بازدید 13289
۴

تنها پستاندار خزر رو به انقراض است

کار حمایت از محیط زیست به ویژه دریای خزر به سبب گستردگی به تنهایی از عهده دولت خارج بوده و مشارکت مردم در این راستا الزامی است.
کد خبر: ۱۹۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۵ 16 October 2011
کارشناس ارشد محیط زیست گیلان گفت: فک خزری به عنوان تنها پستاندار خزر رو به انقراض است.

به گزارش فارس، نسیم طواف‌زاده عصر امروز در جمع طرفداران محیط زیست سازمان‌های مردم‌نهاد با اشاره به نقش مردم برای مسئولیت‌پذیری دریا در بحث آلودگی‌ها و دیگر خطرات ناشی از آن، اظهار داشت: کار حمایت از محیط زیست به ویژه دریای خزر به سبب گستردگی به تنهایی از عهده دولت خارج بوده و مشارکت مردم در این راستا الزامی است.

وی با بیان اینکه محیط زیست ما نیاز به حمایت همه جانبه دارد تا از تخریب و آلودگی آن جلوگیری شود، افزود: با اطلاع‌رسانی به مردم در مورد آنچه که در حال به وقوع پیوستن درباره محیط زیست اطراف ماست و نیز ارتقای سطح آگاهی آنها از خطرات محیط زیست، شاهد رفتار مدیرانه‌تری از آنها خواهیم بود.

طواف‌زاده تصریح کرد: با درگیر کردن مردم به موضوعات مربوط به حفظ و سلامت محیط زیست در واقع نوعی گروه امداد و نجات سریع ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به تحقیق و پژوهش بر 80 روستای حاشیه دریای کاسپین مانند تالاب انزلی، گرگان، چمخاله، فریدونکنار، چاف و دیگر روستاهای گیلان و مازندران، اذعان داشت: این بررسی‌ها نشان داده که ارتقای آگاهی مردم به ویژه روستاییان نسبت به محیط زیست خود در بهبود وضعیت اقتصادی آنها بسیار تاثیرگذار بوده است.

عضو فعال موسسه سبز کاران گیلان خاطرنشان کرد: با آگاهی دادن به صیادان در باره زمان صید و چگونگی صید می‌توان از آنها برخوردهای مناسب‌تری را انتظار داشت.

وی اجرای برنامه‌های موردی و منطقه‌ای، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی وسیع و اثرگذار را از جمله راهکارهایی برای حفظ وحدت در حمایت از دریای خزر دانست و گفت: نقش مشارکتی مردم در ادبیات توسعه اجتماعی و انسانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

طواف‌زاده به جانوران در حال انقراض در زیستگاه خزر اشاره کرد و گفت: درنای سیبری و فک خزری به عنوان تنها پستاندار خزر به دلیل شکار بی‌رویه امروز در حال انقراض هستند.

کارشناس ارشد محیط زیست درباره فک خزری ابراز داشت: این جانور بسیار اهلی و مهربان و بازیگوش است که اغلب به دلیل پوست براق و روغن مفیدش شکار می‌شود.

به گفته وی، درنای سیبری نیز یکی از زیباترین و نادرترین پرندگان حوزه خزر است که آواز و رقص مخصوص آن هنگام جفت‌گیری بسیار دیدنی بوده و امروزه به دلیل عدم حفاظت در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
 
*تالاب‌ها سبب تغذیه سفره‌های زیر زمینی می‌شوند

طواف‌زاده وجود تالاب‌ها را سبب تنظیم جریان و کنترل سیلاب دانست و افزود: تالاب‌هایی مانند تالاب انزلی موجب جلوگیری از نفوذ آب‌های شور از دریا به خشکی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تالاب‌ها سبب تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی می‌شوند، اظهار داشت: تالاب‌ها منبع تولید فرآورده‌های زیستی هستند به طوری که می‌توان آنها را گهواره تنوع زیستی دانست.

این مسئول، حفاظت و حمایت از تالاب‌ها را به عنوان بانک ژنی بهره‌برداری تجاری و حمایت از حیات وحش بسیار ضروری دانست و ابراز داشت: علاوه بر این تالاب‌ها می‌توانند مرکز تفریح و تفرج و دارای اهمیت اکوتوریستی باشند.

وی با بیان اینکه تالاب‌ها موجب نگهداری رسوبات رودخانه‌ها و ته نشین‌شدن گل و لای نیز هستند، بیان داشت: هرگونه آلودگی آنها خطر نابودی جانوران را به همراه دارد.

طواف‌زاده بهبود زندگی آینده را در گرو حفاظت از تالاب‌ها دانست و یادآور شد: تالاب‌ها آب شیرین و حیاتی ما را تامین می‌کنند و زندگی و آینده ما به تالاب‌ها وابسته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
دو تا عکس ازشون میزدین بد نبود!
ماهی سفید و ماهی خاویاری که فخر ایران در دریای خزر بود داره منقرض میشه دیگه فک خزر که اصلا طرف ما هم نمی یاد که مهم نیست !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار