بازدید 71994
افزایش همکاری اطلاعاتی روسیه و سوریه

مسکو: ذره‌ای عقب‌نشینی نکنید

این روسيه بود که خبر ورود «بلحاج»، فرمانده نظامي لیبیایی به ترکيه را به آگاهی سوريه رساند. اين اطلاعات تا آنجا دقيق است که نام مستعار بلحاج را ـ که همان «سليم العواني» باشد ـ شامل شده است / اعلام خبر فرستادن ناو هواپيمابر «آدميرال كوزنتسوف»، متشكل از هشت فروند جنگنده Su-33 و چندين جنگنده MiG-29K و دو فروند بالگرد Ka-27 در ماه آينده به سوي سوريه نیز داراي ابعاد گوناگونی است.
کد خبر: ۲۰۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰ 02 December 2011
سرویس بین‌الملل ـ در چند ماه گذشته، روسيه، همکاري‌هاي امنيتي و نظامي خود با سوريه را به شدت افزايش داده و براي نگه داشتن اين دوست راهبردي خود در منطقه خاورميانه، هر کاری می‌‌کند.

به گزارش «تابناک»، منابع آگاه در دمشق مي‌گويند، به تازگي يک هيأت سياسي بلندپايه روسي در سوريه با مقامات سوري ديدار کرده و آخرين تحليل‌ها و راهبردهاي خود درباره تحولات اين کشور را در اختيار سران دمشق گذارده‌اند.

به گفته اين منبع آگاه، هيأت ديپلماتيک روس با اين ايده که هر گونه تغيير و تحولي در جغرافياي سياسي و ژئوپوليتيک منطقه، جبران ناشدنی است، از رهبران سوريه خواسته‌اند تا به هيچ عنوان از مواضع کنونی خود کوتاه نيايد، چرا که هر گونه ابراز ضعفي، باعث وارد آمدن فشارهاي بيشتر بر اين کشور و درخواست امتيازات بيشتر خواهد شد.

اين گزارش مي‌افزايد، هيأت روسي که حامل پيامي از کرملين به مقامات ارشد دمشق بوده، همچنين از مقامات سوري خواسته‌ تا به اصلاحات داخلي خود با سرعت و بر پایه برنامه تهيه شده ادامه دهند و اين مسأله را با سياست‌هاي خارجي خود، دو امر جداگانه بدانند.

به گفته کارشناسان، اين پيام مهم، باعث تقويت شديد موضع سوريه شده، چرا که در استراتژي امنيتي روس‌ها، سوريه به عنوان يک شريک مهم راهبردي در حوزه ژئوپولتيک و سياسي ارزيابي شده که نمي‌توان از کنار آن گذشت.

اين منبع آگاه همچنين تأکيد کرده که روسيه در ماه‌هاي گذشته، اطلاعات مهم نظامي و امنيتي را در اختيار دولت سوريه گذارده که شايد مهمترين آن، تحرکات نظامي ترکيه در مرزهاي سوريه باشد.

بنا بر همين اطلاعات بود که سوريه اقدام به استقرار واحدهاي نظامي خود در مناطقي از مرز به ویژه در استان «ادلب» کرده است.

در پايان اين گزارش آمده است، اين روسيه بود که خبر ورود عبدالحکيم بالحاج، فرمانده نظامي مخالفان قذافي به ترکيه را به آگاهی سوريه رسانده است؛ اين اطلاعات که استقرار گروه‌هايی از انقلابيون مسلح ليبيايي در مرز ترکيه با سوريه براي ورود به اين کشور را تأييد مي‌کند، تا آنجا دقيق است که نام مستعار بالحاج را ـ که همان سليم العواني باشد ـ شامل شده است.

بنابراین، با اين اطلاعات بود که سوريه در اقدامي پيشگيرانه، عمق 20 کيلومتري مرزهاي خود با ترکيه را منطقه بسته نظامي عنوان کرده و ورود و خروج از آن را تنها با مجوز ارتش آزاد گذاشت؛ مسأله‌اي که نقش مهمي در تغيير برنامه از پيش تعيين شده براي ورود شبه‌نظاميان ليبيايي به سوريه داشت.

کارشناسان بر این باورند که اعلام خبر فرستادن ناو هواپيمابر «آدميرال كوزنتسوف»، متشكل از هشت فروند جنگنده Su-33 و چندين جنگنده MiG-29K و دو فروند بالگرد Ka-27 در ماه آينده به سوي سوريه، داراي ابعاد گوناگونی است.

به گفته فرماندهان روس، قرار است جنگنده‌هاي روسي كه به همراه اين كشتي‌ها به بندر طرطوس فرستاده مي‌شوند، پروازهايي در درياي مديترانه به دور از سواحل سوريه انجام دهند.

برخي از کارشناسان هم بر اين باورند که فرستادن اين ناوگان قدرتمند دريايي به سوريه، آغاز مرحله تازه‌اي از نبردهاي غرب و شرق باشد.

«ويكتور كراوچنكو»، رئيس سابق نيروهاي دريايي روسيه در همين زمينه گفت: وجود نيروي نظامي غير ناتو در منطقه، مانع وقوع درگيري‌هاي مسلحانه مي‌شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
حالا صبر کنید وقتش که برسه پشت سوریه رو خالی می کنه. روس ها فقط فرصت طلب هستند.
جالبه که 100 سال پيش هم، همين رقابت بين انگلستان و روسيه بر سر ايران و کشورهای ديگه ای مثل ما بوده اما ما هيچ وقت از تاريخ درس نمی گيريم و يا ...
ما که هرچه نظر میدیم با بهانه بررسی 24 ساعت دیگه ، محو میشه . ولی همچنان می نویسیم . این طور که با آب و رنگ نگارنده بیان می دارد ، آدم را رویایی می کنه - آخه میگ 29 هم گفتن داره .............
روس و سور چه خوب با هم روهمبندی میکنن :)
عقب نشینی نکنید مبادا منافع روسیه بخطر میفته
اگر امریکا توانست از سقوط شاه جلوگیری کند شوروی وایران هم می توانند مانع از سقوط اسد شونند اسد باید به جای تکیه بر شمشیر به مردم تکیه کنند
تابناکیهای کبک !!!!!! اسد دیکتاتور می رود.
اميدتان به كافران كمونيست باشه. ايشالله كه پيروزيد
اسم مستعار اين ياروو مهمترين نكته اطلاعاتي بود كه نشون ميداد چقدر دقيقه! واي از اينهمه هوش!
با طناب روسيه خبيث توي چاه رفتن يعني نابودي. در طول تاريخ روسيه بيشتر از انگليس به ما خيانت کرده از جمله عهدنامه هاي ننگين گلستان و ترکمان چاي و متعاقبا تجزيه ايران، چندين جنگ مستقيم، مسأله درياي خزر و ... الان هم فقط باجگبري از آمريکا و اروپا از ما حمايت مي کنه.
در ماه محرمیم. مبارزه با ظالم پیشکش. از ظالم حمایت نکنید.
‫لیبی رو سن نن به این قرتی بازیا. دو تا تیر در کردند جو گرفتدشون.
برو بابا
ننگ بر دیکتاتور بشار اسد و حامیان ملعونش
اسد در حال کشیدن نفسهای آخر است
کاش می نوشتید که اسد تا الان چند تا از مردم کشورش رو کشته. دفاع از جانی مثل اسد دفاع از خود شیطانه
غرب عددی نیست که بخواد که در مقابل شرق ایستادگی کنه.سالیان سال میان امپراطوری های فارس و روم جنگ بود غربی ها هیچ غلطی نکردند.امروز با از دست رفتن منطقه قفقاز پتانسیل های مستعد ایران به شمال رفتند و افرادی مانند راسپوتین و لنین و استالین و ولادیمیر پوتین و ایگور سچین که همگی قفقازی تبار هستند به شرق هدیه دادند.مرگ بر غرب
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل