بازدید 36293

چند پرده از یک حماسه + فیلم

کودک بود و کوچک، اما دلی بزرگ داشت که حسینی بودن را در مکتب خمینی آموخته بود و جنگ فرصتی برای این که فرزند ایران دینش را به دین و وطنش ادا کند. اینک با مرور آن روزهای مهدی طحانیان و یارانش، می‌توانیم قدر اکنون را بدانیم و برای ساخت فردا بکوشیم.
کد خبر: ۲۰۵۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۴ 22 November 2011
سرویس دفاع مقدس: مهدی طحانیان، نوجوان سیزده ساله‌ای بود که راهی جبهه‌ها شد و پس از چندین ماه حضور در جبهه، در نوزده اردیبهشت سال 1361 و تنها چند روز پیش از فتح خرمشهر به اسارت نیروهای بعثی درآمد. او پس از روزهای سخت، که همراه با شکنجه‌های گوناگون بود، در گفت‌وگوی خود با سرویس دفاع مقدس «تابناک» به برخی از آنها اشاره کرده است.

به گزارش تابناک، او به اردوگاه منتقل شد و در آنجا بود که این نوجوان بسیجی، حماسه‌ای آفرید که در تاریخ دفاع مقدس جاودانه ماند.

وی در پاسخ به درخواست گفت‌وگوی خبرنگاری بی‌حجاب پاسخ منفی داد و شرط انجام مصاحبه را رعایت حجاب خبرنگار عنوان و او را مجبور به این کار کرد؛ این پرده نخست حماسه بود و پرده دوم آن، سخنان سرشار از مسئولیت و شجاعانه او بود که از ارادت و عشق او به رهبر عزیزش، امام خمینی (ره) و راهی که می‌پیمود، حکایت داشت و جهانیان را مبهوت ایمان خویش ساخت.

این حماسه بزرگ با دوربین‌های بیگانه‌ای که برای شکستن مقاومت آزادگان آمده بودند، به تصویر کشیده شد که به مناسبت هفته بسیج و به پاس ایمان و وفاداری بسیجیان آزاده تقدیم‌تان می‌شود.

مهدی طحانیان که پس از دوران اسارت، ادامه تحصیل داد و با گرفتن مدرک لیسانس، به استخدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درآمد، چند سالی است که بازنشسته شده و اکنون در یکی از تره‌بارهای تهران مشغول به کار است!

او هرچند از هیچ کس توقع و چشمداشتی ندارد، گاه از اینکه آن همه حماسه و ایمان دارد به فراموشی سپرده می‌شود، دلش می‌شکند.

او هنوز نه به سفر معنوی حج مشرف شده است و نه به زیارت عتبات عالیات در عراق؛ البته خیلی دلش می‌خواهد به این سفرهای بزرگ برود، ولی مسایل و مشکلات اقتصادی زندگی او را از این کار بازمی‌دارد.

... به راستی، آیا پاسخ آن همه حماسه که بخشی از آن را در این فیلم خواهید دید، این بود؟

(در اینجا لازم است از مؤسسه فرهنگی ـ هنری آزادگان به دلیل در اختیار گذاشتن این فیلم تشکر کنیم.)




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴۴
ماشاالله. فقط ماشاالله به این اعتقاد راسخ. اینا کجا درس اخلاق خونده بودن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Hungary |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
اگر امروز چیزی به نام ایران ما به ارث برده ایم بخاطر این بزرگان و متفکران و مبارزین بی همتا بوده است
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
خیلی دلم می خواست ازاین شیرمرداطلاع داشته باشم.خداراشکرمی کنم که ایشان سالم هستند.ای عزیزجانبازحماسه افرین چشم به کمک مسئولین نداشته باش همچون ما.چون فقط اعصاب خودتوخوردمی کنی وحماسه بزرگت کم رنگ می شود.فقط توصیه می کنم خاطرات خودتو بنویس باصداقت شایددیدی رودست کتاب دازدی انشا...
کاش مسئولین یک ذره ار این نوجوان درس می گرفتند. یک نوجوان در اسارت به اعتقادات خود این طور پایبند است ولی مسئولین ما در سفرهای خارجی و حتی داخلی خود به اعتقادات اهمیتی نمی دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
حجاب حجاب حجاب
این عزیزان جنگیدن که ما اوضاع فرهنگیمون این بشه ؟! وای به حالمون ... چه جوری جواب میخواهیم جواب خون شهدا رو بدیم اون دنیا ؟!
ملت بزرگ ایران هرگز این روحیه وشجاعت را از دست نخواهندداد.باتماشای این فیلم که قطره ای ازاقیانوس رمزورموزات دفاع مقدس هست به ایرانی وشیعه بودن خودم بالیدم
سلام
من 22 سالمه
خیر سرم کارشناسی ارشد امیرکبیر میخونم...
واقعا وقتی حرف میزد و با قاطعیت نظرشو میگفت جلوش احساس کوچیکی میکردم..

(نظر شخصیمه) بنظرم اینا واقعا میتونن به نوجوانی و جوانی پر از پیروزیشون افتخار کنن...
آقا مهدی هرجا هستی عاقبت بخیر باشی انشالله...
برای من که الگو شدید...


(تابی جون اولا که خسته نباشی
دوما چند ساله اخبارتو میخونم تا حالا یه بارم نظرم منتشر نشده
اگه میشه راهنماییم کن.ممنون.)
درود بر شرف و غیرتتان، ای مردان گمنام الهی که خدا به خاطر صفای شماها، به ماها نیز ترحم می کند.
ایول به این غیرت .
واقعا حال کردم. جوونای امروز هم ابرو هاشونو زنونه می کنن !!!!!!!!!!
اینه غیرت ایرانی
اشکم در اومد بخدا...شاید جنگ برای اونا نعمت بود اما برای ما که باعث شد همچین فرشته های واقعی(تاکید میکنم واقعی و بی ریا)رو از دست بدیم فاجعه بود...اینا کی بودن بخدا.
پاسخ ها
داریوش کیانفر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
اینجا سه نفر هستند که احساس میکنند از این رزمندگان مومن تر و متدین تر هستند که منفی دادن
بگذارید زنهای بد حجاب سینما را با پول بیت المال به حج بفرستند به این امید که در ایام انتخابات برای یک جریان خاص رای جمع کنند. این ازاده عزیز کاری برای انها نمی تواند بکند. پس چرا به حج برود.
یادش بخیر...
ای زن بتو از فاطمه اینگونه خطاب است
ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است...
و افسوس که این ارزنده ترین زینت به تاراج رفت در جامعه اسلامی ما! آنهم نه بدست امریکا و اسرائیل و عراق بدست برخی مسئولین ( تابناک جان منتشرش نکنی ،جواب شهید حاج داود کریمی ها رو خودت باید بدی روز حساب )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
میثم جان گل گفتی،
خداییش این جوان های الان هم غیرت دارند؟؟؟!!!!!!
اینها فرزندان کسی بودند که جز خدا را نمیدید
بخدااشکم دراومدافرین به این غیرت
من نوکر همچین بسیجیهایی هستم به خدا.
از خدا می خوام که من و امثال من رو هم تو این راه الهی مثل اون عزیزان بکنه.
الهی آمین
با سلام و احترام .
دوست ندارم متن ارسالی بنده در فهرست ذیل خبر مربوطه قرار گیرد .
اگر واقعا او ارزومند زیارت عتبات یا خانه خداست و بعد از انتشار این صفحه کسی یا کسانی برای همکاری به وی تماس جدی نداشتند بنده حاضر به همکاری هستم
. وچون من قبلا از جنس این ادم بودم ؟ حاضرم بدون نیاز به معرفی خود نسبت به پرداخت هزینه ایشان اقدام کنم .البته از اینکه انعکاس اینگونه مطالب و گرایش امثال ایشان به بیان واقعیت های دوران جنگ و بروز احساسات تعدادی از خوانندگان میگردد و نگرانی از اشاعه اینگونه تماسها و.. از سوی افراد دیگر مقداری جای تامل دارد . ( البته من با تعداد دیگری از همین جنس ارتباط دارم که وضع انها بخاطر( صدقه سر بعضی از مدیران کشور بهتر از این فرد نیست )
در نهایت ایمیل مرا به ایشان بدهید تا با من برای این امر مستقیم ارتباط بر قرار کندو یا اگر خود ایشان از طریق کانلهای مربوطه و بر اساس سهمیه میتواند ثبت نام کند .شماره حسابی را بمن داده شود تا نسبت به پرداخت وجه مربوطه اقدام کنم
با تشکر
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
ولش کن بابا بارش اینجوری سبک تره
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
دمت گرم
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
خیلی مردی، ایرانی...
حالا ببينيد اين دلاور به چه روزي افتاده .
ای از دست ما ادمای نمک نشناس
همیشه جاویدانید در قلب ایران عزیز.
این دلیر مرد اهل اردستان استان اصفهان است
مصاحبه استاد شهید مطهری (ره) چند هفته قبل از شهادت:

من در آن جزوه ای كه به نام نهضتهای اسلامی در صد ساله اخير منتشر شد، بحثی كرده ام تحت عنوان آفات نهضت در آنجا مسائلی را ذكر كرده ام غير از شرائط مذكور ، و هشدارهايی داده ام از آن جمله است مسئله رخنه فرصت‏ طلبان هميشه يك نهضت بعد از آنكه پيروز شد و يا قبل از آنكه پيرز بشود در وقتی كه آثار و علائم پيروزی پيدا می‏شود و دوران سختيهای محض منقضی‏ می‏گردد ، فورا افراد فرصت طلب كه از هر فرصتی استفاده می‏كنند خودشان را می‏اندازند توی نهضت و بعد هم آنچنان تندتر از ديگران شعار می‏دهند و داد و فرياد می‏كنند كه صدای انقلابيون اول را تقريبا تحت الشعاع قرار می‏دهند و اگر مراقبت نشود و جلوی اين فرصت طلبها اعم از افراد فرصت طلب يا گروههای فرصت طلب گرفته نشود قهرا نهضت به خطر خواهد افتاد.

اسارت ها و سختی ها و خونها رو این عزیزان دادند ولی برخی از خون آنها برای خود نردبان ترقی ساخته اند
با این سن کمش چقدر مطمین، بزرگ و با اراده سخن گفت. چه جوابی داد: ما پیروزی حق بر باطل رو می خوایم.

آفرین به غیرتت.

وای به حال ما که با بی اخلاقی چه بر سر دین و ایمان مردم آوردیم.
همین بنده خدا واسه انتخابات مجلس
هشتم رد صلاحیت شد!!!
نمی دونم این بابا چرا هر وقت نزدیک انتخابات مجلس که میشه، خودش و این خاطره خاص، سرو کله اش پیدا می شه؟
آخه اولین باری که من قبلا از این ماجرا با خبر شدم، این آقا کاندیدای نمایندگی در مجلس شده بود و با این خاطره، انتظار رأی از مردم را داشت.
من خودم چند سال در جبهه بودم این فیلم قطره ای از دریای ایمان و شجاعت رزمندگان اسلام بود من اگر به چشم خودم نمی دیدم حتماً باور نمی کردم آر پی چی زدندهای بسیجیهای کم سن و سال و به مانند شیر غرش کردند بر سر دشمن... واقعا چه روزها و شب هایی بود بر روی ارتفاعات دو هزار «گردرش» و یا شهرک «ماووت» و یا ارتفاعات پوشیده از برف الاغلو ، گوجار، دلبشک و ...
امروز صبح كه ازخواب پاشدم توي ذهنم با اين آقا صحبت كردم بهش گفتم وقتي روزنامه ها را ميخونم و بياد حرفهاي تو ميفتم اشكم در مياد .تو كجا اين آقايان كه هركدام ده ها بار حج رفته اند و دائم ميفرمايند ما پيرو ولايتم كجا .بار ها رهبر معظم انقلاب فرمودند اخلاق انقلابي داشته باشيد ، اينقدر در روزنامه ها بهم ناسزا نگيد ولي كو گوش شنوا؟!!! صبح ساعت 7 اول ساعت كارم رفتم سراغ سايت و ديدم راس خبرها عكس اين برادر عزيز را زدند .نمي دانم شايد خواست خدا بود كه اين اتفاق براي من حقير پيش آمد .خدا حفظ كند ايشان را ايشان آبروي اسلامند . ان شاالله سفر مكه نصيبشان شود .
ایشان الان کجا هستند؟
کجایند ، ببینند این جوانها که اکنون چه شده ایم
خودش میگه 16ساله هستم بعد شما میگید 13سالشه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
شما در مقابل مغزتان مسئولید؛ لطفا آن را آکبند نگذارید و ازش استفاده کنید: 13 ساله رفته به جبهه و در 16 سالگی مصاحبه کرده!!!!!!!!!!!
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
13 سالگی وارد بسیج شدهاست.
با سلام . اينها پرورش يافتگان مكتب اسلام و رهبرشان روح الله است .
من هم 16 سالم بود رفتم جبهه 3 بار مجروح شدم دوباره رفتم سه باره رفتم اکنون که این فیلم رادیدم با تمام وجودم گریه کردم //افسوس که بعداز جنگ تمام چیزهایی که به دست آورده بودیم به تاراج رفت همه ارزش ها تکه تکه شد وهمه ارزش ها با عنوان منفعت طلبی وزندگی بهتر از بین رفت
قابل توجه آقايان مسئول كه باپارتي بازي همه كار ميكنيد.اين مال زمان جنگ بو الان تواداره جات بدونند بچه زمان جبهه وجنگي اصلاًتحويل نمگيرند.كجاسير ميكني داداش
آنان که رفتند کاری حسینی کردند، آیا ما پس از آن ها زینب گونه رفتار کردیم؟!!
باعرض سلام اگر امکان دارد آدرس یا تلفن ایشانرا در اختیار این حقیر بگذارید.من سالهاست در پی ایشان هستم.همرزم او بوده ام
مهدی جون سلام
یک رای خوشگل رو من حساب کن. مومن خدا امثال شما هستن. ولی تا حالا نیآمدن این طور بگن. منم زیارت نرفتم. بگذار بی ریا در تاریخ ثبت این به یادگار باشه. التماس دعا
صد افرین به این عزیز وامثال او
آن پيامي كه گفت اين آزاده عزيز براي انتخابات مجلس هشتم رد صلاحيت شد بايد به او گفت كه ملاك وضعيت فعلي افراد مي باشد.لطفا اين نظر را به ايشان منعكس كنيد.
چرا نمیشه دانلود کرد
بنده با تمام وجود احساس غرور کردم وحالا نمیدانم این بسیجی دلاور کجاست ولی حاضرم با هزینه خودم این مرد شجاع رابه خانه خدا بفرستم .
افسسسسسسسسسسوسسسسسس
ااااااه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه
صد حیف چه بودیم و چه شدیم
استاد اخلاق دولت بايد اين چنين باشد.
مهدي الان در يك تره بار مشغول امرار معاشه !!!!آيا جايگاه اين جوان عجيبه يا اين تصاوير!بجاي اين فيلم بهتر بود سري بهش بزنيد واز حال وروز امروز مهدي بي ادعا تصوير برداريد...امروز مهدي خيلي جالب تر از حرف هاي آن روزهاست !
خدا به دادمان برسه خیلی مسئولیت سنگینی از شهدا به مارسیده و حال و روز ما این چنین است. جداً ما چقدر می دانیم که کجای تاریخ و این انقلاب قرار داریم و وظیفه ی ما چیست؟
سلام خدا بر ازاد مردان وحماسه سازان هشت سال دفاع مقدس سلام بر زجرکشیدکان بازداشتگاهای موصل وابوغریب ودیگر گمنامانی که نامی از آنان در صفحه دفاع مقدس نیست دورود خدا وپیامبران الهی وائمه معصومین برشما حریم داران ولایت پاسداران دین اسلا م همانانی که عزت ایران اسلامی را به زلت برای ایران اسلامی به ارمغان آوردید تا ماهیشه سر بلندان تار یخبشریت وپر چمدار بشریت به طرف صراط مستقیم باشیم پس فراموشمان نشود زنده نگهداشتن شهدا وآرمانهای آنان به عمل کار بر آید نه به شعار و نه بدنبال منافع شخصی رفتن وآرمانهاشهدا وامام شهدا را فدای آمال وارزوی دنیا پرستیمان بکنیم
حال کردم از این جواب دادن ها ایول دمشگرم
وقتی این مصاحبه برای اولین بار پخش شد سن و سالی نداشتم و از تکرارش خدایشی کلی لذت بردم و به وجود این چنین هموطنانی افتخار میکنم .
همه ما عهدی با مردم ولایت داریم که انشاا... بتوانیم استوار باشیم یا حق
این آقا چند وقت پیش اومده بود تلویزیون، می گفت تو یکی از بازارچه های محلی مرغ میفروشه که شهرداری بهش دستور تخلیه داده. کجایند مردان بی ادعا...
با سلام
درست است که ما رهبری داشتیم که همه چیزمان بود و در هر زمینه ای می توانست و میتواند الگوی رفتاری ما باشد اما میزان ارادت این غزیز و دیگر عزیان دوران جنگ به آن رهبر فقید سعیدمان نیز می تواند الگوی مناسبی برای داستان مرید و مرادی باشد خوشا بحالت که مرید بسیار خوبی برای آن مراد بودی
بارک الله به نفسک
درود به شرفت ای دلاور مرد بی ادعا
متاسفانه اینجور آدما انگشت شمار شدن
سلام .اينكه ايشان به سفرهاي مذهبي نرفته اند شايد بدليل بي پولي نباشد شايد فكر ميكنند در همين كشور نيازمنداني وجود دارند كه كمك به انها واجب تر است .
کجاست آن همیت و غیرت غییورمردان سپاه اسلام؟! آیا در حال حاضر در جامعه ما چنین نوجوانانی پیدا می شوند؟! هر چه از ابتدای انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس دورتر می شویم، وقایع آن دوران برای ما جذاب تر و دیدنی تر می شود، چرا که چنین صحنه هایی در این زمان بسیار نادر و شاید گفت نایابند.
سلام فوق العاده است البته ما از این افراد در کشور مان کم نداشته ایم انشاا............ که بتوانیم راهشان را ادامه دهیم
الله اکبر الله اکبر از رشادت فرزندان خمینی کبیر
خدا ميدونه اشكام درومد.
درود بر مردان سرزمينم ايران
ماشاالله به این فرزند برومند اسلام و ایران
بعضی از دوستان توی نظراتشون گفتن که مهدی کاندیدا شده و ردصلاحیت . من از همبندان اشون بودم . اونکه کاندیدا و رد صلاحیت شد قهرمان دیگری بود بنام علیرضا رحیمی . شعر ای زن به تو ..... را هم او خواند .
البته مهدی هم زیبا و کوبنده صحبت کرد .
الله اکبر الله اکبر از رشادت فرزندان خمینی کبیر
احسنت احسنت احسنت احسنت
تبارک الله. ما پیروزی حق بر باطل می خواهیم. به خدا بهترین جوابی بود که می شد داد. خوشا به سعادتت همرزم شهید خرازی.
بخدا بخاطر همین جوابت لایق بهترین درجات بهشت هستی.
ایکاش نمک خوردیم نمکدان نمیشکستیم. خدا به دادمان برسد که باید به چه جوانان غیوری آن دنیا پاسخ بدهیم .!وای به حالمان
بسمه تعالی بنده بعنوان یک روحانی وطلبه بسیارشرمنده وخجالتزده شدم ازوضعیتی که رزمندگان وایثارگرانمان اکنون به فراموشی سپرده شده اندوزیارت عتبات نرفتن وحج نرفتن اقامهدی چیزی ازشان اوکم نمیکندچه بسا روسیاهی مانندمن بازیارت عتبات وحجم به جهنم بروم ولی اقامهدی عزیزمان بدون زیارت بهشتی است اتشاالله
من هم بند(آسایشگاه) ایشان یودم.هنگام مصاحبه قریب به بیست سرباز مصاحبه را گوش میدادند وپس از مصاحبه فیلم را از خبرنگار خواستند نمی دانم چگونه آنها را پیچاند.اکنون که این مصاحبه را دوباره میبینم باز هم به او افتخار میکنم.
در پاسخ به آنهایی که از رد صلاحیت ایشان گفته اند:
آقا مهدی اصلاً کاندید نشده است. شما وی را با شخص دیگری اشتباه گرفته اید که سال 62 در تعویض اسرا مبادله شد.
ضمنا آقا مهدی بعد از هر مصاحبه اینچنینی به شدت تنبیه می شد. اما هرگز حرفش را عوض نمی کرد.
یکی از دوستان و هم بندان مهدی طحانیان
فقط سکوت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست