بازدید 3546

عرضه تخم‌مرغ شانه‌ای 6700 تومان از امروز

دلیل افزایش قیمت تخم مرغ شیوع آنفلوآنزای پرندگان است که تقریبا در 4 استان کشور مرغهای تخمگذار کامل معدوم شدند و طبق اعلام خود وزارت جهاد کشاورزی از بابت این بیماری 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به واحدهای مرغداری خسارت وارد شد.
کد خبر: ۱۹۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۴ 09 October 2011
 دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن تخم مرغ در کنترل بازار آن نقش مهمی دارد، گفت: از امروز توزیع تخم مرغ شانه‌ای 6 هزار و 700 تومان را در میادین شروع کردیم که تا دیروز قیمت 7 هزار و 500 تومان بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرزاد طلاکش در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار فارس که مهمترین عامل ترویج مصرف تخم مرغ متعادل کردن قیمت است، گفت: از امروز عرضه تخم مرغ  هر شانه 6700 تومان را در میادین شروع کردیم در حالی که تا دیروز به قیمت هر شانه 7500 تومان عرضه می‌شد.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ نقطه متعادل قیمت تخم مرغ را هر شانه 6000 تومان عنوان کرد که با متناسب شدن عرضه تا پایان آذر این قیمت متعادل خواهد شد.

وی افزود:‌دلیل افزایش قیمت تخم مرغ شیوع آنفلوآنزای پرندگان است که تقریبا در 4 استان کشور مرغهای تخمگذار کامل معدوم شدند و طبق اعلام خود وزارت جهاد کشاورزی از بابت این بیماری 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به واحدهای مرغداری خسارت وارد شد.

طلاکش گفت: پیش از شیوع آنفلوآنزا روزانه 2 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شد که بعد از آن به 1800 تن در روز رسید.

وی افزود: شیوع آنفلوآنزا تولید 750 هزار تن در سال را به 680 هزار تن رسانده این در حالی است که ظرفیت تولید در کشور 900 هزار تن است.

طلاکش گفت: با جوجه‌ریزی‌های وسیعی که در مرغداری‌های کشور انجام شده تا پایان آذر ماه شکاف تولید 200 تن در روز کامل شده و عرضه و به تبع آن قیمت متناسب می‌شود.

وی افزود: تعرفه ‌گمرکی به صورت مقطعی و تمایل نداشتن بازرگانان به واردات به دلیل سود کم دو عامل افزایش قیمت تخم مرغ بود.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین عامل کنترل قیمت تخم مرغ شناسنامه دار کردن آن است که در حال حاضر تنها 7 درصد تخم مرغ تولیدی کشور شناسنامه‌دار است.

طلاکش افزود: تخم‌مرغ‌های شناسنامه‌دار از زمان تولید، بسته‌بندی و عرضه رصد شده وبا درج تاریخ تولید، انقضاء و واحد تولید کننده احتمال تخلف به شدت پایین می‌آید.

وی افزود: از سوی دیگر تخم‌مرغهای شناسنامه‌دار طی سال تنها سه بار تغییر قیمت دارد در حالی که در تخم‌مرغ‌های فاقد شناسنامه لحظه‌ای قیمت تغییر می‌کند.

وی در مورد عدم تمایل مسولان به شناسنامه‌دار کردن تخم‌مرغ گفت: نخست اینکه قانون اجباری در این زمینه نیست همچنین دولت از افزایش قیمت نگران است در حالی که مصرف کننده درصدی افزایش را به دلیل شاخص‌های بهداشتی که در آن رعایت می‌شود می‌پذیرند.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ گفت: تخم مرغ کاملترین، ارزانترین و فراوانترین غذای پروتئینی است که بعد از شیر جایگاه دوم را در تغذیه جامعه می‌تواند داشته باشد، اما به دلایل غیر علمی و باورهای اشتباه فعلا این جایگاه را ندارد.

وی افزود: گرچه عمده چربی موجود در زرده تخم مرغ از نوع غیر اشباع (مشابه جربیهای گیاهی) بوده و کلسترول تخم‌مرغ نقشی تاثیرگذار در افزایش کلسترول خون ندارد اما متاسفانه توصیه به کم خوردن تخم‌مرغ توسط حتی برخی از پزشکان و کاشناسان تغذیه، بی‌بهره ماندن جامه جوان و در حال رشد و حتی سنین بالاتر را از ویژگی‌های معجزه‌آسیای این مائده الهی رقم زده است.

وی افزود: ‌بنا بر اهمیت ویژه تخم‌مرغ به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین غذاهای پروتئینی که می‌تواند نقش بسیار مهمی در رفع سوءتغذیه موجود جامعه بویژه در گروه‌های نوزادان و کودکان و زنان باردار و شیرده داشته و همینطور علی‌رغم جایگاه ایران به عنوان مقام دهم تولید تخم‌مرغ در جهان متاسفانه سرانه مصرف این محصول با حدود 155 عدد بسیار پایین است(10 کیلوگرم).

طلاکش اعلام کرد: به منظور ترویج مصرف تخم‌مرغ و بهبود وضعیت این پروتئین اقتصادی و با کیفیت در سفره غذایی مردم، این ستاد کشوری به صورت دائمی تشکیل و به عنوان یکی از برنامه‌های کوتاه مدت خود مراسم گرامیداشت روز جهانی تخم‌مرغ را در 17 مهرماه جاری با شعار «هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز» برگزار می‌نماید.

وی افزود: در این راستاتوزیع گسترده بروشورهای آموزشی ویژگیهای تخم مرغ ،انجام سخنرانی‌های ترویجی در مدارس، توزیع نمادین ساندویچ تخم‌مرغ در نمایشگاه ستاد در کانون پرورش کودکان و نوجوانان، ارسال حداقل 2 میلیون پیامک، مشارکت در اولین کنگره بین‌المللی تغذیه رشد و تکامل نوزادان و کودکان انجام می‌شود.

طلاکش افزود: همچنین حضور گسترده پیامهای تخم مرغ در رستورانها،چاپ کتاب «تخم مرغ، معجزه‌ای در سفره» توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پخش انیمیشن ترویجی تخم‌مرغ از تلویزیون با مشارکت شورای سلامت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از دیگر کارهای عمده‌ای است که توسط این ستاد انجام می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار