بازدید 12658

سپاه قدس، سپاه ولایت و فقاهت و امت

علی میثمی تهرانی
کد خبر: ۲۰۲۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۴ 08 November 2011
چند صباحی است دستگاه استکبار جهانی تبلیغات وسیع و پرهجمی علیه «شریف‌ترین عناصر مبارز و مجاهد» این آب و خاک یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شاخه برون‌مرزی آن یعنی «سپاه مقدس قدس» به راه انداخته است. از این روی، بجاست تا نگاهی به پایگاه مشروعیت این سپاه الهی و کارکرد آن در حوزه دفاع از ولایت و فقاهت و امت پرداخته شود.

بنا بر اصل یکصد و پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پابرجا می‌ماند. حدود و وظایف و قلمرو مسئولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آنها به وسیله قانون تعیین می‌شود».

مطابق این اصل فلسفه استمرار پابرجایی سپاه پاسداران «ادامه نقش» آن دانسته شده است. گستره این کاردکرد نیز برابر اصل فوق «به وسیله قانون تعیین می‌شود.»

پس از فرمان امام خمینی(ره) به شورای انقلاب در دوم اردیبهشت ماه سال 1358 مبنی بر شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای فرماندهی در اطلاعیه مورخ 16 اردیبهشت ماه همان سال وظایف کلی سپاه را به شرح زیر اعلام کرد:

1. كمك به اجرای امور انتظامی، امنیتی و كنترل، تعقیب و دستگیری عناصر ضد انقلاب

2. مبارزه مسلحانه علیه جریان‌های مسلحانه ضد انقلاب

3. دفاع در برابر حملات و اشغالگری‌های عوامل یا قوای بیگانه در داخل كشور

4. همكاری و هماهنگی مؤثر با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مطابق آیین نامه‌های مربوطه

5. تربیت و آموزش اخلاقی، ایدئولوژیكی ـ سیاسی و نظامی كادرهای سپاه

6. كمك در اجرای دستورات انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوی اسلامی

7. حمایت از نهضت‌های رهایی بخش و حق طلبانه مستضعفین جهانی تحت نظارت رهبری انقلاب

8. مشورت و استفاده از نیروهای انسانی و تخصصی سپاه به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر مترقبه و كمك به پیشبرد طرح‌های عمرانی دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده هر چه بیشتر از نیروی پاسداران

همان گونه که دیده می‌شود، بر پایه بند هفتم این منشور، یکی از کارکردهای اصلی سپاه «حمایت از نهضت‌های رهایی بخش و حق طلبانه مستضعفین جهانی تحت نظارت رهبری انقلاب» است. وظیفه‌ای که در حقیقت مطابق اصل سوم قانون اساسی یکی از وظایف شانزده گانه اصلی دولت جمهوری اسلامی نیز دانسته شده است. اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت عنوان می‌دارد: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد:... تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان».

بنابراین، یکی از وظایف قانونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در اصل یکی از وظایف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز است، حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان است. وظیفه‌ای که مطابق تفکیک درون ساختاری سپاه به عهده سپاه قدس گذاشته شده است. بنابر این سپاه قدس یکی از نهادهای قانونی نظام جمهوری اسلامی بوده و به نمایندگی از ملت ایران موظف به پی گیری یکی از آرمان‌های اساسی ملی و دینی مردم شریف این مرز و بوم است. بر این اساس وارد آوردن تهمت تروریست بودن به این نهاد مشروع و قانونی و یا فرماندهان شجاع و فداکار آن ـ که از عزیزترین و گرامی‌ترین فرزندان ملت ایرانند ـ در حقیقت متهم کردن ملت بافضیلت ایران به تروریست بودن است. دروغی که هیچ ایرانی باشرفی آن را بر نخواهد تافت. آن هم از سوی دولتی که خود بزرگترین نماد تاریخ تروریسم دنیاست. تروریسمی که یکصد سند ارایه شده از سوی ایران در روزهای اخیر، تنها نیمی از شیطنت‌های اوست.

افزون بر این که سپاه قدس پایگاه کاملا مشروع و ملی دارد از جهت شرع مقدس اسلام نیز این نهاد، ساختاری کاملا شرعی بوده و اهدافی منطبق بر رویکردهای تاریخی جریان ولایت الهیه و توسعه فقاهت در عرصه بین‌المللی دارد. قرآن کریم به صراحت در آیه 60 سوره انفال برای نظام اسلامی در زمینه نظامی اینگونه تعیین تکلیف می‌نماید: «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم و آخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم» (و شما ای مومنان در مقام مبارزه با آنها خود را مهیا کنید و هر چه در توان دارید، از نیروها و آلات جنگی و اسبان سواری برای تهدید دشمنان خدا و دشمنان خودتان، فراهم سازید تا دشمنان خدا و دشمنان خود ـ و کسان دیگری که شما نمی‌شناسید ولی خدا می‌شناسد ـ را بترسانید).

آیه فوق الذکر که در متن اصل یکصد و پنجاه و یکم قانون اساسی ایران اسلامی نیز آمده است به خوبی گویای این است که از نظر اسلام حکومت اسلامی باید هر نوع توان نظامی که باعث ترساندن دشمنان می‌گردد در اختیار داشته باشد. مسلما در دنیای پر تلاطم کنونی یکی از راه‌های ارهاب دشمنان خدا توانایی حضور نیروهای نظامی ایران در هر نقطه مکانی و هر لحظه زمانی است. مسلما دشمن از اینکه هر لحظه و در هر نقطه از جهان احتمال مواجهه با پاسداران جبهه اسلام را داشته باشد به شدت بیمناک است. بر این اساس تشکیل سپاه قدس در حقیقت جلوه‌ای از عمل به دستورات اسلام جهت ترساندن دشمنان اسلام و مسلمین در عرصه بین المللی است.

علاوه بر این امیرالمومنین(ع) در آخرین سفارش‌های خود به حسنین(ع) با فرقی خون آلود از شمشیر نفاق چنین فرمود: «کونا للظالم خصما وللمظلوم عونا» (همواره دشمن ظالم و یاریگر مظلوم باشید) مسلما این کلام را که رهبر جامعه اسلامی در آخرین لحظات حیات مبارکش خطاب به جانشینانش بر زبان رانده نمی‌توان نوعی دستور فردی محض دانست. بلکه در حکم نوعی سیاست‌گذاری تاریخی برای حکومت اسلامی جهت توسعه ولایت الهیه است. بر این اساس یکی از مولفه‌های مشروعیت حکومت دینی دفاع آن از مظلومین و خصومتش با ظالمین است. از آنجا که در کلام نورانی امیرالمومنین(ع) این دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم محدود به گستره زمانی و مکانی خاصی نشده است، می‌توان گفت نظام اسلامی به هر اندازه که قدرت داشته باشد و در هر زمان و مکانی که بتواند موظف به دفاع از مظلومین و مقابله با ظالمین در عرصه بین‌المللی است.

بر پایه این مطالب، به خوبی روشن می‌شود که کارکردهای سپاه قدس نظیر ارهاب دشمنان الهی و دفاع از مظلومین و مقابله با ظالمین در عرصه بین‌الملل امری کاملا مشروع و منطبق بر اصول عالیه اسلام و برگرفته از تعالیم قرآن و سیره حکومتی حضرات معصومین (ع) جهت توسعه ولایت الیه و دفاع از امت اسلام است.

علاوه بر همه اینها می‌توان سپاه قدس را در دنیای ناامن و بی‌رحم کنونی، یکی از مولفه‌های اصلی امنیت ملی ملت ایران نیز به شمار آورد، زیرا از جهت نظامی در دنیای معاصر اینکه کشوری تنها محدود به مرزهای جغرافیایی خود در پی دفاع از امنیت ملی باشد، یک اشتباه استراتژیک است. هر قدر حضور فراسرزمینی نیروهای نظامی کشوری بیشتر باشد، مسلما امنیت ملی آن نیز بالاتر خواهد رفت. درباره امنیت ملی ایران عزیز نیز روشن است که در صورت امکان حضور پاسداران اسلام و انقلاب در هر زمان و مکانی که لازم باشد، دشمن همواره نگران است که در صورت حمله به حکومت اسلامی منافعش در دفاعی همه جانبه و فرامنطقه‌ای مورد تعرض قرار خواهد گرفت. این ترس نوعی بازدارندگی از اقدام علیه امنیت ملی ملت ایران فراهم می‌نماید.

گذشته از همه اینها، یک پرسش اساسی نیز همچنان بدون پاسخ باقی می‌ماند که در دنیایی که آمریکا به خود اجازه می‌دهد در 39 کشور جهان پایگاه‌های بزرگ نظامی اعم از زمینی و هوایی و دریایی و در 140 کشور نیز ایستگاه‌های کوچک نظامی دایر کرده و تفنگداران نیروی دریایی شیطانی‌اش در بیش از 580 پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا با هدف اعلام شده حفظ منافع ایالات متحده امریکا حضور فیزیکی داشته باشند، به چه دلیل سپاه قدس ایران اسلامی حق حضور در دیگر نقاط دنیا جهت دفاع از منافع ملت ایران را نداشته باشد؟ آن هم سپاه عزیزی که به فرموده فرمانده معظم کل قوا: «مولود مبارک انقلاب اسلامی است، در همه جهان پس از صدر اسلام پدیده بی‌سابقه‌ای است. این پدیده در حقیقت مظهر عینی و مجسمی است برای شعارهای انقلاب اسلامی؛ شعار ایستادگی در مقابل همه قدرت‌های بزرگ با سلاح اتکال به خدا، شعار غلبه خون بر شمشیر و شعار حرکت برای نجات مستضعفان».

Ali.meysami@gmail.com

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست