بازدید 30155

چرا سينه آقايان بزرگ می‌شود؟

مسلماً تا به حال با مرداني برخورد كرده‌ايد كه بزرگي بيش از اندازه بافت سينه‌شان، تعجب شما را برانگيخته است
کد خبر: ۲۰۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۷ 10 November 2011
البته شايد در كساني كه به طور حرفه‌اي بدنسازي كار مي‌كنند، وجود عضلات به هم پيچيده و برجسته در همه اندام‌هاي بدن، امر عجيبي به نظر نرسد، اما حتي در چنين افرادي نيز اگر افزايش حجم عضلات، به دنبال مصرف داروهاي استروئيدي اتفاق افتاده باشد، يك عارضه ناخوشايند تحت عنوان «ژنيكوماستي» يا بزرگ شدن بافت سينه تلقي مي‌شود.‌

به گزارش جام جم آنلاین، بروز اين عارضه كه ناشي از افزايش هورمون زنانه در مردان ، تحت تاثير تغييرات هورموني دوران بلوغ، عوامل دارويي يا بيماري‌هاي زمينه‌اي است، مي‌تواند از نظر رواني براي نوجوانان در سنين بلوغ مشكلاتي در پي داشته باشد يا حتي در مواردي نمايانگر بيماري‌ها و عوارض جدي‌تري چون بيماري‌هاي كبدي، اختلالات تيروئيدي و ناتواني غدد جنسي يا تومورهاي بدخيم باشد.

چرا سينه آقايان بزرگ مي‌شود؟

دكتر سيدحسين صمداني‌فر، فوق‌تخصص غدد و متابوليسم و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با «جام‌جم» با تاكيد بر اين‌كه بزرگي سينه آقايان را با تجمع چربي ناشي از چاق شدن در ناحيه سينه‌ها (ليپوماستي) نبايد اشتباه گرفت، مي‌گويد: البته تشخيص اين‌كه بزرگ شدن سينه مردان ناشي از افزايش ترشح هورمون‌هاي زنانه است يا خير، با پزشك متخصص است. اين تشخيص هم گاهي به سادگي موثر نيست و بايد از سونوگرافي براي تشخيص دقيق بهره گرفت. با اين حال از آنجا كه هم در بدن آقايان و هم خانم‌ها هر دو هورمون مردانه و زنانه ترشح مي‌شود، در شرايطي كه هورمون زنانه در آقايان، تحت تاثير عواملي چون بلوغ، مصرف برخي داروها و نيز برخي بيماري‌هاي زمينه‌اي افزايش يابد، بروز نشانه‌هاي زنانه، چون بزرگ شدن سينه‌ها اتفاق مي‌افتد.

سن بلوغ و بروز ژينوماستي

دكتر صمداني‌فر با اشاره به اين‌كه در برخي از نوزادان پسر نيز به علت تماس با هورمون‌هاي زنانه مادر (استروژن)، بزرگي سينه‌ها اتفاق مي‌افتد، مي‌افزايد: آنچه مهم است آن كه در سنين بلوغ در پسرها، ميزان هورمون‌هاي جنسي مردانه (تستسترون) به سرعت افزايش مي‌يابد. حال در مواردي هورمون‌هاي زنانه هم همزمان با هورمون مردانه افزايش مي‌بابد. در چنين شرايطي ژنيكوماستي رخ مي‌دهد.

وي مي‌گويد: گاهي اين عارضه در شخص، چندان آزاردهنده نيست و از آنجا كه، حداكثر تا 18 سالگي مرتفع مي‌شود به نوجواناني كه از اين مشكل رنج مي‌برند، ‌توصيه مي‌شود به پزشك متخصص مراجعه كنند.

دكتر صمداني‌فر با اشاره به اين‌كه ژنيكوماستي سالمندي معمولا آزاردهنده نيست، مي‌افزايد: از 40 تا 50 سالگي به بعد ترشح تستسترون در مردان كاهش مي‌يابد. حال اگر شيب كاهش ترشح اين هورمون، بيش از هورمون‌هاي زنانه در بدن مردان باشد، آنان در سنين ميانسالي دچار بزرگي سينه مي‌شوند كه زياد آزاردهنده نيست.

عوارض ناشي از هورمون‌هاي بدنسازي

دكتر صمداني‌فر تاكيد مي‌كند: يكي از شايع‌ترين علل بزرگي سينه مردان جوان، استفاده از هورمون‌هاي بدنسازي است كه به منظور افزايش حجم عضلات استفاده مي‌شود. در واقع با اضافه شدن هورمون‌هاي مردانه در بدن و ترشح بيش از اندازه آنها، بخشي از اين هورمون به هورمون زنانه تبديل مي‌شود و عارضه بزرگي سينه بروز پيدا مي‌كند.

اين پزشك متخصص مي‌گويد: از ديگر عوارض اين نوع هورمون‌هاي بدنسازي ضعف قواي جنسي و عقيمي است، به همين دليل هيچ پزشكي بهره‌گيري از داروهاي هورموني را حتي در قالب يك هدف ورزشي تاييد نمي‌كند.

وقتي بزرگي سينه خطرناك مي‌شود

مواد مخدر، دارو‌هاي روانگردان و حتي داروهاي معده يا فشار خون نيز در مواردي مي‌توانند منجر به بزرگي سينه در مردان شود.

دكتر صمداني‌فر با بيان اين مطلب مي‌افزايد: اگر بزرگي سينه آقايان در سنيني غيرمعمول و به دور از شرايطي كه نام برديم، اتفاق بيفتد،لازم است بررسي هورموني روي فرد صورت بگيرد، چون در برخي موارد اين عارضه مي‌تواند نشانه‌اي از اختلالات غدد فوق كليوي و كبدي، ضعف قواي جنسي و اختلالات تيروئيدي يا حتي تومورهاي بدخيم باشد.

ژنيكوماستي قابل درمان است

دكتر صمداني‌فر با اشاره به اين‌كه گاهي درمان بزرگي سينه در مردان صرفا جنبه زيبايي دارد، مي‌گويد: اگر بزرگي سينه دردناك باشد با تجويز داروهايي كه ضد هورمون زنانه هستند، درد و بزرگي آن درمان مي‌شود. گاهي هم رفع بزرگي سينه به واسطه عمل‌هاي جراحي ممكن مي‌شود، اما اگر اين عارضه ناشي از يك بيماري زمينه‌اي باشد، در صورت درمان بيماري، مشكل برطرف مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی