بازدید 15269

خلق تصاوير سه‌بعدي در هوا با ليزر!

کد خبر: ۲۰۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵ 18 November 2011
مهندسان شركت ژاپني بورتون با استفاده از ليزر، نيتروژن و اكسيژن موجود در هوا را برانگيخته و بدون استفاده از صفحه نمايشگر، تصاوير سه بعدي طبيعي را در فضا ايجاد كردند.

به گزارش ايسنا برخلاف بيشتر نمايشگرهاي سه بعدي كنوني كه يك نوع تصور نوري بوده و بر اختلاف منظر يا نابرابري ذاتي در بينايي دو چشمي انسان تكيه دارند، سيستم سه‌بعدي آئريال كه نسخه تكامل يافته كار پنج ساله تيم‌هاي دانشگاه كيو و موسسه ملي فناوري و علوم صنعتي پيشرفته ژاپن است در هوا يا زير آب قابل اجرا بوده، به هيچ نوع صفحه تصوير احتياج نداشته و اثر آن بسيار چشمگير است.

به گفته اين مهندسان، بيشتر دستگاه‌هاي سه بعدي كنوني، تصاوير را بر روي نمايشگرهاي دوبعدي طرح‌ريزي كرده و با تصور نوري آن را به شكل يك ‌بعدي نشان مي‌دهند.

اين سيستم به تمركز نور ليزر بر نقاطي مي‌پردازد كه مولكول‌هاي اكسيژن و نيتروژن هوا را تا سطح برانگيختگي پلاسما، تحريك مي‌كنند. كنترل رايانه‌يي موقعيت ليزر مي‌تواند به آميخته شدن نقاط به شكل طرح‌هاي قابل شناسايي و بسيار شبيه هولوگرام در هواي رقيق منجر شود.

سيستم شركت بورتون مي‌تواند در هر ثانيه حدود 50 هزار نقطه ساخته و نرخ فريم آن در حال حاضر حدود 10-15 فريم در ثانيه است كه مهندسان در تلاش براي ارتقاي آن تا 24-30 فريم در ثانيه هستند.

محققان در ويديويي كه توسط اين شركت براي معرفي اين محصول ارائه شده، تركيبي از ليزرهاي قرمز،‌ سبز و آبي را از پايين به يك محفظه كوچك آب تابانده و تصاوير رنگي را پديده آورده‌اند.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار