بازدید 9706
پول عراقی سه زبانه می‌شود

مدل حذف صفر از پول عراق؛ شاید ایرانی

برخی تجارب بین‌المللی بیانگر آن است که سیاست حذف صفرهای پول ملی به خودی خود منجر به نتایج مطلوب نخواهد شد. از این روست که عراقی ها نیز درصدد تغییر نام پول همزمان با حذف صفرها برآمده‌اند.
کد خبر: ۱۸۸۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۲ 05 September 2011
سرویس اقتصادی ـ مظهر محمد صالح، یکی از مسئولان بانک مرکزی عراق به ضرورت حذف صفر از پول ملی وصدور واحد پولی جدید تأکید کرد.

به گزارش «تابناک»، از جمله دلایل کشورها برای رفورم پولی، وجود تورم مستمر در سطوح بالا، حجم بالای بدهی‌های خارجی، تضعیف ارزش پولی، تغییر ناگهانی نظام سیاسی و ناکارآمدی وجه نقدی در نظام پرداخت‌هاست که در این میان تقریبا عراقی‌ها از همه فاکتور‌های بالا برخوردار بوده و اقتصاد خود را مستعد یا حتی نیازمند اجرای این طرح می‌دانند.

این مسئول عراقی تأکید کرد، با این اقدام تقویت اقتصاد و تسهیل در نقل و انتقالات مالی صورت خواهد گرفت و باعث تسهیل در سیستم پرداختی خواهد شد، به گونه‌ای که به جای حمل زیادی پول مقدار کمی اسکناس حمل خواهد شد.

به‌رغم وجود نمونه‌های متعدد از رفورم پولی در دنیا، مطرح شدن این مسأله در عراق، بلافاصله پس از مطرح شدن در ایران و شباهت کامل نحوه اجرای مطرح (تغییر نام علاوه بر حذف صفر) با مدل ایرانی، نشان‌دهنده تاثیرپذیری جدی سیاست‌ها و مدل‌های اجرایی عراق جدید از ایران است.

برخی تجارب بین‌المللی، بیانگر آن است که سیاست حذف صفرهای پول ملی به خودی خود منجر به نتایج مطلوب نخواهد شد. از این روست که عراقی‌ها نیز درصدد تغییر نام پول همزمان با حذف صفر‌ها برآمده‌اند.

حال عراق شاید به تقلید از ایران، با حذف صفر از پول ملی و هم تغییر نام پول ملی خود، خواسته با تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی ضمن اصلاح ساختار‌های اقتصادی به تلقین این نظر که دوران جدیدی آغاز شده است، بپردازد.

همچنین عراقی‌ها با این کار، غیر مستقیم به همسویی و تأثیرگذاری اقتصاد ایران در منطقه اذعان کرده‌اند.

نکته مهم دیگر در این خبر سه زبانه شدن پول عراق است.

صالح همچنین خاطرنشان کرد که واحد پولی جدید به سه زبان خواهد بود و علاوه بر عربی و انگلیسی، نوشته‌های کردی نیز به آن افزوده خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار