بازدید 6135

حذف جنایات آل‌خلیفه از ویکی‌پدیا

کد خبر: ۲۱۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰ 14 December 2011
یک پژوهشگر غربی بعد از دو ماه بررسی فعالیت دانشنامه ویکی پدیا درخصوص جنایات آل خلیفه در بحرین تصریح کرد: آل خلیفه یک شرکت انگلیسی را احتمالاً با چراغ سبز دولت انگلیس اجیر کرده تا موارد نقض حقوق بشر در این کشور را از صفحات ویکی پدیا حذف کند.

به گزارش سایت «اوباما» جاش شهریار طی گزارشی در پایگاه خبری "ایندیورینگ آمریکا" اظهار داشت: دو ماه پیش در ویکی پدیا مشغول جستجو بودم که متوجه یک روند غیرمعمول در این سایت شدم. به طوری که هر قدر در مورد نقض حقوق بشر در کشورهای حوزه خلیج فارس جستجو می‌کردم، به لینک‌های غیرمرتبطی راهنمایی می‌شدم.

این نویسنده غربی افزوده است: اوضاع به نحوی بود که گویا تلاشی صورت گرفته بود تا ذهن خواننده را در مورد نقض حقوق بشر در این کشورها منحرف کنند. به همین خاطر این موضوع را توییت کردم که «آیا تنها من هستم که احساس می‌کنم مقالات ارائه شده در ویکی پدیا با موضوع موارد نقض حقوق بشر در پادشاهی‌های حوزه خلیج فارس به طرز شگفت انگیزی حذف شده‌اند؟

به گفته شهریار، برخی از اصحاب رسانه از جمله خبرنگاران روزنامه «ایندیپندنت» و برخی بلاگرها تایید کردند که این موضوع اتفاق افتاده و در همان زمان، حرکتی علیه این موضوع آغاز شد.

وی افزود: بعد از بررسی متوجه شدیم که این مطالب توسط یک بنگاه روابط عمومی انگلیسی که به احتمال قریب به یقین با چراغ سبز دولت انگلیس توسط رژیم بحرین به خدمت گرفته شده، صورت پذیرفته و کارمندان این بنگاه به نام «بل پوتینگر» با همکاری ویکی پدیا در دستکاری مقالات این سایت دخالت داشته‌اند.

در حقیقت کارویژه این افراد آن است که به مشتریان خود اطمینان دهند که کاربران سایت‌های اینترنتی تنها همان اطلاعاتی را دریافت می‌کنند که از سوی خود آنان تأیید شده است. به همین خاطر در مورد بحرین تقریباً همه مطالبی که در خصوص نقض حقوق بشر منعکس شده بود، حذف شدند.

این پژوهشگر غربی در ادامه تصریح کرد: پس از اعمال فشار روزنامه‌نگاران مختلف به شرکت «بل پوتینگر»، رئیس روابط عمومی این شرکت در 7 دسامبر در طی توییتی اعلام کرد که نظر دیگران در مورد شرکتش اصلاً برایش مهم نیست!

اگر این واقعیت را بپذیریم که شرکت‌های وابسته به «بل پوتینگر» پول خود را از شیخ حمد بحرینی یا اسلام کریمف ازبک دریافت می‌کنند، چنین پاسخی اصلاً دور از انتظار نیست.

شهریار در پایان می‌پرسد: سؤال اساسی این است که افراد چقدر حاضر هستند حرفه‌ای‌گری خود را فدای پول کنند؟ در  قضیه پاک کردن جنایات دولت بحرین، این شرکت انگلیسی نشان داد که توان بالایی برای انجام این کار دارد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر