بازدید 22499
شبکه العربیه مدعی شد:

نوری المالکی: تهدید اصلی عراق، ترکیه است نه ایران

«نوری المالکی»، نخست وزیر عراق در واشنگتن به «باراک اوباما» گفته است که وی بیش از این که نگران دخالت ایران در عراق باشد، عمدتا نگران تهدیدهایی است که از جانب ترکیه عراق را نشانه رفته است و عراق، ترکیه را تهدیدی علیه حاکمیت ملی خود تلقی می‌کند.
کد خبر: ۲۱۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۰ 16 December 2011
سرویس سیاست خارجی ـ نوری المالکی در واشنگتن به باراک اوباما گفته است که وی بیش از این که نگران دخالت ایران در عراق باشد، عمدتا نگران تهدیدهایی است که از سوی ترکیه، عراق را نشانه رفته است.

به گزارش «تابناک»، نخست وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» همچنین گفته است: ایران در زمان حضور نیروهای آمریکایی در عراق، احساس می‌کرد که حضور این نیروها، امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند، ولی اکنون با خروج این نیروها از عراق، نگرانی ایرانیان نیز از میان رفته است و آنان دیگر دلیلی نمی‌بینند که نگران اوضاع عراق باشند.

نوری المالکی همچنین ادامه داده است: عراق با همه کشور‌ها از جمله با ایران، آمریکا، روسیه، ترکیه و حتی کشور‌های عربی که عراق را بایکوت کرده‌اند، دوست است، ولی هنگامی که بحث حاکمیت ملی عراق در میان باشد و کشوری این حاکمیت را نقض کند، باید منتظر قطع رابطه با عراق باشد.

منظور نخست وزیر عراق از کشور عربی که عراق را بایکوت و حاکمیت ملی این کشور را نقض کرده، کشور عربستان است. این کشور از آغاز استقرار دولت شیعی در عراق، مواضع دشمنانه‌ای علیه این کشور داشته و تا کنون هم سفارتخانه‌ای در عراق تأسیس نکرده است.
مقامات این کشور در سال‌های گذشته آشکارا گفته بودند، مبالغی بیش از پولی که در جنگ صدام علیه ایران به رئیس جمهور سابق عراق اهدا کرده بودند، هزینه خواهند کرد تا دولت شیعی عراق را ساقط کند.

افزون بر این تنها کشوری که در منطقه، هر از گاهی مرزهای بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و به نقض حاکمیت ملی عراق می‌پردازد، ترکیه است که به بهانه تعقیب مخالفان خود، نیروهای نظامی‌اش را وارد خاک عراق می‌کند؛ بنابراین، از دیدگاه نخست وزیر عراق کشوری که نیروهای نظامی خود را وارد خاک عراق کرده و حاکمیت ملی این کشور را نقض می‌کند، تهدیدی جدی علیه این کشور تلقی می‌شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
یواش یواش مشت ترکیه داره برای همه باز می شه.
سلام
آخرش خدا را شکر که نوری از مالکی دوست و دشمن را شناخت.
هیچ چیز خوشبینانه ای در سیاست نیست همیشه باید فکر کرد چه فکری پشت این حرکت و حرفه,آرومو با طمانینه
مالکی خودش دوست امریکاست
آفرین به نوری الملکی و نمره صفر به وزارت خارجه که این مسئله رو میدونه ولی به دلایلی مبهم منفعل عمل می کنه
اگه میدونید تهدیده پس چرا اینقدر به شرکتهای ترک در شمال عراق امتیاز میده
خوب وقتی عراق خودش نمی تونه یا نمی خواد پ. کا. کا. رو از خاکش بیرون کنه یا جلوی فعالیت تروریستی آنها را بگیره ترکیه مجبوره برای سرکوب آنها وارد خاک عراق بشه. ایران هم اگر قضیه پژاک ادامه پیدا می کرد چه بسا مجبور می شد نیروهایش را به داخل خاک عراق بفرستد برای سرکوب آنها. این کار ترکیه تهدید حاکمیت عراق یا تمامیت ارضی آن نیست و شکلی از دفاع از خود است.
ترکیه واقعاً کم کم داره برای کشورهای منطقه یه تهدید به حساب میاد
نوری مالکی جای خود دارد ولی یه همت ملی بخرج بدین شهرهای ایران عزیزمان را از دست این عثمانی های اشغالگر پس بگیریم (ارزروم و ...)
پاسخ ها
amir nasser
| United States |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
زرت پرت نگو، رک حرف بزن بینم چی میگی
دولت ترکیه طبق قانونی که در اواخر دوره امپراطوری عثمانی مصوب شده ، در صورت لزوم می تواند تا 75 کیلومتر به خاک کشورهایی که قبلا زیر سایه امپراطوری عثمانی بوده اند نفوذ کند . و عراق هم شامل این قانون می باشد .
اند سیاست !!!!!!
از روباه پرسیدن شاهدت کیه گف دمم
راستي خبر اخراج مجري پارازيت دروغ بود ؟؟؟ مثه اينكه شما هم داري پارازيت ميبيني كه خبر رو حذف كردي!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی