بازدید 14950
تخلف‌هايي كه در انتخابات اتاق تعاون صورت گرفت؛

ماجراي نامه 59 نماينده به شيخ الاسلامي چه بود؟

نکته عجیب اما اینکه ناگهان و به هنگام سفر آقاي شيخ‌الاسلامي به نيويورك، همان هيأت نظارت بر انتخاباتي كه نتايج شمارش آرا را تأييد كرده بود، در پديده‌اي نادر و چند روز پس از پايان انتخابات، نفر نخست را رد صلاحيت کرد تا شيخ‌الاسلامي پس از بازگشت به ايران در كمال تعجب با موج اعتراض اعضاي اتاق تعاون و تغيير نتايج انتخابات در غياب خويش روبه‌رو شود.
کد خبر: ۱۹۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۴ 04 October 2011
سرويس اقتصادي ـ بيش از پنج سال از ابلاغ سياست‌هاي کلی اصل 44 توسط رهبر انقلاب و ضرورت اولويت بخشي در واگذاري تصدي‌هاي دولتي به بخش تعاوني و خصوصي گذشت؛ اما همچنان دولت به راه‌های گوناگون، از زير بار واگذاري‌هاي اقتصادي شانه خالي مي‌كند.

به گزارش «تابناك»، انتخابات اتاق تعاون در 23 شهريور ماه جاري از مصاديق بارزي بود كه تلاش گروه خاصي از بدنه وزارتخانه سابق تعاون را به دولتي نگاه داشتن تعاوني‌ها محرز ساخت.

بنا بر این گزارش، هرچند بنا بر بند «ج» از ماده 124 برنامه پنجم توسعه، هرگونه دخالت دولت در امور اجرايي، مديريتي، مجامع و انتخابات اتاق‌هاي تعاون ممنوع شد و همچنين بنا بر ماده 226 همين برنامه، همه احكام، قوانين و مقررات مغاير با قانون برنامه پنجم توسعه در طول برنامه موقوف الاجرا هستند، باز هم رد صلاحيت غيرقانوني نفر نخست انتخابات اتاق تعاون با رأي چهار ميليوني پس از اعلام نتايج انتخابات از موارد باور نكردني بود كه منجر به بروز تنش در مجلس شوراي اسلامي و نوشتن نامه‌اي با امضاي 59 تن از نمايندگان در بعد از ظهر روز چهارشنبه اخير به وزير محترم كار، رفاه و تعاون براي بررسي ويژه موضوع و رفع مشكل شد.

این در حالی است که حتي پس از برگزاري انتخابات و تأييد نتايج شمارش آرا توسط هيأت رييسه مجمع اتاق تعاون و همچنين تأييد نماينده ويژه وزير و نمايندگان انجمن نظارت بر انتخابات اتاق و رسيدن خبر نتيجه اين انتخابات به آقاي شيخ‌الاسلامي، وی از حسن انجام كار و نتايج در حضور شماري از نمايندگان مجلس اظهار خشنودي کرد.

نکته عجیب اما اینکه ناگهان و به هنگام سفر آقاي شيخ‌الاسلامي به نيويورك، همان انجمن نظارت بر انتخاباتي كه نتايج شمارش آرا را تأييد كرده بود، در پديده‌اي نادر و چند روز پس از پايان انتخابات، نفر نخست را رد صلاحيت کرد تا شيخ‌الاسلامي پس از بازگشت به ايران در كمال تعجب با موج اعتراض اعضاي اتاق تعاون و تغيير نتايج انتخابات در غياب خويش روبه‌رو شود!

هم‌اکنون پرسش اينجاست كه در صورت وجود دلايل محكمه پسند از سوي هيأت نظارت بر انتخابات اتاق تعاون براي رد صلاحيت حسین رحماني نيا ـ كه دقيقا در دور گذشته اتاق تعاون با اتفاق آراي هيأت رييسه به دبير كلي اتاق منصوب شده بود ـ چرا اين دلايل پیش از انتخابات ارایه نشد تا از شركت يك فرد بي صلاحيت در انتخابات جلوگيري شود؟!

انجمن نظارت بر انتخابات در صورت داشتن مداركي براي رد صلاحيت آقاي رحماني نيا، چرا اصولا از شركت وي در انتخابات جلوگيري نكرد يا حتي در صورت نداشتن قدرت اجرايي براي اين مسأله، چرا پیش از برگزاري انتخابات مانند دیگر رد صلاحيت شدگان، نام رحماني نيا را براي محروميت از انتخابات اعلام ننمود؟

و در پایان باید پرسید در كجاي دنيا مرسوم است كه فردي پس از پايان انتخابات و تأييد نتايج اعلام شده از سوی ارگان نظارت بر انتخابات توسط همان ارگان رد صلاحيت شود؟

همين دلايل كافي بود تا نمايندگان مجلس پس از آگاهي از مسائل صورت گرفته و در ساعات پاياني آخرين روز كاري مجلس، نامه اي با امضای 59 تن از منتخبان ملت به وزير محترم براي پيگيري مسأله بنويسند؛ هرچند شيخ‌الاسلامي خود نيز از تغيير نتايج پس از مراجعتش به ايران شگفت‌زده شده و وعده بررسي و حل مشكل را در هفته گذشته داده بود كه اميد است به زودي محقق شود!

اما اين رد صلاحيت نامتعارف با چه دستاویزی انجام شد؟

جالب اينجاست که هرچند تنها دليل پذيرفته شده در رد صلاحيت نامزدهاي انتخابات اتاق تعاون بنا بر ماده 38 قانون بخش تعاوني، رد صلاحيت از طريق احكام صادره در مجامع قضايي و دادگاه‌هاي صالحه كشور و در حقيقت، تنها از كانال قوه قضاييه است، هيأت نظارت بر انتخابات رد صلاحيت عجيب و پس از موعد رحماني نيا يعني راي نخست انتخابات اتاق تعاون را به استناد گزارش‌های دفاتر تخصصي وزارت تعاون عنوان كرده، که خود این مسأله، علاوه بر مغايرت صریح با قانون، نشان دهنده دولتي بودن كانال این اتفاق در اتاق تعاون است.

همچنین این مسأله تا جایی بر ذهن نمایندگان تعاونی‌های گوناگون تأثیر منفی گذاشته که به‌رغم پافشاری انجمن نظارت هیأت رییسه جدید تاکنون حاضر به برگزاری یک نشست رسمی نیز نشده‌اند و در اعتراض به حضور نداشتن رحمانی نیا از تشکیل جلسه خودداری کرده‌اند.

امید است تا با اقدام قاطع و سریع آقای شیخ‌الاسلامی در برابر ترتیب دهندگان چنین اعمال خلاف قانونی، ریشه‌های دخالت خلاف قانون برخی کارمندان و مدیران دولتی در بخش تعاونی و خصوصی خشکانده شود و آثار بروز چنین سوءاستفاده‌هایی در غیاب یک وزیر در حیطه وزارتخانه مطبوع وی دیده نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
تعاون همیشه مظلوم است
به نظر من آقای وزیر انسان خوبی است
شیطنت زیر دستان ایشان می باشد.
وزرا باید خیلی مراقب زیر دستانشان باشند
پاسخ ها
علیرضا
| India |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
هیچ زیر دستی از رد صلاحیت یک نفر سود نمی برد.سود را کسانی می برند که مشکلات ملی و مملکتی را فراموش و برای یک نفر سینه چاک می کنند.
در اینگونه انتخابات ها حتماً گواهی عدم سوء پیشینه لازمست. اگر گواهی داشته دیگر موضوع چیست؟
کلا دور هم خوشن با تخلف کشور اداره میکنن
سوال خوبی بود. کجای دنیا فرد پس از انتخابات آن هم بالاترین رأی، رد می شود؟
پاسخ ها
رضایی
| India |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
وقتی فردی فاقد صلاخیت باشد چه فرقی می کند قبل یل بعد از انتخابات باشد.
اصل 44 نان بعضی ها را آجر می کند
رهبری که فرمودند اجرای اصل 44 جهاد است
بخشید شما چند وقته که به ایران اومدید ؟؟؟ کجای دنیا ؟؟؟ یعنی شما ایران را جز دنیا حساب نمی کنید ؟؟؟
سلام تابناک عزیز

خداییش این انتخابات صوری بود من میخواستم کاندید بشم جلویم را گرفتند
بهتر است این نمایندگان به وظایف ذاتی خود یهنی نظارت بر دستگاههای دولتی بپردازند تا فاجعه اختلاس های میلیاردی پیش نیاید. این که برای حذف یک نفر از یک سمت 59 نفر اعتراض می کنند کمی بو دار نیست؟ بد نیست تابناک هم به قوانین نیم نگاهی بیندازد تا ببیند اینطور ته نیست که تخلفاتی انجام شده باشد.
ما شرمنده ایم. دیگر چه بگوییم. رد صلاحیت ناحق وقتی باب شود خدا هم اینگونه از حق مردمش دفاع می کند. به دور و بر خود بنگرید تا دریابید چگونه خدا دارد از حق خود و امتش پاسداری می کند و چگونه از اطراف و اکناف ناراستان می کاهد. وعده خدا دارد می آید.
دورغ ممنوع شرم داشت باش همیشه راست خوب است مخصوص به هم وطن
باسلام .این موضوع چیزی نیست که خیلی روش و واضح باشد. ولی عدم اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد از طرف سازمان تامین اجتماعی که تحت نظارت آقای وزیر محترم میباشد جای بسی سوال و اما دارد.
این رسمی است که سالهاست در وزارت تعاون نهادینه شده و راه بازگشتی ندارد مگر اینکه وزارت خانه از لحاظ نیروی های فعلی خانه تکانی شود و در کل کشور این وضعیت هست مثلا در استان بوشهر افرادی می توانند مدیرعامل اتحادیه ها و تعاونیها بشوند که مدیرکل بخواهد مثل اتحادیه صیادان بوشهر
ببخشيد كه رك عرض مي كنم . ولي وقتي كه وزارت تعاون تاسيس شد از همان ابتدا قرار بود اين وزارت خانه حياط خلوط دولتي ها و سكوي پيشرفت برخي مديران باشد . حال كه اتاق تعاون كه قرار است برون سپاري هاي اداره تعاون ( وزارت تعاون كار و رفاه ) را بر عهده بگيرد بايد هم سياست زدگي خودش را در جائي نشان بدهد . وقتي تعاون از نوعي كه در ايران رسم است مورد تائيد اتحاديه جهاني تعاون نيست و ايران جايگاهي در عرصه تصميم گيري و تصميم سازي ندارد اصلا همراهي شيخ الاسلام با رئيس جمهور چه معني دارد ؟ اين اقايان بايد هزاران سوال جدي تر از انتخاب فردي رد صلاحيت شده را پاسخ گويند . ولي افسوس كه آن زمان خيلي دير خواهد بود ........
آقای شیخ خبر نداره دوروبرش چه خبره از بانک تعاون بگیر تااتاق بخور بخور بچسب .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل