بازدید 19142

قاچاق خاک خوزستان به امارات و قطر

دولت امارات متحده عربی و برخی کشورهای جنوب خلیج فارس و دریای عمان، اخیراً اعلام کرده اند که قصد دارند سیاست خود را در زمینه تولیدات کشاورزی تغییر دهند و به جای اینکه صرفاً وارد کننده مواد غذایی باشند، بیشتر نیازهای کشاورزی خود را در داخل کشور خود تامین کنند.
کد خبر: ۱۹۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۰ 19 September 2011
به گزارش  آژانس خبری خوزستان (خوزنا)، روز شنبه ۲۶ شهریور ماه محمد درویش عضو هیات علمی مرکز تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور که در گفتگوی زنده با رادیو ایران صدا شرکت کرده بود، در میان سخنان خود از قاچاق خاک ایران به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس خبر داد و گفت: «ما چه این مساله را قبول کنیم چه قبول نکینم، قاچاق خاک حاصلخیز از کشور صورت می گیرد. کافی است وزارت جهاد کشاورزی از طریق وزارت خارجه هیاتهایی را به صورت رسمی یا غیر رسمی به این کشورها بفرستد و خاک مورد کشت در این کشورها را مورد بررسی قرار دهد تا منشا این خاکها مشخص شود».

پخش سخنان این کارشناس محیط زیست از رادیو، باعث طرح مجدد موضوع قاچاق خاک شد. به موجب قوانین داخلی کشورمان، صادرات خاک حاصلخیز از ایران به سایر کشورها، ممنوع و غیر قانونی است و مدیران دولتی تاکنون در برابر قاچاق خاک سکوت کرده یا این پدیده را انکار کرده اند. این در حالی است که خاک کشورهای جنوب خلیج فارس بیشتر قلیایی است و برای حاصلخیز شدن، نیاز به تلفیق با خاکی از جنس خاک منطقه زاگرس در غرب و یا خاک و لای تالاب رودخانه ها در استانهای جنوبی کشورمان دارد.

گفتنی است دولت امارات متحده عربی و برخی کشورهای جنوب خلیج فارس و دریای عمان، اخیراً اعلام کرده اند که قصد دارند سیاست خود را در زمینه تولیدات کشاورزی تغییر دهند و به جای اینکه صرفاً وارد کننده مواد غذایی باشند، بیشتر نیازهای کشاورزی خود را در داخل کشور خود تامین کنند. پنهان کاری اماراتی ها در مورد چگونگی کسب این توانمندی، بار دیگر موجب تشدید نگرانی ها و گمانه زنی های قبلی درباره احتمال قاچاق خاک ایران به کشورهای جنوبی خلیج فارس شده است. چرا که کشورهای مذکور به ویژه امارات متحده عربی اصولاً فاقد خاک حاصلخیز هستند و قاعدتاً نمی توانند در سطح گسترده به تولید انواع محصولات کشاورزی بپردازند.

چندی پیش سفیر ایران در قطر، برای انتقال خاک بستر رودخانه بهمن‌ شیر به کشور قطر اعلام آمادگی کرده بود که با رسانه ای شدن اظهارات وی در رسانه های قطر و ترجمه آن در منابع داخلی، جنجالی در بین فعالان محیط زیست پایتخت به پا شد ولی در خود استان خوزستان که در این ماجرا ذینفع است، واکنش چندانی را ازسوی مدیران استان شاهد نبودیم.

چندی پیش منابع خبری پایتخت نوشتند «سالانه میلیون ها تن از خاک حاصلخیز خوزستان به ویژه خاک «پیت» به ۲ صورت قاچاق از مبادی غیرقانونی و یا در قالب صادرات گل و گیاه از کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات قاچاق می شود». حال پرسش این است که در حالی که تولید دو سانتی متر خاک ۶۰۰ سال زمان می برد، سکوت مدیران و نمایندگان استان در برابر قاچاق خاک حاصلخیز خوزستان، به چه معنا است؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۹
لطفا درج شود.
هی میگن خاک حاصلخیز حاصلخیز! بابا یکی نیست بیاد رودخانه کارون که داره خشک میشه رو لایروبی کنه!میدونید چقدر خاک خوبی داره!!! من خودم اهل اهوازم برای باغچه خونمون از خاک کنار رودخانه آوردیم بیاید ببینید تو این باغچه چیا که سبز نشده و چه سرعتی در رشد داشته!
سالهای گذشته گفتند چین گفته میاد رودخانه رو لایروبی میکنه بدون هزینه فقط تنها شرطش این بود که خاک های رودخانه رو ببره . بعد میگن چرا چین دنیا رو گرفته
این خوزستان واقعا استان زر خیزه حتی خاکش هم نعمته ولی مردمش دارن از فقر و بیکاری بیچارگی می کشن همین چند روز پیش تصاویر یه روستا را درج کردید که داشتن از آب الوده برکه ای می خوردن ... به خدا مسئولین باید یه روز پیش خدا جوابگوی مردم این استان باشند.
وقتی این خاک حاصلخیز را کشاورزی نمکنیم ( به علاوه آب کارون رو هم منتقل میکنیم) همین میشه.
مگر در دوران جنگ نخل های سربلند آبادان و خرمشهر با دوبی و کویت قاچاق نشد .این بارنوبت خاگ است.
همه چیزه خوزستانو که دارن میبرن.اینم روش
iهردم از اين باغ بري مي رسد!!!!!
نفت را صادر می کنیم اگر خاک را بخرند چرا صادر نکنیم مگر کم خاک داریم ؟ اشتباه نکنید این خاک یعنی سرمایه تولید صادرات با خاک سر زمینی توفیر دارد بعضی وقتها این تعصب بیجا باعث از دست رفتن سرمایه هاست
قربون این مملکت برم که خاکش هم طلاست فقط خودمون بی لیاقتیم
نفت و گاز و آب و برق و ....
و حالا هم خاک خوزستان
خداییش خوزستان طلاست اما نه برای خوزستانی ها!
فعلا که خوزستان یه انار رسیده هست که هرکی
میاد می خواد اونو بچلونه و آبش رو نوش جان کنه
اخرش بدبختیش واسه مردم زحمت کش و رنجدیده و البته به قول مسولان شهید پرو ش می مونه

کلا سود خوزستان به همه می رسه به غیر از مردم بومیش.
یکی نیست جلوی این گردوغبارهر روز خوزستان رو بگیره شما دنبال مدیریت خاک خوزستان هستین!!!
بابا تابناک تو چقدر چشم و نظر تنگی بابا این خاکی که ما داریم از طریق هوا از عربها دریافت کردیم حالا از طریق زمین و دریا پس میدیم شما دیگه چی میگی.
دمشون گرم ديگه تو مملكت پول و پله اي نمونده رسيد به قاچاق خاك اين مملكت
وقتی آب سر شاخه های کارون را به سمت یزد وکرمان واصفهان وقم می برند . پس دیگر خاک خالی به چه درد می خورد
كارمند يك شركت هستم كه در بندر امام اسكله دارد

به خدا صحت دارد و حتي به شدت قطر براي احداث ابنيه هاي مربوط به جام جهاني دارد اينكار را ميكند
افسوس
کلا دوست دارید بگید که ما چیزای خیلی خوبی داریم؟ اگه بلدید استفاده کنید و الا هی الکی داد و بیداد راه نیندازید.
ما که عرضه بهره برداری از این خاک رو نداریم بذار اونا حالشو ببرن
سالهاست این کار انجام می شود .
خوب معلومه چون همه خوزستانیای عزیز مهاجرت کردند و غافل از سرمایه عظیم خدادادیشون هستند
صدها معنادارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها