بازدید 3724

بحران دریاچه ارومیه، حاصل غفلتی 50 ساله

وی خشکسالی، افزایش دما و افزایش میزان تبخیر، کاهش نزولات آسمانی، عوامل دست ساز بشر را در کنار افزایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی، افزایش میزان برداشت ها از آبهای زیرزمینی و پایین بودن راندمان آبیاری در کشاورزی را از عمده دلایل تاثیر گذار در وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد.
کد خبر: ۱۸۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴ 05 September 2011
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بحران دریاچه ارومیه را حاصل غفلت 50 ساله دانست و گفت: احیای دریاچه ارومیه به راحتی امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد محمودی در جلسه هم اندیشی با اصحاب رسانه در خصوص بحران فعلی دریاچه ارومیه با حساس و مهم ارزیابی کردن نقش رسانه ها در مدیریت این بحران اظهارداشت: دریاچه ارومیه از چنان جایگاه و ارزش زیست محیطی و ملی برخوردار است که همه باید برای نجات آن تمامی ظرفیتهای ملی، منطقه ای و مشارکت های مردمی را بکارگیریم .

وی خشکسالی، افزایش دما و افزایش میزان تبخیر، کاهش نزولات آسمانی، عوامل دست ساز بشر را در کنار افزایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی، افزایش میزان برداشت ها از آبهای زیرزمینی و پایین بودن راندمان آبیاری در کشاورزی را از عمده دلایل تاثیر گذار در وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد.

محمودی با بیان در شرایط فعلی میزان درصد تاثیر گذاری شرایط فوق و تفکیک این مباحث کمکی به احیای دریاچه نمی کند افزود: با آگاهی از این شرایط باید در تمامی حوزه هایی اجرایی فعال تر از گذشته در جهت تامین نیاز آبی دریاچه و نجات این زیست بوم با ارزش ملی و بین المللی اقدام کنیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضعیت کنونی دریاچه ارومیه حاصل غفلت نزدیک به 50 سال گذشته به آن است و اظهار داشت: افزایش بیش از سه برابری سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در سه دهه گذشته به همراه کشت زراعت های آب بر در حوزه آبریز دریاچه در کنار سایر عوامل اقلیمی و توسعه ای در بروز چنین شرایط بحرانی دریاچه تاثیرگذار بوده است .

این مسئول ادامه داد: بیش از 80 درصد پروژه های پیش بینی شده برای احیا دریاچه با مشارکت مردم امکان پذیر خواهد بود و باید در اجرایی شدن آنها نهادهای مردمی (ngo)، نخبگان علمی و دانشگاهی و رسانه ای جمعی در فرهنگسازی و جلب مشارکت مردم همکاری مضاعفی داشته باشند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهتمام مسئولان ارشد ملی و استانی در تسریع برنامه های اجرایی در احیا دریاچه ارومیه گفت: انتقال‌آب از حوزه های آبی مجاور دریاچه ارومیه، بارور سازی ابرها، جلوگیری از طر حهای توسعه ای در بخش کشاورزی و استقرار صنایع آب بر، تبدیل اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت از برنامه های مصوب و در دست اجرای دولت در حوزه های آبریز دریاچه ارومیه است که از طریق ستاد راهبردی و شورای منطقه ای مدیریت دریاچه ارومیه در حال پیگیری و اجرا است.

محمودی با اشاره به اینکه امسال در اجرای طرح های مکانیزاسیون کشاورزی و استفاده از روشهای آبیاری مدرن در اراضی کشاورزی استان معادل عملکرد سه دهه گذشته برنامه ریزی شده است افزود: سال گذشته نزدیک به هشت هزار هکتار از زمین های کشاورزی آذربایجان غربی به تجهیزات آبیاری تحت فشار مجهز شده اند که امسال نیز با اختصاص 1500 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در 34 هزار هکتار مجموع اراضی تحت پوشش آبیاری های مدرن استان به بیش از 64 هزار هکتار افزایش می یابد .

وی یادآورشد: درشش ماهه نخست امسال عملیات اجرایی در 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آغاز شده و‌ دولت برای جلب مشارکت مردم در اجرای سریع این طرح نزدیک به 85 درصد هزینه های مورد نیاز را بصورت بلاعوض پرداخت می کند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین در خصوص تامین حق آبه دریاچه از منابع آبی استان با بیان اینکه در حال حاظر مجموع آبهای ذخیره شده در پشت سده های استان تنها 700 میلیون مترمکعب است که با آزادسازی تمامی آن میزان افزایش ارتقاع آب دریاچه کمتر از 15 سانتی متر خواهد بود افزود:‌ بهسازمان آب منطقه ای استان اعلام کرده ایم اضافه بر ذخایر استراتژیک آب مورد نیاز شرب در پشت سدها تمامی حجم آب های ورودی به سمت دریاچه ارومیه باید رهاسازی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی