بازدید 7751

بزرگترين مشكل محيط زيستي كشور

"بسكي" بزرگترين مشكل محيط زيستي كشور را ناآگاهي مسوولان از اهميت محيط زيست در دولت و مجلس مي‌داند و معتقد است اين موضوع باعث شده جنگل‌ها، رودخانه‌ها و درياها، به وضعي بسيار ناگوار دچار شوند.
کد خبر: ۱۸۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳ 24 August 2011
شايد قابل باور نباشد اما اينجا در قلب تهران يعني ميدان انقلاب با اين همه دود و آلودگي و سر وصدا، باغچه‌اي وجود دارد كه پر است از درختان زيتون و انار و هلو و توت و شاه توت و به و انگور. اينجا خانه دكتر "غلامرضا بسكي" يكي از با سابقه‌ترين دوستداران محيط زيست است.

زندگي بسكي كاملا با طبيعت گره خورده است حتي اينجا، وسط دود و دم تهران كه خيلي از ما فكر مي‌كنيم جايي براي طبيعت وجود ندارد.

اما پاي صحبتش كه مي‌نشيني سراسر تاسف است و نگراني. تاسف براي ناآگاهي مسوولان و مردم و نگراني براي نسل فعلي و آتي ايران كه به دست خود طبيعت و محل زندگيشان را نابود كرده‌اند.

بسكي در گفت وگو با خبرنگار ايلنا مي‌گويد: «وجود همه موجودات روي كره زمين حتما حكمتي دارد و نه تنها مضرنيست بلكه فايده هم دارد و فقط بشر است كه خودش با دست خودش كره زمين را نابود مي‌كند.»

بسكي مي‌گويد: « نياز آدمي به هوا بديهي‌ست، اگر هر فرد سه دقيقه نفس نكشد مي‌ميرد، از سوي ديگر تنها منبع توليد اكسيژن در دنيا هم درختان هستند و اين درحالي‌ست كه انسان ‌با دست خود آن را نابود مي‌كند.»

او كه از بي مهري و كم توجهي به محيط زيست كشور بسيار نالان است، مي‌گويد: «دركشور ما نيز با وجودي كه دولت هم قدرت اجرائي بهبود و حفاظت از محيط زيست را دارد و هم ابزار آن را، به دليل ناآگاهي مسوولان و مديران از مسايل محيط زيست نه تنها به حفظ محيط زيست كمك نشده بلكه ضربات مخربي هم به آن وارد كرده‌اند.»

بسكي ادامه داد: «در مورد وكلاي مردم در مجلس نيز همين گونه است، مي‌توان گفت محيط زيست براي مجلسي‌ها اولويت آخر هم نيست چون علم واطلاعي از وضعيت محيط زيستي ايران و جهان ندارد.»

او معتقد است پيش از اينكه كسي به عنوان نماينده مجلس و يا يك مدير و مسوول دولتي انتخاب ‌شود بايد در زمينه وضعيت جهان از نظر محيط زيست و منابع طبيعي امتحان بدهد و اگر اطلاعاتش به روز بود اجازه فعاليت داشته باشد.

او مي‌گويد: «ناآگاهي مسولان به ارزش درخت و منابع طبيعي موجود آسيب‌هاي مخربي و جدي به محيط زيست زده است براي همين است كه براي مثال اجازه معدن كاوي در وسط جنگل داده مي‌شود بدون اينكه به ارزش درخت و جنگل و نابودي آن توجه شود.»

بسكي در عين حال اقدامات رييس قوه قضاييه و تلاش براي تشكيل يك دادگاه براي جرائم زيست محيطي را اميدوار كننده دانست.

اين پزشك دوستدار طبيعت تصريح مي‌كند: «در 8 سال گذشته در آمد نفت افزايش چشم گيري داشته و در آمد زيادي را عايد دولت كرده است سوال من اين است كه چرا حتي يك سهم كوچك از اين درآمد هنگفت صرف بهبود وضعيت محيط زيست كشور نشده است.»

وی با تاکید بر اینکه پول کشور باید صرف کارهای زیربنایی بشود، گفت: « هم اكنون با بحران آب رو به‌رو هستیم؛ آبخان‌ها همه از بین رفته، دشت‌ها در حال فرونشست هستند، تمام تمدن ما در حال نابودی است و در این اوضاع آیا افزایش حقوق بازنشستگی تاثیری در بهبود زندگی و افزایش رفاه مردم در محیط زیستی آلوده خواهد داشت؟»

بسكي بزرگترين مشكل محيط زيستي كشور ما را ناآگاهي مسوولان از اهميت محيط زيست چه در دولت و چه در مجلس مي‌داند كه باعث شده جنگل‌ها، رودخانه‌ها و درياها، به وضعي بسيار ناگوار دچار شوند.

او تصريح مي‌كند: «رعايت محيط زيست و ارتقاء كيفيت زندگي در شهري مثل تهران غير ممكن نيست و با يك عزم جدي ميسر است و من اطمينان دارم با انجام اقدامات علمي ‌و حساب شده مي‌توان در مدت 10 سال از تهران بهشت ساخت، مي‌توان 20 سال ديگر ايران را به عنوان الگويي در زمينه حفظ محيط زيست مطرح كرد.»

بسكي تاكيد مي‌كند: «آيا حق مسلم هر تهراني و هر ايراني نيست كه بتواند در هواي تهران نفس بكشد و سرطان نگيرد، آيا حق هر ايراني نيست كه در كنار يك رودخانه بنشيند واز زيبايي آن لذت ببرد به جاي آنكه بوي گند تعفن را تحمل كند.»

به گفته اين پزشك دوستدار محيط زيست كشور ما قابليت بسيار بالايي براي استفاده از انرژي خورشيدي دارد، اما ز آن استفاده نمي‌شود.

او در پايان تاكيد دارد هر كس اندكي اهل منطق و دلسوز اين مملكت باشد با ديدن اين ويراني‌ها در محيط زيست قلبش به درد مي‌آيد، دلسوزان تا دير نشده چاره‌اي بيانديشند.

به گزارش ايلنا، "غلامعلی بسکی" زادهٔ ۱۳۱۰ در سبزوار، پزشک و هوادار محیط زیست ایرانی است.

وی یک گیاه‌خوار مطلق است که زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست و تبلیغ گیاه‌خواری کرده‌است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار