بازدید 7880
۳
گزارش اختصاصی «تابناک» از مسکو؛

تأکید روشنفکران روس بر حقوق ملت فلسطین + تصاویر

«سرگی مارکوس» در آغاز نشست به اهمیت اورشلیم و قدس به عناون شهری نماد تمدن‌ها، مذاهب و فرهنگ‌های گوناگون اشاره کرد و روز قدس را بهانه‌ای مناسب برای برشمردن ستم‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین و.../ رجب صفر اف، ضمن نبوغ آمیز توصیف کردن ایده اعلام روز جمعه آخر رمضان به عنوان روز قدس از سوی حضرت امام خمینی، به انتقاد از سیاست‌های دوگانه غرب در برخورد با ملت‌ها و...
کد خبر: ۱۸۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸ 27 August 2011
در نشستی که با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو و با حضور شماری از روشنفکران و اندیشمندان روس، عصر پنجشنبه سوم شهریور و در آستانه روز جهانی قدس در محل خبرگزاری ریانووستی روسیه برگزار شد، اندیشمندان روسی بر حق تعیین سرنوشت مردم مظلوم فلسطین تأکید کردند.



به گزارش خبرنگار «تابناک»، در این نشست که با استقبال نمایندگان رسانه‌های گروهی روسیه نیز همراه بود،، «رافق الشاعر»، رئیس مرکز فرهنگی فلسطین در مسکو، ابراهیمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، «ماکسیم شفچنکو» روزنامه نگار معروف و فعال اجتماعی ضد صهیونیست، «رجب صفراف» رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر، «ایگور کروگوویخ»، رئیس انجمن دوستی روسیه و ازبکستان، «نادژدا گئورکوا» روزنامه نگار، آودیف ایرانشناس و محقق مسائل سیاسی ایران و خاورمیانه، شامیل سلطانوف فعال اجتماعی و سرگی مارکوس روزنامه نگار و ژورنالیست معروف روس، سخنرانی کردند.



سرگی مارکوس در آغاز نشست به اهمیت اورشلیم و قدس به عناون شهری نماد تمدن‌ها، مذاهب و فرهنگ‌های گوناگون اشاره کرد و روز قدس را بهانه‌ای مناسب برای برشمردن ستم‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین و تجدید عهد و پیمان با آنان در راه پر نشیب و فراز مبارزه‌شان دانست.



رافق الشاعر، رئیس مرکز فرهنگی فلسطین در مسکو با تأکید بر ضرورت حاکمیت دولت فلسطینی بر اورشلیم و قدس، از ملت ایران به سبب همراهی و همدردی همیشگی خود با ملت فلسطین تشکر کرد.



ابراهیمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو، با اشاره به ابتکار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در نامیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، یکی از مطالبات مردم در موج بیداری اسلامی و تحولات اخیر کشورهای عربی را آزادی قدس شریف و رهایی مردم مظلوم فلسطین از بند ظالمان صهیونیست دانست.



رجب صفر اف، ضمن نبوغ آمیز خواندن ایده اعلام روز جمعه آخر رمضان به عنوان روز قدس از سوی حضرت امام خمینی، به انتقاد از سیاست‌های دوگانه غربی‌ها در برخورد با ملت‌ها و جوامع اسلامی پرداخت و با اشاره به تحولات اخیر لیبی تمسک نادرست آنان به دموکراسی خواهی را بهانه‌ای برای سلطه‌جویی بیشتر آنها بر جهان اسلام خواند.



نادژدا گئورکاوا با اشاره به حضور مسیحیان ارتدکس در اورشلیم، مناسبات دوستانه آنها با برادران مسلمانشان را خاطرنشان ساخته و اهمیت مسأله قدس از نگاه کلیسای ارتدکس را یادآور شد.



ایگور کروگوویخ، ریس انجمن دوستی روسیه و ازبکستان با تأکید بر حقوق مردم مظلوم فلسطین، نقش‌آفرینی فعالتر روسیه در تحولات منطقه را خواستار شده و تفاهم و همزیستی طولانی مسلمانان و مسیحیان در اراضی اشغالی قدس را یاداور شد.
 


ماکسیم شفچنکو، حمایت از استقلال دولت فلسطین و اتحاد فلسطینی‌ها در برابر دشمن صهیونیستی را از لوازم اصلی مبارزه با اشغالگری در سرزمین فلسطین دانست و مواضع دولت روسیه را در این راستا ارزیابی کرده به تفصیل به تشریح اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان و ضرورت مقابله با آن پرداخت.



گنادی آودیف، ایرانشناس و محقق مسائل سیاسی خاورمیانه و ایران به تشریح مبانی ایدئولوژی صهیونیسم ـ که بر نفرت، جدایی و بهداشتی بین انسان‌ها و انزجار از غیریهودی‌ها مبتنی است ـ پرداخت و روز قدس را که از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به نشانه همدردی با مردم مظلوم فلسطین اعلام شده است، گرامی داشت.

وی نقش‌آفرینی قدرت‌های مستقل جهان در احقاق حقوق مردم فلسطین را از خواست‌های مردم و نهادهای مدنی و اجتماعی حق طلب دانست.



شامیل سلطانوف در سخنان خود به صورت مبسوط به تشریح وضعیت تحولات فلسطین پرداخت و موضوع فلسطین را یکی از مهمترین مسائل وحدت بخش در سطح جهان اسلام دانست که می تواند پدیده جهان اسلام را از موضوعی فرضی و ذهنی به پدیده ای عینی مبدل سازد.



گفتنی است، در پایان این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، خبرنگاران حاضر در نشست به طرح پرسش‌هایی از سخنرانان درباره موضوعات بحث شده توسط آنان پرداختند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
فقط بی زحمت به این برادران روس گرامی بگوئید سرزمین های بسیار پهناور و غنی ایران زمین مانند آذربایجان و داغستان را که الان 150 سال است به اشغال خود در آوردند و حتی اجازه نزدیکی به ایران را هم به آنها نمی دهند به ما برگردانند تا بعد راجع به اشغالگران قدس بحث کنیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر