بازدید 8559

تولد نوزادان نارس به علت آلودگی هوا

کد خبر: ۲۱۴۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸ 27 December 2011
آلودگی هوا فقط بر روی تنفس، قلب و ریه اثر سوء ندارد بلکه اثرات مخرب غیرمحسوس دیگری هم دارد که یکی از آنها به دنیا آمدن نوزادانی با وزن کمتر و یا نارس است.

سهیلا‌ عارفی در گفت‌وگو با فارس در مورد تاثیر آلودگی هوا بر مادران باردار اظهار داشت: اگر گازهای CO2 ، مونوکسید کربن و یا آلاینده‌های مثل سرب در هوا زیاد باشد بر تکامل جنین تاثیر می‌گذارد و اکسیژن‌رسانی به جنین مختل می‌شود.

وی افزود: از طرفی آلودگی اثر سوئی روی رشد جنین می‌گذارد و جنین نارس و ریز‌تر می‌شود. از طرفی هر چه هفته بارداری مادر بالا می‌رود و حجم ریه کوچک‌تر و کارکرد آن بیشتر می‌شود، مادر به تغییرات آلودگی هوا حساس‌تر می‌شود.

عارفی اضافه کرد: در نتیجه تغییرات آب و هوا در ظرفیت تنفسی مادر بیشتر دیده می‌شود و امکان بروز مشکلات تنفسی بیشتر است و امکان اکسیژن‌رسانی به مادر و جنین کم می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه اگر مادر بیماری قلبی تنفسی داشته باشد آلودگی هوا اثر مضاعف بر او می گذارد افزود: بنابراین توصیه می‌کنیم مادران باردار در روزهایی که هوا آلوده است حتی‌المقدور از خانه خارج نشوند و در صورت امکان از دستگاه‌های تصفیه هوا در منزل استفاده کنند تا از میزان آلودگی هوا بکاهد.

وی در پایان گفت: از نظر علمی اگر میزان آلاینده‌ها بیش از حد مجاز باشد بر سقط جنین به خصوص در ماه‌های ابتدایی موثر خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار