بازدید 37641

مادام توسو؛ راهبه ای خلاق و جاودان +تصویر

مادام توسو نام موزه مشهوری است که مرکز آن در شهر لندن، انگلستان قرار دارد. در این موزه تندیس‌های مومی افراد مشهور و تاریخ‌ساز، ساخته و نگهداری می‌شود. این موزه توسط مادام توسو در سده هیجدهم میلادی پایه‌گذاری شد. آخرين تنديسي که او پيش از مرگ به اتمام رساند پرتره‌اي از خود اوست؛ تنديس زني سالخورده در شب‌کلاهي سفيد پارچه‌اي و لباسي سياه رنگ که در تمامي ۱۳ شعبه موزه در سراسر جهان به چشم مي‌خورد.
کد خبر: ۲۱۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷ 20 December 2011
وقتي نام «مادام توسو» به زبان مي‌آيد، همه به ياد تنديس‌هاي مومي افراد مشهور مي‌افتند که تشابه آنها به واقعيت چنان است که مشکل بتوان باور کرد اين‌ها تنها مجسمه‌هايي ساخته شده از موم هستند.

به گزارش پایگاه خبری تازه، در اين ميان بازديدکنندگان مشتاق چنان غرق در دنياي ستارگان مي‌شوند و به دنبال عکس گرفتن هستند که کمتر به تنديس مومي بانويي سالخورده توجه مي‌کنند که در گوشه‌اي جاي گرفته و شاهد اين هياهوست؛ بانويي به نام «مادام توسو» که 250 سال پيش چشم به جهان گشود.

مجسمه مومی مادام توسو در موزه های مادام توسو!

در زمانه‌اي که زندگي روي خوشش را تنها به طبقه مرفه جامعه نشان مي‌داد، «ماريا آنا گروس ‌هولتز» به هنگام تولد شانس چنداني نداشت. نوزادي که پدر را، که او هم در خانواده‌‌اي نه چندان خوشنام متولد شده بود، خيلي زود از دست داده بود و مادرش نيز به عنوان خدمتکار خانه مشغول کار بود. ماريا روز ۷ دسامبر ۱۷۶۱ در استراسبورگ چشم به جهان گشود و مانند شمار زيادي از کودکاني که در خانواده‌هاي فقير به دنيا مي‌آمدند، هيچ آينده‌ ويژه‌اي برايش پيش‌بيني نمي‌شد. اندکي پس از تولد او، مادرش شغلي را در خانه‌ «دکتر فيليپ کورتيوس» پيدا کرد. دکتر کورتيوس مهارت خاصي در ساخت تنديس‌هاي مومي داشت و مشهور بود که تنديس‌‌هاي وي بسيار به آناتومي بدن شباهت دارند. مارياي کوچک ساعات زيادي را در کارگاه دکتر سپري مي‌کرد و رفته رفته با ظرافت‌هاي ساخت اين تنديس ‌ها آشنا مي‌شد. او ياد مي‌گرفت که ترکيب کدام رنگ‌ها طبيعي‌ترين رنگ پوست انسان را به دست مي‌دهند، چگونه مي‌توان به بهترين وجه تارهاي مو را درون موم جاي گذاري کرد و کدام فرم دندان مناسب صورت است.


نمایی بیرونی از ساختمان اصلی موزه مادام توسو در لندن

در سال ۱۷۶۳ دکتر کورتيوس به پاريس نقل مکان مي‌کند و مدتي بعد ماريا و مادرش نيز به او مي‌پيوندند. پايتخت فرانسه در آن سال‌ها دوران شکوه سلطنتي را از سر مي‌گذراند و مردم عامي که دستشان به تاج و تخت نمي‌رسيد، علاقه‌مند ديدن تنديس‌‌هاي مومي خاندان سلطنتي بودند. کسب و کار دکتر کورتيوس در پاريس رونق مي‌گيرد و مردم هر روز براي ديدن اين تنديس‌ها روانه‌ کارگاهش مي‌شوند. پس از برچيده شدن نظام سلطنتي، حالا ديگر اين چهره‌هاي انقلابي هستند که ميان مردم محبوب مي‌شوند. سرهاي کساني که به زير گيوتين رفته بودند‌، با موم بازسازي مي‌شوند. سردمداران جديد، در نظر دارند که با به نيزه زدن اين سرها در خيابان‌هاي شهر عاقبت مخالفان را نشان دهند. از آنجايي که بيم آن مي‌رود که سرهاي اصلي زود پوسيده شوند، از سرهاي مومي که ساخته کارگاه ماريا و دکتر کورتيوس است،‌ استفاده مي‌شود. شايد همين امر را بايد دليل اصلي جان سالم به در بردن اين دو از خشم انقلابيون دانست. پس از مرگ دکتر، ماريا وارث تنديس‌هاي مومي او مي‌شود. در اين ميان او با فرانسوا توسو ازدواج کرده و با نام «مادام توسو» شناخته مي‌شود. مادام توسو به همراه پسرانش تا به هنگام مرگش در سن ۸۹ سالگي نمايشگاه تنديس‌هاي مومي را اداره مي‌کرد. آخرين تنديسي که او پيش از مرگ به اتمام رساند پرتره‌اي از خود اوست؛ تنديس زني سالخورده در شب‌کلاهي سفيد پارچه‌اي و لباسي سياه رنگ که در تمامي ۱۳ شعبه موزه در سراسر جهان به چشم مي‌خورد.


ساخت مجسمه مومی نیکولا سارکوزی رییس جمهور فرانسه ـ موزه مادام توسو، لندن


موزه‌هاي «مادام توسو» يکي از ديدني‌‌هاي شهرهاي مهم جهان است. تنديس‌هاي مومي از افراد مشهور چنان به واقعيت شبيه‌اند که حيرت بازديدکنندگان را بر مي‌انگيزند. توريست‌هايي که به لندن، آمستردام يا برلين سفر مي‌کنند، براي ديدن «موزه‌ مادام توسو» از لحظاتي پيش از باز شدن درهاي موزه، جلوي ورودي آن صف مي‌کشند. نگاه‌هاي کنجکاو و علاقه‌مند منتظرند تا به ديدن چهره‌هاي سرشناس هاليوود يا دنياي موسيقي، مد و سياست بروند. موزه مادام توسو شعبه‌هایی در شهرهای آمستردام، برلین، لاس‌وگاس، نیویورک، هنگ کنگ، شانگهای و واشنگتن دی‌سی دارد.


تعدادی از مجسمه های مشهور موزه مادام توسو در لندن











تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار