بازدید 43825
وزیر خارجه انگلیس در پارلمان این کشور:

ایران اماکن دیپلماتیک خود را در انگلیس تعطیل کند+ تکمیلی

«ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگلیس در پارلمان این کشور اعلام کرد: این کشور کارکنان سفارت خود در تهران را به سرعت بیرون خواهد کرد و از سوی دیگر، به ایران اطلاع داده شده است که فورا اماکن دیپلماتیک خود از جمله سفارت ایران در انگلیس را تعطیل و کارکنان خود را از انگلیس خارج کند. با این وجود وی گفته است که این به معنای قطع روابط نیست.
کد خبر: ۲۰۷۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۵ 30 November 2011
سرویس سیاست خارجی ـ لحظاتی پیش، «ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگلیس در پارلمان این کشور اعلام کرد: این کشور کارکنان سفارت خود در تهران را به سرعت بیرون خواهد برد و از سوی دیگر، به ایران اطلاع داده شده که فورا اماکن دیپلماتیک خود در انگلیس را تعطیل و کارکنان خود را از انگلیس خارج کند.

«هیگ»، وزیر خارجه انگلیس در پارلمان این کشور اعلام کرد: این کشور کارکنان سفارت خود در تهران را به سرعت بیرون خواهد برد و از سوی دیگر، به ایران اطلاع داده شده است که فورا اماکن دیپلماتیک خود در انگلیس را تعطیل کرده و کارکنان خود را از انگلیس خارج کند.

وی همچنین قول داد، در سطح اتحادیه اروپا و در شورای امنیت موضوع را پیگیری کند.

وزیر خارجه انگلیس همچنین از حمایت‌های امارات و دخالت ترکیه در این مسأله تشکر کرد.

تکمیلی

به گزارش تابناک ، علاوه بر موارد فوق، مهم‌ترین بخش‌های سخنان هیگ در پارلمان این کشور به شرح زیر است :

-    به کاردار ایران در لندن اطلاع داده شده است که ما خواستار بستن فوری سفارت ایران در لندن و خروج همه ماموران دیپلماتیک ایران از انگلیس در 48 ساعت آتی هستیم.

-    ما اکنون سفارت بریتانیا در تهران را بسته‌ایم. تصمیم گرفته‌ایم همه ماموران خود را خارج کنیم و چند دقیقه پیش آخرین کارکنان انگلیسی سفارت ایران را ترک کرده‌اند.

-    سفرای ایران در کشورهای اروپایی از سوی دول اروپایی احضار شده‌اند تا اعتراض شدید به حمله به سفارت انگلیس به آنها اعلام شود.

-    هر دولتی که فعالیت ما در خاک آن کشور را غیر ممکن کند نمی‌تواند انتظار داشته باشد که یک سفارت فعال در اینجا داشته باشد.

-    غیر واقع بینانه است اگر فکر کنیم مقامات ایرانی نمی‌توانستند از سفارت انگلیس محافظت کنند و یا این که این حمله می‌توانست بدون میزانی از موافقت دولت ایران اجرا شود.

-    وزرای خارجه اتحادیه اروپا موضوع حمله به سفارت انگلیس را امروز عصر چهارشنبه و فردا پنج‌شنبه در بروکسل مورد بحث قرار می‌دهند.  وزرای خارجه اتحادیه اروپا، اقدامات بیشتر در مورد مقابله با ادامه برنامه هسته‌ای ایران را نیز مورد بحث قرار خواهند داد.

با این وجود وزیر خارجه انگلیس همچنین اظهار داشت که این به معنای قطع کلی روابط دیپلماتیک نیست. این اقدام روابط ما با ایران را به نازل‌ترین حد ممکن برای نگهداری روابط دیپلماتیک می‌رساند.

وی بدین گونه کوشید تا مفری برای بازگشت دوباره اما بدون هزینه دیپلمات های انگلیسی به ایران در آینده فراهم کند و متهم نشود که به صورت یکجانبه روابط خود با ایران را قطع کند . اما به هر حال نیازی که آنان به ایران در عرصه های مختلف دارند وزیر خارجه انگلیس را ناچار کرده که با تضرع از پارلمان بخواهد آنان اجازه دهند که ارتباط با ایران ادامه داشته باشد


نکته قابل توجه دیگر این است که وزیر خارجه انگلیس می گوید :

ما می‌خواهیم ایران و دیگر کشورها کاملا متوجه باشند که بریتانیا این قبیل اقدامات علیه سفارت‌های خود و بی‌توجهی به وظایف بین المللی را به هیچ وجه نخواهد پذیرفت.

در این فراز وزیر خارجه انگلیس به وضوح نگرانی خود را از احتمال وقوع چنین حوادثی برای سفارتخانه های انگلیس در جاهای دیگری از دنیا ابراز می کند و به صورت پیشاپیش دیگران را تهدید می کند که چنین کاری را انجام ندهند . اما به راستی چه مساله ای باعث شده است که این مقام انگلیسی احتمال حمله به سفارت کشورش را در همه دنیا محتمل بداند ؟ آیا وزیر انگلیسی نیم نگاهی به اعمال و رفتار همکاران سابق و اسبق خویش در یکی- دو قرن اخیر در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی ندارد؟ و آیا دغدغه او به این امر بر نمی گردد؟




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی