بازدید 11526
در حاشیه مباحث مربوط به اختلاس بزرگ

افکار عمومی خواستار استعفا؛ مسئولان به چه می‌اندیشند؟

مدیرانی که بنا بر هر دلیل، سوءمدیریت در انجام کار خود داشته‌اند، افکار عمومی را ـ که خواسته‌های بحق و مطالباتی مشروع از آنان دارند ـ رقبای خود می‌دانند و یک‌تنه در جلوی سیل عظیم انتقادات افکار عمومی می‌ایستند و از آنجا که قدرت افکار عمومی همیشه قدرتی اجبارآمیز و همراه به قدرت قهریه نیست، برخی از مسئولان، بی‌اعتنا به آن، نه تنها به دلیل تخلف و سوءمدیریت استعفا نمی‌دهند، بلکه در موارد بسیار، ترفیع و ارتقا هم پیدا می‌کنند!
کد خبر: ۱۹۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۳ 22 September 2011
به دنبال افشای اختلاس بزرگ در برخی بانک‌های ایرانی و اظهارنظر‌های گوناگون نسبت به آن، «تابناک» از زاویه رویکرد افکار عمومی و حساسیت آنان نسبت به برخورد با عاملان و مسئولینی که به نوعی در این اختلاس دخیل بوده‌اند، نظرسنجی را به ترتیب زیر با مشارکت مخاطبان و بییندگان سایت برگزار کرده است.



در این نظرسنجی که از تاریخ 29 شهریور، به مدت دو روز و با مشارکت 58047 نفر از مخاطبان «تابناک» برگزار شده است، بیشتر شرکت‌کنندگان ـ که بیش ار نیمی از آنان را شامل می‌شد ـ بر این باور بوده‌اند که مسئولان طراز اول دولتی که به نوعی در این حادثه دخیل بوده‌اند و یا اختلاس در مجموعه‌های تحت مدیریت آنان به وقوع پیوسته است، باید به دلیل کوتاهی، سهل‌انگاری و یا احاطه نداشتن به مسائل مجموعه‌های تحت مدیریت خود و همچنین در احترام به خواست افکار عمومی، از سمت‌های خود استعفا داده و عاملین نیز به اشد مجازات برسند.

بر پایه این نظرسنجی، استعفای مسئولینی که این اختلاس در مجموعه‌های آنان رخ داده، کمترین خواسته‌ای است که افکار عمومی می‌تواند از آنان داشته باشند؛ موضوعی که گویا متأسفانه با بررسی روند تحولات، رخ نخواهد داد و اتفاقا برعکس، بیشتر مسئولان دخیل در این رخداد، خود را به نوعی طلبکار مردم می‌دانند که با کوشش بسیار توانسته‌اند، این اختلاس هزاران میلیاردی را کشف کنند؛ گو اینکه انتظارشان این بوده که مردم به وظیفه خود رفتار کرده و خود اختلاس را کشف کنند و حال که آنان بر حسب ادعای خود (!)، چنین کاری را انجام داده‌اند، شایسته ستایش و تمجید هستند.

در واقع، شاید ریشه این موضع‌گیری از بالای مسئولان و مدیران دولتی در ایران، از فرهنگ بیمار و ناسالم مدیریتی سرچشمه می‌گیرد که مدیر یا رأس یک سازمان، خود را به هنگام انجام یک کار منطقی و درست، همه کاره سازمان معرفی می‌کنند و به هنگام روی دادن تخلفی، خود را از همه اتهامات مجموعه، مبری دانسته و همه را جز خود مقصر می‌دانند؛ بنابراین، استعفا یا کنار کشیدن را به دلیل سوءمدیریت خود، کوتاه آمدن در برابر رقیب  می‌دانند؛ رقیبی که نام آن «افکار عمومی» است.

در این باره باید گفت، مدیرانی که بنا بر هر دلیل، سوءمدیریت در انجام کار خود داشته‌اند، افکار عمومی را ـ که خواسته‌های بحق و مطالباتی مشروع از آنان دارند ـ رقبای خود می‌دانند و یک‌تنه در جلوی سیل عظیم انتقادات افکار عمومی می‌ایستند و از آنجا که قدرت افکار عمومی همیشه قدرتی اجبارآمیز و همراه به قدرت قهریه نیست، برخی از مسئولان، بی‌اعتنا به آن، نه تنها به دلیل تخلف و سوءمدیریت استعفا نمی‌دهند، بلکه در موارد بسیار، ترفیع و ارتقا هم پیدا می‌کنند! موضوع بغرنجی که در صورت تداوم، آسیب‌های جدی به اعتماد مردم به نظام سیاسی کشور وارد خواهد کرد.

اکنون به جای هر قضاوت دیگر، باید منتظر واکنش مسئولان دخیل در مطالبات افکار عمومی ماند؛ مطالبات بحق و مشروعی که پاسخی بحق و مشروع می‌خواهد، وگرنه بی‌اعتنایی به افکار عمومی، به آسانی نوشیدن یک لیوان آب و کشیدن خمیازه‌ای عمیق است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
بهمین خیال باش
استیفا ؟ اگر ترفیع نگیرند خدا را شکر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
استیفا نه مجید جان استعفا
افکار عمومی هیچ اهمیتی واسه آقایون نداشته و نداره.
هیچی بمونن تو خماریش !!!
باسلام واحترام برای همه نظر دهندگان عزیز . به نظرم بهتر بود این نظر سنجی
بعد از آمدن رئیس جمهور محترم مطرح می شد. ضمن اینکه هر مجازاتی را قانون برای خاطیان در نظر بگیر حتی برای
مسئولین رده بالا قابل احترام است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
ضمنا این آقایون بایستی به طور دائم از منسب های دولتی منفصل شوند.
آزمون خوبی است برای اینکه مشخص شود مطالبات افکار عمومی تاچه حد برای مسئولین این جامعه مهم است.
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
خب ممکنه افکار عمومی هم اشتباه کنه.
مطبوعات باید جو سازی نکنند . اکثر مواقع جو سازی مطبوعات موجب فرار خاطی و تنبیه بی گناه است . اختلاس انجام شده ولی چه کسی این کار را کرده است ؟ و میزان مبلغ چه بوده است ؟ چگونه 3 هزار بر سر زبانها افتاد ؟ و عامل مسهل کننده کی و چی بوده است ؟ در طول تاریخ در این کشور دزدان بزرگ برای شروع هر حرکتی قبلا با تاسیس مطبوعات و امروز با سایت شروع میکنند تا با جو سازی و شلوغ کاری فضا غبار الود و در نهایت دزد فراری و دیگران و افتابه دزد گیر بیفتد . صبر کنید با بررسی موضوع دیگر مسئله استعفا و استیفا مطرح نیست و خاطیان باید محاکمه شوند و نه اینکه در صورت مشخص شدن استعفا دهند . برخی مواقع شعار استعفا برای فراری دادن یک مسئول خاطی از محاکمه است . هوشیار باشید خیلی از نویسندگان و خبرنگاران سایتها نه سن بالا دارند و نه تجربه کلان و البته برخی نیازمندی زندگی نیز دارند و اخبار را به شکل و جهت منتشر میکنند .
احسن تابناک محترم البته از این نوع تحلیل استفاده شده. فرایند درست و منطقی را در پیش گرفتید.
به راحتی اکنون با آزمون مربع کای یا X2میتوانید مشخص کنید نظر معنی دار جامعه در برخورد چه باشد با سطح اطمینان 95 درصد.
این تحلیل گزینه اول را مشخص خواهد نمود.
و نظر شخص و یا فرد نیست.
باید منتظر نتیجه باشیم.
فکر مطرح نکنید سوابق نابود شده و یا رایانه منفجر و حذف شده. پس بک آپ روزانه توسط مسئول و بازرس و حراست کجا است؟
حالا که فعلا همشون به مسافرت تشویقی با خانواده رفتن آمریکا!
تابناک با این روش رسانه ای از نظر کارشناس سیاسی با تجربه اخبار و دیدگاهش شبیه ترین وضعیت با جاسوسی برای بیگانه است مگر خود مقامات امنیتی نظر خاصی داشته باشند که آنهم بعید است . ملت ایران در مبارزه با استکبار جهانی قدم برمی دارد تابناک در تخدیر افکار ملت ایران حرکت می کند خدا هدایت کند عوامل آنرا و اگر قابل هدایت نیستند نابودشان کند آمین یا رب العالمین . بزن رو صفحه حال کنیم.
تابناک موزمار . گزینه منطقی فقط 4 است
هزار تا فیلم بازی می کنند تا پول های یارانه ها رو ندهند اونوقت عین خیالشون نیست 3 میلیارد دلار اختلاس بشه. نکنه شریک هستند؟
به نظر من این نظرسنجی باید در مدت زمان بیشتری انجام میپذیرفت مثلاً یک ماه زیرا همه که هر روز به این سایت سر نمیزنند.
درثانی بهتر است صدا وسیما به جای مسابقه حدس زدن طرفداران یک تیم از این نظر سنجیها کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
نظر جالبی است . قابل توجه مسئولین صدا و سیما و تهیه کنندگان برنامه های کم مایه .
منتظریم ....!
عزیزان من
هر چند این نظر سنجی ، روش بسیار خوبی بود ولیکن نکته ای که خیلی مهم است فقط استعفای مسئولین امر نیست بلکه باید به شدیدترین وجه آنها را مورد بازخواست رار بدهند که کسی دیگر جرات این را پیدا نکند که به همین راحتی بر بیت المال دست اندازی بکند و راست راست راه برود و برریش تمامی مردم عزیز ایران بخندد و خون مضاعف بر دل ما ایثارگران بنماید .
با سلام به تابناک

جوانی هستم مدت ۴۰ روز در انتظار اعلام وام ۵ میلیون تومانی ازدواج !! بهانهٔ ندادن وام احتمالاً برخورد لنگر کشتی‌ با کابل ارتباطی بین ثبت احوال و اطلاعات و سرپرستی بانک صادرات ! به خدای علی‌ ، اینجانب و امثال من از قدرت و زور کافی‌ برای اختلاس و پس ندادن واممان بی‌ بهره ایم !! وعدهٔ ‌دیدار ما جوانان و شما مسئولان سر ٔپل صراط.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
والله قسم من امکانش رو داشتم و نکردم
اگر حکومت اسلامی کاری نکند
حجت بر من تمام است
اختلاس میکنم مثل آب خوردن!
گناهی هم ندارد که گردن کسی باشد
یکی از مفاهیمی که در سالهای اخیر وارد حوزه های گوناگون اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شده سرمایه اجتماعی است که در اشکال گوناگونش یکی از مهمترین مفاهیم ظهور یافته در دوران ماست. سرمایه اجتماعی دارای محورهایی اساسی به نامهای اعتماد اجتماعی، مشارکت و آگاهی است که در جامعه اسلامی ما ایمان نیز به آن اضافه می شود.


از میان اجزای سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی اصلی ترین و مهمترین محوری است که با ایمان ارتباط مستقیم دارد و با کاهش باورهای دینی و ارزشهای اخلاقی، اعتماد اجتماعی نیز کمرنگتر میشود.

اعتماد اجتماعی یعنی پایبند بودن به هنجارها و ارزشهایی که مورد قبول آحاد جامعه بوده و باعث رشد فرهنگی و بالندگی اقتصادی میشود. با بالا رفتن آگاهی، مشارکت اجتماعی افزایش می یابد همانگونه که با بالا رفتن ایمان، اعتماد عمومی به یکدیگر در میان مردم، اعتماد به نهادهای مردمی و دولتی و مشارکتهای داوطلبانه در تشکلهای غیردولتی در شبکه های ارتباط اجتماعی افزایش می یابد.

اعلام خبرهایی مثل اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نه تنها باعث شوک اجتماعی میشود بلکه اعتماد اجتماعی را نیز کاهش میدهد. وقتی یک قاچاق فروش به خاطر آلوده کردن و به مخاطره کشیدن اجتماع اعدام میشود، فرد یا افرادی که با چنین حرکاتی باعث ایجاد بدبینی به نظام اجرایی میشوند نیز باید اعدام شوند. این موضوع ربطی به خشونت یا حقوق بشر ندارد. کمرنگ شدن اعتماد مردم به سیستم بانکی و باور کردن ضعف نظام اجرایی باعث به خطر افتادن آن جامعه شده و در کنار کمرنگ شدن اعتماد اجتماعی، فساد اقتصادی و اداری، اضطراب اجتماعی نیز افزایش می یابد چرا که مردم از خود میپرسند با این پول چند مدرسه و بیمارستان و مسجد میتوان درست کرد؟ چند خانه برای افراد مستعد ازدواج یا خانواده های بی سرپناه میتوان بنا کرد؟ و حالا عوامل این اختلاس چند سالی در زندان می مانند و بعد از آزادی با خیال راحت این سرمایه غارت شده را خرج میکنند.

به اینها اضافه کنید مشکلاتی را که بسیاری از افراد برای تامین شهریه مدرسه یا دانشگاه فرزندانشان با آن رو به رو هستند. در نظر بگیرید پدری را که برای تامین شهریه فرزندانش، خورد و خوراک خانواده‌اش، تامین جهیزیه دخترش و یا تامین یک سرپناه مجبور به فروش کلیه خود میشود؛ در حالی که همین فرد برای گرفتن یک وام بانکی حتی با مبالغ نه چندان زیاد با موانع زیادی رو به رو است و در آخر هم به بهانه های مختلف همین مبلغ کم از او دریغ میشود.

برای بدبین کردن مردم به نظام اجرایی چه خیانتی از این بالاتر میتواند باشد؟ آیا جرم این افراد از جاسوسها کمتر است؟ اینکه اینگونه مفاسد در جامعه آشکار میشوند جای خوشحالی است که هیچ خائن اقتصادی در حاشیه امن نیست اما این موارد که این پول در چه مدت، توسط چه افرادی و چگونه از سیستم بانکی خارج شده و چه کسانی از عوامل اختلاس در هنگام اجرای نقشه شوم آنها حمایت میکرده اند خود جای تعمق دارد.

از نگاه رفتارشناسی، برای تقویت اعتماد اجتماعی و ارتقای سرمایه های اجتماعی، شفاف سازی در مورد اشخاص و اقدامات آنها که منجر به این فاجعه اخلاقی شده لازم است و پنهان کردن چهره و نام آنها بعد از محاکمه و قطعی شدن و اکتفا به چند سال زندان در رابطه با مجازاتشان فقط دادن چراغ سبز به افزایش اینگونه ناهنجاری های رفتاری و اقتصادی است.
شما جیب مارو نزن، استعفا پیشکش!
اگر کسی حالا حالا ها استعفا داد من گردنم رو میزنم.....
به قول این دوستمون که کامنت داد ، اگر ترفیع نگیرن باید خدا رو شکر کنین....
مطمئن اشید اونها نه استعفا میدهند نه عذر خواهی میکنند نه استیضاح میشوند وقتی که اقای احمدی نژاد گفت :مجلس دیگر در راس امور نیست. لابد یه چیزی میدونه که گفته بنظر من این مجلس باید استعفا بده که علیرغم داشتن این همه اختیارات کمترین شجاعتی از خودش بروز نمیده
با سلام
کدوم استعفا تازه وزیر محترم اقتصادی رئیس مجمع باشگاه استقلال تهران هم شده!؟
عجبا به این اعتماد به نفس وزیر.
با سلام
اگه کوروش کبیر سالی 100 میلیون تومان حقوق میگرفت و تمام اون رو تو یک حساب قرض الحسنه در بانک صادرات واریز میکرد میتونست بعد از گذشت 2500 سال الان 3000 میلیارد تومان پول برای سرمایه گذاری و تاسیس بانک و ... پس انداز کنه و از حمایت جدی مسئولین هم برخوردار بشه
ببخشید، اگه وزیر اقتصاد از بعد از ماجرای اختلاص انتصاب شده باشه چه گناهی داره؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر