بازدید 30957
ما و مصائب ريال (1)؛

وقتي يك افغاني با 250 ريال برابر مي‌شود

همچنين درباره دينار عراق نيز كه زماني ـ همين يك دهه پيش ـ از فرط بي‌ارزشي به هنگام سفر زایران ايراني، اصلا با پول ايران مبادله نمي‌شد و خود كاسب‌هاي عراقي نيز ترجيح مي‌دادند نرخ‌ها را به ريال ايران اعلام كنند، بايد گفت كه امروز با ارزش برابري نزديك به ريال خودمان مبادله مي‌شود!
کد خبر: ۱۸۹۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶ 12 September 2011
سرويس اقتصادي ـ  روزگاري بود كه هزار توماني‌هاي سبز ايراني به مانند پول رسمی در جنوب عراق، سرتاسر افغانستان و حتي بخشي از خاك پاكستان در مبادلات جريان داشت.

به گزارش «تابناك»، موضوع جريان داشتن پول ملي يك كشور در كشور ديگر، همواره از عوامل اقتدار پولي بانك مركزي تلقي شده و حتي در برابر بحران‌ها از اقتصاد آن كشور حمايت مي‌‌كند، زيرا هيچ خروج پولي از كشور بدون مابه‌ازا نيست و قطعا در برابر آن ارز يا كالا و يا خدمات وارد مي‌شود.

بسياري از تحليلگران اقتصادي، رواج مبالغ هنگفت زياد دلار در بیرون از خاك آمريكا را از دلايل دير آسيب بودن اقتصاد آن و عامل انتقال بحران‌هاي اقتصادي آن خطه به خارج از كشور مي‌دانند.

رفته رفته و با انسجام پيدا كردن نسبي اقتصادهاي اين دو كشور همسايه يعني عراق و افغانستان در دهه گذشته از طريق شكل‌گيري دولت‌هاي مركزي هر چند ضعيف، اين اقتصادها نيز به طور طبيعي به سمت احياي پول ملي خود حركت كردند و البته امروز در اين كشورها نيز همچون دیگر ملل جهان، تنها پول ملي است كه به طور جدي رواج دارد.

اما پرسش اينجاست كه هرچند ما به طور منطقي اين نقطه قوت را نمي‌توانستيم نگه داریم، اما آيا اين هم منطقي است كه در اين سال‌ها، يك واحد پول افغانستان يعني يك افغاني با 250 ريال ما برابر شود؟ مگر نه اين كه وقتي افغان‌ها به بازسازي اقتصادي و احياي پول ملي روي آوردند، ما سال‌ها بود از ثبات اقتصادي برخوردار بوده و يك كشور در حال توسعه به شمار می‌رفتیم، در حالي كه افغانستان هم اكنون نيز در ميان كشورهاي توسعه نيافته طبقه‌بندي مي‌شود؟

همچنين درباره دينار عراق نيز كه زماني ـ همين يك دهه پيش ـ از فرط بي‌ارزشي به هنگام سفر زایران ايراني، اصلا با پول ايران مبادله نمي‌شد و خود كاسب‌هاي عراقي نيز ترجيح مي‌دادند نرخ‌ها را به ريال ايران اعلام كنند، بايد گفت كه امروز با ارزش برابري نزديك به  ده برابر  ريال ما مبادله مي‌شود! (هزار دينار عراق برابر با 990 تومان ايران) در سال‌هاي اخير نرخ رشد ارزش دينار عراق با سياست‌هاي خاص بانك مركزي اين كشور تا حدي صعودي و داراي روند دایم افزايشي بوده كه در برخي اخبار اين سال‌ها، مواردي چون سرمايه‌گذاري در دينار عراق سودده‌تر از بورس و ... را می‌دیديم.

حال اینکه رشد اقتصادي يا وضعيت پولي دو كشور همسايه ايران در چه وضعیتی است، شاید خیلی مهم نباشد، اما آنچه قطعا مهم است، اين كه ما در اين سال‌ها چه كرديم كه 250 ريالمان اكنون با ارزشي برابر يك افغاني مبادله مي‌شود؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۶۱
تحلیل گر عزیز توجه داشته باش که در عراق و افغانستان که جنگی وجود نداشته ولی ما 23 سال پیش درگیری جنگ هشت ساله بوده ایم که هنوز هرکوتاهی را به هشت سال دفاع مقدس نسبت می دهیم .
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اصلا در عراق و افغانستان جنگ نبوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
واقعا تعطيل تر از تو خودتي پس ما 8 سال داشتيم با ... مي جنگيديم.
افغانستانم كه تكليفش معلومه بعد هم بد نيست در جريان باشي هزاري سبز كه تو متن اومده كه براش بال بال مي زدن بعد از جنگ بوده نه قبل از جنگ.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
شمپت عراق با ما جنگ داشت
ناشناس
| United States |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
عراق و افغانستان جنگ نبوده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اصلا تا به حال در دنيا هيچ جنگي در نگرفته و تنها جنگ تاريخ جنگ ايران و عراق بوده كه اثرات آن هم تا ابد باقي خواهد ماند!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
حالت خوبه كارشناس؟؟؟
ناشناس
| Malaysia |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
جنگ نبوده؟ تو افغانستان؟ تو عراق؟
دلاور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
محمد دلبندم انگار نگرفتي چي گفتن!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
ایشون که این نظر رو دادن سیم مخشون قطعه!
خود عراق با ایران 8 سال جنگیده افغانستان هم که دایم جنگه!!!!!!!!!!!
حسابدار کهنه کار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
بزودی هر یک افغانی برابر با 25000 ریال ایران خواهد شد . نگران نباشید .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
آقای عزیز! همه کشورهای دنیا رو ببنین یک زمانی جنگ داشتن. ژاپن و آلمان و لهستان که با خاک یکسان شد! ولی بعد از چند سال به این همه پیشرفت رسیدن؟! ما هنوز همین خرم شهر رو نتونستیم بعد از 20 سال آباد کنیم!! ولی بیابان دبی در 15 سال ببین به چی تبدیل شده!!
ناشناس
| Switzerland |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
من هم موافقم فقط ما تو دنیا جنگ داشتیم و داریم اون هم با راند خوارها و دشمنان داخلی که بعضی ها شان بدون یک روز حضور در جبهه جنگ دفاع مقدس هم پست گرفتند هم آقازاده شدند هم میلیادر (ببخشید نمی دونم بیشتر میلیارد چیه)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
شمایی که با نظر این بنده خدا مخالفت کرید بد نیست برید معنای طعنه و کنایه رو جستجو کنید...این طرف طعنه زده!...نمی فهمید؟!
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
جان دلبندم خودت میگی با عراق جنگ داشتیم در مقاله هم از رشد اقتصاد عراق صحبت شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
توجه داشتخ باشید که قدرت پول ایران در برابر پولهای همسایه و موضوع اسکناس هزارتومانی به بعد از جنگ تحمیلی مربوط می شود یعنی همین سالهای اخیر.
مرگ بر دلار يورو و پوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
بجاي اينكه به فكر مرگ دلار يورو و پوند باشيم،سعي كن به فكر زنده كردن پول كشور خودمان باشيم
ناشناس
| United States |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
ما فقط یاد گرفتیم به هر چی زورمون نمیرسه مرگ بفرستیم , دلار و یورو بمیرن که چی بشه ؟
ریال هر روز داره ارزششو از دست میده , شما چطور میتونی رو پولی که هر ماه داره از اعتبارش کم میشه اعتماد کنی و سرمایه گذاری کنی ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
چه ریطی داره؟در سال 1363سیر میکنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
چه ربطی به پول عراق و افغانسلان داره؟
الان اینو گفتی ارزش پولمون رفت بالا؟
ram
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
خداوند شفای عاجل عنایت دهد به اینگونه افکار!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
عجب کودن هایی پیدا میشن! به واحد پول هم مرگ بر مرگ بر می گن :))))
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
دوستان جوان درسال 66ارزش هردينار عراق حدود500تا550 ريال بود حالا که ارزش هر هزار دينار 990ريال است يعنی هردينار تقريباً يک ريال می شود مگه برای ريال بده لطفاً کمی دقت وتامل فرمائيد
ناشناس
| Switzerland |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
دلار و یورو و پوند چیه پارسی و دریک و هخامنش رو بچسب مه با آمدنش همه چیز درست میشه نه ریال و تومان البته دارای تابناک هم همه رو دارا می کند.
از نظر مسئولین , ارزش پولی از جمله بی اهمیت ترین موارد هست !! فقط تازگی ها خیلی بهش علاقه پیدا کردن و مثل بچه کوچیک ها هر روز در اخبار میگن : ارزش دلار سقوط کرد و مجری برنامه ذوق زده میشه !!

ایکاش این اخبار اعصاب خرد کن رو قرار ندهید ... چون فایده نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
ای آقا اینجا که هر روز دلار داره گرونتر میشه ،این روزا بالا پایین رفتن ارزش پول مثل اعلام کردن نرخ تورم شده
بهروز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
شانس اوردیم ارزش دلار داره میاد پایین و شده 1270 تومان
درسته هر ريال با 250 افغاني برابر است اما ما داریم تخته گاز پیشرفت میکنیم, بی کاری نداریم و تورم شیب ملایمی !!! داره ولی اروپا و آمریکا دارن تو بدبختی دست و پا میزنن و بی کاری ,رکود اقتصادی و اعتراضات کمرشونو شکسته پس الکی جو سازی نکن
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
شما هم که داری جو میدی ! ما تورم نداریم که حالا شیبش ملایم باشه یا نباشه !
آمریکا و اروپا دارن تو فلاکت دست و پا میزنن , نمیبینید مردمشون از کوچکترین امکانات رفاهی اجتماعی برخوردار نیستن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
بيچاره ها يه روز تعيين كنيم به آمريكايي ها كمك كنيم بدبخت شدن دل آدم براشون كباب ميشه.
ما بايد اين حقوق هاي اضافي رو كه ميگيريم هر ماه قسمتيش رو بديم براي اين بدبختاي اروپايي و آمريكايي
شیرمند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
احسنت هر دولتی مرده ارزشش پولش را پایین بیاره این فقط از ما ساخته است از قدیم گفتند هنر نزد ایرانیان است و بس .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
ببخشید اخبار ظاهرا به گوش شما اشتباهی میرسه برادر. میدونی تظاهرات میلیونی اسپانیه برای اوضاع اقتصادی بخاطر چی بود؟بخاطر دو درصد تورم. دو درصد. چقدر ما بدبخت هستیم سالی بیست درصد تورم داریم ولی تکون نمیخوریم.مسئولین ما هم خیالشون راحته هر سال بدتر بشه هیچکسی کاری نمیکنه. این همه تظارات و تو اروپا و تو اسپانیه بخاطر تورم دو درصدی هست برادر من.نبین اخبار ما میاد گندش میکنه.
بابا اینکه مسئله ای نیست چنتا ازاین صفرهای پول کم میکنیم اون وقت پوله افغانستان و عراق که سهله باید آمریکا و اروپا دنبالمون بدوند تا بتونن chenge کنن!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
البته فقط برای مدت 2 یا سه هفته چون با این تورم بعد از این مدت دوباره باید 5 تا صفر دیگه کم کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
CHANGE NOT CHENGE BABA JOON
یادش بخیر چند سال پیش که سفری به ترکیه و عراق و سوریه داشتم خریدهام رو با ریال انجام میدادم و یکبار که از فروشنده خواستم مابه التفاوت 1000 تومان خریدم رو با دینار عراقی بدهد از دیدن بقیه پولم تعجب کردم. ولی الان ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
حالا هم اگر بروی از دیدن بقیه پولت تعجب میکنی !
يادت رفت بنويسي آمريكا آنجاست و دارد بر عليه ما ........
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
بر علیه ما چی؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
نه داداش جون! از ماست كه بر ماست.
iq بنويس با يك دينار عراقي چه چيز مي شه خريد تو دنيا با 900 تومان يا نود تومان ما چه چيزي ؟ با احساسات مردم اين جوري بازي نكنيد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اگه فقط یه کم اقتصاد بلد بودید می فهمیدید آقا مهران درست میگه
لطفا برید راجع به نرخ برابری قدرت خرید در اقتصاد مطالعه کنید بعد راجع به وضع کشور ها اظهار نظر کنید
کارشناس محترم!؟!در مورد ارزش ریال شما از به حراج گذاشتن دارایی های ملی که پشتوانه هر کشوری هست آمار و ارقام را بیان کنید تا چندی پیش اراضی ملی ،کارخانه های دولتی و... حالا چون نقد کردن این املاک کمی مشکل شده روی به طلا آوردن و سرمایه بانک مرکزی به حراج گذاشته میشود کمی کارشناسه تر اضهار نظر نمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
مجيد جان اظهار نه اضهار
در پاسخ نظر اولین نفر :
افغانستان 30 سال جنگ داخلی داشته است و عراق هم 3 جنگ بزرگ که یکی از آنها همان جنگ 8 ساله است. برادر جوری حرف می زنید که جنگ 8 ساله ما با کره مریخ بوده با همان عراق بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اونم همين و گفته بود دانشمند اما در لايه طنز سياه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
بنده خدا اینو به طنز گفته .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
پاسخش رو در قسمت پاسخ بنویس! منظم باشید!!
همین کارها رو میکنید که وضعمون اینه!!!!!!!!
خوش به حال اونكه گفته مرگ بر دلار
كلآ خلاص خلاصه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
و تو از اون هم خلاص خلاصتر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
تعطيل .....
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
همین کارهارو میکنید که میگن آماری تعطیلی در کشور زیاده!!
تا وقتی که تورم بالا و رشد اقتصادی خیلی کم داریم. تغییر نرخ تبدیل ارزها هیچ کمکی نخواهد کرد چون پس از مدتی باز هم ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اخه به لطف این یارانه ها تولیدمون هم رشد داشته برای همین رشد اقتصادی داشتیم
ممنونيم از تابناكيان عزيز به خاطر طرح موضوعاتي اينچنيني،بايد اضافه كنم كه هزار توماني سبز را در كشور كويت و امير نشين امارات نيز بر روي سر مي گذاشتند..واقعيت اين است كه مديران اقتصادي و بانكي ما وا داده اند و مسائل را به جاي كلان نگري ، وصله پينه مي كنندو مسكن تزريق مي كنند و به اميدي كه بازهم يك مدير ديگر سليقه خود را اعمال كندبا شعارهاي پوچ و واهي وقت گذراني مي كنند.بله اين يك واقعيت است كه خيلي از كارشناسان واقعي و البته منزوي و خانه نشين كه زماني فرياد ميزدند و فريادشان را با عناويني مثل فريب خورده غرب و يا دشمن نظام و يا منافق خاموش كردند، به آن اذعان داشتند كه اقتصاد ما كه زماني از آن به نام اقتصاد بيمار نام مي بردند الان ديگر مانند كلاف سر در گم شده و ديگر هيچ راه علاجي جز يك رنسانس اقتصادي ما را از اين فلاكتي كه آقايان برايمان درست كرده اند نجات نمي دهد.فقط يك رنسانس اجرايي يعني عزل تمام مديران ضعيف و ناكار آمد در جاي جاي اين مملكت.مديراني كه فقط لفاضي را ياد گرفته اندوسياست را دروغ گويي به مردم يا همان ولي نعماتهايشان مي پندارند و به هيچ مقامي هم پاسخگو نيستند. مديراني كه معلوم نيست در اين انقلاب و جنگ كجاي ميدان ايستاده بودند و حالا مدعي دلسوزي براي مردم و نظام شده انداز تابناكيان محترم استدعادارم به خاطر طولاني شدن اين كامنت بنده را عفو بفرمايند.
چهار صفر پول ملي را بردارند اسمش را هم عوض كنند قويترين پول جهان مي شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اما بعد یک سال باید 5 تا صفر حذف کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
من هم ابروهامو بردارم و اسممو عوض کنم میشم شمسی خانم ؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
حتما باید اسمشو بذارن رستم
كيوان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اين را كه گفتي جدي بود يا طنز؟
ترا خدا اینقدر جو سازی نکنید همه اینها دروغ است قبول نمی کنید به حضرت عباس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
بزنه بهت انشالله...........
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
ای بابا شما چقدر باهوشید!از منفی دادنتون هوش ایرانی هارو میشه فهمید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
باهوشا قضیه دم خروس و قسم .... رو نشنیدید؟
این توطئه کشور های غربی و استکباری است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
منفی ندین . بنده خدا داره حرفشو به طنز می گه .
تحلیلگر محترم این نکته را توجه داشته باشند که درسته هر افغانی برابر با 250 ریال است ولی باید ارزش پولی را با قیمت های کالا مقایسه کنید. یعنی اگر در قبل قیمت کنسرو لوبیا 10000 افغانی بوده حالا هم همان قیمت است منتها اینکه واحدپولی خودشونو ترمیم کردند یعنی مثل حذف صفر های واحد پولی کشور خودمان که در جریان است برایذمثال اگر قبلا حقوق یک افغانی در ماه 000/000/3 افغانی بوده الان 30000 افغانی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
متأسفانه بسیاری از تحلیلها در جامعه ما همینطوری مثل گزارش بالا تک بعدی است و هیچوقت نیامده اند گزارشات را چند بعدی ببینند و تحلیل درست بکنند.
کشوری جهان سومی هستیم و دیگر هیچ
ثبات مهم است نه برابری.
متاسفانه تنها مسئله که دولت به آن توجه نکرده ثبات ریال است ارزش پول ما در برابر پولهای با ثبات مثل فرانک سوئیس در چند سال نزدیک به 3.4 برابر یعنی 340 درصد کاهش یافته یعنی از 460 تومان حال به حدود 1540 تومان کاهش یافته یا نسبت به دلار استرالیا 180 درصد در عرض 2 سال کاهش داشته یا نسبت به پول ترکیه در چند سال حدود 150 درصد کاهش داشته یا نسبت به دلار آمریکا که تمام ارزهای جهان نسبت به آن بدلیل ضعف اقتصاد آمریکا رشد داشته اند اما ریال ما در عرض یکسال و نیم 30 درصد کاهش داشته و از 950 تومان به 1250 تومان رسیده!
به ین نگاه کنید با اینکه مقدار یک ین بسیار پایین هست اما ثبات آن باعث ارزش آن شده است.
ما با این درآمد ارزی حدود 500 میلیاردی در عرض 6 سال که واقعا بی سابقه برای ایران است باید الان ریال بشدت تقویت میشد ولی متاسفانه بدلیل فروش گرانتر از سوی دولت بوسیله بانک مرکزی در بازار برای کسب درآمد بیشتر که شدیدا تورم زا است ارزش ریال روز به روز در حال کاهش است و با زدن 4 یا حتی 5 صفر باعث تقویت پول ملی و ارزش دادن به آن نمی شود بلکه باید اول دولت دست از افزایش و گران فروشی دلار در بازار دست بردارد تا حداقل این مقدار از تورم کاهش یابد.
ما فقط در چند کشور انگشت شمار در جهان می یبنیم که ثبات پولی مثل ما ندارند که اکثرا کشورهای فقیری مثل زامبیا هستند.
با این نا ثباتی ریال چه سرمایه دار خارجی حاضر به سرمایه گذاری در ایران هست اصلا ما به آمارهای مسئله دار دولت کاری نداریم اگر خود شما به عنوان خواننده این مطلب اگر دارای سرمایه ای باشید حاضر هستید این سرمایه را در کشوری مثل زامبیا که هر روز در حال کاهش ارزش واخد پول خود است انجام دهید یا به فرض در آفریقای جنوبی که دارای ثبات ارزی دارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
منطقی ترین و علمی ترین نظر. بهتر است به موضوع ثبات پرداخته شود نه نرخ برابری چون میتونیم از همین الان اسم 10000 تومانی رو هر چی بخواهیم بگذاریم و بگوییم قوی ترین پول جهان!! که واضح است که غلط است این کار
ناشناس
| Switzerland |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
و البته بد نیست بدانید به همین دلیل ثبات و قدرت فرانک هفته پیش سوئیس ارزش فرانک را در مقابل یورو کاهش داد تا بتواند کالاهای خود را به ویژه صدور تکنولوژی را در رقابت با سایر کشورها بیشتر بفروشد(جذب مشتری با قیمتی ارزانتر از رقیب)
ما ایرانیها در اقتصاد دست همه دنیا رو بستیم!

بخصوص با مغزهای بکر مدیریتی که داریم...که به فکر هر چیزی هستند جز سود شخصی و مالی خودشون!......
تا چند سال ديگه ما وارد كننده تكنولوژي اتز عراق و افغانستان خواهيم بود، چون دولتمردان آنها فكر مي كنند و دولتمردان ما خواب ميبينند و به خرافات اعتقاد دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
همین الانشم افغانی ها و عراقی ها دیگه قبولمون ندارن نیازی به چند سال صبر نیست
این طور که معلومه چند سال دیگه باید بریم افغانستان واسه کار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
شک نکن .همین الان بار و بندیلت رو ببند.
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
عزیزم این طور که معلومه چند وقته دیگه پول افغانستان و عراق در ایران جای دلار و پوندومیگیره و دلار جای سکه را.
داداشت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
منم منم توروخدا منم ببرين، مردم از بيكاري
هیچ بعید نیست در آینده نزدیک برای مبادلات داخلی از افغانی استفاده کنیم
تازمانی که سیاست مقدم برمنطق اقتصادباشد نبایدبیشتر ازاین انتظار داشت.
آره اون ده سال پیش که شما راجبش نوشتین همون دورانی نیس که میگفتین معیشت مردم درخطره! اما حالا نیست؟
روحت شاد آقای نور بخش واقعاء کاردان بودی.
آقا چرا سياه نمايي مي كنيد.
ما قراره در سال 1404 كشور اول منظقه بشويم. اتفاقا ارزش پول نشان دهنده حركت در اين سمت و توفقيق ماست
این افزایش رشد اقتصادی چند دلیل دارد:
- مدیران افغانی و.. به فکر کشورشان هستند.
مدیران ما به فکر جیبشان
- انان خواهان پیشترفت کشورشان هستند مدیران ما خواهان پرشدن جیبشان.
- انها ندانسته خطا می کنند مسولین ما ندانسته اختلاس ها را لو می دهند.
- درانجا فکر مدیریت به کار آید دراینجا مدیر زبل وکاربلد برای دزدی راه ترقی دارد.
-و....
برای نشان دادن تحول و پیشرفت اقتصادی کشور
مقایسه بین ارقام و اسکناسهای متداول عراق و افغانستان درواقع مانند سنجشهای سطحی است.
واحد پول عراق واقعیت ساختاری آن
عبرات بوده از فلس سپس هر ده فلس یک درهم و هر بیست درهم یک دینار .
تقریبا بعد از جنگ کویت و عراق و محاصره و تحریم تمام عیار عراق از سوی شورای امنیت عملا پول عراق از ارزش افتاد و رژیم عراق به دلیل عدم دسترسی به پشتوانه های مالی دست به تکثیر کپی گونه از اسکناس های بدون پشتوانه کرد که همین امر باعث شد حجم تدوال این نوع پولها غیر طبیعی باشد.
ولی پس از سرنگونی رژیم بعث به تدریج با روانه شدن کمک های بین المللی جهت باز سازی عراق و بخشودگی بدهی های سر سام اور گذشه عراق از سوی کشورهای خارجی و شروع صدور نفت بتدریج اوضاع اقتصادی عراق رو به بهبودی پیش رفت .

ضمنا تا زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به دلیل پشتوانه کشورهای حوزه خلیج فارس و بقیه به عراق هر یک دینا عراقی تقریبا معادل 50 تومان رسید .
اصل مقایسه واقعی پول عراق بر مبنای هر بیست تومان یک یک دینار بوده (در زمان دوران ستم شاهی)
یعنی هر ریال معدل یک فلس و و هر ده فلس معاد یک تومان (ده ریالی ) و هر دینا بیست درهمی معادل بیست توانی ایران بوده
یاد داشته باشیم عراق در طی این چند سال پس اسقوط بعث با مکانیزم شورای امنیت 5٪ فروش نفت این کشور مستقیم به کویت بابت جبران خسارات جنگ پرداخت می شده و هنوز ادامه دارد .
و ایران در همواره در دستور العمل شورای امنیت جهت تحریم اقتصادی با تمامی لوازم تعریف شده آن می باشد.
من که رفتم چمدونامو ببندم عازم بشم افغانستان واسه عملگی چون حتما" ساله دیگه ارزش پول اونجا 5-6 برابر پول ایرونی میشه واسه همین باید جنبید از همین الان رفت تا ایرونیا سرازیر نشدن کابل واسه کار......!
تیترت و خبرت یه جورایی توهین به یه ملت ستمدیده است. بصیرت لطفا
اگه ان همه جنگهای عراق نادیده بگیریم پس اون هشت سال جنگ کی با ایران کرد؟ که میفرمایند عراق جنگ ندیده!!!!!!!!!!!11
کاهش ارزش پول ملی اگر با افزایش تولید داخلی همراه باشه نعمته و اگر کاهش ازرش پول ملی با کاهش تولید داخلی همراه باشه فقر ملی بنابراین مشکل تو تولید است نه ارزش پول
نویسنده محترم باید توجه داشته باشد که ارزش پول یک کشور صرفا به اقتصاد آن مربوط نمی شود . اکنون واحد پول ژاپن و چین بسیار پایین تر از کویت است، دینار کویت معادل 2 پوند و 3.5تا 4 دلار است
اظهار نظر مسئولان اقتصادی کشور به متن بالا: ببخشید ! ساعت چنده؟
انشاالله واحد پول جدید یعنی پارسی از پوند و دلار و ین بالاتر خواهد رفت
یکی از دوستای من اخیرا" با مهندسی نرم افزار و مدرک MCIP مورد تائید مایکروسافت رفته عراق متاسفانه هنوز اقامت نگرفته . فکر کنم چند وقت دیگر باید برای رفتن به عراق و افغانستان یا باید قاچاقی برویم یا وکیل و تشکیل پرونده و کلی مصاحبه بدیم
عامل سقوط ارزش پول بي اعتباري كشور در اقتصاد جهاني و فساد گسترده در نظام اقتصادي است كه به حول قوه الهي ما از اين چيزها نداريم. فقط يك 3 هزار ميليارد بوده كه عددي نيست و ...... چقدر رو داريم ما ماشا الله
البته دولت افغانستان هم برنامه مشخصی ندارد فقط چند سالی است که برای بازسازی افغانستان دلار تزریق می شود و این به بالا رفتن ارزش افغانی کمک کرده اگر کمکهای خارجی قطع شود ارزش افغانی افت خواهد کرد
باسلام . اگر در ايران يك افغاني بيكار پيدا كنيد
من به شما يك افغاني جايزه ميدهم كه ميشود
25 تومان . ايران با ثروت خدادادمنابع عظيم نفت
و گاز و معادن و موقعيت سوق الجيشي و ممتاز
و بهره هوشي بالا و خيلي از پارامترهاي مثبتي
كه دشمنان ماهم به آن معتقدندچرابايدبه روزي
بيفتدكه الشيخ ابو معوي همسايه هم .....
من يك ايراني شاغل در افغانستان هستم.هم اكنون يك افغاني در اينجابرابربا270ريال ايران است.متاسفانه هفته به هفته هم ارزش پول ايران سقوط ميكند.جهت اصلاح ارزش پولي نوشتم
کاری نداره واسه مسئولان ما. 4 تا صفر رو پاک میکنن و در واقع صورت مسئله رو اونوقت ارزش پول ملی هم بالا میره
خطر واقعی اینجاست
جهت گیری سرمایه ها به سمت طلا و سکه سبب افزایش بیشتر آن نسبت به قیمت جهانی شده است و وقتی تمام سرمایه های سرگردان جذب آن شد باید این نکته را در نظر گرفت که تبدیل شدن این سرمایه ها به نقدینگی در جامعه به سرعت انجام خواهد شد و سونامی نقدینگی خواهیم داشت
--------------------------------
سرمایه گذاری در ایران تقریبا متوقف شده است و سرمایه های خرد و کلان به سمت طلا و سکه رفته و همچنان میرود
حالا که روند صعودی قیمت جهانی طلا متوقف شده است باید منتظر بود که این سرمایه های بلوکه شده در بازار آزاد شده و تورم شدید را حاصل شود
دمت گرم افعانی حل کجاشو دیده
آيا در عراق وافغانستان اختلاس 3هزار ملياردي مي شود وبراحتي نيز از كنار آن با كنفرانسهاي مطبوعاتي ميگذرند؟
زیاد بد هم نیست یکی از مزایای بی ارزش بودن پولمان اینه که دیگه افغانیها واسه کار به ایران نمیان ..................
مرغ سحر ناله سر كن
داغ مرا تازه تر كن!
اینها همه شایعه دشمنه.پول ایرانو همه جای دنیا رو دست میبرن
متاسفانه وقتي دولت به كسري بودجه مي رسد براي جبران تورم پول بي پشتوانه چاپ مي كند.روند به سكه تبديل شدن پول و نداشتن كنترل نبود مديريت صحيح پولي ما را به جايي رسانده است يك تخم مرغ را 350 تومان خريداري ميكنيم و الي ماشاال..ه تا زماني كه به اين باور نرسيم كه مديريت پولي و اقتصاد ما دچار بيماري سنگين شده است نمي توانيم درمان براي آن بيابيم.با مرگ گفتن سفسطه و مغلطه كردن نمي توان اين واقعيت تلخ را كتمان كرد.
سياست كاهش ارزش پول ملي در مواقعي كه صادرات را افزايش مي‌دهد سياست درستي است. هرچند اين امر در ايران اتفاقي بوده است ولي چون در اطراف ما كشورهاي عقب نگه‌داشته شده و جنگ زده وجود دارد، سياست كاهش ارزش پول ملي، منافع اقتصادي خاص خود را (از نظر صادرات خدمات فني و مهندسي) به دنبال خواهد داشت. اتفاقا در سال‌هاي اخير صادرات كشور كه ساليان طولاني در حد 4 ميليارد دلار بود بسيار بالاتر رفت و به مرز 30 ميليارد دلار نزديك شده و حتي هدفگذاري بالاي 50 ميلياردي نيز انجام شده است.
عبيري، كارشناس اقتصادي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
اگر سیاست کاهش ارزی سیاست درستی است پس چرا اقتصاد آمریکا با کاهش مقدار پول خودش نتوانسته صادرات خودش را افزایش دهد!
چین برعکس گفته اقتصادانان ناپخته ارزش یوان خودش را کم نکرده بلکه ثابت نگه داشته توجه کنید ثابت نکه داشته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
دوست گرامی ما خود بیشتر وارد کننده خدمات فنی و مهندسی هستیم تا صادر کننده آن و کاهش غیر واقعی ریال باعث افزایش غیر واقعی قیمت تمام شده خدمات فنی و مهندسی وارد شده می شود که باعث تورم و نابسامانی اقتصادی می شود حتی آلمان حاضر نشده است با اینکه جز بالاترین صادر کنندگان فنی مهندسی و کالا است این نظریه کاهش پول ملی را اجرا کند یا حتی چین
که پول ملی خود را کاهش نداده بلکه ثابت نکه داشته است این نظریه کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش صادرات می شود یک توهمی بیش نیست که از سوی کسانی که یکطرفه به اقتصاد می نگرند بیان می شود چون کاهش مصنوعی پول ملی باعث تورم می شود که این تورم بر قیمت کالا و خدمات تولید شده افزوده می شود و دوباره قیمت تمام شده کالا افزایش می یابد همراه با نابسامانی اقتصادی !
ايشالله يه روزي با گوني ميريم بيرون واسه خريد لوازم
کاش یک یبود حساب کتاب میکرد که من بدونم اگر 4 صفر پول ما حذف بشه ، چه قدر هزینه های کشور کمتر میشه ، مثلا من بیسواد میگم خوب کارمند بانک در روز 1000 برابر کمتر پول میشمره ، دستگاه خودچرداز 1000 برابر کمتر کار میکنه ،....
برای اینکه حرفشون رو به کرسی بنوشنند و چهار صفر پول رو بردارند دارند تورم رو به حد بالا می رسونند و اینکار رو با افزایش دلار و سکه آغاز کردن تا فکر و طرحشون توجیه پذیر باشه خیلی بدبختیم ما بیش از اونچه که فکرشو بکنی بدبختیم
امیدوارم با زدن تیتر قصد توهین به افغانها رو نداشته باشید
اي تابناك كوردل!

اين نشانه پيشرفت كشورمون هست. دست مسئولين واقعا" درد نكند با اين پيشرفت و بالندگي.
چرا این مقایسه را درست انجام نداده اید و بگویید مثلا 5 یا 10 یا 20 سال پیش اینقدر بوده و الان اینقدر است بنابر این مقایسه از لحاظ علمی نادرست است
حساس نشو حساس نشو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
چیزی نیست چیزی نیست! خودتو درگیر نکن!!
بنده يك بسيجي هستم
بخدا حلال نمي كنم شما مسئولي كه از مسئوليت حرف زدنشو ياد گرفتي و دم از اسلام مي زني اين كامنتها را بخون و اگه غيرت داري بمير و اگه غيرت نداري(كه حدس ميزنم همينه)حداقل اون دنياتو بيشتر خراب نكن و استعفا بده ، كه اينجوري داري با دين مردم بازي مكني.
مرگ بر امريكا و تو مسئول بي عرضه
خدا حفظ کند چاهای نفت را برای نسل ما نسلهای بعدی هم یاد بگیرن چطور ماستمالی کنند وسر مردم خودشان شیره بمالند
نترسيد ايران آنقدر دارد که کسي در بدبختي نماند ولي آدمي را ندارد که توزيع مناسب ثروت کند و بخاطر همين اگر بودجه آمريکا هم به ايران بدهند فکر ميکنم باز ما همين بساط‌ها را داريم.
جهت اطلاع نظر دهندگان محترم: همانطور که آقای رضا هم گفته اند، افغانستان 15-10 سال پیش سه صفر از پولش کم کرد . یعنی نسبت به حداکثر 15 سال پیش الان 1000 افغانی برابر با 25 تومان است، نه یک افغانی.
يك زماني دلار 65 ريال بود پول ايراني را كه ميبردي تركمنستان با گوني منات ميدادند در افغانستانروي چشم ميگذاشتند ولي حالا همان افغانها هم پول ما را نگاه نميكنند و براي ان ارزش قايل نيستند
باید اقتصاد مولد داشته باشیم و نه اینکه بیایید و بروید و بگویید خانه از پایه خراب است و ... .
باید تولید کنید و صادر و با چین رقابت.
ان مدیر متعهد که با تملق پابرجا می ماند به عوض اعدام شدن اینکه ایده توسعه و خلاقیت ندارد و 30 سال در ان سمت بالا است دلیل اصلی است.
چه تعهدی؟
کدام دانشمند را دیده اید متملق شود و اختلاس کند.
یک صنعت خودرو سازی را علی رغم 2 برابر فروختن قیمت محصول نتوانسته اید در ان جهش خودکفایی و خود اتکایی ایجاد کنید.
باید تصمیم بگیرید تکلیف را با خودتان روشن کنید.
تملق میخواهید و یا اقدام عملی.
مگه افغان ها آدم نیستند که اونها رو دست کم می گیرید؟؟؟
آنها صد شرف بر ایرانی دارند!مردمانی سخت کوش و متدین واقعی بر خلاف ایرانی ها
ان شا الله یک افغانی بشه صد هزار تومن ایرانی
این مقایسه اصلا علمی نیست.
باید به عدد سرانه تولید ناخالص داخلی نگاه کرد.

در آمد سرانه هر ایرانی در ماه حدود شش میلیون ریال (یعنی ششصد هزار تومان) است در حالیکه در آمد سرانه هر افغانستانی در ماه حدودا سیزده هزار افغانی (یعنی سیصد و بیست و پنج هزار تومان) است.
ای بابا! این همه تور مالزی و سنگاپور و چلغوز آباد کم بود که تا یکی دو سال دیگه میبینیم کلی تور افغانستان هم اضافه میشه و مردم برای سفر به افغانستان و یک هفته استراحت! و پول خرج کردن!! سر و دست میشکونند!
کاهش ارزش پول ملی ابتکار عمل بسیار خوب بانک مرکزی و مسئولین اقتصاد کشور است تا اختلاس کنندگان چند هزار میلیاردی نتوانند سود زیادی ببرند .
با مدیران اجرایی نمونه ما انتظار یک افغانی ده هزار ریال هم داشته باشید کسانی که حتی یک واحد درس مدیریت یا سیاست واقتصاد پاس نکرده اند همیشه همه کاره اند بدون ترس از دنیا واخرت شان مملکتی با این همه سرمایه را به این روز انداختند ومقصر هم حتما امریکاست که این همه دزدی می شود وهیچ دزدی مجازات نمی شود
مجید جان خودشو ناراحت نکن اینا همه حرف اگه لازم باشه میگن تو تابستون برفه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی