بازدید 2858

قطر 500 هزار بشکه - ایران صفر

هم اکنون با وجود صفر ماندن سهم ایران در برداشت نفت از این حوزه مشترک هیدروکربوری، شریک قطری همچون فازهای گازی پارس جنوبی در این میدان نفتی هم برداشت قابل توجه نفت خام داشته است.
کد خبر: ۱۹۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶ 19 September 2011
با گذشت 7 سال از امضای قرارداد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی و با وجود برداشت روزانه 450 هزار بشکه‌ای نفت توسط قطر، توسعه این میدان مشترک نفتی ایران با بیشترین میزان تاخیر در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت نزدیک به هفت سال از امضای قرارداد طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نه تنها تولید نفت از این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس توسط ایران آغاز نشده بلکه پیشرفت اجرایی این پروژه به نیمه هم نرسیده است.

هم اکنون با وجود صفر ماندن سهم ایران در برداشت نفت از این حوزه مشترک هیدروکربوری، شریک قطری همچون فازهای گازی پارس جنوبی در این میدان نفتی هم برداشت قابل توجه نفت خام داشته است.
 
آمارهای رسمی نشان می دهد که در شرایط فعلی قطر در نیمه مشترک لایه نفتی پارس جنوبی (میدان الشاهین) به طور متوسط روزانه 450 هزار بشکه نفت خام استخراج می کند و پیش بینی می شود تا سال آینده میلادی با تکمیل برخی از مراحل توسعه‌ای، برداشت این همسایه از لایه های نفتی پارس جنوبی به بیش از 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
 
تاکنون توسعه این میدان مشترک نفتی ایران با تاخیرهای متعددی روبرو بوده است و در آخرین اعلام رسمی توسط شرکت نفت و گاز پارس قرار بود استخراج نفت تا تابستان سال 1389 آغاز شود، با این وجود هم اکنون توسعه این میدان دریایی با بیشترین تاخیر ممکن همراه است.
 
هدف از اجرای این طرح تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت خام از ناحیه "A " میدان در فاز نخست و با حفاری هفت حلقه چاه، طراحی، ساخت و نصب سکوی سر چاهی و اجاره و یا خرید شناور چند منظوره FPSO  بوده است.
 
در سه سال گذشته شرکت نفت و گاز پارس با مطرح کردن این موضوع که لایه نفتی پارس جنوبی با کشور قطر مشترک نیست تاحدودی توسعه این میدان مشترک نفتی را از اولویت خود خارج کرد که در نهایت با محرز شدن مشترک بودن بخش عمده ای از این میدان، توسعه آن بار دیگر در اولویت قرار گرفت.
 
پس از امضای قرارداد توسعه 35 ماهه میدان گازی پارس جنوبی، توسعه لایه نفتی این میدان مشترک همواره در سایه قرار گرفته است به طوری‌که مسئولان وزارت نفت همواره توسعه بخش گازی را بر بخش نفتی ترجیح داده اند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت ادامه تاخیرها در توسعه و استخراج نفت از لایه مشترک نفتی پارس جنوبی و با توجه به برداشت گسترده طرف قطری امکان دوفازه شدن میدان در سمت ایران و مهاجرت نفت به سمت قطر دور از انتظار نیست.
 
این درحالی است که پیشتر سایت خبری وزارت نفت اعلام کرده بود: پیش بینی می شود با توجه به شرایط مخزن لایه نفتی پارس جنوبی، تولید روزانه 35 هزار بشکه ای نفت برای مدت 6 ماه تحقق یابد و سپس تولید با شیب کاهشی تا 15 سال ادامه داشته باشد به طوریکه در سالهای پایانی تولید از لایه نفتی به روزانه 5 هزار بشکه کاهش یابد.
 
شرکت نفت: توقف توسعه لایه نفتی پارس جنوبی صحت ندارد
 
پیگیری مهر نشان می دهد که در ماههای گذشته به دلیل عدم تامین مناسب منابع مالی، پیشرفت طرح توسعه لایه‌های مشترک نفتی پارس جنوبی با بیشترین میزان تاخیر همراه بوده است.

عبدالمحمد دلپریش مدیر برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی متوقف نشده است، گفت: تاکنون برای توسعه این میدان 10 حفره در خلیج فارس حفاری شده است که به زودی با استقرار یک دستگاه دکل دریایی، تکمیل این حفره ها تا مخزن نفتی آغاز می شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت همچنین از طراحی و ساخت تاپ ساید و پایه سکوی لایه نفتی پارس جنوبی خبر داد و افزود: با تکمیل ساخت، نصب و راه اندازی این سازه‌های دریایی امکان تکمیل حفاری 10 حفره این میدان مشترک در خلیج فارس فراهم می شود.

وی با اشاره به سفارش ساخت یک فروند کشتی اف.پی.اس.او (شناور فرآوری، تولید، ذخیره و تخلیه نفت)، تصریح کرد: سازنده خارجی قرار است تا 2 سال آینده این کشتی را به شرکت ملی نفت ایران تحویل دهد.

این مقام مسئول تکمیل مراحل توسعه فاز اول لایه نفتی پارس جنوبی را در گروی ساخت و تحویل کشتی چند منظوره اف.پی.اس.او عنوان کرد و یادآور شد: بر این اساس تا 2 سال آینده امکان استخراج نفت از این میدان مشترک فراهم نیست.

به گزارش مهر، در حال حاضر نصب و راه اندازی جکت (پایه سکو) لایه نفتی پارس جنوبی در خلیج فارس به پایان رسیده است و پیش بینی می شود در سالجاری عملیات تکمیل مراحل حفاری دریایی این میدان به پایان برسد.

پیش از این هم خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی خبر داده بود: شرکت ملی نفت ایران با کنار گذاشتن یک شرکت نفتی نروژ، قراداد 260 میلیون دلاری خرید کشتی اف.پی.اس.او را با یک شرکت چینی برای توسعه میدان مشترک لایه نفتی پارس جنوبی امضا کرده است.

قرارداد توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه پترو ایران به عنوان پیمانکار در اسفند ۱۳۸۳و به مبلغ 255 میلیون دلار امضا شده بود.

میدان نفتی پارس جنوبی در فاصله تقریبی 105 کیلومتری جنوب بندر عسلویه در خلیج فارس در مجاورت مرز مشترک آبی ایران و قطر قرار دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل