بازدید 5539

اختلاس را ما كشف كرديم؛ جهرمي چه پاداشي مي خواهد؟

به محض اینکه متوجه این پرونده شدیم از طریق دادستانی اهواز در روز جمعه دستور توقف تمام اموال آن را صادر کردیم.
کد خبر: ۱۹۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷ 12 September 2011
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه نباید اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی سیاسی شود از پیگیر بودن دولت در این پرونده خبر داد و با کنایه گفت: همکاران مراقب خانه‌های خود باشند تا بعد از دزدیده شدن اموال، دیگران را متهم نکنند.

به گزارش  فارس محمود بهمنی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگو در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آخرین اخبار پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات از وی خواست تا در این خصوص نهایت دقت را به خرج دهد.

وی هر گونه خبر منتشر شده درباره اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در روزهای اخیر را دارای تأمل دانست و گفت: نباید مطالبی را طبق گذشته رسانه‌ای می‌کردید.

بهمنی با تأکید بر اینکه بگذارید این موضوع واقعی و تخصصی بررسی شود، افزود: به محض اینکه اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی سیاسی شود در رسیدگی تخصصی به پرونده به مشکل بر می‌خوریم.

* دولت پیگیر اختلاس 3 هزار میلیاردی است

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه دولت به صورت جدی دنبال این قضیه است تصریح کرد: با سیاسی کردن اختلاس حق و حقوق و سیستم بانکی ضایع خواهد شد.
این عضو کابینه دولت دهم سیاسی شدن هر پرونده‌ای را موجب کشدار شدن رسیدگی دانست و گفت: اجازه دهید این قضیه را سریعاً جمع کنیم.
بهمنی تأکید کرد: بنده به شما قول می‌دهم هر کسی در این پرونده تخلفی کرده است بانک مرکزی به راحتی آن را رها نخواهد کرد.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک به عنوان متولی پولی و بانکی رسیدگی پرونده اختلاس را دنبال می‌کند گفت: اما باید توجه داشت که یک بانک برای خود بازرس، دستورالعمل و حدود و اختیاراتی دارد. که تماما مسئول بررسی تخصصی در این خصوص هستند.
بهمنی اذعان داشت: زمانی که وزارتخانه، بانک مرکزی، بازرسی کل کشور و قوه قضائیه هر یک جایی نشسته‌اند چطور می‌توانند روزانه امور هر بانک را رصد کنند.
وی با تأکید بر اینکه هر بانکی برای خود بازرس داخلی دارد افزود: سالانه این بازرسیها 5 الی 10بار انجام می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به برخی اظهار‌نظر‌ها مبنی بر اینکه بانک مرکزی در این اختلاس مقصرند گفت: نمی‌توان نظارت بانک مرکزی را متهم کرد اگر این حرف در دنیا مطرح شود به ما می‌خندند.
خبرنگار فارس از رئیس بانک مرکزی پرسید شما در صحبت‌های خود از ما خواستید پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی را سیاسی نکنیم اما همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر پاس مفاسد اقتصادی از درون دولت داده نشود در بیرون کسی نمیتواند برای آن آبشار بزند. بنابر این چطور ممکن است رقم به این بزرگی بدون پشتوانه جریان خاصی از سیستم بانکی برداشت شود.
بهمنی گفت: نباید هر مسئله‌ای را سیاسی کرد؛ مقام معظم رهبری و قوه قضائیه می‌گویند اگر چیزی از روال رسیدگی خارج و سیاسی شود نمی‌توان به آن رسیدگی کرد.
وی ادامه داد: اگر پرونده‌ای دست شما باشد و هر روز 500 نفر برای رسیدگی به آن هجوم بیاورند نمی‌توان کار را انجام داد.
وی تأکید کرد: باید بگذاریم کار روال عادی خود را طی کند.

* بانک مرکزی اولین جایی بود که اختلاس را کشف کرد

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با تأکید بر اینکه این بانک در 14 مرداد‌ماه و در ماه رمضان متوجه اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی شد گفت: به محض اینکه متوجه این پرونده شدیم از طریق دادستانی اهواز در روز جمعه دستور توقف تمام اموال آن را صادر کردیم.
بهمنی با تأکید مجدد و ارائه هشدار کتبی مبنی بر عدم پرداخت تسهیلات به این فرد تصریح کرد: اگر بخواهید مدارک این هشدار بانک مرکزی را در اختیار شما قرار می‌دهم.
بهمنی ادامه داد: این گروه قصد داشت تسهیلات اضافه را دریافت کند بنده خودم شخصا مانع افزایش تسهیلات وی شدم.
وی اضافه کرد: بعد از این کار سریعا ابلاغ کردیم که کل تسهیلات فردی این فرد وصول شود؛ بانک مرکزی این هشدار را در فروردین‌ماه داد.
وی با بیان اینکه توان تخصصی و کارشناسی بانک مرکزی در تکلیف این موارد بسیار بالاست گفت: با دیدن پرونده متوجه می‌شویم که نباید اجازه دریافت تسهیلات بیشتر و یا حتی طی مراحل بعدی کسب مجوز را بدهیم.

* ماجرای احضار بهمنی و حسینی به مجلس

بهمنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره احضار وزیر اقتصاد و وی به مجلس واکنش نشان داد و گفت: اگر هر جا خانه فردی را دزد زد آیا باید بیایند سراغ سازمان‌های نظارتی.
وی سازمان‌های نظارتی داخلی این دستگاه‌ها را مسئول اصلی بروز این موارد دانست و تصریح کرد: بانک مرکزی نظارت کافی خود را داشته است.
رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: اگر در یک شعبه‌ای از بانکی در شهرستان یک استان اتفاقی می‌افتد نباید توقع داشت تمام سازمان‌های نظارتی به آنجا بروند.
وی اضافه کرد: اگر شبی خانه‌ کسی را دزد زد آیا باید از آقای بازرس کل کل، آقای وزارت و آقای بانک مرکزی پرسید که کجا بودید.
وی افزود: مراقب خانه‌ خودت باش تا زمان دزد آمدن دیگران را متهم نکنید.
بهمنی حرف غیرکارشناسانه زدن را بی اساس دانست و گفت: بانک مرکزی از یک ماه و نیم قبل با کمک وزارت اطلاعات، وزارت اقتصاد و سازمان‌های نظارتی این موارد را درآورد.
وی اذعان داشت: این مؤسسه 38 واسطه اقتصادی دارد پول را گرفته و البته بانک هم به آن پول داده است؛ باید پرسید چرا بیش از حد مجاز به این مؤسسه پول داده‌اید که برود چهار کارخانه بخرد و بدهیها و داراییهایی را برآورد.

* حتما با متخلفین در این اختلاس برخورد می‌کنیم

وی گفت: وقتی بررسیهای دقیق انجام نشده نمی‌توانیم رقم مشخص را اعلام کنیم اما زمانی که این اختلاس دقیقا مشخص شود با مجرمان آن حتما برخورد خواهد شد.
بهمنی ادامه داد: اما اگر بخواهیم مسئولیت را به گردن دیگران بیاندازیم کار اصولی نکرده‌ایم.


* اگر دنبال قدر‌دانی هستند به ما بگویند چه تشویقی برای آنها بنویسیم

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در واکنش به اظهارات مدیرعامل بانک صادرات مبنی بر اینکه باید از این بانک به خاطر کشف اختلاس سه هزار میلیارد تومان تشکر کنند گفت: اگر دنبال قدردانی هستند و می‌گویند باید از ما قدردانی کنند به ما بگویند چقدر آنها را تشویق کنیم و چه جایزه‌ای به آنها بدهیم.
بهمنی ادامه داد: اگر در داخل خانه خودش اتفاقی افتاد و آن را کشف کردی آیا باید تشویقت کنند؟
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره بازگشت منابع مردم که در پذیره‌نویسی بانک آریا شرکت کرده بودند گفت: حتما مبالغ مردم را بر می‌گردانیم؛ هر اتفاقی در هر بانکی بیفتد مردم مسئولیتی ندارند.
وی با تأکید بر اینکه منابع مردم در سیستم بانکی محفوظ است گفت: اصلا نمی‌پذیرم لطمه‌ای به مردم وارد شود. به خاطر همین تمام سپرده‌ها منافع و منابع مردم در سیستم بانکی محفوظ است.
بهمنی تأکید کرد: بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد یک ریال از منابع مردم از بین رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی