بازدید 6149

قاچاق کودکان عراقی به اروپا و حوزه خلیج فارس

هم اکنون به‌ دلیل فقر وسیع و بیش از حد مردم عراق و عدم نظارت کافی دولت این کشور به‌ پایانه‌های مرزی، کودکان این کشور به‌ طعمه‌های چربی برای باندهای قاچاق عضو تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۱۹۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸ 15 October 2011
هدف باندهای قاچاق خرید کودکان از خانواده‌‌های بسیار فقیر عراقی است که‌ پدر خود را بر اثر جنگ از دست داده‌ و هم اکنون بدون سرپرست زندگی می‌کنند. باتوجه‌ به‌ وضعیت سلامتی کودک و شکل ظاهری مبلغ 500 تا 5000 دلار به‌ خانواده‌ کودکان پرداخت می‌شود.

به‌ گزارش «فارس» هم اکنون به‌ دلیل فقر وسیع و بیش از حد مردم عراق و عدم نظارت کافی دولت این کشور به‌ پایانه‌های مرزی، کودکان این کشور به‌ طعمه‌های چربی برای باندهای قاچاق عضو تبدیل شده‌اند.
 
باندهای قاچاق عضو هم اکنون به‌ شیوه‌ای بسیار مخفی و در قالب تیم‌های حرفه‌ای، خانواده‌ های فقیر عراقی را مورد هدف قرار داده‌ با با پول بسیار ناچیز، کودکان و نوادان آنها را خریداری کرده‌ و به‌ خارج از مرزهای عراق منتقل می‌کنند.
 
"نوری سعید" فعال عراقی حقوق کودکان و رئیس موسسه‌ دفاع از حقوق کودکان عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس ضمن تائید وجود باندهای قاچاق اعضا در سراسر عراق و افزایش چشمگیر آنها در چند سال اخیر، فقر شدید، نبود نظارت کافی در پایانه‌های مرزی کشور و فساد اداری و مالی را عامل افزایش چنین پدیده‌ای در جامعه‌ عراقی دانست.
 
وی گفت: طبق تحقیقاتی که‌ طی یک ماه‌ در سطح شهر بغداد انجام دادیم، به‌ این نتیجه‌ رسیدیم که‌ هم اکنون بیش از 8  تیم خرید و فروش انسان در سطح  شهر بغداد فعال هستند؛ که‌ تعدادی از پرسنل داخل بیمارستانها و یتیم خانه‌ به این باندها برای انتخاب طعمه‌های مورد نظر،  همکاری می کنند.
 
یک آمار غیر رسمی نشان می دهد هر ماه 35  کودک عراقی با قیمت های بسیار پایین در شهرهای مختلف این کشور،توسط باندهای قاچاق اعضا خریداری شده‌ و  تعدادی از آنها به‌ خارج از عراق منتقل می شوند.
 
بر اساس تحقیقات‌ خبرنگار خبرگزاری فارس، ترکیه‌  و اردن مقصد اصلی کودکان خریداری شده‌ هستند و باندهای قاچاق کودکان با پرداخت رشوه‌ به‌ ماموران مرزی، این کودکان را از طریق مرز زمینی به‌ این دو کشور منتقل کرده‌ و از آنجا روانه‌ کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس می‌کنند.
 
سرلشکر "قاسم عطا" فرمانده‌ عملیات نظامی بغداد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، وجود گسترده‌ چنین باندهایی را در شهرهای بغداد رد کرد و گفت: در پیشرفته‌ ترین کشورهای جهان نیز باندهای قاچاق عضو وجود دارند و این یک پدیده‌ جهانی است؛ اما مطمئن باشید نیروهای امنیتی عراق به‌ شدت با چنین افرادی برخورد می‌کنند.
 
کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی ایجاد باندهای قاچاق انسان در عراق، بروز جنگ های پی در پی در این کشور و اشغال عراق و ناامنی‌های 8 سال اخیر است؛ طبق آمارهای رسمی وزات امور اجتماعی عراق، هم اکنون بیش از 5 میلیون کودک یتیم در عراق وجود دارند که‌ تنها یک میلیون از این تعداد از دولت پول ماهیانه‌ دریافت می‌کنند.

باندهای قاچاق اعضا از 2 طریق طعمه‌های خود را خریداری می‌کنند، آنها با شناسایی کودکان بی‌سرپرست و خیابانی و وعده‌ انتقال آنها به‌ کشورهای اروپایی آنان را فریب داده‌ و به‌ همدستان خود در بیرون از مرزهای عراق تحویل می دهند.

شیوه‌ دیگر این باندها، خرید کودکان از خانواده‌ های بسیار فقیر عراقی است که‌ پدر خود را بر اثر جنگ از دست داده‌ و هم اکنون بدون سرپرست زندگی می کنند، نماینده‌ این باندها با مادر خانواده‌ وارد مذاکره‌ شده‌ و با قیمت های بسیار پائین کودکان آنها را خریداری می کنند.

این باندها باتوجه‌ به‌ وضعیت سلامتی کودک و شکل ظاهری وی، مبلغ 500 تا 5000 دلار به‌ خانواده‌ کودکان پرداخت می‌کنند.
 
پدیده‌ قاچاق کودکان در عراق، در حالی است که 8 سال از حضور آمریکا در عراق با حدود 50 هزار سرباز اشغالگر، می‌گذرد و این کودکان که چه بسا خانواده‌های آنها توسط بمب‌های آمریکائی از بین رفته‌ و یتیم شده اند، هم اکنون باید تاوان بی سرپرستی و ناامنی را نیز پس بدهند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر