بازدید 393384

سختی‌های دندان ‌در آوردن کودک

یکی از مهم‌ترین عواملی که دندان‌درآوردن کودک را به تاخیر می‌اندازد، کمبود ویتامین D در کودکان است که در شرایطی که بچه‌ها در هوای بسیار آلوده زندگی می‌کنند یا کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند، اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی ممکن است عوارض دیگری چون کرم‌خوردگی زودرس دندان‌ها، دیر نشستن یا تغییر شکل استخوان سر، دست و پا را نیز در کودک مشاهده کنیم.
کد خبر: ۱۹۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰ 26 October 2011
شاید برایتان جالب باشد که بدانید مقدمات دندان‌درآوردن کودک در رحم مادر آغاز می‌شود. یعنی اولین جوانه‌های دندانی طی دوره بارداری شکل می‌گیرد که به این ترتیب بنیان دندان‌های شیری در کودک گذاشته می‌شود.

به نوشته جام جم، شاید برایتان جالب باشد که بدانید مقدمات دندان‌درآوردن کودک در رحم مادر آغاز می‌شود. یعنی اولین جوانه‌های دندانی طی دوره بارداری شکل می‌گیرد که به این ترتیب بنیان دندان‌های شیری در کودک گذاشته می‌شود. در واقع همین جوانه‌ها هستند که به شکل اولین دندان‌های شیری در فاصله بین 6 تا 12 ماهگی از لثه‌ها می‌رویند.

با این حال فراموش نکنید که بسته به شرایط فیزیولوژیک، زمینه‌های ارثی و تغذیه‌ای در الگوی زمانی رشد دندان‌های شیری کودک تغییراتی اتفاق می‌افتد، همچنان که از 2000 کودک یکی هنگام تولد یک یا 2 دندان دارد و در عین حال برخی از کودکان حتی در یک سالگی هم فاقد دندان‌های شیری هستند، اما نکته مهمتر در ارتباط با این تجربه دردناک دوران کودکی، باورهای غلطی است که در ارتباط با عوارض همراه با دندان‌درآوردن، برای والدین به وجود می‌آید.

بر این اساس تنها تب‌های خفیف و اجابت مزاج‌های مکرر می‌تواند از عوارض دندان‌درآوردن تلقی شود و بیش از آن یعنی تب بالا، اسهال شدید، استفراغ‌، بی‌اشتهایی‌ طولانی‌، درد گوش‌، تشنج‌ و سرفه‌ باید تحت بررسی‌های پزشکی قرار بگیرد.

وقتی دندان کودک بیرون نمی‌آید!

دکتر فریبا نادری، متخصص بیماری‌های کودکان در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که ترتیب دندان‌درآوردن در بچه‌ها یکسان نیست، می‌گوید: معمولا در فاصله 6 تا 12 ماهگی اولین دندان‌های کودک که 2 دندان پیش جلویی در فک پایین و بعد فک بالا هستند، می‌رویند. پس از آن هم دندان‌های آسیا و در آخرین مرحله دندان‌های نیش رشد می‌کنند. حال اگر کودکی تا یک سالگی دندان درنیاورد باید پیگیر بیماری‌هایی بود که به اختلال در دندان‌درآوردن منتهی می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که دندان‌درآوردن کودک را به تاخیر می‌اندازد، کمبود ویتامین D در کودکان است که در شرایطی که بچه‌ها در هوای بسیار آلوده زندگی می‌کنند یا کمتر در معرض نور خورشید قرار دارند، اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی ممکن است عوارض دیگری چون کرم‌خوردگی زودرس دندان‌ها، دیر نشستن یا تغییر شکل استخوان سر، دست و پا را نیز در کودک مشاهده کنیم.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر کم‌کاری تیروئید یا عدم کارکرد طبیعی غده هیپوفیز نیز می‌توانند به اختلال در روند دندان‌درآوردن منجر بشوند. حتی کمبود یا افزایش فلوراید موجود در آب آشامیدنی یا غذای کودک نیز می‌تواند به شکل اختلال در دندان‌درآوردن، تغییر شکل و رنگ دندان بروز کند. کودکانی که دندان‌های نیش‌شان بیرون نزده باشد، احتمالا مشکلی در عملکرد غده هیپوفیز دارند و در معرض عوارض دیگری چون کوتاه قدی و اختلالات بینایی نیز هستند.

وقتی کودک بی‌قرار می‌شود

دکتر نادری با اشاره به این‌که درد ناشی از دندان‌درآوردن، هنگام بیرون زدن دندان‌های نیش در فک بالا به اوج خود می‌رسد، می‌افزاید: از عوارض روند دردناک دندان‌درآوردن در کودکان، تحریک پذیری، بی‌قراری و در برخی موارد گوش درد است.

به گفته وی، اولین علامت دندان‌درآوردن، افزایش آبریزش از دهان، حتی یکی دو ماه قبل از اولین رویش دندان است. قرمزی و تورم تدریجی لثه در محل خروج دندان و قرمزی چانه می‌تواند از نشانه‌های دیگر باشد. در این حالت، کودک بداخلاق شده و شاید غذا خوردن او نیز با مشکل همراه شود. در چنین شرایطی تعدادی از کودکان با گازگرفتن اشیای سفت و خنک، آرام‌تر می‌شوند.

اسهال شدید، نشانه دندان‌درآوردن نیست

دکتر نادری با تاکید بر این‌که نباید علائمی مانند گلودرد، اسهال و تب شدید را نشانه دندان‌درآوردن تلقی کرد، می‌افزاید: البته افزایش دفعات اجابت مزاج و بروز تب خفیف می‌تواند از عوارض همراه دندان‌درآوردن باشد. علت آن هم به این مساله برمی‌گردد که در جریان دندان‌درآوردن، روند فعالیت باکتری‌های دهان تغییر می کند و گاهی این باکتری‌ها وارد خون نیز می‌شوند و می‌توانند تب خفیف ایجاد کنند. بعلاوه آبریزش از دهان گاهی تا زمان کامل‌‌شدن دندان‌ها ادامه پیدا می‌کند. به گفته این پزشک متخصص، در صورت بی‌قراری زیاد کودک، استفاده از قطره استامینوفن مانعی ندارد، ولیکن استفاده از ژل‌های موضعی به دلیل ایجاد آلرژی اصلا توصیه نمی‌شود.

از مصرف ویتامین D غافل نشوید

دکتر نادری با تاکید بر این‌که کودکان در زمان دندان‌درآوردن می‌توانند تغذیه عادی خود را داشته باشند،اضافه می‌کند: در این مقطع، مصرف ویتامین D به میزان روزانه 400 واحد ضروری است. البته مصرف قطره مولتی‌ویتامین برای کودکان باید از 15 روزگی آغاز و تا 2 سالگی ادامه یابد. اما نکته اساسی‌تر، توجه مادران به طریقه دادن قطره آهن به فرزندانشان برای جلوگیری از سیاه‌شدن دندان‌هاست.

به گفته این متخصص کودکان،باید سعی شود که قطره آهن روی دندان‌ها ریخته نشود یا پس از هر بار استفاده از این قطره، دندان‌ها با پنبه مرطوب پاک شده یا دهان کودک با چند قطره آب شسته شود.

علاوه بر آن ، بچه‌هایی که دندان درمی‌آورند، به هیچ وجه نباید در ساعات خواب شبانه تا صبح ـ حداقل به مدت 5 تا 6 ساعت ـ شیر یا آب قند بخورند. چراکه مصرف این نوع مایعات در این فاصله زمانی، منجر به پوسیدگی دندان‌هامی‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳۸
سلام با تشکر منظورتون از شیر یا آب قند که بچه در حال دندان درآوردن در ساعات خواب شبانه نباید بخورد، شیر مادره یا شیر پاستوریزه ؟؟؟؟
سلام ممنون از اطلاعات خوبتون خیلی استفاده کردم خیالم بابت بیخوابی های دخترم راحت شد.
مرسی اطلاعات زیادی بدست اوردم
وقتی دندان جرم میگیرد چه کنیم اگر جواب سوال من را ندید یعنی خیلی بیسوادین
سلام
متاسفانه جامعه پزشکی برای هر مطلبی دونظر صد درصد مخالف هم دارند
مثلا برای بچه های بیش فعال ریتالین تجویز میشود وآموزش پرورش اجبار کرده استفاده شود ولی در خیلی از کشورها ممنوعه
سلام پسرم ۵ ماهشه داره دندون آسیاب در میاره . این طبیعیه
پسرم تب داره وگوشاش درد میکنه وخیلی بی قرارو بی حاله ممکنه از دندون دراوردن باشه .یکسالشه
سلام پسرم دندان آخرش همون اسیاب کنارش یه دندون دیگه در آورد چکار کنم
سلام پسر من 1 سالشه 4تا دندون داورده ولی جای دندون 5 مثل لخته خون شده دلیل چی میتونه باشه و اینکه ابریزش بینی میتونه از عوامل دراوردن دندون باشه . باتشکر
سلام من دختر دوازده ساله دارم ولی دندونای آسایش خیلی وقت که افتادند و هنوز در نیومده فقط هشتاد آسیاب داره تورو خدا بگین من چکار کنم
خیلی خوبه متشکرم ازراهنمایتون
بروبرس به کارت
سلام دختر من سه روز تب داره غذای کمکی بهش میدم استفراق میکنمه فقط شیر می خوره کنار دندان بالاش باد کرده می خواستم این علایم برای درآوردن دندان است یک بار اسهال داشت
سلام من پسرم ۶سالشه دوتادندون جلوش افتاده ولی الان چندماهه بیرون نمیادتوروخدا بگین چیکارکنم
من‏ ‏یه‏ ‏خواهر‏ ‏زاده‏ ‏هشت‏ ‏ساله‏ ‏دارم‏ ‏که‏ ‏حتی‏ ‏دندونای‏ ‏شیری‏ ‏پایینش‏ ‏رو‏ ‏در‏ ‏نیوردرده‏ ‏تو‏ ‏رو‏ ‏خدا‏ ‏هر‏ ‏کی‏ ‏هر‏ ‏چی‏ ‏می‏ ‏دونه‏ ‏بگه‏ ‏
سلام خسته نباشیدمن دخترم ۱۳ماهشه تب داره دهانش آب میکنه وبحاله هشتادندون هم داره آیابازم دوباره دندون درمیاره
سلام من پسرم 6ساله دارم که داره دندون تخت درمیاره یکیش از صبح میگه داره درد میکنه نگاه کردم به اندازه یه کیسه خونآبه به اندازه جوش زده چیکار کنم
سلام‌دخترمن‌۱۸ماه‌سن‌داردهنوزدندان‌درنیاورده‌چکار‌بایدبکنیم
سلام پسرم ۶سالشه دندانهای اسیابش خراب شده خیلی دردمیکشه.لطفاراهنمایی کنید
سلام پسرم ۶سالشه دندانهای اسیابش خراب شده خیلی دردمیکشه.لطفاراهنمایی کنید
پسرم ۳ماهشه شب حدود۹ساعت خودشو خیس نمیکنه؟ این طبیعه ؟
سلام پسرم دوسال و شش ماه داره بد ارومی میکنه و درست غذاشو نمیخوره کمییم تب داره البته یکمم شکمم زود کار میده خواستم راهنماییم کنید ..ممنون
سلام دختر من دوازده ماهشه دندانش از فک بالا اول در اومده آیا اشکالی دارد لطفا راهنمایی کنید
سلام .. دخترم ۱۰ ماهشه دندونای پایین در اومده ولی خیلی اذیت نشد .یک ماه گذشته حالا خیلی اذیته نمیدونیم بخاطر دندوناشه یا چیز دیگه ..
سلام دختر م ۱۵ ماه هست دوتا دندون پایین دار بالا در نیومده مشکل دار یا ن
دخترمن ۱سالشه هنوز فک بالا درنیاورد ایا مشکل داره یا نه
پسرم نه سالشه دندون های بالاش درنیامده چکار کنم
سلام پسرم 5ماهشه داره دنون در میاره آیا این طبیعی
سلام دختر من 13ماهه است ولی هنوز دندان در نیاورده نگرانم نمیدونم چکار کنم ممنون اگه راهنماییم منید
سلام پسر من ۱۵ماهشه ولی دندون در نیاورد باید چیکار کنم خیلی نگرانم اگه میشه راهنماییم کنید خیلی ممنون
ببخشیددخترم 1سالشه داره دندون درمیاره اماازصبح که ازخواب بیدارشده صورت سمت چپش نزدیک گوشش ورم کرده خوبم نمیشه چی کارکنم
سلام پسر من یک سالشه ولی هنوز دندون در نیاورده میشه راهنمایی کنید
سلام پسر من یک سال و پنج ماهه است چند شب است که استفراغ میکند و یک بار اسهال داشته غذاها هم کم میخورد ودندان های بالاش همزمان سه تا نصفه درامده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
ایا بچه شما هم بی قراره وگوش درد داره و بی اشتها
سلام پسرمن از فک پایین 2 تا دندون داره و از فک بالا نزدیک به5 تا دندون داره و تازکی از فک بالا داره از بغل دندون درمیاره
دختر چهارساله ی من نوزده دندان داره این نرماله ک هنوز دندان بیستم درنیومده؟
ببخشید پسر من الان هفت ماهشه یه دندون جلو دراورده الان نزدیک یک ماهه همش بیقراره گوشش راهم میکشه غیراز شیر هیچی نمیخوره میشه راهنماییم کنید شرمنده
سلام.دختر من 5سال و7ماهش
دندون کرسی میخاد در بیاد.مال فک پایین
گلوش متورم شده و باد کرده..ومیگه خیلی درد داره
آیا این طبیعی؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار