بازدید 38987

«نگاه شما»: چرا سه شنبه عید فطر نیست؟

کد خبر: ۱۸۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۱ 28 August 2011

سید محسن زارعی، بیننده «تابناک» در پیامی نوشت:

سلام

تصاویر زیر رو از سایت های سازمان فضایی انگلستان و سایت تخصصی هلال ماه گرفتم.

به پیوست هم مختصات دقیق هلال ماه شوال را که توسط ستاد استهلال استان خراسان محاسبه شده ضمیمه کردم.


امکان روئیت هلال ماه در غروب روز دوشنبه هشتم شهریور






امکان روئیت هلال ماه در غروب روز سه شنبه نهم شهریور





در شامگاه دوشنبه بر طبق نقشه رؤیت پذیري ارائه شده، هلال ماه به هیچ عنوان در کشور ایتالیا قابل مشاهده نیست. اما در شامگاه سه شنبه در صورت ایده آل بودن شرایط جوي و به شرط عدم وجود غبار غلیظ و ابر در افق غربی، امکان رؤیت هلال با چشم غیر مسلح فراهم میباشد.

همانطور که در نقشه های بالا به خصوص آخرین نقشه مشخص هست، افق رویت پذیری هلال ماه در نیمه شمالی ایران و کشور ایتالیا یکی است و اتحاد افق برقرار است.





«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان « نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۰
همانطور که در توضیح المسایل هم اومده اول ماه با پیشگویی منجمین ثابت نمی شه یعنی این عکس ها و نمودارها عملا به هیچ دردی نمی خوره
پاسخ ها
sohil
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
سلام
دوست عزيز شما كه هنوز فرق بين پيش گويي و محاسبه علمي رو متوجه نميشي خواهشا نظر ندهيد

ببخشيد ممنون از اين موضوعي كه دوست عزيزمون ارسال كرده اند («نگاه شما»: چرا سه شنبه عید فطر نیست؟ )


طاعات و عبادات همگي مقبول حق نعالي انشا الله
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
پيشگويي با پيش بيني فرق مي كنه : پيشگويي جنبه علمي نداره ولي پيش بيني بر اساس محاسبات علمي صورت مي گيرد .
شيخ محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
اي كاش ادامه اش را هم ميخوندي: ولي اگر انسان به گفته آنها يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
این دوتا آی کیویی که نوشتن پیش گویی با پیشبینی فرق داره، یه کم بیشتر مطالعه کنند و هر چیزی رو که ازش سر در نمیارن نگن دروغه یا وجود نداره و یا خرافاته...
هر دوی اونها بر اساس یکسری دانسته‌ها شکل میگیرند حالا اگر این دانسته ها بر اساس علوم روز نبود آیا علمی نیست؟؟
بعضی هنوز نمیدانند که چه چیزی علم است و چه چیزی علم نیست، متأسفانه آنچنان مبهوت علوم روز شده‌اند که فکر میکنند علوم فقط اینها هستند... نه عزیز جان اتفاقا چیزی که شما از اونها به علم یاد میکنید غالبا یکسری فنون کاربردی هستند، دایره علوم بسیار وسیعتر از تصور فعلی شماست
ماه رمضان بیست و هشت روزه تا به حال ندیدم اگه کسی تو عمرش تا به حال ماه رمضان را بیست و هشت روز روزه گرفته نظر بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
سی روزه اش را هم اگر کسی دیده نظر بده. ممنون.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
آقاجون تقویمت خرابه ؟ اصلاحش کن .چهار شنبه عید باشه ماه 29 روزه می شه
اگر ماه مبارک رمضان 29 روزه شود 4 شنبه عید سعید فطر میشود
و اگر 30 روزه شود 5 شنبه خواهد شد...
پیشاپیش این عید سعیدرا خدمت مردم شریف ایران و مسلمانان جهان تبزیک عرض میکنم.
از اون برادر ناشناسی که فرموده " ماه با پیشگویی منجمین ثابت نمی شه" تعجب می کنم. به این برادر بزرگوار باید گفت که این پیشگویی نیست بلکه محاسبه دقیق ریاضی است. آیا اگر فاصله بین دو شهر مثلا" 500 کیلومتر باشد و یک اتومبیل نیز با سرعت 100 کیلومتر در ساعت از یک شهر به سمت دیگری بدون توقف در حرکت باشد و کسی بگوید که این اتومبیل بعد از 5 ساعت به شهر دیگر می رسد این پیشگویی کرده است؟
برین احادیث وروایات را مطالعه کنید ،مااحادیث زیادی مبنی بر 30 روزه بودن ماه مبارک رمضان داریم و راههایی برای تشخیص اول ماه به غیر از رویت ماه
اقاي بيسواد كه نوشتي ماه رمضان بيست و هشت روزه نديدي اگر سه شنبه ماه رويت بشه يعني عيد فطر چهارشنبه است نه سه شنبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
اگر سه شنبه ماه رويت بشه يعني هلال ماه شوال رويت شده و عيد همان روز است عزيزم...لطفا مطالعه كنيد يا به صحبت هاي علمي ديگران گوش دهيد
از اول ماه يك روز را يوم الشك اعلام كردند.
اگر امكانش هست تابناك همين نمودارهارو براي اول ماه رمضون هم بذاره تا دقيقا روز اول ماه هم معلوم شه
ماشاالله همه مشتاق عید می باشند اجر همه عندالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
من یکی که خیلی ناراحت میشم ماه رمضان تمام شه
چيزهايي كه باآن هلال اول ماه ثابت مي شود و اينكه آيا ماه رمضان ممكن است ناقص باشد يانه يعني 29 روزباشد يا 30روز .
حكم روزه يوم الشك چيست ؟
1- علي (ع) از حضرت رسول (ص) مي فرمايد پرسيدم آيا مردي كه هلال ماه رمضان رابه تنهايي مي بيند وكسي جز اوماه را نمي بيند آيا روزه بر او واجب است ؟ حضرت (ص) فرمود اگردر رؤيت ماه شك نداشت بايد روزه بگيرد واگر شك داشت پس بايستي همان كاري را بكند كه عموم مردم مي كنند يعني با آنها روزه بگيرد .
2- امام جعفر صادق (ع) فرمود ماه رمضان 30 روز است وبه خدا قسم تاابد ناقص نمي شود يعني محال است 29 روز شود .
3- ياسر خادم مي گويد از حضرت رضا پرسيدم :آيا ممكن است ماه رمضان 29 روز باشد فرمودند : ماه رمضان از 30 روز كمتر نمي شود .
4- ابوبصير مي گويد از امام صادق از آيه 185 سوره بقره ... لتكملوا العده يعني براي اينكه شماره ماه را كامل كنيد .... پرسيدم فرمود : 30روز
5- امام صادق (ع) در حيثي طولاني فرمودند : ماه رمضان بر اساس كلام خداي عزيز وجليل كه فرمود ...ولتكملوا العده ...سي روز است وكامل وتمام است .
شيخ صدوق مي فرمايد مذهب شيعه واهل بينش معتقدند كه ماه رمضان هرگز از سي روز كمتر نخواهد شد واخبار رسيده با كتاب خدا موافق است ومخالف با عامه واهل سنت مي باشد پس هركس به احاديثي كه به علت ضعيف بودن شيعه در حالت تقيه گفته شده مبني بر ناقص بودن ماه رمضان، واحكام ماههاي ناقص ويا ماههاي تمام را برآن جاري كند مانندعامه تقيه كندوصحبتي نكند مگر به گونه اي كه عامه سخن مي گويند وهيچ قوه اي نيست مگر از جانب خدا .
6-امام جعفر صادق (ع) مي فرمايد بخدا قسم خداوند بندگانش را به بيش از طاقتشان تكليف نكرد در شبانه روز پنج نماز تكليف كرد از هر هزار درهم پنجاه درهم خمس قرارداد و در سال سي روز روزه را تكليف كرد .
7- امام صادق (ع) فرمود : روزه ماه رمضان واجب است با رؤيت شروع شود وبا رؤيت هم افطار شود
8-شعيب مي گويد به ا امام صادق (ع) عرض كردم : مردم ديده اند كه رسول الله (ص) روزه بيست ونه روزه اش بيشتر از روزه هاي سي روزه اش بود امام فرمود : دروغ گفتند . رسول خدا روزه تمام مي گرفت . واجبات را ناقص بجا نياوريد . خداي تعالي سال را سيصدو شصت روز آفريد وآسمان وزمين را در شش روز آفريد پس ازكسر از سيصدو شصت روز سيصد و پنجاه و چهار روز مي ماند كه تعداد ايام سال مي باشد . و ماه رمضان بر اساس آيه "لتكملوا العده" سي روز است كه تمام وكامل است . شوال بيست و نه روز و ذي القعده براساس كلام خداي عزيز وجليل " وواعدنا موسي ثلاثين ليله " سي روزاست براين مبنا ماههاي سال محاسبه مي شود كه كداميك تمام است وكدام ناقص . پس ماه رمضان محال است بيست ونه روزه باشد وماه شعبان محال است سي روزه باشد .
قبلا" از طريق رصد معلوم شده است كه سال قمري سيصدوپنجاه چهار روزو هشت ساعت و چهل و هشت دقيقه مي باشد . آنچه كه در حديث آمده مبني بر كسر شش روز از سيصدو شصت روز جهت اسقاط كسر ناقص از نصف در حساب مساهله مي باشد پس اگر سيصدو شصت روز را كامل مي گفت همه ماهها تمام مي شد .
پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: خداوند شش چيز را براي من و فرزندانم كه امامان برحق هستند و تابعين ما مكروه داشته است كه عبارتند از : بيهودگي درنماز ، منت نهادن در صدقه ، رفث در روزه ، خنده در قبرستان ، التطلع في الدور و توقف جنب در مسجد . گفته شد رفث در روزه چيست ؟ فرمود آنچه كه خدا مريم را از آن مكروه داشت در كلامش كه گفت " اني نذرت للرحمن صوما" فلن اكلم اليوم انسيا" گفتم روزه از چه چيزي ؟ فرمود: از دروغ
10- ماه رمضان سي روزاست و بيست ونه روز وبا آن ماههاي تمام وناقص برخورد دارند واجب اينست كه سي روزه باشد نه بيست و نه روزه همچنان كه در روايت آمده است واجب روزه در اين ماه كامل باشد وآن ماهي است كه سي روز وبيست و نه روز باشد و اگر در روزي شك كردي كه ندانستي كه آن روز از رمضان است يا شعبان ، پس به عنوان شعبان روزه مستحبي بگير واگر از رمضان بود جايز است كه به عنوان روزه رمضان حساب شود در غير اين صورت به خاطر بياوريد اولين روز ماه رمضان سال قبل ببينيد كدام روز هفته بود ، از همان روز پنج روز اضافه كنيد به هر روز هفته رسيد همان روز اول رمضان است واز روزپنجم شروع به روزه گرفتن كنيد .(ترجمه از جلد 89 بحارالانوار باب ( ما يثبت به الهلال وأن شهر رمضان ينقص ام لا )
وهمچنين روايت شده كه اگر ماه قبل از شفق غايب باشد ( با محاسبه فوق ) آن شب ، شب اول است واگر بعد از شفق غايب شود شب دوم است واگر ظل ماه را بالاي سر ديديد شب سوم است و اگر در هلال شوال شك كردي وآسمان تاريك شد پس سي روز روزه بگيروآنگاه افطار كن .
11- مردي گفت از امام صادق پرسيدم فدايت گردم كسي به من گفت حضرت رسول (ص) روزه هايي كه مي گرفت بيست ونه روزه هايش از سي روزه هايش بيشتر بود آيا راست مي گفت ؟ حضرت فرمودند : خدا چنين حرفي را خلق نكرد بلكه ايشان روزه نمي گرفت مگر سي روزه براي اينكه خداي تعالي فرمود :" ولتكملواالعده " پس چگونه رسول الله آن را ناقص مي كرد .
12- امام صادق فرمود : خداوند مي فرمايد" واتموا الصيام الي الليل " يعني روزه رمضان . پس هركس هلال ماه شوال را هنگام روزديد.
13- از امام صادق در مورد اهله پرسيده شد فرمود : به معني ماههاي سال است ، پس هنگامي كه هلال ماه را ديدي روزه بگير وبارؤيت هلال ماه شوال افطاركن . پرسيده شد : آيا رمضان بيست و نه روزه اي ديده اي كه روز سي ام آن را قضا كرده باشي ؟ گفت نه مگر اينكه سه نفر عادل شهادت دهند واگر شهادت آنها قبل از روز سي ام باشد روز سي ام را بايد قضا كند .
14- امام محمد باقر فرمود : زماني كه مردم روزه مي گيرند تو هم روزه بگير وهنگامي كه افطار كردند تو هم افطار كن بدرستيكه خدا ماهها را وسيله اي براي شناخت اوقات قرارداد .
علامه مجلسي در كتاب السما ء و العالم جلد 85 صفحه 391 در باره" الاهله " مي گويد قول خداي متعال كه مي فرمايد از تو راجع به اهله مي پرسند ( يسالونك عن الاهله) امام عليه سلام بوسيله اين آيه استدلالي كه كرده اند اينستكه احكام شرعي پيرامون رؤيت دور مي زند همچنانكه شيخ در تهذيب مي گويد معتبر اينست كه اول هرماه با اهله شناخته شود بدون اعدادي كه برخي افراد گفته اند بر اساس دلالت قول خداي عزيز وجليل " يسالونك عن الاهله قل هي مواقيت للناس والحج " كه خداوند آن را بيان نموده است كه كلمه اهله اعتباري است و براي شناخت اين اوقات بكار مي رود واگر امر بر اين روش برود كه اصحاب عدد گفتند كه" الاهله " براي رعايت در تعريف اين اوقات باشد در آنصورت به عدد برمي گشتند ولا غيرآن ، واين برخلاف نزول تدريجي است وهلال فقط به هلالي كه براي بلندي صداها هنگام مشاهده آن با ياد آوري واشاره به آن به وسيله تكبير ويا تهليل در هنگام رؤيت صورت مي گرفت و گفته شده " هلال كودك ديده شد " در زماني كه كودك بدنيا مي آيد كه با داد و فرياد گفته مي شود وآن ماه مشهور به هلال مي شود وهركس كه گفت عدد مربوط به ايام است وحساب مربوط به ماهها و سالها است از نشانه هاي ماه و آنچه معني ماه در آسمان و ماه قرارداده شده در لسان عرب وآنچه كه ما گفتيم بي نياز شده است .
15- امام صادق:در معني " وواعدنا موسي ثلاثين ليله واتممناها بعشر" مي فرمايد:
یادم می آید سال 70یا 71(یا یک سال پس وپیش )ماه رمضان 30 روزه شد وآن زمان ها ما از 30 روزه بودنش تعجب نمی کردیم ورادیو هم به طور عادی جزو سی ام قرآن را پخش می کرد ودرمساجد هم دعای روز سی ام خوانده می شد.تعجب می کنم که چرا بعضی ها یادشان رفته .
باسلام اگرروزاول ماه رمضان همان چيزي كه درتقويم امده باشددرست بوده فردادوشنبه 29ماه است وسه شنبه ميتونه اول ماه شوال باشد-
پارسال هم ماه رمضان سی روز بود برای مقلدین بسیاری از مراجع.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست