بازدید 65593
گزارش لحظه به لحظه از سقوط طرابلس؛

رهبر انقلابیون: رژیم قذافی سقوط کرد

انقلابیون در قالب ستونی متشکل از صد دستگاه خودرو به پایتخت وارد می شدند و شهروندانی که نظاره‌گر آنها بودند، به نشانه خوشحالی تیر هوایی شلیک می کردند / الجزيره از کشته شدن رئیس سازمان اطلاعات لیبی و اسارت سیف الاسلام قذافی خبر داد. همچنین گفت که هزاران زندانی سیاسی در جريان درگيري‌ها درون طرابلس آزاد شده اند / محمد، فرزند ارشد قذافی، خود را تسلیم کرده است / سخنگوی قذافی از آمادگی حکومت وی برای شنیدن صدای انقلابیون و گفت‌وگو با آنها خبر داد.
کد خبر: ۱۸۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۱۶ 22 August 2011
سرويس بين‌الملل ـ با نزدیک شدن به سقوط «طرابلس»، پایتخت دولت لیبی و تسلط انقلابیون بر این شهر، کابوس حکومت چهل ساله معمر قدافی بر لیبی رو به پایان است.

به گزارش«تابناك»، شبکه خبری «فرانس 24» اعلام کرد: بیش از دویست نفر از نیروهای نظامی انقلابیون لیبی از راه دریا وارد طرابلس شده و با نیروهای معمر قذافی در فرودگاه نظامی این شهر درگیر شدند.

فرمانده ارشد نظاميان شهر طرابلس دستگير شد

همچنین خبرگزاري «آسوشيتد پرس» در خبري فوري اعلام کرد: انقلابيون ليبي، فرمانده ارشد نظاميان شهر طرابلس را دستگير کرده و يکي از بزرگترين انبار اسلحه و مهمات اين شهر را به تصرف خود درآوردند.
                                                                                                                          دقایقی پیش، واحد مرکزی خبر نوشت: انقلابیون لیبیایی، یکشنبه وارد پایتخت شدند و ساکنان این شهر، در حالی که موزیک در خیابان‌های این شهر نواخته می‌شد، به استقبال آنان رفتند. پیش از ورود انقلابیون به طرابلس، نبرد مسلحانه بین جنگجویان وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی و انقلابیونی که از طرف کوه‌های نفوسه به سمت غرب لیبی پیشروی کرده بودند، درگرفت.

انقلابیون در جریان این پیشروی، یک پادگان نظامی را تصرف و زندانیان یک زندان را در این منطقه آزاد کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از طرابلس به نقل از یکی از خبرنگاران خود، انقلابیون در قالب ستونی متشکل از صد دستگاه خودرو به پایتخت وارد می‌شدند و شهروندانی که نظاره‌گر آنها بودند، به نشانه خوشحالی تیر هوایی شلیک می‌کردند.

این خبرنگار از شمار نامشخص تلفات در جریان این پیشروی خبر داد.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد:
 
انقلابیون لیبی وارد منطقه قرقاش در مرکز طرابلس، پایتخت این کشور شدند و گردان‌های قذافی از این منطقه عقب‌نشینی کردند.

گزارشگر شبکه الجزیره در ساعت 45 دقیقه بامداد دوشنبه از لیبی گزارش داد که انقلابیون وارد میدان خضراء، در میان شهر طرابلس، شده اند و ساکنان شهر در حال شادی هستند.

کشته شدن رئیس سازمان اطلاعات لیبی و اسارت سیف‌الاسلام قذافی
 
همین شبکه، لحظاتی بعد، از کشته شدن رئیس سازمان اطلاعات لیبی و اسارت سیف الاسلام قذافی خبر داد.
همچنین گفت که هزاران زندانی سیاسی نیز آزاد شده اند. رهبر انقلابیون هم این اخبار را در گفت‌وگو با این شبکه تأیید کرد و از سقوط نظام قذافی خبر داد و از برنامه‌های مجلس انتقالی سخن گفت.
 
آمادگي قذافي براي گفت‌وگو

در ساعت 1:50، موسی ابراهیم، سخنگوی قذافی از آمادگی حکومت وی برای شنیدن صدای انقلابیون و گفت‌وگو با آنها خبر داد. البته شبکه تلویزیونی رسمی لیبی، این سخنان را پخش نکرد و این امر، زمینه برخی احتمالات را فراهم می‌کند.
 
شبکه الجزیره در ساعت 2 گفت که محمد، فرزند ارشد قذافی و نیز فرمانده محافظان قذافی هم خود را تسلیم کرده‌اند.
 
قذافی در ساعت 2:20 در پیامی صرفا صوتی از ساکنان طرابلس خواست به خیابان‌ها بریزند و مهاجمان را از شهر بیرون کنند. ظرف 24 ساعت، این سومین پیام قذافی بود که رسانه‌ها آن را امری بی سابقه در جهان عرب دانستند. همزمان با پخش این پیام، شبکه‌های تلویزیونی تصاویری از شادی مردم در میدان خضراء، در وسط شهر طرابلس را نشان دادند.

فرود دو هواپيما در طرابلس؛ قذافي فرار کرد

ساعت 2:50 برخی رسانه‌ها از فرود دو هواپیما در فرودگاه طرابلس خبر دادند. این دو هواپیما از سمت آفریقای جنوبی وارد شده اند.
 
الجزیره ساعت 2:55 از کشته شدن محمد السنوسی، از فرماندهان امنیتی و پسر رئیس سازمان اطلاعات لیبی، خبر داد. انقلابیون به این شبکه گفتند که بیش از 95% از منابع اصلی شهر را در دست دارند و پس از فتح کامل آن به درگیری‌ها پایان خواهند داد.
 
«بی.بی.سی» عربی از قول انقلابیون گفت که قذافی به الجزایر گریخته است.

خبرگزاری رویترز، خبر دستگیری سیف الاسلام قذافی را تأیید کرد.
 
انقلابیون در ساعت 4:25 به رسانه‌ها خبر دادند که به جز کاخ قذافی بر سراسر پایتخت لیبی تسلط دارند. هم اکنون انقلابیون رسانه‌های رسمی را هم در اختیار گرفته‌اند. همچنین خبر می‌رسد که بسیاری از فرماندهان نیروهای قذاقی اسلحه‌های خود را بر زمین گذاشته و در برابر انقلابیون دست‌های خود را بالا برده اند.
 
در ساعت 4:40 و پس از فتح کامل طرابلس، نخست وزیر انگلستان گفت: نظام قذافی به پایان رسیده است و از وی خواست استعفا دهد.
 
گفت‌وگوی محمد قذافی با الجزیره و حواشی آن
 
در ساعت 4:50 محمد، پسر ارشد قذافی، در گفت‌وگویی که زنده از الجزیره پخش می‌شد، گفت: گروهی خانه مرا محاصره کرده‌اند اما به ما امان داده اند و همه چیز در منزل آرام است. وی افزود: کاش دعوای بین برادران به دوستی و مذاکره پایان می‌یافت.
 
پس از آن، صدای شلیک گلوله‌های پیاپی آمد و صدایی شبیه شهادتین و ناگهان مکالمه قطع شد.
 
پس از آن مجری و مهمان الجزیره که کنترل خود را از دست داده بودند، انقلابیون را به قانون و احترام به حقوق اسیر دعوت کردند و از رهبر انقلابیون خواستند که در این امر دخالت کند. خبرگزاری‌ها از کشته شدن یک انقلابی در درگیری با محافظان محمد قذافی خبر داده اند.
 
دقایقی بعد محمد عبدالجلیل، رهبر مجلس انتقالی لیبی، به الجزیره گفت که به محمد قذافی و خانواده وی آسیبی نرسیده است؛ اما حضور برخی نیروهای افراطی را در میان انقلابیون تأیید کرد. به گفته وی، شلیک‌های چند دقیقه پیش کار محافظان محمد بوده است.
 
پس از آن محمد قذافی، در گفت‌وگوی دوباره با الجزیره، از سلامت خانواده اش خبر داد، در حالی که آثار ترس در صدایش موج می‌زد و صدای گلوله می‌آمد و دوباره مکالمه قطع شد.

آخرین تحولات لیبی در صبح روز دوشنبه

انقلابیون هم اینک در مقابل باب العزیزیه، محل استقرار قذافی تجمع کرده اند، در حالی که هیچ نیروی حامی قذافی در آنجا دیده نمی‌شود.
الجزیره مدعی شده است که برخی از مقامات دولت قذافی از لیبی خارج و در هتل پارک در تونس مستقر شده اند، دولت تونس از ورود تعداد بیشتری از طرفداران قذافی به این هتل جلوگیری و گفته می‌شود که قذافی هم در این هتل حضور  دارد.

این شبکه همچنین از تسلط انقلابیون بر مرکز رادیو دولتی لیبی خبر داده است.

انقلابیون در جدیدترین اقدام خود، نام میدان «سبز» طرابلس را به میدان «شهدا» تغییر داده اند و در آنجا در حال جشن و پایکوبی هستند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم اعلام کرد که قذافی باید بداند، حکومتش بر لیبی پایان یافته است.

آفریقای جنوبی هم ارسال هواپیما برای خارج شدن معمر قذافی از لیبی را تکذیب کرد.

انقلابیون با شناسایی زندان جدیدی در طرابلس، 900 زندانی این زندان را آزاد کردند.

اینترنت طرابلس دوباره وصل شده است.
 
آخرین تحولات لیبی در عصر روز دوشنبه
 
در ساعت 14:55 نخست وزیر انگلیس با تکرار اخبار رسانه‌ها از گفت‌وگو با رهبر شورای انتقالی خبر داد و گفت باید کاری کنیم که انرژی در لیبی به راحتی تولید شود. ما مدتهاست که روی این موضوع تمرکز داریم.

به گفته وی، مردم لیبی آماده اند که سرنوشت خود را در دست بگیرند. وی افزود که این انقلاب کار ما نبود.
 
با این همه، تحلیلگران بر این باورند که انگلیس بازی را در لیبی به آمریکا باخته و همراهی این کشور در این انقلاب از سر ناچاری است. شاید به همین دلیل است که «بی.بی.سی» فارسی و دیگر رسانه‌های دولت انگلیس، در این لحظه، از هرج و مرج و غارت اموال مردم به دست انقلابیون خبر می‌دهند.
 
رویترز هم خبر داد که درگیری‌های پراکنده در شهر طرابلس همچنان در جریان است و برخی از نیروهای انقلابی کشته شده اند. شبکه‌های رسمی همچنان به صورت عادی در حال پخش برنامه هستند؛ هرچند گاهی با پارازیت روبه‌رو می‌شوند.
 
از سرنوشت قذافی خبری در دست نیست، البته آسمان لیبی در اختیار ناتو است و اگر وی تاکنون نگریخته باشد، دیگر امکانش نیست.
 
خبرنگاران مستقر در لیبی می‌گویند، پایکوبی‌ها در طرابلس جای خود را به نگرانی داده است و تک تیراندازان حامی قذافی مردم را از پشت بام‌ها نشانه می‌گیرند.
 
سفرای لیبی در برخی کشورها، از جمله کویت و سوریه، به انقلابیون پیوسته اند.
 
رئیس شورای انتقالی: قذافی عادلانه محاکمه خواهد شد

رئیس شورای انتقالی به العربیه گفت: ما در حال اندیشیدن تدابیری برای انتقال شورای ملی به طرابلس هستیم و البته  به دنبال تحویل سیف الاسلام به داگاه بین المللی جنایی برای محاکمه وی هستیم.

محمد عبدالجلیل خاطرنشان کرد: در صورت کناره گیری قذافی، هیچ تعهد مهمی به وی داده نخواهد شد، اما تضمین می‌کنیم که زمینه محاکمه عادلانه قذافی با رعایت تمام مسائل حقوقی و قانونی را فراهم کنیم، وی باید به سبب جنایات فراوانی که علیه مردم لیبی مرتکب شده، محاکمه شود.
 
کنفرانس مطبوعاتی رئیس شورای انتقالی

محمد عبد الجلیل در ساعت 17:20 در بنغازی در کنفرانسی خبری حاضر شد. وی بدون تشریفات و با چهره ای خسته به خبرنگاران گفت:

- باب العزیزه در اختیار ما نیست و دقیقا نمی‌دانیم قذافی کجاست.
- قذافی عادلانه محاکمه خواهد شد، اما نمی‌دانم چگونه می‌تواند از خود دفاع کند.
- هیچ اعدامی غیرقانونی صورت نخواهد گرفت، اما از انتقام‌جویی‌های شخصی انقلابیون نگرانم.
- محمد و سیف‌الاسلام، پسران قذافی، در مکانی امن در اختیار انقلابیون هستند.
- لحظه پیروزی حقیقی، وقتی است که قذافی دستگیر شود.
 
در سخنان عبدالجلیل، علاوه بر تأیید برخی اخبار رسانه‌ها، یک نکته جدید وجود داشت و آن اعطا نکردن امان به محمد، پسر قذافی، است. در صورتی که دیشب هم خود محمد و هم آقای عبدالجلیل، در گفت‌وگو با الجزیره، از اعطای امان انقلابیون سخن گفته بودند.
 
نماینده مجلس انتقالی در فرانسه هم از احتمال محاکمه سیف الاسلام در لیبی خبر داده است. ظاهرا این تصمیم پس از آن گرفته شد که مردم لیبی مخالفت خود را با محاکمه وی در دادگاه جنایی لاهه نشان دادند.
 
پسر، فرمانده محافظان مخفیگاه پدر
 
در حالی که دبیرکل اتحادیه عرب به حمایت از انقلابیون بیانیه داده و رهبران سیاسی و نظامی غرب از قذافی می‌خواهند که کناره گیری کند، خبرگزاری‌ها می‌گویند: خمیس، یکی از پسران قذافی، فرماندهی نظامیانی را به عهده دارد که از کاخ پدرش محافظت می‌کنند. کاخ باب العزیزیه، همان جایی است که پدر در آن مخفی شده و کسی نمی‌داند، الان در آن به چه فکر می‌کند؛ شاید به مرگی تاریخی، شاید به خودکشی، و یاشاید...  کسی از ذهن دیکتاتور خبر ندارد!
 
شب سخت نظاميان و انقلابیون در شهر طرابلس
 
در حالی که رهبران انقلابیون و روسای سیاسی و نظامی غرب کار قذافی را تمام شده می‌دانند و در حال مبادله تعارفات دیپلماتیک هستند، تانک‌های قذافی دارند به خیابان‌های طرابلس برمی‌گردند و برخی از مواضع را از اتقلابیون پس می‌گیرند. به نظر می‌رسد دو طرف شب سختی را در خیابان‌های شهر تجربه کنند.
 
رویترز نزدیک ساعت 21:40 اعلام کرد: پخش برنامه‌های تلویزیون دولتی لیبی قطع شده و انقلابیون اعلام کرده اند که بر این رسانه مسلط شده اند.
 
ساعت 22 الجزیره از قول منابع آگاه گفت: جنازه خمیس قذافی و عبدالله السنوسی پیدا شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۵
به خاطر خبر رسانی متشکرم.
الله اکبر
انشالا به زودی بحرین, یمن, اردن و عربستان
الله اکبر
مرگ بر قذافی قاتل
دیکتاتورها رفتنی هستند. تبریک به مردم لیبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
واقعا دیکتاتورها رفتنی هستند ..وقتی به غرب یاشرق وابسته باشی خود به خود دیکتاتوری به وجود میاید چون باید به انها ( غرب وامریکا )چشم بگویی ومردم خود را فراموش کنی
تبریک میگم، انشاالله با خبر آزادی امام موسی صدر هم، ما رو خوشحال تر میکنید...
تبریک میگم
در ضمن نخست وزیر انگلستان بهتره که به فکر حفظ نظام خودشون باشه و در مورد انقلاب لیبی اظهار نظر نکنه
دیگه کارش تمومه
بعد 40 سال آزادی مردم لیبی رو به آنان تبریک می گویم
الهی شکر
احسنت تابناک ،بالاخره یه خبرگزاری فارسی زبان آن لاین پیدا شد
دستتون درد نکنه
ارفع راسك فوق انت ليبي حر....
خیلیییییییی خوشحالم
تبریک به مردم قهرمان لیبی
این مردک ناصبی در چه روز عجیبی فرار کرد ! روز شهادت امیر المومنین علیه السلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
ناصبی؟
زورکی که نمیشه به مناسبتها ربط داد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
درسته این طرف دجال خونریزیه ولی به هر جهت ناصبی نبوده حتی یه بار اصرار داشت که اهل بیت ع مال ماست نه مال فارس ها !
امیداست باسقوط قذافی خبری هم از امام موسی صدربشود .دولت حتمابایدپیگیری کند
رسانه ها غلط کردند باتو . در مورد مبارک هم همین چرت و پرت ها رو می گفتی
خدا رو شکر
انشاء الله این سقوط مقدمه ای شود برای سقوط اسرائیل...
کار ناتو بود و الا مردم کاری نمی تونستند بکنند.
هورا
الله اکبر
کاش هیاتی از ایران برای پیگیری وضعیت امام موسی صدر راهی طرابلس بشه
مرگ بر قذافی
بالاخره گورش را گم کرد این مردک ابله و دیوانه!
40سال دیکتاتوری پایان یافت
سخنگوی قذافی از آمادگی حکومت وی برای شنیدن صدای انقلابیون و گفتگو با آنها خبر داد.


آدمها چقدر بدبختند. وقتی پشتشان به اسلحه گرم است و عده ای نظامی با آنها هستند، دیگر خدا را بنده نیستند و اکنون که کسی را ندارند دست پیش مردم دراز می کنند.
انشاالله هر چه زودتر خبر آزادی امام موسی صدر رو هم بشنویم
الله اكبر
ایول انقلابیون
و این پایان حاکمانیست که روزی انقلابی بودند و ضد امریکایی . واقعا از کجا انحراف شروع شد که به اینجا رسیدند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
انحراف از جایی شروع میشه که دست گدایی نزد امریکا وغرب دراز کنی وخود را به انها بفروشی
پس امام صدر؟
قذافي یک دیکتاتور عوام فریب بود جنایت کاری که همانند صدام خود شیفته بود او باید می رفت چرا که ظلم دوام نمی اورد
اولا چه جوریه که نظرم رو نذاشتین؟
دوما اون بالا زدین تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۱۶
بعد رو اولین نظرتون نوشته:
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱

من که نمی فهمم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
شاید اول خبر عادی بوده بعد شده خبر ویژه و اون نظر مال زمانیه که خبر عادی بوده.
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
مطمئنم نصف اینایی که منفی دادن نفهمیدن من چی نوشتم!
هورا
باز هم می گیوم شما ساده اید. قذافی بد بود ولی بدانید که اینهایی که با زور ناتو روی کار آمدند روی قذافی را به زودی سفید خواهند کرد. اولین کار اینها باز کردن سفارت اسرائیل در لیبی خواهد بود. قبلا هم که نفت لیبی را پیشاپیش بخشیده اند.
یک خبر دیگر: تلویزیون ماهواره ای قذافی که سه ماه پیش قطع شده بود امروز دوباره در عربسات فعال بود و دستگیر شدن سف الاسلام قذافی را هم تکذیب کرد. تازه قذافی هم پیام تلفنی میداد!!
تابناک- گرچه لیافت ندارید ولی برای روشن شدنتان چند نکته در مورد قذافی یادآور میشویم:

1-سخنرانی سال 2009 قذافی در سازمان ملل(بعد از 40 سال)
http://www.ebtekarnews.com/ebtekar/News.aspx?NID=56133

2- خارج ساختن میلیارد ها دلار از بانک های سویس در سال 88 شمسی
http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100910729465

3- در خواست تجزیه سویس توسط قذافی
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100916536078

(انتشار این مطلب در سایت منحرفتان جزو محالات است)
مهم اوضاع لبیی بعد قذافی است که این کشور بدام امریکا وهم پیمانانش نیفتد والا مصیبت برای یک قرن دیگر تکرار میشود
خداروشکر
الله اکبر
پس عاقبت ديكتاتورها اينجوريه ؟
انسان بیشتر به حق بودن وعده الهی پی میبره و دوست داره بیشتر به حرف خدا گوش بده تا در طول زمان سقوط نکنه
كي نوبت بحرين و عربستان مي رسد
من میدونستم کارش تمومه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل