بازدید 25114
۱

شان استون: پدرم به ايران نمی آید مگر..

شان استون كه پسر اليور استون ـ‌ كارگردان هاليوودي ـ است درباره‌ي شايعات مطرح شده براي حضور پدرش در ايران گفت: پدرمن به دنبال آمدن به ايران نيست وآمدن ايران اشتباه اعلام شد كه البته اگر دعوتي صورت پذيرد، مي‌آيد.
کد خبر: ۱۸۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۲ 09 September 2011
شان استون ـ‌ بازيگر، تهيه كننده و كارگردان هاليوودي ـ بعد از يك هفته اقامت در تهران در نشستي خبري جزييات حضورش در ايران را تشريح كرد.

به گزارش ايسنا شان استون كه پسر اليور استون ـ‌ كارگردان هاليوودي ـ است درباره‌ي شايعات مطرح شده براي حضور پدرش در ايران گفت: پدرمن به دنبال آمدن به ايران نيست وآمدن ايران اشتباه اعلام شد كه البته اگر دعوتي صورت پذيرد، مي‌آيد.

وي افزود: من به دعوت شركت «ريل نايتز» در ايران هستم و اين حضور برايم جذابيت دارد و برايم بسيار مهم است كه غرب با ايران ديالوگ داشته باشد.




اين كارگردان با بيان اينكه دلم مي‌خواست تحريمي عليه ايران نباشد تصريح كرد: متاسفانه بيشتر فيلمهايي كه در آمريكا به نمايش در مي‌آيد با ايران مخالفت دارد و دوست دارم فيلمهاي بهتري از ايران به آمريكا بيايد.

استون درباره توليد مشترك بين ايران با كشورهاي ديگر اظهار كرد: بحث اقتصادي ميان دو طرف و حضور بازيگران اروپايي در زمينه با هم كاركردن بسيار مهم است و همچنين اينكه فيلمي به زبان انگليسي در ايران فيلمبرداري شود و در جهان به نمايش درآيد.

وي با بيان اينكه شناخت زيادي از سينماي ايران ندارد اظهار كرد: اگر قرار باشد در اينجا فيلمي بسازم بايد اطلاعات بيشتري داشته باشم چرا كه فيلمهايي كه از ايران به آمريكا آمده بيشتر آثار مخالف بوده كه من توجهي به آنها نمي‌كردم و دوست دارم به عنوان يك آمريكايي فيلم بسازم و اداي كسي را در نياورم.

وي افزود: در يك هفته‌اي كه در ايران حضور داشتم به نظرم شما كشور پيچيده‌اي داريد اما مردمش روشن هستند. من ايرانيهاي مختلف و سنت‌ها را ديدم و مانند اين است كه شما بخواهيد درباره آمريكا كه بسيار با هم متفاوت هستند،صحبت كنيد.

شان استون در بخش ديگري از اين نشست، پروژه‌اش را درباره مولانا دانست و گفت:در حال تحقيقات هستم و با برداشتن تكه‌هاي مختلفي اين پازل را كامل خواهم كرد. من در زمان ساخت فيلم «اسكندر»در كنار پدرم بودم و با او همكاري داشتم و اين مرا به ايران نزديك كرد و دوست دارم به اصفهان و تخت جمشيد بروم.

اين كارگردان ادامه داد: مردم دنيا به هم شبيه هستند و حضور من در اينجا مرا دچار شوك فرهنگي نكرد. حتي من دوست لبناني دارم كه فيلم مي‌سازد و با خود تصويري از شمشير ذوالفقار را به يادگار دارم.

وي با بيان اينكه به بحث جن و روح علاقه زيادي دارد اظهار كرد: به بحث ارواح علاقمندم و در اينجا يا يمن دنبال ارواح مي‌گردم.

استون در پاسخ به سوالي درباره نزديك بودن به روز 11 سپتامبر و اظهار نظر درباره اين حادثه گفت: قطعا در اين حادثه، آن 19 سعودي نبودند كه اين كار را كردند. يك توطئه و شعبده بزرگ عليه مردم آمريكا صورت گرفت و معتقدم ريشه تروريست، اسلامي نيست.

وي با اشاره به مشكلاتي كه براي اين نشست خبري پيش آمد اظهار اميدواري كرد: فيلم ساختن منظم‌تر از برپايي اين نشست باشد.

استون در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص اين‌كه تصور نمي‌كند پس از بازگشت به آمريكا براي ادامه فعاليتش از سوي دولت آمريكا دچار مشكل شود، گفت: نمي‌دانم اما خيلي خوشبين هستم و همه چيز هم امكان دارد. در آمريكا به خاطر اين كارها آدم را به زندان نمي‌اندازند و آنها به دنبال فشار مستقيم نيستند، چون به درگيري منجر مي‌شد و ما قدرت بيشتري مي‌گيريم.

اين كارگردان درباره تفاوت فيلمسازي در ايران و آمريكا گفت: در آمريكا نيازي به گرفتن مجوزي نيست و تنها براي ساخت فيلم به دوربين نياز است. فيلمسازي در ايران شبيه چين است كه دوست دارم در چين هم فيلم بسازم.

وي در پاسخ به سوالي درمورد سرمايه فيلم «مولانا» گفت: در اين خصوص در حال صحبت‌كردن هستيم.

استون درباره‌ي ويژگي‌ كه اين مستند مي‌تواند براي اكران در دنيا داشته باشد، گفت: در غرب مردم مذهبي هستند و يك نفر كه از زاويه تقدس و مهرباني نشان داده شده باشد برايشان جذاب است. اما اين‌كه اين فيلم موفق باشد بحث ديگري است.

وي در عين حال گفت:البته سخت است فيلم هنري ساخت كه موفق باشد، اما فيلمي داريم به نام «خط قرمز نازك» ساخته ترنس ماليك كه پيام زيباي مسيحي دارد، ولي در طول فيلم هيچ وقت نمي‌گويد مسيحيت. وقتي چيزي را مستقيم بگوييم خسته‌كننده مي‌شود. كشش‌ها همه‌چيز را بين شخصيت‌ها جذاب مي‌كند.

وي درباره‌ي فيلم‌هاي منفي ايراني كه در آمريكا ساخته مي‌شود، گفت: از اين فيلم‌ها هميشه فاصله گرفتم و آنها را دوست ندارم و علاقه‌مند نيستم با فيلمي كه دروغ است، وقتم را بگذرانم و چيز‌هايي كه اين‌ها مي‌گويند دروغ است، مانند چيزي كه در مورد مساله‌ي هسته‌اي ايران مطرح مي‌شود كه من معتقدم اين يك منبع انرژي براي ايران است.

استون ايران را باثبات‌ترين كشور در منطقه دانست و گفت: خيلي باعث تاسف است كه آمريكا رابطه‌ي خوبي با ايران ندارد، چرا كه ايران بازيگر خوبي در منطقه و در جهان است.

اين كارگردان با بيان اين‌كه درباره‌ي شناختش از ايران و لزوم ساخت اين شناخت براي فيلم‌سازي‌ گفت: براي ساخت فيلم لازم نيست با سينماي ايران آشنا بود و قرار نيست از كسي تقدير شود، مهم منظر و نوع نگاه است.

اين كارگردان در پاسخ به سوالي درباره‌ي نامه‌نگاري با پدرش براي حضور در تهران گفت: در جريان اين نامه‌نگاري نيستم، اما سال‌ها پيش وقتي فهميدم كه پدرم به ايران مي‌خواهد بيايد من هم علاقه‌مند بودم، همراهش بودم.

وي اظهار علاقه كرد تا از شهر اصفهان و تخت جمشيد ديدن كند و گفت: به ايران قديم بسيار علاقه‌مند هستم.

وي ادامه داد: به سنت، عرفان و حافظ علاقه‌مندم و هميشه علاقه‌مند مكاتب عرفاني هستم و دوست دارم در اين حيطه تحقيقات كنم.

اين كارگردان با اشاره به سابقه‌ي هنري‌اش اظهار كرد: در حال ساخت اولين فيلم سينمايي‌ام به نام «گريت استون» هستم كه كاري واقعي است و داستانش در يك بيمارستان متروكه رواني مي‌گذرد كه شايعه وجود ارواح در آنجا وجود دارد و حضور ما براي كشف واقعيت است.

استون درباره تصويري كه رسانه‌هاي آمريكايي از ايران مي‌دهند، تاكيد كرد: مهم به دنبال حقيقت‌بودن و صداقت است.

وي افزود: مطبوعات آمريكا علاقه‌مند هستند از چيز‌هاي منفي بگويند و دوست دارند زماني درباره‌ي ايران صحبت كنند كه كسي دستگير مي‌شود، اما من به اين موارد منفي و مثبت آشنايي دارم.

شان استون مجددا در مورد سرمايه‌ فيلم «مولانا» گفت: اين پروژه چند ميليون دلاري است كه فعلا در حال پيش‌توليد است.

به گزارش ايسنا،در ابتداي اين نشست حيدري ـ مدير روابط عمومي شركت دعوت‌كننده‌ي اين كارگردان به ايران ـ گفت: تبليغات زيادي عليه مسلمانان مي‌شود و سخت‌گيري‌هاي زيادي وجود دارد كه اين‌ها باعث شد شركت «ريل نايتز» را تاسيس كنيم و بر مبناي افكار و انديشه‌ي اسلامي توليد فيلم داشته باشيم.

وي يادآور شد: در حال حاضر «امپراتور عشق» به كارگرداني بهزاد بهزاد‌پور را در شرف ساخت داريم و داستان زندگي «مولانا»، عاشورا و فيلمي در خصوص ظهور از آثار بعدي ما خواهند بود تا غرب بيشتر با اين موارد آشنا شود.

وي افزود: ما ترجيح داديم به ايران بيايم تا صنعت سينما را تقويت كنيم و در حدود 300 هزار دلار براي مطالعه فيلم‌هاي اسلامي هزينه كرده‌ايم و به دليل اين‌كه ايران را صاحب سينما و با فرهنگ قوي مي‌دانيم، اين كشور را براي اين كار انتخاب كرده‌ايم.

حيدري ادامه داد: سعي مي‌كنيم كساني كه معروف هستند و علاقه به اسلام دارند را براي كار دعوت كنيم و شان استون هم دانشجوي تاريخ هستند و با فرهنگ به خوبي آشنا است و براي كار نيازي به شناخت سينماي ايران ندارد.

وي با بيان اين‌كه ما با طبق قوانين جمهوري اسلامي به عنوان حكومتي مردمي و به عنوان باثبات‌ترين كشور در منطقه فعاليت خواهيم كرد، گفت: با رعايت تمام موازين ايران، توليد فيلم خواهيم كرد و ضمن تماسي كه با علي شاه‌حاتمي داشتيم ايشان فراهم كردند كه ما در ايران حضور داشته باشيم.

علي شاه‌حاتمي هم كه نشست در دفتر او برگزار شد، گفت: اتفاق تبليغاتي قرار نيست براي كسي بيفتد و ما نزديك به 30 سال كه تلاش مي‌كنيم كه تعاملي بين سينماي ايران و غرب به وجود بياوريم و نگاه آنها را معطوف سينماي ايران كنيم. كاري كه تاكنون هيچ يك از مديران ما نكرده‌اند.

وي افزود: اولين قدم ما ساخت فيلم «امپراتور عشق» است كه در مورد مذاهب ساخته مي‌شود تا نظر كشورهاي ديگر را به توليد مشترك جلب كنيم. ما بايد سينماي ايران را با پتانسيل قوي كه دارد با دنيا آشتي دهيم و غرب هم دوست دارد در مورد اين مسائل فيلم بسازد.

شاه‌حاتمي تاكيد كرد: تمام تلاشمان اين است كه سينماي ايران را به قلعه برسانيم و گيشه دنيا را فتح كنيم.

نادر طالب‌زاده ـ‌كارگردان سينما ـ هم به عنوان مترجم در اين نشست حاضر بود.

اين نشست كه قرار بود روز چهارشنبه در برج ميلاد برگزار شود به پنج‌شنبه موكول شد اما پس از حضور خبرنگاران و سرگرداني بيش از يك ساعته آنها به دفتر علي‌ شاه‌حاتمي منتقل شد.

در اين نشست مليسا كارتر از دست‌اندركاران كمپاني «ريل نايتز» از حاضران اين نشست كه توضيحاتي پيرامون اين كمپاني داد.

به گزارش ايسنا، شان استون به عنوان بازيگر در فيلم‌هاي «سالوادور»، «متولد چهار جولاي»، «ميكسون»، «قاتل بالفطره»، «دبليو» و «گريت استون» ايفاي نقش كرده است و هم‌چنين نويسندگي فيلم‌هاي «گريت ‌استون»،«جنگ عليه زمان» و «تجرد» را برعهده داشته و در مقام كارگردان و تهيه‌كننده نيز فيلم‌هاي «مرگ اسكندر»، «كمال ضد خوب است» را در كارنامه‌ي خود دارد.

همچنين در بيوگرافي كه از اين كارگردان ارائه شد، آمده است: « استون در مدت حضور خود در ايران مذاكرات اوليه در خصوص كارگرداني فيلم داستاني به تهيه‌كنندگي مشترك كمپاني ريل‌ نايتز و شركت ورلد‌كراون را به انجام رسانده و در خصوص توليد مشترك فيلم «امپراتور عشق» به نويسندگي و كارگرداني بهزاد بهزاد‌پور و تهيه‌كنندگي سيد جلال چاووشيان به توافق رسيده است و فيلم رومي درباره‌ي زندگي حضرت «مولانا» نيز از ديگر موارد توافق براي توليد مشترك است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
شان اشتون مسيحي، گردن آويز ذوالقفار علي (ع) در گردن ميآويزدوجوان مسلمان شيعه ... افسوس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر