بازدید 78698
خواسته علی مطهری محقق شد

باهنر به بایکوت طرح سوال از احمدی‌نژاد پایان داد

اکنون این پرسش از آقای باهنر مطرح است که اگر سوال از رئیس‌جمهور از حد نصاب افتاده است، چگونه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و اگر شمار امضاها به میزانی است که قانون اساسی اعلام کرده، ‌چگونه است که ایشان می‌تواند بر خلاف قانون، ‌خواسته نزدیک به صد نماینده را بایکوت کند؟!
کد خبر: ۱۹۸۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶ 19 October 2011
سرویس مجلس «تابناک» ـ در حالی که هشت ماه از طرح سوال از رئیس‌جمهور می‌گذرد، امروز محمد رضا باهنر، این سوال را به ایام قهر احمدی نژاد ارتباط داده است. این سخنان با اعتراض علی مطهری که خود از طراحان اصلی سوال طرح سوال از رئیس‌جمهور است،‌ مواجه شد.

طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس هفتم از سوی شماری از نمایندگان و به دنبال آزاد سازی ملوانان انگلیسی مطرح شد،‌ اما هر بار با میانجی‌گری و یا اعمال نفوذ برخی از اعضای هیأت رئیسه از جمله محمدرضا باهنر در دستور کار فرار نگرفت.

بنا بر این گزارش، امروز در واکنش به تذکرات نمایندگان، نایب رئیس مجلس گفت که طرح سوال از رئیس‌جمهور هفته آینده بررسی می‌شود.

محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی​شهر با بیان اینکه جوسازی‌هایی علیه مجلس به اسم سوال از رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد، در تذکری گفت: سوال از رئیس​جمهور برای برخی شانتاژ خبری شده؛ بنابراین، چماقی بلند کرده‌اند و تعامل قوا را به هم می‌زنند.

وی افزود: مدت‌هاست برخی این پرسش را مطرح کرده‌اند، اگر طرح سوال از رئیس​جمهور در زمینه تعداد امضاهای لازم، نصاب دارد، چرا آن را در دستور نمی‌گذارید که رئیس جمهور بیاید پاسخ دهد و نمایندگان تصمیم بگیرند و مردم قضاوت کنند.

باهنر که در غیاب لاریجانی، ریاست نشست امروز را بر عهده داشت، در پاسخ به وی گفت: چندین بار این بحث مطرح شده است. شماری از نمایندگان به ما گفته‌اند، هنگامی این طرح را امضا کرده‌اند که رییس​جمهور مشغول دورکاری بودند و بعد که روال به ظاهر به حالت عادی برگشت، امضایمان را پس گرفتیم.

نایب رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه انشاءالله هفته آینده طرح سوال از رئیس​جمهور را در دستور کار مجلس می‌گذاریم، اظهار داشت: از این روی، دوستان اگر می‌خواهند تصمیمی بگیرند، در این هفته اعلام کنند.

مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان هم در تذکری خواستار اعلام نام کسانی شد که امضاهایشان را پس گرفته‌اند و گفت: بارها تذکر دادیم، یا این طرح را به جریان بیندازید یا اینکه نام بازپس‌گیرندگان امضا از طرح سؤال از رئیس​جمهور را اعلام کنید تا ما تکلیفمان را بدانیم.

سیدعلی بزرگواری هم قصد بیان تذکری را داشت که به جای آن، از ابطحی و کواکبیان تشکر کرد! باهنر هم به شوخی پاسخ داد: من هم از هر سه نفرتان تشکر می‌کنم.

پس از دقایقی، علی مطهری هم در تذکری خطاب به باهنر گفت: شما بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایتان اعلام کرده‌اید که بسیاری از امضاها در ایام خانه‌نشینی رئیس​جمهور جمع شده و چون آن مسأله گذشته است، امضاهایشان را پس گرفته​اند، در حالی که من به عنوان کسی که امضاها را جمع‌آوری می‌کردم، می‌دانم که تنها دوازده نفر در آن روزها این طرح را امضا کرده‌اند که نشان می‌دهد سخن شما درست نیست.

اکنون این پرسش از آقای باهنر مطرح است که اگر سوال از رئیس جمهور از حد نصاب افتاده است، چگونه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و اگر شمار امضاها به میزانی است که قانون اساسی اعلام کرده، ‌چگونه است که ایشان می‌تواند بر خلاف قانون، ‌خواسته نزدیک به صد نماینده را بایکوت کند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۶
"اکنون این سوال از آقای باهنر مطرح است که اگر سوال از رئیس جمهور از حد نصاب افتاده است، چگونه در دستور کار مجلس قرار می گیرد؟ و اگر تعداد امضاها به میزانی است که قانون اساسی اعلام کرده است،‌چگونه است که ایشان می تواند برخلاف قانون ،‌خواسته نزدیک به صد نماینده را بایکوت کند؟!"

خود کرده را تدبیر نیست!!
درود بر مطهری!!!!
اگر مجلس ما اینه وای به حال بقیه ارگانهای کشور. خدا فقط به این مردم رحم کنه
همیشه همین بوده یک نماینده جلوی 100 نماینده سد میشه
خدا آخر و عاقبت مردم اسلامي ما را به خير كند چون ايشان به واسطه وصل به آن انسان والا و الهي هميشه آن بالا ها است. كينه انسان را به كجا مي رساند. مجلسي هاي محترم نشان دهيد كه تابع ولايت هستيد. خدا همه ما را هدايت فرمايد و ما و رئيس جمهور و مجلس ما و قوه قضائيه ما را پيرو ولايت بگرداند
چه شانسی داره این رییس جمهور!!!!!!!!!!!!!!!!طفلک خاتمی اگه بود........................
پاسخ ها
جاوید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
زمان خاتمی که هرچی میگفت مجلس بله قربان گوش بود. بازم دم مجلس اصولگرا گرم که فارغ از دید جناحی، همیشه سعی کرده اشکالات دولت رو ببینه و تذکر بده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
... اون موقع صد بار استیضاح می شد
تبعات فاش شدن یکی از اختلاس ها
آقایان وکیل الدوله ها باید پاسخگوی مردم باشند هر چند که اینان وکیل دولت و با رای ملت به نیاتشان دست می یابند خداوند همه رابه راه راست هدایت فرماید اگر هم هدایت ناپذیرند خداوند سایه سنگینشان را از سر ملت کم بفرماید انشاءالله
بي كار آمد ترين مجلس بعد از انقلاب همين مجلس فعلي است.مجلسي كه حتي وحشت از خود نظارتي دارد.آقاي با هنر هم فراموش كرده اند كه چگونه به مجلس راه يافته اند.
پس نتیجه می گیریم آقایان هیئت رئیسه چندین ماه است که هم نمایندگان شریف وهم مردم بزرگوار ایران را سرکار گذاشته اند اگر رئیس جمهور از خودش واطرافیانش مطمئن است باید بیاید وجوابگو باشد
البته از قرائن و شواهد معلوم است این است که این نمایندگان ما نماینده دولتند و ملت در زمان رای گیری ملتند، شما مردم صبر بفرمایید در اسفند 90 ببینیددر چهار سال ما چقدر مردمیم
منبع اصلی حق مجلس در طرح سوال از رئیس جمهور اصل 88 قانون اساسی است

اصل 88 :

در هر موردی که حد اقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هریک از نمایندگان از وزیر مسول در بارۀ یکی از وظایف آنان سوال کنند ، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تاخیر افتد مگر با غذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی

برابر این اصل:

1- رئیس جمهور اختیاری در پاسخ دادن یا ندادن به سوال نمایندگان ندارد و موظف است به سوال آنان پاسخ دهد.چرا که اگر رئیس جمهور سوال نمایندگان مجلس را بدون پاسخ گذارد مجلس ممکن است به سراغ اصل 89 قانون اساسی رفته و استیضاح رئیس جمهور را در دستور قرار دهد.که این امر تبعات زیانباری برای وی خواهد داشت.

2- رئیس جمهور برای پاسخ دادن به سوالات نمایندگان باید درمحل مجلس شورای اسلامی حاضر شود و احیانا تقریر و ارسال پاسخ به مجلس کافی و مجاز نمیباشد بلکه شخصا باید در مجلس برای پاسخگوئی حاضر شود.

3- رئیس جمهور در مقابل تکالیف فوق حق دارد تا یک ماه برای پاسخ به سوالات و حضور در مجلس تاخیر نماید به عبارت دیگر وی میتواند از مهلت یک ماهه ای که اصل 88 برای او در نظر گرفته استفاده کند.

4- رئیس جمهور فقط در صورتی میتواند بیش از یک ماه از دادن پاسخ و حضور در مجلس امتناع نماید که عذر موجهی داشته باشد . تشخیص موجه یا غیر موجه بودن عدم حضور رئیس جمهور با مجلس است .چنانچه در صورت عدم حضور و پاسخ ، مجلس آن را غیر موجه تشخیص دهد ممکن است رای به استیضاح او بدهد.

برابر مادۀ 196 قانون آئین نامۀ داخلی مجلس در صورتی که حد اقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند در بارۀ یکی از وظایف رئیس جمهوری سوال کنند باید سوال خود را بطورصریح و روشن و مختصر ، همگی با امضا و به رئیس مجلس تسلیم نمایند .

رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصی ارجاع مینماید .کمیسیون موظف است حد اکثر ظرف یک هفته با حضور نمایندۀ معرفی شدۀ رئیس جمهور و نمایندۀ منتخب سوال کنندگان تشکیل جلسه دهد .دراین جلسه نمایندۀ رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سوال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته چنانچه هنوز حد اقل یک چهارم کل نما یندگان مجلس (که سوال را امضا نموده اند)از سوال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال آنان را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند.این سوال ظرف 48 ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار میگیرد.

مادۀ 197 :

رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ در یافت سوال در جلسۀ علنی مجلس حضور یابد و به سوال مطروحۀ نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی .مدت طرح سوال از طرف نماینده منتخب سوال کنندگان حد اکثر 15 دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حد اکثر یک ساعت خواهد بود.

بنابر این تکلیف رئیس جمهور در برابر سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی روشن است.
درود بر علي مطهري ....سيد حسن مدرس زمان ما...
دلیل بازپسگیری امضاها چیست ایا وضعیت فعلی تفاوتی کرده است و یا...؟
مجلسیتانی که با انتخاب قبلی انتخاب می شوند باید هم این قدر بی کفایت باشند......
راستی این امتیاز دادنها خیلی چیزه خوبیه ها خیلی ها با دیدن همین امتیازات مردم در سایتها باید حساب کار دستشون بیاد
اقای باهنر از احمدی نژاد به شما چیزی رسیده که در وظیفه ات تاخیر کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
درود بر باهنر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها