراتورهای متخلف برخورد کردین فکر کنم کشتینشون رحم داشته باشین.
خوب حداقل عذرخواهی میکرد!!!
شما قیافه رو یه نگا بندازین
انتظار دارین عذرخواهی کنه؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی