بازدید 7692
گزارش سخنگوي دولت از پنج سال خصوصي سازي؛

واگذاري به شبه دولتي ها اشتباه نبود

نکته ای که مهم است این که امروز هیچ کس نمی‌تواند در حجم واگذاری‌ها تردید کند/واگذاري هاي پنج سال اخير، 31 برابر سال 70 تا 83 بوده است/ به همه جهات فرآیند خصوصی سازی را اعتلا می‌بخشیم / هم اکنون نه تنها بانک ها خریداری شده اند، بانك خصوصي هم راه اندازی شده است.
کد خبر: ۱۸۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۹ 11 August 2011
سرويس اقتصادي ـ سخنگوی اقتصادی دولت گفت: واگذاری‌هایی که در این پنج سال، یعنی از سال 84 تا سال89 شده، 31 برابر کل واگذاری‌هایی است که از سال 1370 تا پایان سال 83 انجام شده و واگذاری‌ها کاملا در چهارچوب قانون بوده است.

به گزارش «تابناك» به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، سید شمس الدین حسینی با تشریح وضعیت خصوصی سازی در کشور و در پاسخ به برخی انتقادها در این زمینه اظهار داشت: هنگامی که کسی انتقادی را مطرح می‌کند، باید دید این انتقاد در چه چهارچوبی است.
 
مثال می زنم؛ اگر ما در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی اجازه داریم که تا 40 درصد حجم واگذاری را به نهادهای غیردولتی انجام بدهیم یا به نوعی، تکلیف داریم که در واقع سهام عدالت را اجرا کنیم، از طرفی در قوانین بودجه تکلیف می‌شود که ما بابت رد دیون ـ که عمدتا صاحب این دیون نهادهای عمومی غیر دولتی هستند ـ سهام را به آنها واگذار کنیم. حال اگر این کار را اجرایی کردیم، مستوجب انتقاد هستیم یا نه، باید بگوییم قانون را اجرا کردیم؟

وی اظهار داشت: نکته مهم این که امروز هیچ کس نمی‌تواند در حجم واگذاری‌ها تردید کند. واگذاری‌هایی که در این پنج سال، یعنی از سال 84 تا سال89 شده، 31 برابر کل واگذاری‌هایی است که از سال 1370 تا پایان سال 83 انجام شده و واگذاری‌ها کاملا در چهارچوب قانون بوده است.

حسینی تصریح کرد: هر کجا هم که بنگاهی واگذار شده، متناسب با سهمی که واگذار شده، بخش خصوصی آن را خریداری کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: البته یک تجربه بسیار جالب در حال به دست آمدن است و آن این که مدیران در بخش دولتی آنقدر مجرب شده‌اند که در بسیاری از موارد، حتی 100 درصد بنگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم، ولی بخش خصوصی ترجیح نداده که هیأت مدیره و مدیرعامل را تغییر بدهد، زیرا می خواهند از این تجربه انباشته شده، بهره گیرند.

حسینی افزود: در مجموع دیکته نوشته نشده، غلط ندارد، بلکه دیکته‌ای که نوشته شود، غلط دارد، اما این درست و نادرست، باید بر پایه موازین و معیارهای کارشناسی و به طور مشخص قانون صورت بگیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه فرایند خصوصی سازی را موفق دانست و تأکید کرد: ما بر پایه قانون، کار و حرکت هایمان را آغاز کردیم و به پیش می‌رویم و در راه به همه جهات فرآیند خصوصی سازی را اعتلا می‌بخشیم. تا به اینجای کار، هم من فکر می‌کنم کار موفق بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: بیشتر سهامی که واگذار شده اند، سهامی بودند که رشد داشتند. خریدارها هم سود برده اند؛ البته در گاه در بازار سرمایه، ممکن است یکسری استفاده نبرند.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: به طور کلی در واگذاری‌ها گام های بلندی برداشته و بخش های گوناگونی وارد این موضوع شده اند. در یک زمانی، کسی باور بر این نداشت که در این کشور، کارخانه فولاد از سوی بخش خصوصی خریداری شود. الان نه تنها کارخانه های فولاد را بخش خصوصی خریداری می کند، بلکه کارخانه های فولاد خصوصی را هم از نو ایجاد کردند.

وی افزود: در یک زمانی، تردید بود که آیا واگذاری بانک ها به بخش خصوصی، استقبال می شود؟ هم اکنون نه تنها بانک ها خریداری شده اند، بلکه شمار چشمگیری بانک توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: درباره بیمه ها، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، پتروشیمی و شرکت های هواپیمایی هم وضع به همین منوال است و بخش خصوصی استقبال خوبی داشته است.

حسینی در پایان، پیام اصل 44 مبنی بر واگذاری‌ها را در حال تحقق دانست و تأکید کرد: خصوصی سازی در حال وقوع است و تبعا ما هم نقدهای کارشناسی و دلسوزانه را می پذیریم تا فرآیندها را هر چه بهتر اعتلا بخشیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
خريدار بانک و شرکت فولاد از برادران بوده اند؟ اسامی را جهت مردم اعلام نماييد. مردم بايد بدانند بيت المال به چه کسانی و تحت چه شرايطی واگذار شده...
آنها که سهام مخابرات را بلوکی خریدند و اکنون با نیرنگ ارزش ظاهری سهام را بالا میبرند تا بعد سهم گران شده را به خریداران خرده بفروشند آیا از نظر جناب آقای حسینی موفق بوده اند
آیا هر گروهی با غرضی خاص آمد و به فرض تعاونی .... را در بخشی از سهام شریک کرد باید هر کاری خواست بکند و هیچ نظارت نشود
همین افراد مگر تجربه نکردید که چگونه دارائی کابل شهید قندی را به تاراج بردند و با جعل دفاتر توانستند سهام را تا هر سهم 1700 تومان برسانند و بفروشند و بعد هر سهم به هفتاد تومان رسید و هیچ نظارتی هم نشد
اخر چگونه مجمع مخابرات یک شبه تصمیم میگیرد عمر مفید اقلام را از 7 سال به بیست سال افزایش دهد تا شاخص سود بالا نشان داده شود آخر از کی عمر کامپیوتر و کالای الکترونیک و امثال آن بیست سال بوده مگر اینکه هدف فقط جعل در میزان سود باشد جناب آقای حسینی ایا از این توطئه ها و سود جوئی ها بیخبرید یا چون سهم عدالت در مخابرات است و یا سازمان تملیک شریک است باید رسالت خود را و سازمان خود را قربانی کنید و منتظر بمانید تا امولا عمومی که از بیت المال تهیه شده بدست افرادی خاص چپاول شود .
ایا استحضار دارید که در سال مالی گذشته چه میزان از املاک مخابرات را فروخته اند تا سود نشان دهند .
مسئله فروختن یا نفروختن املاک نیست مسئله نشان داد شود غیر واقع و بالا بردن قیمت سهام است بعد که سهم بلوکی این باند فروخته شد انوقت است که دیگر ملکی باقی نماند برای فروش و از طرفی دستگاه ها مستهلک شده و نیاز به جایگزینی دارد که به شدت هزینه ها را بالا میبرد و انوقت است که بیلان منفی میشود و قیمت سهام افت میکند ولی دیگر مافیا سهم خود را فروخته و مغول مانند کنار رفته است
اگر خریدار ها واقعا قصد و نیت اداره شرکت یا کارخانه را دشتند مهم نبود که شبه دولتی باشد یا نباشد ولی وقتی عده ای برای نابودی یک مجموعه با هدف سود جوئی غیر مشروع و غیر قانونی وارد میشوند انوقت دیگر چه اهمیتی دارد که چپاولگر چه پوششی داشته باشد دولتی یا خصوصی یا شبه دولتی یا هر عنوان دیگر
همین مخابرات را در نظر بگیرید سهام را بلوکی خریده اند با ترفند های پی در پی سود را غیر واقعی نشان میدهند ( فروش املاک و مستغلات از یکطرف و افزایش عمر تجهیزا از 7سال به بیست سال که غیر معقول است ) قیمت سهام بالا میرود بعد سهام را به بیچاره ملت میفروشند و کنار میروند با گذشت زمان هزینه های جاری ناشی از جایگزینی دستگاه ها بالا میرود و دیگر سود نخواهد داد و انوقت ارزش سهام کاهش می یابد ولی سهام دار فعل سو استفاده خود را کرده و کنار رفته و پول سهام بلوکی را هم از حساب مخابرات پرداخت کرده ایا این نوع واگذار موفق است یا غلط املائی دیکته یا تبانی مافیای گسترده یا نفوذ ضد انقلاب به منظور کاهش بنیه کشور و یا ترکیب همه اینها امید است مسئولین بیدار شوند و نگذارند برای منافع محدود عده ای کل نظام تضعیف شود
آیا این ضرب المثل همیشه و همه جا صدق میکند .
آیا استاد ادبیات فارسی حق دارد دیکته دبیرسانی غلط بنویسد و نمره کمتر از میانگین کلاس درسی که استاد همان کلاس است بگیرد و بعد از این ضرب المثل استفاده کند و تبرئه شود
شرکت هلیکوپتری ایران وابسته به وزارت نفت 2 سال قبل به شرکت سرمایه گذاری مهرگان وابسته به بنیاد تعاون نیروی انتطامی در قالب خصوصی سازی واگذار شد. این شرکت پس از واگذاری نه تنها رشدی نداشت بلکه 2 پایگاه پروازی خود در جزایر خارک و لاوان را نیز از دست داد...
به این وزیر گرامی باید گفت، نگاه ایشان همانند نگاههای این چند سال اخیر یک طرفه بوده، یعنی همه کشور در این چند سال ‏ساخته و هرچی اتفاق افتاده بواسطه این دولت بوده آیا به واقع این چنین بوده؟!!!!! واقعاً چرا عوامفریبی تا این حد در این کشور ‏رواج پیدا کرده وزیری همانند وزیر اقتصاد بیاید و بگوید واگذاری 31 برابر شده، اولاً در گذشته اصلی به اصطلاح 44 نداشته ‏ایم ثانیاً بینک بین الله واقعاً واگذاری شرکت مخابرات به یک شرکت شبه دولتی خصوصی سازی است؟!! ایشان سابقاً گفته اند ‏اینها همه قانونی بوده و ما فقط قانون را اجرا کرده ام، من سئوالم این است که آیا شما آقای وزیر اصلاً می دانید خصوصی سازی ‏یعنی چه؟ اگر می دانید خوب لایحه می بردید مجلس و می گفتید آقا این قانون مشکل دارد، پس شما راغب به چنین به اصطلاح ‏خصوصی سازی هستید،کار شما آقای وزیر یکی به میخ زدن و یکی به نعل زدن است. در این ممکلت کسانی که در راس قرار ‏دارند دوست ندارند خصوصی سازی به معنای واقعی صورت گیرد، یکی از آنها هم همین آقای وزیر است. متاسفانه خصوصی ‏سازی در این کشور مطامعی شده برای گروههای سیاسی، یکی یا دو دستی شرکتی را به شخصی واگذار می کند و دیگری بعد از ‏مدتی شرکت دیگری را به یک شرکت شبه دولتی واگذار می کند که در هر دو صورت موجب رانت می شود. می دانید دلیلش ‏چیست فقط یک مطلب است آن هم مجلس بی تخصص و بی کفایت که نه قانون درستی وضع می کند و نه از کارشناسان بی ‏طرف استفاده می کند‎.‎
استدعام این است که درج کنید.
با آرزوی ساختار کشور
این چه رسمی است که مسئولین در هر مصاحبه بدون توجه به اهمیت موضوع هر مثالی را برای توجیه دکر می کنند؟!
آیا خصوصی سازی با دیکته نوشتن قابل قیاس است؟
آیا برای دیکته نوشتن، سالها برنامه ریزی و تصویب قانون و صدها جلسه توسط افراد نخبه و متخصص لازم است؟
اگر قرار است در خصوصی سازی و هدفمندی مانند یک دیکته نوشتن انتظار بروز خطا داشته باشیم پس اینهمه مقدمه چینی و قانون و تبصره و برنامه ریزی برای چه بوده است؟
زیان ناشی از غلط املایی گریبان چند نفر را می گیرد و زیان ناشی از خطا در پیاده سازی خصوصی سازی و هدفمندی گریبان چند نفر؟
آیا می توان بطور مثال ریسک بروز یک رویداد ناگوار در نیروگاه اتمی را مشابه یک رویداد بی اهمیت دانست؟
شاید اگر مسئول مصاحبه شونده فقط به فکر توجیه نباشد شاهد این گونه توجیهات غیر منطقی نباشیم.
با سلام، اميدوارم مطالب زير را همانند دفعه قبل سانسور نفرمائيد تا امثال بنده را به سمت سايتهاى خبري خارجى سوق دهيد:
1- جناب وزير نفرمودند بزرگترين شرکت خصوصى شده (مخابرات) توسط دو نهاد عمومى (سرمايه گذارى تدبير و بنياد تعاون) خريدارى شدند.
2- ايشان اشاره نفرمودند بزرگترين شرکتهاى معدنى شامل ملى مس، روى، معادن گلگهر و چادرملو و فولادها توسط شرکتهاى سرمايه گذارى وابسته به نهادها عمومى، تامين اجتماعى و سنديکاهاى بظاهر کارگرى (که توسط مديران دولتي اداره شده) واگذار شده اند.
3- در خصوص شرکتهاى .اگذار شده در قالب سهام عدالت نيز همگى توسط شرکتهاى سهامى استانى و مديران کل در سطح استانها و بعضا با وکالتنامه هاى تجميعى در سطح مديران وزارتخانه ها اداره مي شوند.
4- در خصوص نيروگاهها و پالايشگاهها نيز شرکتهاى سرمايه گذارى وابسته به بانکهاى دولتى و نيز صندوقهاى بازنشستگى دولتي خريداري شدند.
5- بزرگترين بانک باصطلاح خصوصى نيز تحت مالکيت 65 درصدى ايران خودرو و سرمايه گذارى تدبير (که وابسته به يک نهاد عمومى بوده) مديريت مى شود.
خواهشمند است با مردم صادق تر صحبت کنيم تا اعتماد آنها که مهمترين ثروت ملى بوده از دست نرود.
donkey could understand but some are late
آقای حسینی عزیز قانون را که شما سرش را کج می کنید برادر
پس اصل 44 راول کنید وتبلیغ کذب خصوصی سازی را هم کنار بگذارید
باسلام آنچه كه لازم بود كامنوت دوم آقاي اخويزادگان گفتن با اين توضيح كه واقعا مگر مخابرات از راه وديعه مردم متول نگرديد پس چگونه مال مردم را فروختند واينك كه اموال مخابرات را ميفروشند پس چرا حقوق صاحب ودايع را پرداخت نمي كنند
2_ اين چه خصوصي سازي است كه نه به سود ونه زيان شركت كار ندارد ولي تا مسولي قهر ميكند سهام افت ميكند و يا اينكه رستم سكاندار فلان وزارت خانه ميشود شركت بدهكار ارزش سهام آن بالا ميرود ويا اينكه به اسفنديار نگاه كج شود زود شركت هاي وابسته به ايشان سهامشان افت ميكند آيا وابستگي به دولت بيش از اين؟ اخيرا هم كه تا سگ اوباما عطسه ميكند بورس افت مي كند
آقای وزیر مثلا شما متخصص اقتصاد هستید و دانشجوهاتون میتونند توی املاهاشون غلط داشته باشن ولی شما بعنوان استاد اجازه ندارین چنین مثلهایی بزنین. بنده بعنوان یک فعال اقتصادی معتقدم که شما اعتقادی به خصوصی سازی واقعی ندارین فقط چون قانون شما را مکلف کرده ظاهرا میخواهید نشان بدهید که خصوصی سازی می کنید. در ضمن برای من سوال است که اگر این آمارهای شما درست است پس چرا مردم بهبودی را حس نمی کنند؟
آقای حسینی آیاشماخودراتحلیگرمی دانیدیامردم رالطفاًباتوجه به نظرسنجی عمومی سخن بگویید وخداراناظروحاظرببینید.
از رنگ ورخسار كاركنان ووضعيت ويران شركتهاي مخبرت استانها معلوم است پول ندارند حقوق خالي كار كنان را بدهند دقيقا يكسال است اضافه كار هم قطع كرده اندفقط هيات مديره هاي ناكارامد پاداش چند ذه ميليوني گاه وبي گاه دريافت ميكنند ماكاركنان دلسوز مخابرات هر افسوس گذشته مخابرات را ميخوريم به حال زار الان مخابرات گريه مي كنيم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل