بازدید 9089

احمد توكلي: جبهه پایداری رای نمی آورد

کد خبر: ۲۱۲۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۹ 20 December 2011
احمد توكلي تصريح كرد كه هنوز تصميمي براي كانديداتوري در انتخابات مجلس نهم نگرفته‌ام.

به گزارش ايسنا رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي  در سلسله نشست‌هاي تقواي جمعي كه در محل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي برگزار شد، با مورد توجه قرار دادن بحث طرح نظارت بر نمايندگان شوراي اسلامي، اظهار كرد: اين بحث نظارت منطق اساسي ديني است، چرا كه ما در عالم هيچ مختار غير مسئول نداريم و هر كس اختيار دارد، بايد پاسخگو باشد.

وي افزود: اصولا در مجالسي كه پيشرفته، سابقه‌دار و داراي قوانين مختلف هستند، نظارت را براي نمايندگان پيش‌بيني كرده‌اند.

توكلي در ادامه با بيان پيشينه‌اي از بحث طرح نظارت بر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اظهاركرد: اين بحث قبل از اين مطرح بوده است و شروع اين تفكر به بعد از انتخابات مجلس هفتم مربوط مي‌شود كه طي آن اصول‌گرايان چهار اجلاس داشتند و در واقع همه دور هم جمع شدند و در اين اجلاس‌ها كارهايي را براي خود لازم كردند و كميته‌هايي تشكيل شد.

وي با بيان اين‌كه در آن زمان يك نگاه دو سويه وجود داشت، اظهاركرد: بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم كه هدف منزلت مجلس است؛ چراكه اگر مي‌خواهيم قوه مقننه محترم باشد و قانون‌گرايي ترويج شود، مجلس بايد محترم، مشروع و خواستني شود و حفظ منزلت مجلس با رفتار نماينده و حاكميت قانون ارتباط دارد.

اين نماينده مجلس  با تاكيد بر اين‌كه در نظام‌هاي دموكراتيك باسابقه، نمايندگان مجلس در همه كشورهاي غربي براي خود يك سري قواعد رفتاري دارند، گفت: اين در مورد روساي جمهورشان نيز صدق مي‌كند. زماني يكي از روساي جمهور آمريكا به ايران آمد و براي بازديد به سفر مشهد رفت. در آن زمان متولي آستان قدس يك هديه طلا به او داد، اما او به وزير كشاورزي ايران در زمان شاه گفت كه چون دريافت هديه، بيش از 10 دلار براي رياست جمهوري آمريكا ممنوع است، اين هديه را به شما برمي‌گردانم و مي‌بينيد كه اين كار، كار بسيار زيبايي است.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اين‌كه اين بحث نظارت بر نمايندگان مجلس كش و قوس‌هاي زيادي پيدا كرد تا اين‌كه شور دوم آن در تاريخ 23 مرداد ماه سال جاري تصويب شد، گفت: در موادي از اين بحث، آمده بود كه نبايد ثروت نماينده به طور غير متعارف زياد شود، اما بسياري تلاش كردند كه اين كلمه غير متعارف حذف شود. همچنين با توجه به اين‌كه ثروت ناحق هم در اين راستا گنجانده شده بود، عده‌اي پافشاري كردند تا بگويند به جاي ناحق، كلمه غير قانوني گنجانده شود.

وي افزود: به هر ترتيب اين بحث 11 مهرماه به شوراي نگهبان رفت كه شوراي نگهبان اشكالاتي را به اين بحث وارد كرد.

توكلي در همين راستا گفت: من شوراي نگهبان را قبول دارم و اگر شوراي نگهبان نبود، معلوم نبود كه از نظر قانون‌گذاري سر مملكت چه پيش مي‌آمد. مهم اين است كه يك جايي باشد كه از نظر قانون‌گذاري كنترلي را صورت دهد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين اظهار كرد: مخالفين بحث نظارت بر نمايندگان دو دسته بودند، يك نوع مخالفت طبيعي است چون اصلا انسان از نظارت خوشش نمي‌آيد و دوست دارد راهش باز باز باشد و هيچ كس مزاحمش نشود، ولي اگر انسان به فطرتش بازگردد، مي‌بيند كه نمي‌تواند به هر طرف برود. يك دسته هم سالم نيستند. يك دسته هم معتقد بودند كه اين كار بي‌خاصيت و ضعيف است و البته من دفاع كردم و به اين افراد گفتم كه واقع‌بين باشيد.

وي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه من شهادت مي‌دهم اكثريت قاطع نمايندگان مجلس دنبال مال حرام نيستند، اظهار كرد: به هر ترتيب هستند، انسان‌هاي بي‌توجهي كه اهل تسامح‌هستند.

توكلي همچنين نقش احزاب را در اين مسير مورد توجه قرار داد و گفت: وجود حزب اين نقطه مثبت را دارد كه راي دادن و راي ندادن به نام يك دسته سياسي ثبت مي‌شود و اگر خلاف آنچه بايد عمل شود، مي‌توان موضع‌گيري صريحي عليه آن حزب داشت، اما نبود حزب باعث شده است كه گاهي طرح‌ها و لوايحي به مجلس مي‌آيد كه ما نمي‌دانيم تا روز آخر چه بلايي سرش مي‌آيد.

وي همچنين با اشاره به طرح بيمه بيكاري كه قرار است در مجلس بررسي شود، گفت: براي اين طرح 5 هزار ميليارد تومان هزينه در نظر گرفته شده است، اما دولت از كجا اين هزينه را بياورد؟

وي همچنين با باين اين‌كه انتقاداتي به دولت دارم ، افزود: معتقدم تا وقتي كه اين دولت سر كار است، وظيفه دارم خدمت كنم و از منافع ملي كه به او ارتباط پيدا مي‌كند، دفاع كنم.

وي در ادامه خطاب به حاضرين در اين نشست گفت: شما هم حزبي رفتار كنيد. كار حزبي كنيد و از آدمي كه قبولش داريد حمايت كنيد و پايش بايستيد. وقتي وارد ائتلاف مي‌شويد و مثلا به 8 + 7 وارد مي‌شويد، پاي حرف‌تان بايستيد. البته شرط بگذاريد و بگوييد كانديداي مورد نظر ما بايد تمامي شروط را رعايت كند. بدين صورت اگر كسي به آنچه شما خواستيد عمل نكرد، از حزب اخراج مي‌شود و ديگر راي نمي‌آورد.

توكلي گفت: اگر ديديد يك نماينده رفتار زندگي‌اش تغيير كرده بدانيد كه پول نمايندگي اينقدرها هم نيست. عليه اين فرد تبليغ كنيد. من نماينده‌اي را سراغ دارم كه در هتل چند ستاره افطاري مي‌دهد، البته با توجه به اين‌كه اسناد اين موضوع هم موجود است، سر موقع اين اسناد را به شوراي نگهبان مي‌دهم؛ چراكه با پول نمايندگي نمي‌شود از اين كارها كرد. شما هم به چنين كسي حتي اگر جاي مهر نماز شب روي پيشاني‌اش باشد، راي ندهيد.

به گزارش ايسنا در ادامه فردي از توكلي پرسيد مگر حقوق نمايندگان چقدر است كه توكلي پاسخ داد: حدود 2 ميليون تومان در ماه است كه البته اين مقدار به خاطر رفت و آمدهاي نمايندگان و خرج‌هايي كه دارند، زياد نيست.

در ادامه از توكلي پرسيده شد، شما در نقد وضعيت فساد در داخل به مصداق‌هايي از آمريكا و انگليس اشاره كرديد، تعريف‌تان از نظام اين كشورها و نقد شما به آن‌ها چيست كه توكلي در پاسخ به اين سوال گفت: من براي صحبت كردن به شهادتين احتياجي ندارم. نگاه من كلان است.

وي افزود: آمريكا و انگليس دو كشور هستند كه از نظر وجود دموكراسي از ديگر كشورها پيش هستند. در كنار نقاط منفي كه وجود دارد، چيزهاي بسيار زيبايي هم وجود دارد و من مي‌توانم بگويم كه آن‌ها در عمل به قرآن از ما جلو هستند. ما كه بهترش را داريم، عمل كنيم.

وي در ادامه اظهاركرد: دموكراسي كه در كشورهاي ديگر وجود دارد، با تمام عيب‌هايي كه ما به آن قائل هستيم، دستاورد بزرگ بشريت است و حتما در برابر ديكتاتوري يك پيشرفت بزرگ انساني به حساب مي‌آيد و به دين نزديك است؛ چرا كه در ديكتاتوري همه چيز مي‌ميرد و البته مردم‌سالاري ديني هم بهتر از دموكراسي غربي است.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا از هر دو طيف سياسي با طرح نظارت بر نمايندگان مخالفت كردند و اين هم‌گرايي از چه زاويه‌اي بوده است، اظهار كرد: من نمي‌دانم شما اين موضوع را چطور فهميديد؟ فهميدنش به اين شكل محكم، مشكل است.

يكي ديگر از حضار از توكلي پرسيد به نظر شما حزب نهادي براي باندبازي و محملي براي سيستم‌هاي سرمايه‌داري به حساب نمي‌آيد كه اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال با بيان اين‌كه اين موضوعات خطر حزب قلمداد مي‌شود، اظهار كرد: از آنجا كه ما قالب مردم‌سالاري را از قبل پذيرفته‌ايم، بايد لوازمش را هم بپذيريم. حزب مي‌تواند براي مردم‌سالاري ديني قواعدي داشته باشد و خط قرمزها را هم مشخص كند.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال كه بر اساس چه منطقي بايد نظارت بر نمايندگان از درون باشد و بهتر نيست تا شوراي نگهبان چنين كاري را انجام دهد، گفت: شوراي نگهبان سازوكار پرداختن به اين موضوع را ندارد.

در ادامه يكي ديگر از حاضرين سوال كرد به نظر شما مصاديق فتنه‌گران و جريان انحرافي و مفسدين چه كساني هستند كه توكلي در پاسخ به اين سوال گفت: مشخص است فتنه‌گران چه كساني هستند. فتنه 88 را دو نفر از سياستمداران ايران رهبري كردند. حال اين‌كه خودشان چقدر رهبري مي‌شدند، بحث ديگري است. انحراف هم مربوط به برخي است، همه هم مي‌دانيم. به بحث فساد اگر رسيدگي شود، برخي از ريشه‌هايش معلوم خواهد شد.

وي همچنين تاكيد كرد: جريان انحرافي يك نفر صاحب نفوذ، يارگير داراي ابزار قدرت است كه جريان مي‌سازد، فساد هم از نظر گفتماني روشن است.

به گزارش ايسنا احمد توكلي در ادامه در پاسخ به سوالي درمورد بحث تخريب‌هاي انتخاباتي بين اصول‌گرايان و موضع‌گيري‌هاي جبهه پايداري و جبهه متحد اصول‌گرايان اظهار كرد: در هفت، هشت سال اخير حد نگه نداشتن درباره شخصيت‌هاي سياسي بيش از گذشته رايج شده است كه اين موضوع آسيب‌ها و هزينه‌هاي بسياري را متوجه نظام كرده است.

وي با بيان اين‌كه در اين مسير بي‌باكي و احترام نگذاشتن به پيش‌قراولان و پيشگامان بسيار رايج شده است، افزود: امام (ره) آينده هيچ شخصيتي را تضمين نكرده‌اند و تنها در مورد آقاي مهدوي كني گفتند كه من به ايشان ارادت داشته‌ام، دارم و خواهم داشت و اين مورد استثنايي است. من آقاي مهدوي كني را خيلي دوست دارم. ضمن اين‌كه به برخي مواضع ايشان هم ممكن است، انتقاداتي داشته باشم، اما به هر ترتيب ايشان نمونه‌ي يك آخوند طراز حكومت اسلامي است و مجتهد جامع‌الشرايطي است كه كاملا سياسي است و همه جا براي فداكاري براي انقلاب آماده بوده است.

وي با طرح اين سوال كه حال اگر كل دوستان جبهه پايداري را در يك كفه و آقاي مهدوي كني را در كفه ديگر قرار دهيم آيا اين دو با هم برابر مي‌شوند، افزود: اگر ايشان براي مجلس خبرگان نامزد نمي‌شدند، چه كسي جاي آقاي هاشمي را مي‌گرفت؟ آقاي مهدوي كني رييس مجلس خبرگان ايران است. اگر ليستش راي نياورد چه مي‌شود؟

وي افزود: فرض كنيم كه ليست دوستان جبهه پايداري راي بياورد. آيا خسارتي كه به كشور خواهند زد، قابل جبران است؟ البته كه قابل جبران نيست. بنابراين اين دوستان بايد تجديد نظر كنند؛ اگرچه من معتقدم اين‌ها راي نمي‌آورند، فقط راي مي‌شكنند.

يكي ديگر از حاضرين در مورد نوع برخورد مجلس شوراي اسلامي در بحث استيضاح وزير اقتصاد و اختلاس 3 هزار ميلياردي پرسيد كه رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال گفت: انصافا من معتقدم كه مجلس با اين موضوع خيلي قاطع برخورد كرد، اما به هر ترتيب استيضاح راي نياورد، ولي از جهت نمايش اين واقعيت كه نمايندگان توانستند، آزادانه حرف بزنند، مصاف واقعي سياسي را ملاحظه كرديم و من هم‌اكنون خيلي خوشحالم كه هر حرفي راكه مي‌خواهم بزنم، جلوي رييس جمهور مي‌زنم، اما شما نمي‌دانيد زمان شاه چه خبر بود؟

در ادامه يكي از حاضرين پرسيد آيا نظارت ما ضعف دارد كه توكلي پاسخ داد: نه ناظرين ضعف دارند. ما در مجازات مجرمان هم دچار ضعف قانوني هستيم.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا روح جمعي مجلس هشتم به سمت محافظه‌كاري نمي‌رود و ما با چه ضمانتي دوباره به كانديداهاي خودمان در 8 + 7 اعتماد كنيم، اظهار كرد: ضمانتي وجود ندارد. شما قائل به مقدورات باشيد. اگر ما همه بگوييم كه فلاني كار نمي‌كند و رها كنيم، خلائي ايجاد مي‌شود كه در اين خلاء جاي ما كس ديگري مي‌آيد و وضعيت خراب‌تر مي‌شود. ما نسبت به برخي از كشورها وضعيت‌مان خوب است. مردم در كشورهايي كه وضعيت‌شان بسيار بدتر از ماست، مايوس نمي‌شوند.

وي افزود: فساد سيستمي براي وقتي است كه ناظران و كساني كه بايد برطرف كننده فساد باشند، خودشان مشكل دارند. ما در مرحله اوان اين موضوع هستيم. در قوه قضاييه از اين مرحله گذشته‌ايم و در قوه مقننه هم در اوان هستيم و در قوه مجريه هم گرفتاري‌هايي داريم.

وي گفت: در مجلس بيش از 100 نفر نماينده هستند كه كلان‌نگر و ملي‌نگرند و متوجه اوضاع هم مي‌شوند. بقيه هم بد نيستند، كلان‌نگر نيستند و به هر ترتيب اكثر نمايندگان، نمايندگان پاكي هستند كه ممكن است از سر غفلت كاري كنند، اما شرايط اميدوار كننده‌اي وجود دارد، ولي بايد بگويم كه ضمانتي وجود ندارد. شما به نيمه پر ليوان نگاه كنيد. گرفتاري ما اين است كه دفاع بي‌جا مي‌كنيم كه اين دفاع بي‌جا و غير واقعي به ضرر دين تمام مي‌شود.

در پايان يكي از حضار از توكلي پرسيد آيا شما كانديدا مي‌شويد و چه برنامه‌هايي در حوزه اقتصاد داريد كه وي در پاسخ به اين سوال گفت: من هنوز تصميم نگرفته‌ام. در مورد برنامه هم بگويم تا اين دولت سر كار است، هيچ برنامه‌اي ندارم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر